Auto band tegen paal

Guest
Hallo,

Ben gisteren met mijn linker voorband tegen een paal aangekomen tijdens het achteruit rijden. Om tijden het rijden mijn auto recht te houden moet mijn stuur nu links afwijken en als ik naar rechts stuur hoe ik een bonkend/knarsend geluid. Wat kan dit zijn?

Groetjes,

Eversa

eversa zei:
Hallo,

Ben gisteren met mijn linker voorband tegen een paal aangekomen tijdens het achteruit rijden. Om tijden het rijden mijn auto recht te houden moet mijn stuur nu links afwijken en als ik naar rechts stuur hoe ik een bonkend/knarsend geluid. Wat kan dit zijn?

Groetjes,

Eversa

Denk je dat dit vanzelf overgaat of ga je toch maar naar een garage?

Ik heb volgende week pas tijd om naar de garage te gaan. Stel deze vraag alleen om te kijken wat het kan zijn en wat de kosten ongeveer zijn.

Verbogen stuurstang of verbogen wielophanging.
Ook klopt de sporing van de wielen niet meer.
Dit betekent ook dat je sneller de controle over je auto kwijt bent.
Dus hup naar de garage en niet mee rond blijven rijden.

Da's met een aardig vaartje gegaan dan of stug volgehouden, kan ook. Hoe dan ook, als je er nu overduidelijk last van hebt, zou ik er even naar laten kijken. In het beste geval loopt er nu iets aan en moeten de wielen uitgelijnd worden, kost ong €75,- bij een goede uitlijner, in het slechtste geval is er veel verbogen/gebroken en dan kan dat aardig in de papieren gaan lopen.

In ieder geval niet meer mee rijden (alleen misschien eenmalig dat kleine stukje naar de dichtstbijzijnde garage_.

eversa zei:
Ik heb volgende week pas tijd om naar de garage te gaan. Stel deze vraag alleen om te kijken wat het kan zijn en wat de kosten ongeveer zijn.

Ah, dat verklaard alles. (y)

Doe je wel je gordel om? (thinking, thinking......)

Hoe kunnen wij nou, ongezien, de eventuele kosten inschatten?
En omdat ik (wij) dat niet kan inschatten, adviseer ik de auto rechtstreeks naar de garage te brengen.

speedtouch zei:
Hoe kunnen wij nou, ongezien, de eventuele kosten inschatten?
En omdat ik (wij) dat niet kan inschatten, adviseer ik de auto rechtstreeks naar de garage te brengen.

omdat je idioten hebt die met gevaarlijke auto's nog jaren rijden:)

Naar de garage ermee. Kan zomaar een verbogen stuurstang, verbogen draagarm of erger zijn. Waardoor er dus iets aanloopt en je uitlijning niet meer klopt.

Zou er niet mee blijven doorrijden. Lijkt mij erg onverstandig.

Ik zou hooguit een piseindje stapvoets naar de garage rijden. Maar liever zou ik eerst even de ANWB laten komen in zo'n geval...

Hallo, heb net wat beter gekeken en nu zie ik dat mijn linker voorwiel de wielkast aanraakt tijdens het sturen. Is dit gewoon een kwestie van uitlijnen of moet er wat meer gebeurt worden?

Niet mee rijden, je banden kunnen heel snel kapot slijten omdat ze niet recht staan.    En het is gevaarlijk. Geen tijd? Dan maar fietsen of huurauto.

eversa zei:
Hallo, heb net wat beter gekeken en nu zie ik dat mijn linker voorwiel de wielkast aanraakt tijdens het sturen. Is dit gewoon een kwestie van uitlijnen of moet er wat meer gebeurt worden?

Dat is geen kwestie van lijnen meer. Uitlijnen gaat om mm's en graadjes. Dit klinkt meer als cm's. Dat klinkt meer als losgeraakt/ontzet/afgebroken. Maar hoe hard heb je dan in vredesnaam iets geraakt?

Hallo,

Ja heb er sindsdien ook niet meer in gereden. Wat kan er dan afgebroken zijn, want ik heb even onder de auto gekeken en niet lijkt afgebroken, gescheurt of verschoven.

eversa zei:
Hallo,

Ja heb er sindsdien ook niet meer in gereden. Wat kan er dan afgebroken zijn, want ik heb even onder de auto gekeken en niet lijkt afgebroken, gescheurt of verschoven.

Je wielophanging bestaat uit nogal wat ten opzichte van elkaar bewegende delen die soms maar met een klein boutje aan elkaar zitten. Draagarmen kunnen verbuigen (al is daar wel veel voor nodig), versleten fuseekogels kunnen losspringen, stuur- en spoorstangen kunnen verbuigen, in een worse case scenario heb je schade aan het subframe. Kortom, er kan nogal wat. Je hebt geen foto's?

Nee, ik heb geen foto's, ook sturen is heel zwabberig dus misschien is het de spoorstang. Ben wel redelijk hard tegen dat paaltje aangekomen. Als de subframe kapot is zijn er dan nog meer symptomen die zich kunnen voordoen?

Onder het motto, ik heb toch niets beters te doen:

*prank*

"er ligt een wiel onder mijn auto, nu heb ik er nog maar 3 over, kan ik nog wel mee verder rijden?"

of

"Als ik mijn auto start komt er een grote ratel uit en veel rook, kan ik dan gewoon doorrijden".

Als ik blind ben zie ik niets en als ik doof ben hoor ik niets.
(klinkt een beetje als de huidige politiek, maar dat ter zijde)

Mis ik iets of loopt men dit forum een beetje te vervuilen?

Greetzz Renate, die eigenlijk ook niets toevoegt aan deze onzin.

Hallo,

Dit is mijn eerste dat en weet niet hoe het allemaal werkt en hoe het allemaal in elkaar steekt. Sorry als ik wat veel vragen stelen, maar wil er van leren zodat ik weet wat er aan de hand kan zijn als er ooit iets anders gebeurt.

Niet met eventuele kritiek inzitten. Gewoon door een expert naar laten kijken en voortaan wat voorzichtiger (achteruit) rijden.

Edit: Het 2[sup]e[/sup] deel van mijn bericht had betrekking op een inmiddels verwijderd bericht.

Eversa: ga nou maar gewoon naar de garage. Helaas heb je blijkbaar zelf geen kennis dus je kunt ook niet zien wat er mis is. Feit dat je wiel aanloopt betekend dat de klap goed hard is geweest en er dus iets kapot is.

Wij kunnen dit vanaf het forum natuurlijk evenmin beoordelen. Rij er verder niet mee, behalve tot aan de garage.
Dat je niks verder ziet betekend namelijk niet dat er niks aan de hand is. We kunnen het wel allemaal gaan proberen uit te leggen. Maar daar schiet je geen zak mee op. Beter bij de garage mee kijken, die vertellen je dan wel wat er aan de hand is en wat er kapot is en hoe dat onderdeel heet.

Heeft ook geen nut om je alle symptomen nu te gaan uitleggen. Je wiel staat niet waar die hoort, dus naar de garage. Met alleen uitlijnen is dat echt niet opgelost. Een originele auto staat namelijk, zelfs als de uitlijning schots en scheef staat, meestal nog binnen de ruimte die de wielkasten hebben en raken dus niks (je banden slijten er alleen verschrikkelijk snel van)

Terug
Bovenaan