Auto exporteren en BMP

L Mazda Lexus

Net ingestapt
Hallo,

Wij gaan volgend jaar verhuizen naar het buitenland. Nu moet de auto op NL kenteken mee.

Nu kom ik op internet tegen , dat ik eventueel BPM terug kan krijgen? Klopt dit, heb al met de b-auto gebeld , maar madame wist het niet??

Situatie
heb in 2012 een 2e hands originele nl auto gekocht afgifte en toelating zijn dus opdezelfde datum.
Brutto BPM 13.267

Ik wil eigenlijk in juni verhuizen. we blijven in de EU, Polen.

Heb ik volgens jullie recht op teruggave ? en zo ja aan hoeveel moet ik ongeveer denken? heeft dat zin , moet ik importkosten betalen?

Het is BPM, niet BMP.

Als de auto van voor 16 oktober 2006 is, krijg je sowieso niets terug. Anders zie https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/belastingen_op_auto_en_motor/bpm/teruggaaf_van_bpm/teruggaaf_bij_export en het formulier dat Boppie noemt.

Of je importkosten moet betalen moet je uitzoeken in het land van bestemming en als je wilt weten of er op dit forum toevallig iemand is die met het betreffende land ervaring heeft, is het handig om te vermelden waar je naartoe wilt verhuizen.

Het bouwjaar is bepalend voor de hoogte van teruggave , maar dat bouwjaar is het forum niet bekend.
Dus een globale benadering :

Stel de auto is uit mei 2010, dan is de terggave 15% van de BPM ; is de auto uit 2009 dan is het 11% en uit 2008 nog maar 8%.
De ooit betaalde btw over de BPM is niet terug te vragen.
Is de auto 11 jaar of ouder, dan is geen teruggave BPM mogelijk.

De auto moet voor export gemeldt worden bij de RDW en het terugvragen kan bij de Belastingdiens met het formulier "export nederlands kenteken"

Terug
Bovenaan