Auto gezocht voor 30k km per jaar

Michiel 1195209

Net ingestapt
Goedemorgen,

Hierbij vraag ik om advies,

Ik zoek een 2e hands auto voor ongeveer 10.000,- Euro, waarmee ik ongeveer 30k kilometer per jaar zal gaan rijden.
Benzine, diesel of hybride?
Enkele wensen:
Een betrouwbare auto die zuinig kan rijden over de snelwegen.
Weinig onderhoudskosten, die enkele jaren kan mee gaan ¨hopelijk¨ zonder problemen.
Ik zal meestal alleen in de auto zitten, dus veel kofferbak ruimte is niet nodig.
Beetje fijn rijden op de snelwegen.

Met vriendelijke groet,

Bij 30.000 km per jaar kom je al snel uit bij diesel of hybride. Het hangt ook van je eigen voorkeur af. De genoemde Renault Megane en Ford Focus zijn hele goede diesel opties. Bij hybride zou je kunnen kijken naar een Toyota Prius of een Lexus CT 200H.

De Prius 3 (vanaf 2010) is inderdaad een hele goede, rij nu zelf alweer 4 jaar in de onze en nu met ruim 200 dkm op de klok nog steeds erg goedkoop in onderhoud en verbruik.
Als je niet zo'n grote auto nodig hebt kun je ook nog kijken naar de Auris Hybride, zelfde techniek maar in een kleinere verpakking en iets goedkoper in aanschaf.

Of een segment kleiner (aangezien je veel alleen rijdt) zoals de betrouwbare Clio 4 1.5Dci, Citroën C3 1.6HDI, DS3 1.6HDI of Peugeot 208 1.6HDI

:)

Als je de mogelijkheid zou hebben om te laden zou een stekker-hybride ook kunnen, bijvoorbeeld de Opel Ampera begint al aardig richting de 10 mille te gaan voor de goedkoopste exemplaren uit 2012. Aangezien je niet zo heel erg veel ruimte nodig hebt ( kofferbak is niet zo ruim ). Met constant laden kom je dan een heel eind zonder benzine bij 30k per jaar. ( 2x per dag laden a +/- 60 km rijbereik per lading ).

Kun je lpg in de buurt krijgen? Zo ja, zou ik een fiesta, corsa of clio op lpg op de shortlist erbij zetten en doorrekenen. Is in elk geval financieel de goedkoopste optie, zowel in aanschaf als qua brandstofkosten en wegenbelasting. Kies igv lpg eerst voor een motor die goed op gas kan en kies daar vervolgens een passende verpakking bij.

s velthuis zei:
Kun je lpg in de buurt krijgen? Zo ja, zou ik een fiesta, corsa of clio op lpg op de shortlist erbij zetten en doorrekenen. Is in elk geval financieel de goedkoopste optie, zowel in aanschaf als qua brandstofkosten en wegenbelasting. Kies igv lpg eerst voor een motor die goed op gas kan en kies daar vervolgens een passende verpakking bij.

Wellicht exclusief afschrijving, maar ik zou niet graag de afschrijving van een jonge B-segmenter op gas (en de bijhorende kilometerstand) op m'n rekening nemen. Wat dat betreft doet (Toyota) Hybride het een stuk beter. Ook zit je met wegenbelasting, een 2011 Fiesta op LPG doet rond de €1.050 per jaar, een 2011 Auris Hybrid zo'n €800. Geen enorm verschil natuurlijk, maar wilde het wel even rectificeren (y)

Of jezelf juist wat meer verwennen. (Je zit er toch heel wat uren per jaar in ;-) )

Wat steviger diesels kosten niet zo veel meer, zijn flink afgeschreven en je zit er toch 30k km/jaar in. Koop geen eco diesel maar een wat dikkere en je geniet elke dag.
Houd er rekening mee dat de vaste lasten hoger zijn en zullen stijgen (lang leve de overheid) maar ... heerlijke stoelen, 190pk, goed rijgedrag en gaat nog wel ff mee

Volvo V40
https://www.autotrack.nl/tweedehands/volvo/v40/42836845

Zadelsnuiver zei:
s velthuis zei:

Wellicht exclusief afschrijving, maar ik zou niet graag de afschrijving van een jonge B-segmenter op gas (en de bijhorende kilometerstand) op m'n rekening nemen. Wat dat betreft doet (Toyota) Hybride het een stuk beter. Ook zit je met wegenbelasting, een 2011 Fiesta op LPG doet rond de €1.050 per jaar, een 2011 Auris Hybrid zo'n €800. Geen enorm verschil natuurlijk, maar wilde het wel even rectificeren (y)

valt allemaal wel mee hoor. Rekenvoorbeeld:

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/ford/m1356758712-ford-fiesta-1-25-60kw-3dr-2009-grijs.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

aanschaf 6250 euro, met 30k/jaar is 5 jaar rijden realistisch, dus max 1250 euro/jaar
massa leeg 981 kg. Wegenbelasting G3: 508 euro/jaar (waar komt die 1050 van jou vandaan??),
verbruik volgens spritmonitor: 7,85 liter/100 km, oftewel 4,7 euro/100 km, oftewel zo'n 1500 euro/jaar.

Onderhoudskosten zijn gelijk aan de benzineuitvoering.
Heel veel auto's zullen misschien leuker zijn, maar goedkoper dan een b-klasse op lpg wordt het waarschijnlijk niet.

s velthuis zei:
Zadelsnuiver zei:
s velthuis zei:

valt allemaal wel mee hoor. Rekenvoorbeeld:

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/ford/m1356758712-ford-fiesta-1-25-60kw-3dr-2009-grijs.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

aanschaf 6250 euro, met 30k/jaar is 5 jaar rijden realistisch, dus max 1250 euro/jaar
massa leeg 981 kg. Wegenbelasting G3: 508 euro/jaar (waar komt die 1050 van jou vandaan??),
verbruik volgens spritmonitor: 7,85 liter/100 km, oftewel 4,7 euro/100 km, oftewel zo'n 1500 euro/jaar.

Onderhoudskosten zijn gelijk aan de benzineuitvoering.
Heel veel auto's zullen misschien leuker zijn, maar goedkoper dan een b-klasse op lpg wordt het waarschijnlijk niet.

Nu heb je het over G3, eerst had je het over gewone LPG dat maakt wel een groot verschil natuurlijk. Volgens de belastingwebsite betaal je voor een auto in de 951-1050 kg klasse op LPG zo'n €250 per kwartaal. Een Fiesta op LPG die ik zag op MP had zelfs een opgegeven gewicht van 1051 kg dus nét een schaal hoger.

Ik ben niet tegen LPG, maar er zitten wel wat haken en ogen aan. Net zoals je met bijvoorbeeld een Prius niets mag trekken, mag je met LPG in sommige landen bijvoorbeeld niet door bepaalde tunnels of mag je niet in parkeergarages parkeren. Ook hebben verschillende landen een ander soort vulpistool waardoor je gedwongen wordt om extra nippels mee te nemen op vakantie. Tevens zijn er van de ruim 4000 tankstations in Nederland slechts 160 die LPG aanbieden dus zelfs in eigen land kun je soms even speuren voordat je kunt tanken. Daarnaast zet ik grote vraagtekens bij de stelling dat LPG geen extra onderhoud of reparatiekosten met zich meebrengt maar ik heb geen praktijkervaring dus kan daar niet over oordelen. De meeste websites geven echter aan dat er wel degelijk extra kosten bij komen kijken en ook de slijtage aan de motor groter is.

Allemaal geen probleem als je er omheen kunt plannen, maar je moet het wel weten natuurlijk vóórdat je de keuze voor LPG maakt.

Zadelsnuiver zei:
Ook hebben verschillende landen een ander soort vulpistool waardoor je gedwongen wordt om extra nippels mee te nemen op vakantie.
Tevens zijn er van de ruim 4000 tankstations in Nederland slechts 160 die LPG aanbieden dus zelfs in eigen land kun je soms even speuren voordat je kunt tanken. Daarnaast zet ik grote vraagtekens bij de stelling dat LPG geen extra onderhoud of reparatiekosten met zich meebrengt maar ik heb geen praktijkervaring dus kan daar niet over oordelen. De meeste websites geven echter aan dat er wel degelijk extra kosten bij komen kijken en ook de slijtage aan de motor groter is.

1) Nederland heeft 1.700 tankstations waar je LPG kunt tanken
2) die 2 extra nippels passen mooi in elkaar en zijn dan even groot als een pakje sigaretten
3) ik heb 5 auto's op LPG gehad, nul extra onderhoud/reparatie
4) slijtage aan de motor is afhankelijk van hoe geschikt een auto voor LPG is. Auto's die af-fabriek met LPG zijn uitgerust (Dacia, Opel, klein tijdje VW) dan wel welke een motor hebben waarvan bekend is dat ie goed tegen LPG kan (Mitsubishi, Renault/Dacia, VAG 1.6 8v, PSA 1.8 16v) hebben juist minder slijtage.

Zadelsnuiver zei:
Nu heb je het over G3, eerst had je het over gewone LPG dat maakt wel een groot verschil natuurlijk. Volgens de belastingwebsite betaal je voor een auto in de 951-1050 kg klasse op LPG zo'n €250 per kwartaal. Een Fiesta op LPG die ik zag op MP had zelfs een opgegeven gewicht van 1051 kg dus nét een schaal hoger.

Ik ben niet tegen LPG, maar er zitten wel wat haken en ogen aan. Net zoals je met bijvoorbeeld een Prius niets mag trekken, mag je met LPG in sommige landen bijvoorbeeld niet door bepaalde tunnels of mag je niet in parkeergarages parkeren. Ook hebben verschillende landen een ander soort vulpistool waardoor je gedwongen wordt om extra nippels mee te nemen op vakantie. Tevens zijn er van de ruim 4000 tankstations in Nederland slechts 160 die LPG aanbieden dus zelfs in eigen land kun je soms even speuren voordat je kunt tanken. Daarnaast zet ik grote vraagtekens bij de stelling dat LPG geen extra onderhoud of reparatiekosten met zich meebrengt maar ik heb geen praktijkervaring dus kan daar niet over oordelen. De meeste websites geven echter aan dat er wel degelijk extra kosten bij komen kijken en ook de slijtage aan de motor groter is.

Allemaal geen probleem als je er omheen kunt plannen, maar je moet het wel weten natuurlijk vóórdat je de keuze voor LPG maakt.

Een veel gemaakte fout. Inderdaad is sinds midden jaren 90 g3 de standaard in LPG. G2 of lager rijdt amper nog rond. Ik ben nu in 15 landen op reis geweest met LPG. De kanaaltunnel en een paar parkeergarages in Zwitserland en België waren tot nu toe de enige beperkingen. Inderdaad zijn er drie gangbare aansluitingen in Europa, dus er liggen twee nippels in de dashboardkastjes. Verkrijgbaarheid LPG is zeker iets om te controleren. In praktijk heb ik in de afgelopen 16 jaar, 600.000 km en 15 landen twee keer noodgedwongen op benzine moeten rijden. Dat was in Zwitserland. Ook Scandinavië is lastiger, al is het veel makkelijker geworden sinds alle LPG stations van europa gratis als GPS POI's te downloaden zijn op mylpg.eu. Onderhoud is echt nihil, ik heb in totaal 5 LPG auto's in onderhoud waar ik meer dan een miljoen kilometers van heb meegemaakt. Het extra onderhoud is voornamelijk om de zoveel jaar een LPG filter a 10 euro. Na 5 ton heb ik een verdamper moeten reviseren en twee injectoren moeten vervangen (25 euro per stuk). Peanuts, zelf heb ik er momenteel met mijn 2 auto's een dikke 50k euro op uitgespaard tov dezelfde auto's op benzine. Onderhoud valt dan in het niet, op voorwaarde (absolute voorwaarde!) dat de motor niet kapot bezuinigd is en dus nog wel LPG geschikt is. De Mazda 2 is het schoolvoorbeeld van hoe het niet moet. Als je goedkoop wil kilometervreten met fossiele brandstof, is LPG waarschijnlijk de enige optie. In brandstofkosten per kilometer zelfs concurrerend met elektrisch rijden (12 kWh/100 km is zo'n beetje de standaard en komt met 25 cent/kWh dus ook op rond de 3 euro per 100 km).

Inderdaad flink wat misverstanden van mijn kant dus, mijn excuses.
Mbt het aantal tankstations: de 160 die ik noemde waren CNG tankstations, waarschijnlijk niet goed opgelet bij het googlen. 1700 is al een heel stuk beter.

Hopelijk komt TS met al de informatie hier tot de beste conclusie (y)

Geen punt. Ik merk met dat lpg vaker dat het op veel oude vooroordelen berust en daarom ook nooit meegenomen wordt in berekeningen. Wil niet zehgen dat lpg voor iedereen de beste keuze is, dat moet iedereen zelf afwegen.

Na enkele maanden uitstel van de nieuwe baan, gaat het nu toch echt gebeuren, nogmaals dank voor alle tips, ik twijfel over de volgende 4 auto's:

Renault Clio Estate
Volvo V40
Renault megane
Ford Focus

Het gaat me om een zuinige auto die betrouwbaar is, goedkoop in onderhoud is een plus.
Maar ik zit er wel 180km per dag in, dus lekker zitten lijkt me ook wel belangrijk.
Of misschien gewoon een klasse B auto, zoals een gewone clio?

Mvg

Michiel 1195209 zei:
Na enkele maanden uitstel van de nieuwe baan, gaat het nu toch echt gebeuren, nogmaals dank voor alle tips, ik twijfel over de volgende 4 auto's:

Renault Clio Estate
Volvo V40
Renault megane
Ford Focus

Het gaat me om een zuinige auto die betrouwbaar is, goedkoop in onderhoud is een plus.
Maar ik zit er wel 180km per dag in, dus lekker zitten lijkt me ook wel belangrijk.

Mvg
Eigenlijk valt voor elke auto wat te zeggen, ga proefzitten en met de auto's die je het meest aanspreken daarna proef rijden.

De Clio Estate is B segment maar wat ruimer en praktischer dan de hatchback, de kosten zullen niet heel veel verschillen. De Clio uit 2017 is jonger, lichter en nieuw goedkoper dan de overige 3, de kosten zullen naar alle waarschijnlijkheid gewoon lager uitvallen dan van de Megane, Focus en V40 die tot het C segment behoren. Kijk ook gewoon wat je zelf belangrijk vind. De Volvo is relatief klein voor het C segment.

De Clio uit 2017 is het facelift model ( kwam in 2016) die zijn beter afgewerkt en er zijn mooiere, betere materialen gebruikt.

Michiel 1195209 zei:

Renault Clio Estate
Volvo V40
Renault megane
Ford Focus

Mvg

En wat is nu je concrete budget voor je auto?

Verschil clio/megane (b/c-segment) zou je eigenlijk zelf moeten ervaren bij een proefrit. Ben zelf niet zo'n fan van de standaard Megane stoelen vind ze wat kort. Focus en Clio hebben geen Climate control, vind het zelf wel prettig om de klima op 21c te zetten en er verder niet meer naar te kijken.

Michiel 1195209 zei:

Renault Clio Estate
Volvo V40
Renault megane
Ford Focus

Mvg

Een Clio Estate is ook een B klasse. Als je achter het stuur zit is er geen verschil. Voor een TCe 120 expression is de HSB gelijk
Bij de diesel is de Estate 1 klasse zwaarder.
(dat wil zeggen: ik heb van benzine en diesel 1 model vergeleken)

V40 heeft echt hele fijne stoelen en is in mijn optiek de beste keus uit je rijtje. Ik heb zelf een Megane gehad en dat was echt geen slechte auto, Volvo V40 rijdt gewoon wel een stuk beter., D4 is een beul van een motor, tot 2500 toeren heel relaxt te rijden (136 km per uur 2000 rpm). Komt de tweede turbo er bij dan is het smullen.

Terug
Bovenaan