Auto hobbelt

Jytte 6332636

Net ingestapt
Hallo,

Ik heb pas een nieuwe auto gekocht en na wat gezeur met de banden er nieuwe voorbanden op laten zetten.
Nu voelt het echter op lage snelheid alsof er een hobbel in zit (alsof je over de witte strepen op de straat rijdt zegmaar), deze wordt minder naarmate ik meer snelheid maak. Maar dit is voornamelijk wanneer ik de auto pak als hij een langere tijd stil heeft gestaan, als ik hem na 2 uurtjes weer pak is dit gevoel een stuk minder. Met de oude banden deed hij dit niet. (Linksvoor)

De garage waar ik hem gekocht heb vertelde mij dat ik het maar even aan moest kijken.

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?

Waarschijnlijk vervormen de banden als de auto enige tijd stilstaat, als gevolg van het gewicht dat dan steeds op hetzelfde gedeelte van de band drukt. Zelf merk ik dat ook wel eens als de auto langer dan een dag niet gebruikt is. Na 5 a 10 minuten rijden is het weer weg. Een mogelijke (gedeeltelijke) oplossing is het verhogen van de bandenspanning met ongeveer 0.5 bar.

Duurt dit dan ook 30+ minuten voordat het weer weg is? Het blijft namelijk terugkomen en ik kan het voelen in de remmen op bepaalde momenten.
Ik zal eens even langs een pomp gaan en kijken hoeveel bar er nu op staat.

Wordt dat niet ochtendzool genoemd? Ik heb dat regelmatig meegemaakt, en eigenlijk nooit aandacht aan besteed, aangezien het na een tijdje vanzelf over gaat.

Jytte 6332636 zei:
Duurt dit dan ook 30+ minuten voordat het weer weg is? Het blijft namelijk terugkomen en ik kan het voelen in de remmen op bepaalde momenten.
Ik zal eens even langs een pomp gaan en kijken hoeveel bar er nu op staat.

Als dit hobbelen langer dan 30 minuten duurt, en ook bij het remmen voelbaar is, dan denk ik eerder aan kromme en/of dikte verschil in de voorste remschijven. Ook bestaat de mogelijkheid dat de band inwendig beschadigt is, en daardoor niet meer helemaal rond is. Ochtendzool zoals EVV dit noemt, moet binnen een paar minuten weg zijn.

Of je velg zit er gewoon niet goed op. Hoe dan ook...zo lang mag die niet "hobbelen". Teruggaan naar de garage maar dan.

Teruggaan en zeggen dat je het zo niet goed vindt aanvoelen.

Ochtendzool is bij kouder weer voor enkele minuten, op bestrating merk je dat al amper.
Dit klinkt als iets raars met de band.

Nou even een update van mijn kant.

Band is nu meerdere keren vervangen, dit is niet het probleem aangezien hij het in meer/mindere mate blijft doen. De stuurkogel is ook vervangen en dit is ook niet de oplossing geweest.

Mijn idee was om de reserveband op de plek van dit wiel te zetten om te zien of dit nog steeds voelbaar is, hiermee zou ik dan de velg uit kunnen sluiten? Of is het het waard om deze velg naar rechtsachter te verplaatsen in de hoop dat ik daar niets voel?

Mocht dit niet werken, terug naar de garage om de remschijven/schokdempers na te laten kijken?

Jytte 6332636 zei:
Mocht dit niet werken, terug naar de garage om de remschijven/schokdempers na te laten kijken?

En een monteur laten meerijden? Bedoel je met nieuwe auto echt een nieuwe of een andere gebruikte?

Ochtendzool hangt ook van het merk/type band af. Bij Bridgestones had ik het veel erger dan bij Dunlops. Nu merk ik het met Pirelli's ook. Je moet om het te voelen wel op glad asfalt rijden en het is ook snel weer weg (binnen 5 km.).

speedtouch zei:
Jytte 6332636 zei:

En een monteur laten meerijden? Bedoel je met nieuwe auto echt een nieuwe of een andere gebruikte?

Auto is 2ehands. Banden zijn 2x gloednieuw geweest, hadden nog nergens op gezeten.
De monteur heeft in mijn auto gereden en constateerde toen een kapotte stuurkogel, hierna hobbelde hij nog, waarna er nogmaals een andere band op is gekomen. Nu hobbelt hij wel minder maar het is nog steeds merkbaar.

Terug
Bovenaan