Auto gekocht die verkeerd heeft getankt....Motorschade EN nu?

Pjotr

Asfaltkampioen
Beste allemaal,

vrienden van mij hebben 3 weken geleden een 2e hands Fabia Diesel gekocht. Ik meen uit 2010. Deze hebben ze zonder garantie gekocht, de prijs was 4900 euro, daar is wat inruil afgegaan, het bedrijf is een RDW erkend bedrijf en is aangesloten bij het VWE.
Zij zijn de tweede eigenaar en de auto heeft naar verhouding weinig gereden.

So far so good, tot bleek dat de auto niet helemaal mooi liep, uiteraard net voor de vakantie en toen werd er door de merk-dealer gedacht aan de "sjoemel-software" dus de auto kreeg een gratis update/reparatie...

Toen na de vakantie (zonder de auto dus) 2 dagen na reparatie weer de verstuivers naar de klote dus dat was vreemd. Toen zijn ze er verder ingedoken. Nu blijkt dat er door de vorige eigenaar een keer verkeerd getankt is en nu zit er slijpsel door het hele brandstof circuit.

Contact opgenomen met de garage, die hebben de auto opgehaald en zullen er naar kijken/oplossen. Maar ze begonnen wel meteen over "geen garantie" maar ook over "we vinden het wel heel erg voor jullie".

Wat ik persoonlijk vreemd vind is dat er zoveel schade is, dan is er denk ik heel lang mee doorgereden, of niet? Of gaat het wel heel snel?

De auto is van de eigenaar naar de handel gegaan en toen hebben mijn vrienden er amper in gereden (laten we zeggen maximaal 600 KM).
Het klinkt wel heel erg alsof ze een defecte auto hebben gekocht.

Maar wat zijn nu de rechten en plichten? Voor beide partijen?

* Mijn vrienden moeten sowieso de garage een kans geven om de boel te herstellen lijkt me.
* Vraagprijs was boven de 4500 euro, heb je dan niet automatisch garantie?
* Wie draait voor de rekening op? Mijn vrienden omdat ze geen garantie hebben afgesloten? Of de garage omdat het aankoopbedrag boven de 4500 euro zit?
Zit er een soort eigen bijdrage bij?
*Wat is het brandstof-circuit? Zijn dat alle leidingen, of ook bijvoorbeeld de hele motor?

Persoonlijk vind ik het een beetje een auto met "verborgen gebreken" (dat hoeft niet zo te zijn, maar daar riekt het wel naar) Wanneer kan je een koop ontbinden? Hoe werkt dat?

In het ergste geval draait het uit op een conflict, wat dan?
Moeten ze nu al beginnen met alles vastleggen? (veel is al geschreven gelukkig)

We gaan er vanuit dat de garage netjes en eerlijk is, dus het is vooral informatie opdoen, mijn vrienden lezen mee.

Alvast bedankt voor elke vorm van informatie/duidelijkheid.

Er hoeft niet eens echt lang mee doorgereden te zijn. Kan al binnen 50 km gebeuren even afhankelijk van hoe leeg de tank was op dat moment.

Geen idee wat de rechten zijn. Klote is het sowieso.

Was de auto goedkoper zonder garantie?

Bedankt Carfanatic! (y)

@ Nico, dat weet ik niet. Wat ik begreep niet echt. Na inruil zaten ze net onder de 4500 euro.

Maar de vorige eigenaar heeft dus verkeerde brandstof getankt (of misschien het bedrijf wel, dat weet ik niet, maar als ik jou opmerking zie zou dat dus ook kunnen) . Hoeveel erin is gegaan, geen idee. Maar hypothetisch gezien, zou het dus ook nog net kunnen zijn gebeurd? Dus misschien net voor de aflevering? Ik dacht namelijk dat je echt pas flinke motorschade krijgt, als je lang rijdt.

Maar dit was mogelijk al aan de orde toen de auto bij de merk-dealer was.

Die vrienden van jou hebben er dus grofweg 1 tank op leeggereden?

De 50km is wat kort alhoewel Nico wel een punt heeft dat er dan al schade kan zijn ontstaan. Slijpsel ontstaat pas in grotere hoeveelheden als het geharde laagje van de hoge druk pomp delen af is. Als die laag eraf is dan helpt het verder rijden op Diesel ook niet meer; dan gaat het hoe dan ook stuk. Nu is dit een pompverstuiver denk ik en die zijn er iets kritischer in. Ik zou zeggen dat het tussen de 2 en 5 tankbeurten geleden gebeurd is als je nu daadwerkelijk slijpsel ziet. Vermoedelijk is er toen geprobeerd door met Diesel bij te tanken en gewoon doorrijden het weer goed te krijgen.

Wat er vervangen moet worden:
-de hoge druk pomp (alle pompverstuivers in dit geval)
-brandstof filter

Wat er uit elkaar moet en uitgebreid gereinigd (of eventueel vervangen als dat goedkoper is)
-alle brandstofleidingen en slangen, inclusief retour
-brandstof filter huis
-brandstof koeler
-drukregelaars van brandstof
-alle sensoren in het brandstof systeem (druk en temperatuur)
-de brandstofpomp in de tank
-de tank

Wat zullen we zeggen... 1000 euro aan materiaal? iets van 2 werkdagen werk a 65 euro per uur?

Dit valt wel onder een verborgen gebrek en de garage zou dit mogelijk zelfs op de vorige eigenaar kunnen verhalen. Maar dat is hun probleem. Ik zou zeggen geef ze een kans voor herstellen maar wees wel duidelijk over wat er aangepakt word. Als dit verkeerd gedaan word staan ze nog voor het eind van het jaar weer met problemen. Geef de garage ook de optie om de koop te ontbinden c.q. de auto om te ruilen.
Verder... ANWB eens vragen om te helpen/bemiddelen? Of rechtsbijstand? Maar eerst eens zien wat de garage roept.

Hoe is vastgelegd dat de vorige eigenaar verkeerd heeft getankt en wat is er toen precies gedaan om het op te lossen? Maw, als de garagehouder beweert dat de auto in orde was bij verkoop en dat jouw vrienden er misschien wel verkeerde brandstof bijgemikt hebben, zou hij dan een punt kunnen hebben?

Een vriend (monteur) heeft laatst een klant afgesleept met defecte motor die na verkeerd tanken (verkeerd gevulde tank bij het pompstation, dus niet zijn schuld) niet eens het tankstation af kwam. Schade >10k, complete brandstofsysteem om zeep. Moderne diesels kunnen hier echt niet tegen, vroeger kon je nog wel eens wegkomen met de tank deels aftappen en voltanken met diesel...

Mijn visie (persoonlijk): probeer de koop ongedaan te maken, of laat de garage een vergelijkbaar model aanbieden. Een tweedehandsje kopen is altijd een gok, je weet niet wat er op je pad komt qua onderhoud en/of hoe je voorganger er mee omgesprongen is. Hier weet je dat (ten aanzien van die motor) dus wel. Ik zou niet lekker in zo'n auto rondrijden, ook niet als alles (wat is alles...) vervangen of gereinigd is. Daarbij: ik geloof nooit dat de garage die kosten helemaal zelf gaat dragen. Immers: het is een tweedehandsje, dus naar rato van de leeftijd mag die slijtage hebben. En dat 'naar rato' mag je dan waarschijnlijk ook nog zelf bijleggen als soort van coulanceregeling. Je hebt dan immers een oude auto met een relatief betere motor. Ik zou ze er veel succes mee wensen en voor een ander exemplaar opteren als dat kan. Als die garage het echt zo vervelend vindt dan zijn ze waarschijnlijk wel mans genoeg om daar in mee te gaan.

Als de dieseltank bijna helemaal leeg is en je tankt dan benzine kan een paar honderd meter al fataal zijn en ernstige schade tot gevolg hebben.
Ik zou proberen de hele koop weer terug te draaien, ik zou het vertrouwen in deze auto volledig kwijt zijn daar de kans heel groot is dat er steeds weer nieuwe problemen ontstaan.

Bedankt voor jullie adviezen/antwoorden..

Engineer, bedankt voor je lijstje, dat is me een hoop! Feitelijk blijft alleen de motor de oude dus? Kan die ook schade hebben opgelopen?

S Velthuis, ik ben het helemaal met je eens dat het enorm lastig te bewijzen is, vandaar ook mijn vraag hier, want ik dacht echt dat je dan wel een tijd gereden moet hebben, wil het zover komen..

Zij heeft haar auto, dit is zijn auto. Hij rijdt al jaren diesel (vanwege kilometers), dus nee hij zou niet zomaar "per ongeluk verkeerd tanken" . Maar ik snap je punt.

De vraag is dus, wanneer is het gebeurd.. De auto is opgehaald net voor de vakantie, toen heeft de auto stil gestaan. Daarna is ie gebruikt, maar blijkbaar liep ie toen niet goed (dit is me niet helemaal duidelijk, maar dit is wat ik eruit opmaak) en er is contact geweest met de merk-dealer (immers geen garantie) toen werd er dus gedacht aan "VAG/sjoemel" en heeft de auto nieuwe verstuivers gekregen(kosteloos, garantiewerk), na 2 dagen bleek het probleem er weer te zijn en waren de verstuivers dus weer kapot en heeft dus de merkdealer verder onderzoek gedaan en de conclusie getrokken van het brandstof-foutje.
Toen dus bleek dat overal metaal in zit, hebben ze contact gezocht met de dealer. Die heeft de auto nu opgehaald en in zijn bezit.
Dus de auto heeft wel gereden, ongeveer een kilometer of 5/600 maximaal.

Wat ik me vooral afvraag, en nu... welke plichten hebben zij en welke de verkoper. Ik dacht dat het misschien een auto was waar tijdens met een kapotte motor mee is gereden, maar dat hoeft dus niet. Zoals ook Nico en Tom al aangeven.

Zij, ik en onze omgeving hebben nog nooit met zoiets te maken gehad, en hoewel de garage wel iets wil, werd meteen wel de "geen garantie' opmerking gemaakt.

En dan kom je op het punt wat Leon in z'n SEAT & Scania V8 ook zegt, er komt misschien iets van coulance, maar wat is redelijk, en moet je dat willen? Ik zou ook niet heel erg blij worden van deze auto, en ik zou er ook niet elke dag 100-125 km woon-werkverkeer mee willen doen, om heel eerlijk te zijn.

En dan kom ik weer bij het punt, wat me/ons nog niet helemaal duidelijk is:
het bedrijf adverteert met een prijs, de zogenaamde meeneemprijs (geen garantie en geen afleverbeurt)
daarbovenop zijn pakketten, een afleverpakket en dan nog een pakket wat 750 kost en dan heb je 6 maanden garantie op motor, aandrijving en bak.

Daar is dus niet voor gekozen, maar heb je niet omdat de prijs boven de 4500 euro is standaard kopersbescherming/soort van garantie? Zoiets staat me bij.

Pjötr zei:
maar heb je niet omdat de prijs boven de 4500 euro is standaard kopersbescherming/soort van garantie? Zoiets staat me bij.

Volgens mij wel, als het een Bovag garage is tenminste: https://www.rdwcheck.nl/wat-is-bovag-garantie/

Je hebt recht op de garantie als je een auto hebt gekocht bij een erkende BOVAG aangesloten dealer en jouw tweedehands auto minimaal 4500 euro heeft gekost.
Zo heb je minimaal zes maanden garantie op jouw tweedehands auto als je deze via een BOVAG-dealer koopt, waarbij onder andere gebreken worden gedekt die gedurende de garantieperiode als gevolg van normaal gebruik ontstaan en gebreken die op het moment van de koop niet waarneembaar waren

Aankoopbedrag lag boven 4,5k dus dat is in orde. Blijft over: a) is de auto gekocht bij een Bovag garage? en b) is er niet schriftelijk getekend dat er van garantie wordt afgezien, zoals PascalD ook al schreef?

Meeneemprijs = afzien van garantie

Dat is niet zo heel moeilijk, geeft Bovag zelf ook aan en anders zou dat pakket van die Euro 750 ook geen nut hebben.

Total Loss zei:

Dat is niet zo heel moeilijk, geeft Bovag zelf ook aan en anders zou dat pakket van die Euro 750 ook geen nut hebben.

Dat is niet zo. Volgens Europees recht heeft een consument altijd garantie. Daar kan de garage niet onderuit. Dat ze een auto zonder garantie aanbieden is dan ook hun eigen probleem. Het Europese consumentenrecht is hier leidend.
Als er is vast komen te staan dat bij de auto verkeerde brandstof is getankt, waardoor de schade is ontstaan zullen de vrienden van TS moeten bewijzen dat het gebeurt is voor de koop. De garage hoeft geen garantie te verlenen als er na de koop door een handelingsfout schade is ontstaan.
Als er aanspraak op garantie is betekend dat niet dat alle schade vergoed wordt. Een deel zal zelf betaald moeten worden. Wel kan je dan beroepen op non conformiteit en daarmee de koop laten ontbinden.
Belangrijke vraag is dus: wanneer is de schade opstaan. Is de schade aantoonbaar voor de koop opstaan dan zou ik mij wenden tot de rechtsbijstand.
Deze moeten je dan verder kunnen helpen en de garage overtuigen van de aansprakelijkheid.

zeebra zei:
Total Loss zei:

Dat is niet zo. Volgens Europees recht heeft een consument altijd garantie. Daar kan de garage niet onderuit. Dat ze een auto zonder garantie aanbieden is dan ook hun eigen probleem. Het Europese consumentenrecht is hier leidend.

Succes daarmee! (y);)
Gelijk hebben is niet hetzelfde als gelijk krijgen.

Total Loss zei:
zeebra zei:
Total Loss zei:

Succes daarmee! (y);)
Gelijk hebben is niet hetzelfde als gelijk krijgen.
Vandaar ook dat het handig is om de rechtsbijstand in te schakelen.

@Zebra Rechtsbijstand is ook niet zaligmakend. Zelf een akkefietje gehad wat bijna 1 1/2 jaar geduurd heeft en uiteindelijk ook amper wat opgeleverd.

Wat Aras zegt, probeer er eerst maar normaal uit te komen, van rechtsbijstand en bijbehorend gedoe wordt niemand vrolijk.

Uiteraard eerst garage zelf de kans geven. Opmerkelijk dat de dealer dit eerst op sjoemelsoftware schuift.

Maar als consument heb je zeker ook rechten zonder nadrukkelijke garantie. Bewijslast ligt in principe ligt in principe zelfs bij verkoper.

Stond het me toch goed bij!

Ik had ook al geadviseerd om de sowieso de rechtsbijstandverzekering te vragen, meer voor info dan om maatregelen te nemen, maar gezien onregelmatige werktijden en ik inmiddels zelf ook "nieuwsgierig" ben, en ik weet dat hier op het forum naast soms grote ego's ook veel kennis is maar besloten om alvast de vraag hier te stellen.

De garage/handel lijkt niet bij de Bovag zijn aangesloten, dus jammer maar die vlieger gaat niet op helaas.

En nogmaals, de vragen hier waren vooral ter oriëntatie, want misschien is de garage wel coulant.
Mochten er updates zijn, zal ik ze uiteraard hier plaatsen!

Vervolgschade aan de motor zelf hoeft niet echt aanwezig te zijn hoor.

Dit is wel de reden dat verkeerde brandstof tanken tegenwoordig echt gevaarlijk is, maar zelfs als je altijd diesel tankt kan het alsnog fout gaan. Risico als je dingen schoon gaat maken dat er reststof achterblijft is altijd aanwezig, daarom is het wel handiger om alles nieuw te hebben met de tank dan als uitzondering, die kun je brandschoon krijgen van binnen.

Maar ja.....zoals dan ook hierboven aangehaald, het is nogal niet een klusje. Is er dan een oorzaak/verband te achterhalen tussen het voortijdig verkopen van de vorige eigenaar en verkeerd tanken? Bewijs het maar, al is het i.m.o. zeker een mogelijkheid.

Maar over de motor zelf maak ik me niet gek veel zorgen. Dat zal wel loslopen, er is niet lang doorgereden met de rotte verstuiver tenslotte. ;)

Dakloos zei:
Uiteraard eerst garage zelf de kans geven. Opmerkelijk dat de dealer dit eerst op sjoemelsoftware schuift.

Maar als consument heb je zeker ook rechten zonder nadrukkelijke garantie. Bewijslast ligt in principe ligt in principe zelfs bij verkoper.
Ik weet niet of dat hier geld. Het gaat om een bedieningsfout die ook door de koper begaan kan zijn. Een goede leer voor de volgende keer is dan ook om niet af te zien van garantie. Daar voorkom je dit soort zaken mee.

Het handelt hier om een commonrail motor waarvan bekent is dat er vijlsel in het brandstofsysteem een veel voorkomend probleem is. Ook frappant dat iedereen die hiermee te maken krijgt meteen te horen krijgt dat er verkeerde brandstof getankt is wanneer er weer eens een brandstofsysteem kapot is gegaan door vijlsel. De brandstofpomp is hier debet aan, vervelend genoeg hebben de verstuivers dan ook onherroepelijke schade opgelopen. Hier helpen alleen een andere HD pomp en nieuwe verstuivers. Daarnaast moet de rest van het brandstofsysteem (tank, leidingen, filter e.d.) brandschoon gemaakt worden, je bent er zomaar een volle dag mee bezig. Hier moet een garage/leverende partij wettelijk wel iets mee doen, ook al is de auto zogenaamd zonder garantie verkocht.

Jos.

@ Jos, dus als ik het goed begrijp is het iets wat vroeg of laat bij elke commonrail motor (van dit type althans) gaat gebeuren?

@ Pjötr, ik weet dat Jos bijzonder veel kennis heeft van VAG/TDI motoren, dus ik zou zijn reactie zeker tot je nemen!
Hoe dit juridische verder moet heb ik geen idee van, maar ik zou er eerst op goed fatsoen proberen uit te komen met de garage.

Total Loss zei:
@Zebra Rechtsbijstand is ook niet zaligmakend. Zelf een akkefietje gehad wat bijna 1 1/2 jaar geduurd heeft en uiteindelijk ook amper wat opgeleverd.

Wat Aras zegt, probeer er eerst maar normaal uit te komen, van rechtsbijstand en bijbehorend gedoe wordt niemand vrolijk.

Rechtsbijstand probeert eerst te bemiddelen met een eigen jurist (dus weinig gedoe, een paar brieven van hun jurist helpt meestal al) en vervolgens kan je een advocaat kiezen als dat niet lukt. Heb zelf zeer goede ervaringen met zowel de DAS als ARAG. En 1,5 jaar is niets. Bij de door de DAS betaald procedure was het 7-8 jaar met diverse rechtszaken. Nu heb ik een procedure met een verzekeraar/bank die ook al zo'n 3 jaar loopt. Advocaatkosten voor de rechtsbijstandverzekeraar, in beide gevallen meer dan € 40.000 elk, worden zonder morren vergoed.

jos_br_001 zei:
Het handelt hier om een commonrail motor waarvan bekent is dat er vijlsel in het brandstofsysteem een veel voorkomend probleem is. Ook frappant dat iedereen die hiermee te maken krijgt meteen te horen krijgt dat er verkeerde brandstof getankt is wanneer er weer eens een brandstofsysteem kapot is gegaan door vijlsel. De brandstofpomp is hier debet aan, vervelend genoeg hebben de verstuivers dan ook onherroepelijke schade opgelopen. Hier helpen alleen een andere HD pomp en nieuwe verstuivers. Daarnaast moet de rest van het brandstofsysteem (tank, leidingen, filter e.d.) brandschoon gemaakt worden, je bent er zomaar een volle dag mee bezig. Hier moet een garage/leverende partij wettelijk wel iets mee doen, ook al is de auto zogenaamd zonder garantie verkocht.

Jos.

Is dit dan eentje met de Bosch CP4?

zeebra zei:
Dakloos zei:

Ik weet niet of dat hier geld. Het gaat om een bedieningsfout die ook door de koper begaan kan zijn. Een goede leer voor de volgende keer is dan ook om niet af te zien van garantie. Daar voorkom je dit soort zaken mee.
Indien het een bedieningsfout is zal ook garantie weinig uithalen. Overigens als de nieuwe eigenaren de auto pas net hebben zullen ze de tankbeurten nog wel kunnen reproduceren als ze hem gepind hebben. Dan is het met de gereden kilometers heel makkelijk aan te tonen dat zij het niet geweest zijn.

Terug
Bovenaan