Pjotr
Asfaltkampioen
Beste allemaal,
vrienden van mij hebben 3 weken geleden een 2e hands Fabia Diesel gekocht. Ik meen uit 2010. Deze hebben ze zonder garantie gekocht, de prijs was 4900 euro, daar is wat inruil afgegaan, het bedrijf is een RDW erkend bedrijf en is aangesloten bij het VWE.
Zij zijn de tweede eigenaar en de auto heeft naar verhouding weinig gereden.
So far so good, tot bleek dat de auto niet helemaal mooi liep, uiteraard net voor de vakantie en toen werd er door de merk-dealer gedacht aan de "sjoemel-software" dus de auto kreeg een gratis update/reparatie...
Toen na de vakantie (zonder de auto dus) 2 dagen na reparatie weer de verstuivers naar de klote dus dat was vreemd. Toen zijn ze er verder ingedoken. Nu blijkt dat er door de vorige eigenaar een keer verkeerd getankt is en nu zit er slijpsel door het hele brandstof circuit.
Contact opgenomen met de garage, die hebben de auto opgehaald en zullen er naar kijken/oplossen. Maar ze begonnen wel meteen over "geen garantie" maar ook over "we vinden het wel heel erg voor jullie".
Wat ik persoonlijk vreemd vind is dat er zoveel schade is, dan is er denk ik heel lang mee doorgereden, of niet? Of gaat het wel heel snel?
De auto is van de eigenaar naar de handel gegaan en toen hebben mijn vrienden er amper in gereden (laten we zeggen maximaal 600 KM).
Het klinkt wel heel erg alsof ze een defecte auto hebben gekocht.
Maar wat zijn nu de rechten en plichten? Voor beide partijen?
* Mijn vrienden moeten sowieso de garage een kans geven om de boel te herstellen lijkt me.
* Vraagprijs was boven de 4500 euro, heb je dan niet automatisch garantie?
* Wie draait voor de rekening op? Mijn vrienden omdat ze geen garantie hebben afgesloten? Of de garage omdat het aankoopbedrag boven de 4500 euro zit?
Zit er een soort eigen bijdrage bij?
*Wat is het brandstof-circuit? Zijn dat alle leidingen, of ook bijvoorbeeld de hele motor?
Persoonlijk vind ik het een beetje een auto met "verborgen gebreken" (dat hoeft niet zo te zijn, maar daar riekt het wel naar) Wanneer kan je een koop ontbinden? Hoe werkt dat?
In het ergste geval draait het uit op een conflict, wat dan?
Moeten ze nu al beginnen met alles vastleggen? (veel is al geschreven gelukkig)
We gaan er vanuit dat de garage netjes en eerlijk is, dus het is vooral informatie opdoen, mijn vrienden lezen mee.
Alvast bedankt voor elke vorm van informatie/duidelijkheid.
vrienden van mij hebben 3 weken geleden een 2e hands Fabia Diesel gekocht. Ik meen uit 2010. Deze hebben ze zonder garantie gekocht, de prijs was 4900 euro, daar is wat inruil afgegaan, het bedrijf is een RDW erkend bedrijf en is aangesloten bij het VWE.
Zij zijn de tweede eigenaar en de auto heeft naar verhouding weinig gereden.
So far so good, tot bleek dat de auto niet helemaal mooi liep, uiteraard net voor de vakantie en toen werd er door de merk-dealer gedacht aan de "sjoemel-software" dus de auto kreeg een gratis update/reparatie...
Toen na de vakantie (zonder de auto dus) 2 dagen na reparatie weer de verstuivers naar de klote dus dat was vreemd. Toen zijn ze er verder ingedoken. Nu blijkt dat er door de vorige eigenaar een keer verkeerd getankt is en nu zit er slijpsel door het hele brandstof circuit.
Contact opgenomen met de garage, die hebben de auto opgehaald en zullen er naar kijken/oplossen. Maar ze begonnen wel meteen over "geen garantie" maar ook over "we vinden het wel heel erg voor jullie".
Wat ik persoonlijk vreemd vind is dat er zoveel schade is, dan is er denk ik heel lang mee doorgereden, of niet? Of gaat het wel heel snel?
De auto is van de eigenaar naar de handel gegaan en toen hebben mijn vrienden er amper in gereden (laten we zeggen maximaal 600 KM).
Het klinkt wel heel erg alsof ze een defecte auto hebben gekocht.
Maar wat zijn nu de rechten en plichten? Voor beide partijen?
* Mijn vrienden moeten sowieso de garage een kans geven om de boel te herstellen lijkt me.
* Vraagprijs was boven de 4500 euro, heb je dan niet automatisch garantie?
* Wie draait voor de rekening op? Mijn vrienden omdat ze geen garantie hebben afgesloten? Of de garage omdat het aankoopbedrag boven de 4500 euro zit?
Zit er een soort eigen bijdrage bij?
*Wat is het brandstof-circuit? Zijn dat alle leidingen, of ook bijvoorbeeld de hele motor?
Persoonlijk vind ik het een beetje een auto met "verborgen gebreken" (dat hoeft niet zo te zijn, maar daar riekt het wel naar) Wanneer kan je een koop ontbinden? Hoe werkt dat?
In het ergste geval draait het uit op een conflict, wat dan?
Moeten ze nu al beginnen met alles vastleggen? (veel is al geschreven gelukkig)
We gaan er vanuit dat de garage netjes en eerlijk is, dus het is vooral informatie opdoen, mijn vrienden lezen mee.
Alvast bedankt voor elke vorm van informatie/duidelijkheid.