Aus der Reihe nutteloze BRG-topics: Belgische politie rijdt met Nederlandse politiewagens

BRG

Wegverkenner
Bron : Nederlanders moeten helpen om Belgische politiepaarden te vervoeren

Het lijkt van kwaad naar erger te gaan met het wagenpark van de armlastige federale politie. Eerder dit jaar rukten ze uit met een camionette van de civiele bescherming, nu heeft de cavalerie noodgedwongen een paar wagens en trailers van de Nederlandse marechaussee in bruikleen gekregen om de paarden te vervoeren. “We voelen ons een beetje belachelijk, ja.”

93473f0a-d64b-11ea-acdd-daec8d01ccc1_web_scale_0.3703704_0.3703704__.jpg

De politie te paard is zonder vervoer gevallen. “Het is te zeggen: ze komen wagens en trailers tekort”, zegt de woordvoerster van de federale politie. “Een bestelling van tien nieuwe wagens laat op zich wachten wegens allerhande problemen bij leveranciers. Dat alles is een gevolg van corona en de maatregelen die daarmee gepaard gaan.”

De agenten te paard zijn dezer dagen fel bevraagd om te patrouilleren aan de kust, ook een gevolg van de coronaperikelen en de mondmaskerplicht op de dijk. “Maar zonder hulp van de Nederlandse marechaussee zouden we van in Brussel niet aan de zee raken”, zegt een politiebron. “Ze hebben ons sinds begin juli twee trailers en trekkers ter beschikking gesteld. Die rijden nu over Belgische wegen. We zijn ook tevreden over die voertuigen. Maar Belgische politie rijdt dus in Nederlandse wagens met Nederlandse markeringen en Nederlandse nummerplaten. We voelen ons een beetje belachelijk, ja. En we vragen ons ook af of dat allemaal wettelijk kan.” Over dat laatste zegt de woordvoerster dat er zich geen wettelijk probleem stelt, omdat de wagens correct verzekerd zijn.

---

En wij burgers mogen niet ongestraft met een wagen met buitenlands kenteken rondrijden (tenzij op naam van onze buitenlandse werkgever).
Die agenten mogen blijkbaar altijd net iets meer.

British Racing Green zei:
Bron : Nederlanders moeten helpen om Belgische politiepaarden te vervoeren

Het lijkt van kwaad naar erger te gaan met het wagenpark van de armlastige federale politie. Eerder dit jaar rukten ze uit met een camionette van de civiele bescherming, nu heeft de cavalerie noodgedwongen een paar wagens en trailers van de Nederlandse marechaussee in bruikleen gekregen om de paarden te vervoeren. “We voelen ons een beetje belachelijk, ja.”

93473f0a-d64b-11ea-acdd-daec8d01ccc1_web_scale_0.3703704_0.3703704__.jpg

De politie te paard is zonder vervoer gevallen. “Het is te zeggen: ze komen wagens en trailers tekort”, zegt de woordvoerster van de federale politie. “Een bestelling van tien nieuwe wagens laat op zich wachten wegens allerhande problemen bij leveranciers. Dat alles is een gevolg van corona en de maatregelen die daarmee gepaard gaan.”

De agenten te paard zijn dezer dagen fel bevraagd om te patrouilleren aan de kust, ook een gevolg van de coronaperikelen en de mondmaskerplicht op de dijk. “Maar zonder hulp van de Nederlandse marechaussee zouden we van in Brussel niet aan de zee raken”, zegt een politiebron. “Ze hebben ons sinds begin juli twee trailers en trekkers ter beschikking gesteld. Die rijden nu over Belgische wegen. We zijn ook tevreden over die voertuigen. Maar Belgische politie rijdt dus in Nederlandse wagens met Nederlandse markeringen en Nederlandse nummerplaten. We voelen ons een beetje belachelijk, ja. En we vragen ons ook af of dat allemaal wettelijk kan.” Over dat laatste zegt de woordvoerster dat er zich geen wettelijk probleem stelt, omdat de wagens correct verzekerd zijn.

---

En wij burgers mogen niet ongestraft met een wagen met buitenlands kenteken rondrijden (tenzij op naam van onze buitenlandse werkgever).

Dat klopt, agenten mogen inderdaad altijd meer, ook al rijden ze niet met zwaailicht en sirene.

Zo mogen ze bijvoorbeeld de puinhopen opruimen die wij burgens maken. Wat is je punt? Jaloers op de politie?

De linker is in elk geval een afdankertje, dus dat is zo erg niet.

Ik zie ze hier ook regelmatig rijden en dan zijn het vrijwel altijd hagelnieuwe trailers (ongeveer zoals rechts op de foto), trailers waar menig paardenliefhebber jaloers op zijn.

B Real zei:

Ik zie ze hier ook regelmatig rijden en dan zijn het vrijwel altijd hagelnieuwe trailers (ongeveer zoals rechts op de foto), trailers waar menig paardenliefhebber jaloers op zijn.

Op zich ook maar correct dat de paarden zo goed mogelijk vervoerd worden. In zo'n karretje achter een auto aangesleurd worden lijkt me geen pretje voor die beesten.

Met een aanhangwagen met buitenlands kenteken is een minder probleem dan met een auto met buitenlands kenteken rijden, toch? Daarnaast zijn de opvallende hulpdienstvoertuigen toch vrijgesteld van BPM, dus het grootste issue met het rijden met een auto op buitenlands kenteken is er bij buitenlandse hulpdienstvoertuigen ook niet.

EVV zei:
Wat is je punt? Jaloers op de politie?

Mijn punt is dat we in België ongeveer de zwaarte belastingdruk hebben ter wereld en dat de overheid er nog niet eens in slaagt de bereden politie mobiel te houden op een koosjere wijze en dan maar beroep doet op een werkwijze die elke burger zuur zou opbreken bij de eerste de beste controle.

Ach gut, calimero. Ze hadden ook een trailer of vrachtwagentje kunnen huren maar dan was het weer verspilling van middelen geweest. In de tussentijd moet je toch wat.

Weet ik niet, zou zomaar een nog prima in gebruik zijnde trailer kunnen zijn ook al zien dat soort trailers er uit alsof ze in 1950 al oud waren. Die kunststof dingen zijn zeker niet altijd beter.

In zo'n karretje achter een auto aangesleurd worden lijkt me geen pretje voor die beesten.
Dat hangt helemaal af van wat er voor staat en hoe daar mee omgegaan wordt en dat hebben ze meestal wel voor elkaar.

.

EVV zei:

Mijn punt is dat we in België ongeveer de zwaarte belastingdruk hebben ter wereld en dat de overheid er nog niet eens in slaagt de bereden politie mobiel te houden op een koosjere wijze en dan maar beroep doet op een werkwijze die elke burger zuur zou opbreken bij de eerste de beste controle.

Is de soep zo heet?
Het gaat hier om een ondersteunende dienst, ie er wordt geen patrouille gereden, noch aanhouding verricht met die paardentrailers. Daarbij staat er in de kop toch dat de leveranciers hun verplichtingen -door omstandigheden- niet na kunnen komen. Het lenen van passende en veilige vervoersmiddelen voor de paarden (nogmaals secundair materiaal) bij de buren lijkt me juist een zeer pragmatische en slimme oplossing.
Wat was het alternatief? De paarden plat liggend op een platte aanhanger vastsjorren met spanbanden? Trailer lenen van Belgische burgers? Ik weet het niet, in ieder geval is er met deze gevonden oplossing niemand beschadigd of op andere wijze benadeeld - op wat zere teentjes na.

Zo'n spectaculaire kop geeft natuurlijk een hoop clicks, maar ik vind het eerlijk gezegd een hoop gedoe om weinig. Zolang het broem en zo nu en dan ta-tu blijft zeggen is het toch goed, en een trailer hoeft dat al niet eens te kunnen.
Als het kritische punt is dat het C-woord nu ook al wordt gebruikt om een materieeltekort bij de federale politie aan te wijten ben ik het helemaal met je eens, maar ik kan er niet wakker van liggen dat men tussen nauw samenwerkende landen af en toe eens voertuigen van de ander inzet waar ze harder nodig zijn.

EVV zei:

Mijn punt is dat we in België ongeveer de zwaarte belastingdruk hebben ter wereld (..).

Wat denk je van de belastingdruk in NL? Zal niet veel schelen.. en dan stellen wij paardentrailers + bijpassende voertuigen ter collegiale inleen aan jouw landgenoten beschikbaar. Zal ook wel geen euro huur voor terug komen, denk ik.

:T

Misschien ook wat frustratie over het functioneren van de overheid? In België zijn er nogal wat eilandjes waardoor ze net niets voor elkaar krijgen. Pantserwagens moderniseren bijvoorbeeld.

De grenscontroles en het neergooien van betonblokken waren ook niet fraai..als Nederlandse overheid zou ik zeggen dat ze er zelf uit mogen komen...

Durashift zei:
EVV zei:

Mijn punt is dat we in België ongeveer de zwaarte belastingdruk hebben ter wereld (..).

Wat denk je van de belastingdruk in NL? Zal niet veel schelen.. en dan stellen wij paardentrailers + bijpassende voertuigen ter collegiale inleen aan jouw landgenoten beschikbaar. Zal ook wel geen euro huur voor terug komen, denk ik.

:T

In Belgie is de belastingdruk substantieel hoger. Met als gevolg hogere loonkosten om het te compenseren. Als ik bij mijn werkgever kijk: in Nederland is ons interne uurtarief (voor mensen die we extern kunnen "verkopen") ca. 80 euro/uur. In Belgie voor dezelfde functies 110 euro/uur. De levenstandaard is vervolgens hetzelfde.

Terug
Bovenaan