Auto bedrijf annuleert aankoop

A

Anoniem

Guest
Heb elektrische auto (id4 pure) met trekhaak gekocht.

Thuis zonnepanelen en laadpaal laten aanleggen en nu annuleert autobedrijf de koop omdat de auto toch niet met trekhaak leverbaar is.
Ik krijg geen enkele vergoeding.
Mag gratis annuleren of auto zonder trekhaak laten leveren.

Wat zijn mijn rechten?

Pascal 7984469 zei:

Thuis zonnepanelen en laadpaal laten aanleggen en nu annuleert autobedrijf de koop omdat de auto toch niet met trekhaak leverbaar is.

Wat zijn mijn rechten?

De leveringsvoorwaarden staan meestal vermeld op de achterkant van het koopcontract, daarin staat alles vermeldt m.b.t. de rechten en plichten wederzijds.
Met die leveringsvoorwaarden ben je door het plaatsen van een handtekening onder het koopcontract ook akkoord gegaan.
Dat je elders al voorbereidende aankopen op een auto hebt gedaan lijkt mij niet het pakkie aan van de autoverkoper.

Zonnepanelen heb je toch niet sec. voor die ID4 aangeschaft?

Wees blij dat de verkopende partij zo soepel is en 'de fout' toegeeft. Lees je hier lang niet altijd.

Als je je geld maar terugkrijgt. Dat lijkt me het belangrijkste. Mocht je echt een ID.4 willen dan zou ik een andere dealer proberen en anders lekker bij een ander merk shoppen.

41kyx20btrew.jpg

Hyundai Ioniq 5?

Volgens mij heb je geen rechten om bepaalde configuraties te eisen. Het is voor dealers bijna dagelijkse koek dat er een velg, kleur, optie of motor niet meer beschikbaar is. Het lijkt me dat ze dit goed hebben afgeschermd in de voorwaarden.

Zonnepanelen: Ik ben overigens benieuwd hoe fijn Eneco en Nuon deze winternachten nog de peperdure elektriciteit blijven leveren die je dan in juni overdag terugbetaald. Saldering was meer een belastingvoordeel, door huidige gasprijzen gaan ook de tarieven voor belasting meewegen.

Muddy Bandit zei:
Pascal 7984469 zei:
Wat zijn mijn rechten?

De leveringsvoorwaarden staan meestal vermeld op de achterkant van het koopcontract, daarin staat alles vermeldt m.b.t. de rechten en plichten wederzijds.
Met die leveringsvoorwaarden ben je door het plaatsen van een handtekening onder het koopcontract ook akkoord gegaan.
Hangt er wel vanaf of het een zakelijke aankoop of een particuliere is. In het laatste geval mogen er, kort gezegd, geen onredelijke zaken in de algemene voorwaarden staan. Maar het lijkt erop dat hier iets anders aan de hand is. Is het überhaupt mogelijk om een trekhaak onder dit model te krijgen? Zo niet, dan heeft de verkoper iets verkocht dat niet bestaat (dwaling) en lijkt schadevergoedingsclaim mogelijk (dat is niet de kosten van de zonnepanelen en laadpaal, want die zijn gewoon bruikbaar voor een andere auto). En zo ja dan zou je zeggen dat de leverancier tijdelijk een andere auto zou moeten leveren.

Ik maak uit de openingspost op dat TS graag een vergoeding ziet omdat hij voor de annulering al zonnepanelen en een laadpaal heeft laten aanleggen, en het lijkt mij wel heel sterk dat je daardoor (zowel zakelijk als particulier gezien) enig recht op een vergoeding zou hebben.
Wat de rechten/plichten/uitsluitingen m.b.t. de annulering van de auto door verkoper betreft zullen de daarvoor geldende leveringsvoorwaarden van kracht zijn als er verder geen andere aanvullende voorwaarden zijn afgesproken.

louisz zei:
Muddy Bandit zei:
Pascal 7984469 zei:
Wat zijn mijn rechten?

Hangt er wel vanaf of het een zakelijke aankoop of een particuliere is. (..).

Volgens mij zijn de voorwaarden nog steeds zo dat een annulering door (in het algemeen de kopende partij) 15% van de consumentenprijs incl. BTW en BPM betreft, ongeacht een zakelijke of particuliere aanschaf.
Kan ook niet anders.. anders zouden de zakelijk inkopende partijen wel heel voordelig van hun aankoop afkunnen indien de (particuliere) eindgebruiker om welke reden dan ook iets anders wil.

Dát er in de praktijk afgeweken kan worden van die voorwaarden op, veelal, commerciële gronden/belangen is wat anders.

louisz zei:
Muddy Bandit zei:
Pascal 7984469 zei:
Wat zijn mijn rechten?

Hangt er wel vanaf of het een zakelijke aankoop of een particuliere is. In het laatste geval mogen er, kort gezegd, geen onredelijke zaken in de algemene voorwaarden staan. Maar het lijkt erop dat hier iets anders aan de hand is. Is het überhaupt mogelijk om een trekhaak onder dit model te krijgen? Zo niet, dan heeft de verkoper iets verkocht dat niet bestaat (dwaling) en lijkt schadevergoedingsclaim mogelijk (dat is niet de kosten van de zonnepanelen en laadpaal, want die zijn gewoon bruikbaar voor een andere auto). En zo ja dan zou je zeggen dat de leverancier tijdelijk een andere auto zou moeten leveren.
Kon op de site van VW geen trekhaak vinden voor een ID4 in de configurator
Het is wel mogelijk ze staan er gewoon mee te koop

Ik wilde ook na aflevering ren trekhaak laten monteren onder mijn Model 3, maar dat mag dus niet. Auto moet af-fabriek met trekhaak zijn geleverd anders krijg je 0 kg als trekgewicht op je kenteken. Wellicht hetzelfde idee bij de VW?

Zadelsnuiver zei:
Ik wilde ook na aflevering ren trekhaak laten monteren onder mijn Model 3, maar dat mag dus niet. Auto moet af-fabriek met trekhaak zijn geleverd anders krijg je 0 kg als trekgewicht op je kenteken. Wellicht hetzelfde idee bij de VW?

Kan zijn, en praktisch gezien, wie controleert en nou een rijder van een E auto met trekhaak of die wel of niet vanaf de fabriek gemonteerd is.? Of zie ik iets over het hoofd?

Mogelijk dat er een paar extra verstevigingsbalkjes in de carrosserie ingebouwd zitten "af fabriek", welke je later niet meer kan monteren?

Kan natuurlijk ook vervelende situaties opleveren wanneer er een ongeluk veroorzaakt wordt met een aanhanger terwijl het kentekenbewijs nul zegt.

Twix zei:
Kan natuurlijk ook vervelende situaties opleveren wanneer er een ongeluk veroorzaakt wordt met een aanhanger terwijl het kentekenbewijs nul zegt.

Precies, zulke gokjes kunnen zeer duur uitpakken.

Pietzoveel zei:
Mogelijk dat er een paar extra verstevigingsbalkjes in de carrosserie ingebouwd zitten "af fabriek", welke je later niet meer kan monteren?

Misschien is het wel software om het koppel te temmen bij een aangesloten aanhanger. Ik kan me voorstellen dat er bij een EV enorme krachten spelen.

Op mijn kia soul type 2020 mocht alleen een speciale trekhaak met uitsparingen op de kogel voor een fietsendrager op.
Op hetzelfde model type 2021 mocht wel een een reguliere trekhaak met 300kg trekvermogen
Eerst genoemde trekhaak was nog niet leverbaar, ondanks dat beide auto's volgens de dealer identiek waren mocht hij de reguliere trekhaak niet onder de auto zetten.
De dealer gaf aan aansprakelijk gesteld te kunnen worden indien ik bij een ongeluk betrokken zou raken waarbij een aanhanger mede veroorzaker zou kunnen zijn.
Inmiddels heeft hij eerstgenoemde trekhaak gemonteerd.
Op mijn kentekenbewijs staat trekvermogen 0 kg

Voor het nuttige gebruik van de trekhaak zal er dan uiteindelijk weinig verschil zijn: als ik het gewicht van een aanhangertje van die 300 kg af haal dan blijft er ongeveer een laadgewicht over wat je ook op een fietsendrager kwijt kunt.
Dat soort trekgewichten is eerder symbolisch als praktisch, je hebt het wel maar je kunt er bijna niets mee.

Je moet je poot stijf houden,
jij en de dealer hebben een deal.
Als jij die deal niet nakomt, klopt die dealer bij jou aan om een schade vergoeding.
Jij kunt omgekeerd bij de dealer aan kloppen voor een schadevergoeding.
Je mag van een dealer verwachten dat hij weet wat hij/zij verkoopt, het is immers hun beroep.

Tja, snap wel dat je teleurgesteld bent, maar wat wil je nu eigenlijk? Ik neem aan dat die trekhaak en redelijk harde eis is. Dan is de id4 volgens deze dealer dus geen optie. Maar dan is de kans toch vrij groot dat je uiteindelijk in een vergelijkbare electrische auto gaat rijden en kun je je zonnepanelen en laadpaal alsnog gebruiken. Dan is het niet redelijk om de huidige dealer dat te laten betalen. Wat is dan per saldo eigenlijk je schade?

^^^ ja, kan je doen.. lekker dwars gaan liggen..o_O

(verwachte) leverdatums laten verlopen, leverancier in gebreke stellen.. etc. verzoek tot ontbinding koopovereenkomst.. etc..
hoop gedoe en dán heb je over een half jaar nóg geen elektrische auto met trekhaak..
Denk maar niet dat er dan wél een grondslag is voor de investering van zonnepanelen en laadpunt.

R xxxx zei:
Als jij die deal niet nakomt, klopt die dealer bij jou aan om een schade vergoeding.
Je mag van een dealer verwachten dat hij weet wat hij/zij verkoopt, het is immers hun beroep.
Wat voor schade is er dan? Eventueel aanbetaling moet toch al terug

Snap je teleurstellung. Naast je rechten heb je zelf ook je plichten. Zo is het jou plicht enig onderzoek te doen als je een trekhaak besteld wat op veel E-auto's nog steeds een probleem kan zijn. Dat je dat verzuimd en dan klakkeloos een lader en zonnepanelen aanschaft is vooral dus jou probleem.

Nou zijn die zonnepanelen zo ook nuttig. En ach, een elektrische auto zal er vast een kerr komen. Dus eigenlijk is er niks aan de hand.

Frits79 zei:
R xxxx zei:

Kan ik voor topicstarter niet beoordelen, hij heeft er in iedere geval tijd aan gespendeerd die hij wellicht beter had kunnen besteden,
als de verkoper beter opgelet had.
In deze tijd van schaarste met chips, lange levertijden, etc is het van belang dat je af kunt gaan op een gemaakte overeenkomst.

R xxxx zei:
Frits79 zei:
R xxxx zei:

Kan ik voor topicstarter niet beoordelen, hij heeft er in iedere geval tijd aan gespendeerd die hij wellicht beter had kunnen besteden,
als de verkoper beter opgelet had.
In deze tijd van schaarste met chips, lange levertijden, etc is het van belang dat je af kunt gaan op een gemaakte overeenkomst.
De tijd gad hij ook kwijt geweest als hij ergens anders een auto had gekocht. Zomaar ergens van uitgaan is nooit slim, er staat ook in je koopcontract dat er omstandigheden kunnen zijn dat het contract ontbonden kan worden.

R xxxx zei:

Tijd heeft voor een consumentenaankoop geen waarde als het om schadevergoedingen gaat. Hoeveel kost een uur op een zaterdagmiddag bij de dealer je?

Ja dit is wel een mooie casus. Komt natuurlijk niet vaak voor. Meestal is er hoogstens wat gedoe over de levertijd die specifiek is afgesproken ivm bijtelling en/of subsidie.

De dealer doet een aanbod en dat wordt door de consument aanvaart. Daarmee is er een rechtsgeldige overeenkomst tot stand gekomen en kunnen beide partijen hier in principe niet vanaf. Kijken we naar de BOVAG voorwaarden, artikel 8, dan heeft de consument recht om de auto te annuleren, maar heeft de verkoper recht op 15% schadevergoeding. Andersom staat in artikel 6 lid 3 en artikel 7 lid 2 dat de verkoper kan aangeven de auto niet te leveren. Daarmee is de verkoper direct in verzuim en kan de koper een schadevergoeding vragen.

En met die laatste zin komt de moeilijkheid, want wat is jouw schade? Een laadpaal kán schade zijn, mits je die laadpaal niet meer kan gebruiken (je schaft een brandstofauto aan) of het de verkeerde laadpaal is voor een ander type auto. Schade kan ook zijn dat je door latere levering subsidie misloopt, hogere bijtelling hebt of meer moet betalen bij een andere dealer voor dezelfde auto. Ook schade is het langer moeten doorrijden met deze auto en een dus mogelijk lagere inruilprijs. Maar dat is lastiger vast te stellen. Evenals als de elektrische auto goedkoper zou rijden, 4 maanden langere levertijd elders, 100 euro per maand verschil bijvoorbeeld.

Maar goed: hoe op te lossen? Naar de dealer gaan, uitleggen dat koop = koop, dat je er prima wil uitkomen, maar wat zijn acceptabele oplossingen? Bijvoorbeeld aftermarket trekhaak? Geen trekhaak? Andere dealer die het wel kan leveren, maar die iets duurder is? Goed gesprek doet wonderen, niemand zit op deze situatie te wachten, want de dealer levert liever gewoon een auto aan jou. Ben benieuwd naar meer informatie en de uitkomst.

Terug
Bovenaan