Richard 6386062 zei:
Pick ups zijn wellicht populair hier, maar het daadwerkelijke prijsverschil (en daarmee potentiële verkoopwinst) zal zeer waarschijnlijk lager zijn dan het lijkt. Volgens mij zijn de meeste pickups namelijk grijs kenteken en daardoor kunnen ZZP'ers deze al zonder BPM kopen. Tel daarbij op dat ze de btw vaak zelf ook kunnen verrekenen en het prijsverschil t.o.v. de VS is een stuk kleiner.
Een Dodge Ram zou voor een particulier ~ 100k kosten terwijl deze ex bpm en btw ~50k kost (heel ruwweg).
Let er dus wel goed op dat je referentieprijzen (in geval van grijs kenteken) in of exclusief BPM en btw zijn.
Elke pick-up wordt in Nederland als een bedrijfsauto gekentekend, die krijgt van rdw dus automatisch een grijs kenteken.
Het beruchte addertje onder het gras is dat de fiscus heel andere eisen hanteert voor een bedrijfsauto als de rdw, het komt er in de praktijk bij de meeste pick-ups (de 1½ cabine en dubbel cabine) op neer dat ze nog verder aangepast moeten worden om tevens aan de fiscale eisen voor een bedrijfsauto's te voldoen.
Als de bedrijfsauto niet voldoet aan de fiscale eisen wordt de auto door de fiscus gewoon gezien als personenauto en mag je dus ook geen gebruik gaan maken van de gunstige ondernemersregeling mrb + bpm voor bedrijfsauto's.
De fiscus gaat er echter gemakshalve gewoon van uit dat elke bedrijfsauto tevens voldoet aan de fiscale eisen, en geeft de zakelijke houder na tenaamstelling doodleuk ook het ondernemerstarief... voldoet de auto niet aan de fiscale eisen voor een bedrijfsauto dan ben je als kentekenhouder verplicht om hiertegen direct bezwaar aan te maken en alsnog het personenautotarief aan te vragen.
Boetes zijn ook niet mals als de douane je betrapt op misbruik: naheffing mrb + bpm vanaf datum tenaamstelling die als boete nog eens verdubbeld wordt.... er zijn al aardig wat ondernemers flink de mist mee in gegaan of zelfs op leeg gelopen.
Een beetje leesvoer: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/belastingen_op_auto_en_motor/motorrijtuigenbelasting/soort_motorrijtuig/bestelauto/eisen_aan_ombouw_en_inrichting
Als verhuisgoed zou ik gaan voor de bekende sportieve bolides (Mustang, Camaro, Challenger, Corvette enz.), je moet echter wel bereid zijn (en de mogelijkheid hebben) om je geld er minimaal 18 maanden in vast te leggen voordat je het hier weer in de verkoop gaat doen.
In die periode heb je dan wel de kosten van transport, registratie, verzekering, afschrijving en evt. stalling, en dat gaat allemaal wel weer van de winst af.