Auto houd in tussen 3000 en 4000 toeren

Hey,
Ik zit met een probleempje ik heb onlangs een openluchtfilter gemonteerd op mijn citroen c2 vts
Maar door het filter houd mijn motor in tussen de 3000 en 4000 toeren. Had dit probleem ook met mijn normaal filter maar veel minder. Ik heb zelfs het gevoel als ik tussen de 3000 en 4000 toeren rij dat de motor meer vermogen heeft als ik 3/4 gas geef. Ik dacht zelf dat dit kon liggen aan map sensor maar ik ben het niet zeker.
Alvast bedank

In een origineel luchfilterhuis zitten soms resonantiepijpen om bij bepaalde toerentallen de luchtstroom een puls te kunnen geven. Als die weg zijn......

Je zegt dat het probleem er al was. Dan is dat vergroot door het plaatsen van een open luchtfilter.

Wat Pietzoveel zegt klopt wel degelijk. Een luchtfilterbak is niet zomaar een plastic doos met aanzuigslang. Er is berekend hoeveel lucht er doorheen moet. In veel gevallen is dit ook nog eens aangepast om een ideale koppel of vermogenscurve te krijgen.
Aangezien een luchtfilter minder lucht doorlaat dan de buizen, is deze altijd groter in oppervlakte om dat te compenseren.

Als je nieuwe luchtfilter kleiner is in oppervlakte of een slechtere airflow heeft dan origineel het geval, ga je dus juist problemen krijgen. Ook omdat het warmere lucht uit de motorruimte pakt ipv de vaak vanuit een andere positie gehaalde lucht met de originele luchtfilterbak.

Gebrek aan vermogen op bepaalde toerentallen kan door diverse zaken worden veroorzaakt.
Deze auto's zijn uit te lezen, dus een map sensor kun je uitlezen om te kijken wat voor waardes er gemeten worden en of deze "logisch" zijn. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld temperatuursensoren, lambdasensor gaskleppositiesensor enz.
Het kan ook zo simpel zijn als een vuile gasklep of oude bougies.

Niet alle problemen hoeven foutcodes te genereren.

Een 16 klepper heeft vaak ergens een "resonantiegebied" in de luchtstroom, waarbij je een deuk in de koppelkromme ziet. Fabrikanten kunnen met de vorm van de aanzuigbuis, resonantiepijpjes etc deze deuk een beetje proberen weg te poetsen.... (M'n Micra K11 1.3 had nogal wat last van dit euvel, de auto reed veel fijner met het originele luchtfilter dan met een koude lucht/open luchtfilter. De auto had een een 4-2-1 uitlaat en met een rallye filter (direct bij het gasklephuis) reageerde hij op het gasgeven met je kleine teen, maar was de topsnelheid veel lager dan met het originele luchtfilterhuis. Er leek een vacuum te ontstaan onder de motorkap bij hogere snelheden)

Terug
Bovenaan