Joshua 7649894 zei:
- Liefst zo zuinig mogelijk.
Met zo'n 20.000-35.000km rij je best flink wat. Een hybride zal doorgaans zuiniger zijn dan een niet-hybride auto. Een volledig elektrische zal per kilometer nog wat goedkoper zijn (al is dat verschil inmiddels minder groot door de hoge energieprijzen).
Joshua 7649894 zei:
Wat is je referentiekader? Welke auto heb je nu of kun je aangeven waarmee het qua comfort vergelijkbaar moet zijn?
Joshua 7649894 zei:
- Hatchback/suv (wij hebben bijvoorbeeld naar een C4 Puretech Shine 2020 of een Toyota CHR Hybrid gekeken)
Een hatchback zal doorgaans goedkoper zijn dan een SUV. Omdat SUVs populairder zijn zullen ze duurder zijn en in onderhoud en verbruik zal een hatchback doorgaans ook gunstiger scoren.
Waarom heb je specifiek naar de Citroen C4 en Toyota C-HR gekeken? Ze zijn behoorlijk verschillend: de C-HR is doorgaans en hybride en dus automaat. De C4 is geen hybride en vaker een handgeschakelde auto. De C4 is veel softer dan de C-HR die juist weer best strak rijdt.
Joshua 7649894 zei:
- Apple carplay/goede audioinstallatie.
Dat zal vaak niet zo'n probleem zijn met zulke wensen en budget.
Joshua 7649894 zei:
Thuis hebben wij op 100 m een aantal laadpunten en we kunnen er één kosteloos laten plaatsen door de gemeente. Ik werk in een ziekenhuis, waar voldoende mogelijkheid is.
Er wordt ongeveer 20-35000 km per jaar gereden, afhankelijk van de kosten (reis vaak met openbaar vervoer ivm goedkoper). Trekhaak etc hoeft allemaal niet. Puur voor werk en de dagelijkse dingen (boodschappen, sport etc).
Als elektrisch rijden in je leven past dan verdient het eigenlijk altijd de voorkeur.
De vraag is:
- Ben je bereid om op straat te zoeken naar een plek om te laden en je auto weg te halen als deze weer volgeladen is?
- Is de actieradius (van een elektrische auto die in je budget past) voldoende voor je gebruikelijke ritten? (Naar werk heen en terug, naar familie heen en terug of kun je daar laden?
- Hoe vaak maak je ritten die de actieradius overschrijden en wil je dan onderweg laden? Denk aan vakanties met de auto - daar zal een elektrische auto wat meer planning en stops vereisen dan een benzine auto.
In je budget heb je bijvoorbeeld de Hyundai Ioniq Electric met een NEDC actieradius van 250km. Dat is zo'n 135 - 285 km in de praktijk. De Opel Ampera-e heeft een WLTP actieradius van 380km en dat is zo'n 235 - 505 km in de praktijk.
Opel Ampera-e heb je voor net iets minder dan 25k, dan krijg je nog een 2k subsidie, dus dan past ie met een beetje creativiteit binnen budget. Mooie is dat alle Ampera-e's van een nieuw accupakket zijn voorzien na een terugroepactie in 2021. Check wel even of dat ook is uitgevoerd. https://www.autowereld.nl/opel/ampera-e/launch-executive-60-kwh-bose-incl-btw-37138948/details.html
Joshua 7649894 zei:
(NOG) geen kinderen, maar in de komende 5 jaar hopelijk (als wij ze mogen krijgen) kind(eren).
Met één kleine past het vast wel in de auto's die hier genoemd worden. Met twee kids wil je waarschijnlijk iets groters tegen die tijd. Dus reken erop dat je met deze auto doet tot je twee kids hebt.