Auto België en auto Nl

A Post001

Net ingestapt
Ik ben NLer en heb een bedrijf in zowel België (bvba) alsook in NL meerdere BVs)
In NL heb ik netjes de bijtelling van een Audi keurig volgens de regels van de NL belastingdienst.
Is het nu voor mij ook vrij om een leuke auto op mijn Belgische BvbA aan te schaffen en hiermee ook in NL te rijden zonder gedoe?

Als je in NL woont dan maakt je nationaliteit niet uit en ook je baas of bedrijf niet. Je moet BPM betalen. Tenzij je kan aantonen dat je de auto overduidelijk voor het overgrote deel in het buitenland gebruikt.

Kort door de bocht: Je hebt zelf waarschijnlijk invloed op de aanschaf van de auto. Daarom kwalificeer je niet als werknemer.
De auto moet sowieso voor 70 procent of meer in het buitenland worden gebruikt. En zo nog wat voorwaarden.
Met meerdere vennootschappen mag ik toch hopen dat je een goede fiscalist hebt. Ja, die moet je betalen, maar als het goed is heeft die jouw fiscale situatie helder en verdient zich dat terug. Wellicht bijvoorbeeld tariefsvoordeel door salary split?

Je mag in Nederland alleen in een auto met buitenlands kenteken rijden als deze door je werkgever ter beschikking wordt gesteld, deze een verklaring afgeeft dat meer dan 50% van de kilometers niet in Nederland werden worden EN je mag zelf geen invloed uit kunnen oefenen op de aanschaf van een auto.
Je bent eigenaar, die invloed heb je wel. Dat betekend dat het niet toegestaan is. Daarnaast is zijn de zakelijke kosten van een auto in Belgie ongeveer gelijk aan die van Nederland(er zijn in België nogal wat aftrek beperkingen zoals aftrek van de helft van de btw) En je moet meestal voor een deel of geheel een bijtelling in Nederland betalen omdat je je wereld inkomen(alles wat je verdient) hier opgeeft.
Het is een traject met veel haken en ogen. Je zal een Belgische en een Nederlandse fiscalist nodig hebben om dit voor je uit te zoeken.

Terug
Bovenaan