Auto import USA best value

J 6752125

Net ingestapt
Hallo ik woon in de usa en wil over een jaartje terug verhuizen naar NL, hierbij wil ik een auto onder inboedel mee verhuizen. Ik wil graag advies welke auto ik het beste kan importeren van een financieel oogpunt waarbij de waarde tussen NL en USA het grootst is. Auto tot $30k, Bouwjaar 2018 of nieuwer, SUV, bijv KIA sorento of Ford Edge hiervan heb ik gezien dat er zon 20k verschil is in prijs

Dank je Gr Jaap

Een goede indicatie van de huidige waarde is de koerslijst van de ANWB of van de Bovag. Of kijk op een zoekmachine als gaspedaal.nl naar een vergelijkbare auto. Grote auto's met een hoog brandstofverbruik (en hoge CO2 uitstoot) zijn op de 2e hands markt meestal niet erg gewild, omdat ze erg duur zijn om te rijden, en zakken vaak hard in waarde.

De overheid heeft ook veel invloed op de 2e hands waarde, 2e hands elektrische auto's zijn hier nu gewild en hierdoor relatief waardevast, voor een volledig elektrische auto betaal je geen motorrijtuigenbelasting, en voor een nieuwe en gebruikte elektrische auto ontvang je subsidie. Bij benzine, diesel en lpg gaat de motorrijtuigenbelasting op gewicht, hoe zwaarder hoe duurder. Zie de website van de Belastingdienst.

Nieuwe auto's met een hoge Co2 uitstoot zijn erg duur in Nederland omdat de BPM gerelateerd is aan de CO2 uitstoot.
Kijk maar eens wat een nieuwe Ford Mustang 8 cilinder in Nederland kost.

Waarom zou je in hemelsnaan een Kia Sorento of Ford Edge mee verhuizen?
Als iemand schrijft over het meebrengen van een wagen uit de USA denk ik spontaan aan Corvette, Camaro of Mustang.

En vaak verschillen de USA specs behoorlijk van de EU specs.... Kan lastig zijn met onderdelen en rij eigenschappen. (M'n Chryslers hebben/hadden allemaal een (super)sportonderstel standaard op de export EU uitvoering, andere veren, schokbrekers, stabilisatorstangen etc). Daarnaast verlichting, die moet hier met E keurmerk... Soms wijkt de uitlaatgasemissie behoorlijk af (verhalen hier van BMW 330 met USA Specs, die 2x zoveel uitstoot hebben dan wat BMW hier in EU opgaf (Iets met sjoemelen).
Komt wel iets meer bij kijken dus.

Neem je een auto mee voor de handel of voor eigen gebruik

Op de autovergelijker van autoweek staan de nieuwprijzen. Zie link

https://www.autoweek.nl/carbase/

In Nederland zijn de Amerikaanse pick-ups populair onder zzp-ers (zelfstandige zonder personeel)

Ik weet niet wat een elektrische Fiat 500 kost daar, maar dan kun je er 2 meenemen 1 voor de handel en 1 om zelf mee te rijden

De elektrische chevorlet spark hebben wij hier niet, dan rij je in iets heel bijzonders.

Aandachtspunt is dat je wel iets neemt met een kilometerteller naast de miles teller

Hier een artikel over pick-ups en zzp-ers

https://www.bndestem.nl/oosterhout/steeds-meer-patserbakken-op-straat-dankzij-de-fiscus-onlangs-verkocht-ik-er-een-aan-een-nagelstudio~a5eda86a/?fbclid=IwAR2lLhvYYBXKqPxG_5y-mGGzpNMJu67Q4IzENjCNxtiu7_Lx1KEEeIKgH9I

Koop een auto die in NL vrijwel onbetaalbaar is door hoge co2, maar wel een hoop liefhebbers heeft. Een kia suv of ford edge heeft geen liefhebbers, dan koop je liever een eu uitvoering. Daarnaast zou ik een dergelijk ding niet als import willen hebben, er komt veel bagger vanuit de VS met een salvage title.
Zoek een mustang v8, die kosten in NL anderhalve ton nieuw oid. En kun je in de VS prima vinden voor bar weinig. En daar vind je in NL wel liefhebbers voor, zeker met een redelijke km/mls :D stand

Denk er ook aan dat als je een auto meeverhuist als inboedel, dat je deze dan niet direct in Nederland mag verkopen. Daar zit een tijd aan. Dat kun je bij de belastingdienst vinden.

Ivanov zei:
Denk er ook aan dat als je een auto meeverhuist als inboedel, dat je deze dan niet direct in Nederland mag verkopen. Daar zit een tijd aan. Dat kun je bij de belastingdienst vinden.

Inderdaad, dit was vroeger volgens mij 6 maanden, maar nu 12 maanden

Belastingdienst zei:
Hebt u verhuisboedelvrijstelling gekregen? En verkoopt of verhuurt u het motorrijtuig binnen 12 maanden na de registratie in Nederland? Of leent u het motorrijtuig binnen 12 maanden aan iemand? Dan moet u alsnog bpm betalen.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/programmas_en_formulieren/vrijstelling_bpm__vrijstelling_bpm_bij_verhuizing

Gullwing zei:
Ivanov zei:

Belastingdienst zei:
Hebt u verhuisboedelvrijstelling gekregen? En verkoopt of verhuurt u het motorrijtuig binnen 12 maanden na de registratie in Nederland? Of leent u het motorrijtuig binnen 12 maanden aan iemand? Dan moet u alsnog bpm betalen.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/programmas_en_formulieren/vrijstelling_bpm__vrijstelling_bpm_bij_verhuizing

Interessant zo leer ik elke dag weer

Auto encyclopedie zei:
Neem je een auto mee voor de handel of voor eigen gebruik

Op de autovergelijker van autoweek staan de nieuwprijzen. Zie link

https://www.autoweek.nl/carbase/

In Nederland zijn de Amerikaanse pick-ups populair onder zzp-ers (zelfstandige zonder personeel)

Ik weet niet wat een elektrische Fiat 500 kost daar, maar dan kun je er 2 meenemen 1 voor de handel en 1 om zelf mee te rijden

De elektrische chevorlet spark hebben wij hier niet, dan rij je in iets heel bijzonders.

Aandachtspunt is dat je wel iets neemt met een kilometerteller naast de miles teller

Hier een artikel over pick-ups en zzp-ers

https://www.bndestem.nl/oosterhout/steeds-meer-patserbakken-op-straat-dankzij-de-fiscus-onlangs-verkocht-ik-er-een-aan-een-nagelstudio~a5eda86a/?fbclid=IwAR2lLhvYYBXKqPxG_5y-mGGzpNMJu67Q4IzENjCNxtiu7_Lx1KEEeIKgH9I
Pick ups zijn wellicht populair hier, maar het daadwerkelijke prijsverschil (en daarmee potentiële verkoopwinst) zal zeer waarschijnlijk lager zijn dan het lijkt. Volgens mij zijn de meeste pickups namelijk grijs kenteken en daardoor kunnen ZZP'ers deze al zonder BPM kopen. Tel daarbij op dat ze de btw vaak zelf ook kunnen verrekenen en het prijsverschil t.o.v. de VS is een stuk kleiner.

Een Dodge Ram zou voor een particulier ~ 100k kosten terwijl deze ex bpm en btw ~50k kost (heel ruwweg).

Let er dus wel goed op dat je referentieprijzen (in geval van grijs kenteken) in of exclusief BPM en btw zijn.

Richard 6386062 zei:
Pick ups zijn wellicht populair hier, maar het daadwerkelijke prijsverschil (en daarmee potentiële verkoopwinst) zal zeer waarschijnlijk lager zijn dan het lijkt. Volgens mij zijn de meeste pickups namelijk grijs kenteken en daardoor kunnen ZZP'ers deze al zonder BPM kopen. Tel daarbij op dat ze de btw vaak zelf ook kunnen verrekenen en het prijsverschil t.o.v. de VS is een stuk kleiner.

Een Dodge Ram zou voor een particulier ~ 100k kosten terwijl deze ex bpm en btw ~50k kost (heel ruwweg).

Let er dus wel goed op dat je referentieprijzen (in geval van grijs kenteken) in of exclusief BPM en btw zijn.

Elke pick-up wordt in Nederland als een bedrijfsauto gekentekend, die krijgt van rdw dus automatisch een grijs kenteken.

Het beruchte addertje onder het gras is dat de fiscus heel andere eisen hanteert voor een bedrijfsauto als de rdw, het komt er in de praktijk bij de meeste pick-ups (de 1½ cabine en dubbel cabine) op neer dat ze nog verder aangepast moeten worden om tevens aan de fiscale eisen voor een bedrijfsauto's te voldoen.
Als de bedrijfsauto niet voldoet aan de fiscale eisen wordt de auto door de fiscus gewoon gezien als personenauto en mag je dus ook geen gebruik gaan maken van de gunstige ondernemersregeling mrb + bpm voor bedrijfsauto's.
De fiscus gaat er echter gemakshalve gewoon van uit dat elke bedrijfsauto tevens voldoet aan de fiscale eisen, en geeft de zakelijke houder na tenaamstelling doodleuk ook het ondernemerstarief... voldoet de auto niet aan de fiscale eisen voor een bedrijfsauto dan ben je als kentekenhouder verplicht om hiertegen direct bezwaar aan te maken en alsnog het personenautotarief aan te vragen.
Boetes zijn ook niet mals als de douane je betrapt op misbruik: naheffing mrb + bpm vanaf datum tenaamstelling die als boete nog eens verdubbeld wordt.... er zijn al aardig wat ondernemers flink de mist mee in gegaan of zelfs op leeg gelopen.

Een beetje leesvoer: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/belastingen_op_auto_en_motor/motorrijtuigenbelasting/soort_motorrijtuig/bestelauto/eisen_aan_ombouw_en_inrichting

Als verhuisgoed zou ik gaan voor de bekende sportieve bolides (Mustang, Camaro, Challenger, Corvette enz.), je moet echter wel bereid zijn (en de mogelijkheid hebben) om je geld er minimaal 18 maanden in vast te leggen voordat je het hier weer in de verkoop gaat doen.
In die periode heb je dan wel de kosten van transport, registratie, verzekering, afschrijving en evt. stalling, en dat gaat allemaal wel weer van de winst af.

Gullwing zei:
Ivanov zei:

Belastingdienst zei:
Mooi dat je dit aan draagt, maar 1 van de eerste zinnen uit dat artikel:
U verhuist vanuit een ander EU-land naar Nederland en neemt uw motorrijtuig mee.
Kortom, dit hoeft niet van toepassing te zijn om de situatie van de TS.

Zoals gezegd een Mustang GT, Camaro SS of Challenger etc. zijn hier onbetaalbaar dankzij de BPM, daar kun je best wat winst op maken maar die 12 maanden dat je er hier zelf mee moet rijden zullen niet goedkoop zijn.

Een Auto als de Golf GTI is in Amerika veel goedkoper dan hier, vrij makkelijk om te bouwen naar EU spec (of misschien zelfs al in EU spec te bestellen?) En altijd wel iemand voor te vinden in de lage landen. Zelfde met BMW, Audi en Mercedes. Kijk eens goed naar de eerder genoemde prijslijsten en kijk waar de grootste verschillen zitten (y)

Volgens mij is het echt gewoon hoe hoger de CO2 uitstoot hoe beter, dus inderdaad een dikke Coupe met minimaal een V6 of nog beter een V8.
Maar wel 100% zeker zijn dat de motor die ginder gebruikt wordt exact gelijk is aan de versie die we hier hebben zoals hierboven ook al aangehaald is.

EVV zei:
Gullwing zei:
Ivanov zei:

Belastingdienst zei:
Mooi dat je dit aan draagt, maar 1 van de eerste zinnen uit dat artikel:
U verhuist vanuit een ander EU-land naar Nederland en neemt uw motorrijtuig mee.
Kortom, dit hoeft niet van toepassing te zijn om de situatie van de TS.

Beter hier even beginnen te lezen voor de juiste volgorde van handelen:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/douane/internationaal_verhuizen_en_douane/u_verhuist_naar_nederland_vanuit_een_niet_eu_land/ik_verhuis_naar_nederland_en_wil_mijn_verhuisboedel_belastingvrij_in_nederland_invoeren

Hierbij wat overwegingen aan de hand van mijn eigen ervaring met import van mijn wagen (Audi Q5) vanuit de VS naar NL als onderdeel van mijn verhuisboedel.

De evt prijs waarvoor je de auto kunt verkopen is prima te achterhalen uit bijv de ANWB of AW koerslijsten.
Houd hierbij echter wel rekening ermee dat los van de aanschaf in de VS er nog aardig wat kosten bijkomen om de auto in NL op kenteken te krijgen:

- je moet min 18 mndn je geld in de auto laten zitten: 6 mnden in bezit in VS en minimaal 1 jaar in bezit in NL. Dit is nog excl transporttijd naar NL

Vervolgens zijn er kosten voor:
- transport van VS naar NL
- douane / RDW keuring in NL: iedere auto van die van buiten EU wordt ingevoerd moet worden gekeurd
- aanpassing vanwege US radio / navigatie / lichten: geloof niet zomaar evt verhalen op internet dat een radio/navigatie een software aanpassing is. Bij de meeste merken moeten de modules worden vervangen
- verzekering: vanwege afwijkend gewicht / catalogus waarde op kenteken tov EU model wil het nog wel eens lastig zijn een verzekeraar te vinden die de auto accepteert
- in geval van all-risk verzekering wordt vaak een klasse 3 SCM alarm systeem verlangd dat apart moet worden ingebouwd

Afhankelijk van de auto zal dit enkele duizenden €'s zijn aan kosten die je moet optellen bij de oorspronkelijke aanschafwaarde.

Vwb de verkoopwaarde in NL is het raadzaam ook rekening ermee te houden dat een US import auto vaak minder waard is dan een origineel EU geleverde auto:
- historie ontbreekt in RDW data en in onderhoudshistorie bij de dealer
- auto's vallen niet onder EU garantie die via de importeur loopt. Evt fabrieksgarantie is meestal korter en verschilt sterk per merk
- merkdealers zijn niet happig op inruil van een niet EU geleverde auto

Al met al ben je wss het beste af met een specifieke US wagen waarvoor je een liefhebber weet te vinden die bereid is hiervoor te betalen.

Hopelijk kun je hier iets mee en veel succes met je keuze

Terug
Bovenaan