Auto import; welke auto meeste rendement na doorverkoop?

A4 Black

Net ingestapt
Ik ben aan het nadenken om wat auto's te importeren en deze door te verkopen in Nederland.

Op dit moment denk ik aan de zogenaamde Jahreswagen uit Duitsland. En Jahreswagen is een jonge rijk uitgeruste occasion uit Duitsland die door een medewerker van de fabrikant is gereden. Voorkeur merk is Mercedes, BMW of Audi. Verkoopprijs Nederland ongeveer €50k. Deze combinatie lijkt mij het best verkoopbaar in Nederland.

Ik besef dat een import auto van een particulier wel moeilijker te verkopen is maar ik hoop dat dit door de prijsstelling een uitrusting wel mee zal vallen.

Hier hoop ik het meeste rendement op te maken.

Wat vinden jullie?
 
Als ik zoveel geld uitgeef aan een auto, dan wil ik wel iets van garantie en zou zelf niet particulier kopen.
 
Goed punt. Je hebt echter nog fabrieksgarantie. Je kunt in Nederland aanspraak maken op de garantie en gewoon bij de merk dealer om de hoek aankloppen.

Maar ik snap dat particuliere verkoop wel een probleem kan zijn. Al dan niet terecht. De koper moet niet bij voorkeur al doorbladeren. Misschien moet ik er meer werk van maken en een bedrijf oprichten?
 
Als ik jou was zou ik onderaan beginnen. Om ervaring op te doen. Dus beginnen met een auto van minder tot flink minder dan €10.000. winstpotentieel is kleiner, maar het risico is ook kleiner.
 
Je hebt daar een punt met de fabrieksgarantie, maar een bedrijf lijkt mij een beter plan, alhoewel je daarin ook weer niet de enige bent.
 
Ik doe het een beetje voor de lol auto verkopen. Maar de beste raad die ik je kan geven.



Is dat je weet hoe je een auto uit elkaar kan halen en terug op kan bouwen.

Want dat ga je nodig hebben. Als je niets van auto techniek kent. Kun je best niet beginnen met auto's verkopen.
 
A4-Black zei:
Goed punt. Je hebt echter nog fabrieksgarantie. Je kunt in Nederland aanspraak maken op de garantie en gewoon bij de merk dealer om de hoek aankloppen.
... Misschien moet ik er meer werk van maken en een bedrijf oprichten?

Niet alles is meteen fabrieksgarantie: remmen, accu, lampje, banden opnieuw balanceren, ruitenwissers etc...
Als ik een tweedehands auto van 50k (!!!) koop dan wil ik een gerenommeerde zaak en geen beginnende kwibus die meteen aan de grond zit als er vier nieuwe velgen nodig blijken te zijn. Kvk, visitekaartjes en website kan iedereen in één dag regelen. "Spandoekhandelaars" met alleen 06 nummer zijn er al genoeg, dat lijkt me niet zonder meer een topmarkt en zeker niet aantrekkelijk voor iemand met 50k (wederom: !!!) in zijn zak.

Weet je wat het kost als je zo'n auto net even niet verkoopt de eerste maanden?
 
Persoonlijk zou ik OF die auto zelf importeren OF nog waarschijnlijker bij de merkdealer kopen. Ik vrees dat het vrij kansloos is. Voor tussen de 5 en 10k lijkt mij het een betere markt.
 
Goede adviezen.

Ik was eigenlijk zelf ook al tot de conclusie gekomen om eerst maar eens te beginnen met wat goedkopere auto's. Zelf denk ik dan aan bijvoorbeeld een aangeklede BMW 3-serie van 4 jaar oud met weinig kilometers. Nog suggesties?

Vwb het duurdere segment. Ik had gekozen voor jonge duurdere merk auto's om er zelf geen structurele problemen mee te hebben. Maar hoewel ik nog wel denk op prijs te kunnen concurreren en zelf importeren nog steeds niet voor iedereen is weggelegd (ondanks de full service opties), blijft het denk ik lastig om de auto aan de man te brengen. Ik denk voornamelijk een vertrouwenskwestie probleem. Hoewel geld natuurlijk een goede motivator is.
 
Laat je vooral niet tegenhouden als andere zeggen dat het niet kan anders kom je nergens. Ik denk wel dat je iets moet doen dat slimmer is als de rest van de markt..
 
A4-Black zei:
Zelf denk ik dan aan bijvoorbeeld een aangeklede BMW 3-serie van 4 jaar oud met weinig kilometers. Nog suggesties?

Ik zou beginnen met auto's die momenteel heel goed in de particuliere markt liggen. Dus geen 3-serie of ander duur Duits premiummodel, maar een A-segmenter (Up oid) of kleinere crossover.

A4-Black zei:
Maar hoewel ik nog wel denk op prijs te kunnen concurreren en zelf importeren nog steeds niet voor iedereen is weggelegd (ondanks de full service opties), blijft het denk ik lastig om de auto aan de man te brengen. Ik denk voornamelijk een vertrouwenskwestie probleem. Hoewel geld natuurlijk een goede motivator is.

Om dat probleem deels te tackelen moet je dan ook zorgen dat de auto aantoonbaar klopt (alle onderhoudsgeschiedenis ed erbij, geen uitzonderingen) en je verhaal eerlijk is.

Edit: en op prijs concurreren zou ik niet doen, althans niet in extreme mate. Niets zo dubieus als een recente import die veel goedkoper is dan de rest.
 
Ik wil nu niet vervelend doen, maar je kunt toch zelf Nederlandse en Duitse prijzen vergelijken? Als je er geen verstand van hebt, dan zou ik er echt niet aan beginnen. Bij auto’s uit het buitenland moet je extra goed opletten, op specifieke zaken. Een kat in de zak heb je zo gekocht, helemaal als je niet de moeite neemt zelf onderzoek te doen.
En begin inderdaad in kleinere segmenten. Het is al vaker gezegd maar een grote, geïmporteerde auto bij een particulier boezemt bij mij ook geen vertrouwen in. Kijk liever naar impopulaire auto’s in Duitsland (Frans bijvoorbeeld), die hier wel populair zijn. De merken die jij noemt zijn bij uitstek favoriet als auto’s om met papieren en kilomeerstanden te knoeien. Moet je niet willen.
 
Je zit nogal op de merk-kant te focussen. Waarom zou ik als klant een auto bij je kopen en niet bij die duizenden anderen?
Ben je specialist? Ben je betrouwbaar? Heb je betere voorwaarden? Koop ik iets bij jou, wat ergens anders niet te krijgen is?

Laat je niet ontmoedigen, maar zet een paar dingen goed op een rij voordat je start. En kijk ondertussen altijd of het beter is om wat aan te passen.

Succes!
 
Pietzoveel zei:
Oud japans/Koreaans kopen en verschepen naar Afrika, oude Benzen naar Libanon en omstreken...

Dit heb ik zelf een tijdje gedaan, en zou ik voor een beginner willen afraden. Je dient betrouwbare (!) contacten elders op te bouwen, het hele proces van verschepen neemt tamelijk wat tijd in beslag, en zodra je de auto aflevert bij de transporteur ben je de directe controle grotendeels kwijt.

Nee hoor, voor nu gewoon lekker zelf op zoek gaan in Duitsland naar een gewild en betaalbaar model waar je een veilige marge op kunt pakken, wees er zeker van dat de hele auto klopt, en regel alles zelf. Je hebt dan een goede aanbieding die daadwerkelijk iets toevoegt aan de markt hier, en dan komt de klant vanzelf wel.
 
Denk dat je met importeren ook goed moet kijken naar de uitvoeringen. In Duitsland hebben ze vaak andere opties en uitvoeringen dan hier. Dat zou misschien ook wel problemen kunnen geven. Misschien is het wel lucratiever om auto's te exporteren. Vooral met veel bpm. Dan kun je die mooi terugvorderen van de belastingdienst. De rest bpm.
 
Terug
Bovenaan