Audi SQ5 uit 2013 kopen adviezen

A

Anoniem

Guest
Goedemorgen heren, ( en dames)

Ik ben een enorme audi fan en hou van een auto met wat pit onder de motorkap.
Ik sta op het punt om een audi SQ5 te kopen ( net 2t gelopen vraagprijs 24.000€) . Ik zou er ook graag een kufatec soundbox voor willen kopen alleen de auto heeft de optie audi drive select niet! (Zonde want kost nieuw als optie maar 279€) kan iemand mij meer informatie vertellen over de SQ5 in het algemeen en of het mogelijk is om een soundbox te plaatsen zonder audi drive select

Ik zie jullie reacties graag tegemoet!

"of het mogelijk is om een soundbox te plaatsen zonder audi drive select"

Ik denk dat de dealer je dat haarfijn kan vertellen.

"Meer informatie vertellen over de SQ5"

Google is je vriend. Welke info ben je specifiek naar op zoek? Dit is aankoop advies, dus post een link van je toekomstige auto zodat we daar wat over kunnen zeggen, of relevante vragen mbt de keuze van auto.

hier staat wel de nodige info

auto's zijn zeker niet foutloos qua elektronica. Ook zou ik erg oppassen met import van zulke auto's

En bijna 25.000 euro voor een zware diesel met 2 ton op de klok is natuurlijk een enorme bak geld vind ik zelf, ben ook benieuwd naar de restwaarde nu diesel steeds onaantrekkelijker word. Ik vermoed dat dit nog enorm gaat afschrijven. Dat zo'n auto een enorme sloot aan wegenbelasting kost is neem ik aan ook bekend. Om maar niet te spreken van onderhoud, banden, remmen, etc. Allemaal groot en prijzig.

SUV en dikke diesel is een heerlijke combi, maar juist het als comfortabele kilometervreter. Sportief zal zoiets natuurlijk nooit worden, daar wringt hem de schoen wel wat. Gevoelsmatig betaal je voor dit model ook fors voor het logo en SQ label. Of het jou dat waard is, is aan jou natuurlijk

heb je een link naar de auto?

Als de maandelijkse lasten geen probleem voor jou zijn (MRB, All risks verzekering, onderhoud) lijkt het me een vette bak.
Hoeveel kilometers per jaar rijd je en wat voor auto rijd je nu?

Is het een import bak? Dan zou me het niet verbazen als de echte stand over 3 ton is.
2 ton vind ik nog steeds veel voor een dergelijke auto, dan komen er een hoop kosten aan, en de auto is straks niks meer waard met 3 ton erop. Besteed dan wat meer, met een ton erop, geen hoge kosten die eraan komen, en nog wat waard over een jaar of 2.
Al zal een SUV met 3 liter diesel sowieso moeilijk te verkopen zijn.

Zureappelsap zei:
"of het mogelijk is om een soundbox te plaatsen zonder audi drive select"

Ik denk dat de dealer je dat haarfijn kan vertellen.
....

Dat denk ik niet. Ik heb 'kufatec' even gegoogled. Het is dus een soort namaak elektronische uitlaatherrie maker met een eindstuk en al. Het lijkt me niet dat een dealer dit dagelijks tegenkomt. Ik hoop het niet.

@Joey ik ken je inkomen of salaris natuurlijk niet, maar dit zijn wel dubbele maandelijkse kosten ten opzichte van bijvoorbeeld een A4 van hetzelfde aankoopbedrag, vergis je daar niet in. Reken gerust op €3500 per jaar aan verzekering plus belasting. Ik denk dat je met waardeverlies en alles er zo €10k per jaar instopt.

Waarschijnlijk deze? Import ja.

https://www.autowereld.nl/audi/sq5/3-0-tdi-sq5-boekjes-312pk-nwst-33517465/foto.html

Bedankt voor alle reacties,

Ik weet dat het geen financieel geen verstandige keuze is, 190€ pm belasting 120€ verzekering en dan idd de komende onderhoudskosten ( waar ik eigenlijk niet echt verstand van heb) . Qua afschrijving zou ik ook niet weten wat de auto afschrijft komende jaren. Maar het is dan ook een auto die ik met me Hart koop en niet met me verstand anders had ik wel een nieuwe Kia gekocht;)

Ik heb aankomende donderdag een aankoopkeuring gepland, omdat ik toch een stukje zekerheid wil de auto staat namelijk te koop bij een particulier onderhouds boekjes zijn aanwezig. Het is ook een ingevoerde auto en heb de rest bpm al gecheckt niet (niet ingevoerd met schade of iets dergelijks) .

Ik wil heel graag een auto met minimaal 300 pk en onder de 5.5 sec naar de 100 en er moet genoeg ruimte zijn voor 3 kinderen achterin ;) zo te horen is de SQ5 dus geen verstandige keuze! Maar ben helemaal verliefd op de auto heb er ook al in proef gereden en het rijdt echt als een zonnetje;)

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/audi/m1578007784-audi-sq5-3-0-tdi-quattro-vol-opties-bj-2013.html?c=08c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Ik heb zelf alleen niet echt verstand van afschrijvingen van de auto of onderhoud dus weet dan ook niet aan welke prijzen ik moet denken... Zijn er alternatieven voor de SQ5? Ik heb ook een meerdere audi a6 stations gezien wederom 3.0l bi turbo maar de meeste hebben dan meer dan 2t gelopen.

Wat ik uit de reacties op kan maken is dat de auto bakken met geld kost ( dat wist ik al qua verzekering en belasting) en dat het misschien verstandig is om over door te sparen en er dan 1 te kopen met misschien 140t op de teller ;)

Ben benieuwd naar jullie adviezen en reacties !!!

Rond de 25.000 a 30.000 per jaar , waarschijnlijk gaan we binnenkort verhuizen en dan kunnen het er nog meer worden.

Ik vind hem te duur, zeker met die kmstand, leeftijd en in het achter hoofd wat jij jaarlijks rijdt
Persoonlijk zou ik er ~ 18,5 à 19k voor over hebben.

Dat gezegd hebbende, het is een waanzinnige wagen en begrijp heel goed waarom je die wil. Er rijden al genoeg kleine eco's rondt en de dieselprijs is al lange tijd extreem laag. Gisteren, toen ik tankte, 39 cent goedkoper dan benzine.

Succes in ieder geval!

Klopt Heb je ook gelijk in! Het is een bak met geld en dat voor een 7 jaar oude auto met 2t op de teller maar ik heb er in gereden en het rijd echt zo fantastisch!!! Als ik de prijs vergelijk met andere advertenties valt de prijs nog mee zie hier een voorbeeld
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/audi/m1586042026-audi-q5-3-0-tdi-sq5-quattro-pro-line-400pk-luxe-pakket-nap.html?c=08c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Vragen ze 27950 voor met 240.000op de teller!!! Wat Ik me dan ook afvraag hoeveel schrijft deze auto jaarlijks af?

Zoals eerder al vernoemd je betaald flink voor het logo en de SQ badge.... maar ben een liefhebber !

Joey 9827731 zei:
Ik wil heel graag een auto met minimaal 300 pk en onder de 5.5 sec naar de 100 en er moet genoeg ruimte zijn voor 3 kinderen achterin

In die klasse is het Russisch roulette met dit budget. Als je geluk hebt rij je van beurt naar beurt, als je pech hebt ben je in 5 jaar het aankoopbedrag ook nog eens aan reparaties kwijt.

Auto encyclopedie zei:
Volgens de marktplaats advertenties beide import, helaas nu niet in de gelegenheid om kenteken te checken

Klopt de SQ5 die ik op het oog heb is import. De meeste die op het moment aangeboden worden zijn import. Als je in de gelegenheid bent zie ik je reactie graag tegemoet!
De SQ5 die ik op het oog heb, heb ik al gecheckt op de betaalde bpm ruim 12k dus geen schade bak iig. Kan ik op 1 of andere manier achterhalen wat het auto verleden in Duitsland is geweest?

Mvg joey

De prijs is nog best hoog voor een 7 jaar oude auto met 240.000 km op de teller. De te verwachten inruilprijs zal over 3 jaar afhankelijk van het diesel sentiment rond de € 9000 zijn, of nog minder. Je gaat er waarschijnlijk veel op afschrijven. Onderhoud en reparaties kunnen heel kostbaar zijn.

Ik snap je enthousiasme, maar realiseer je dat je er ook helemaal op leeg kan lopen, en dat het in ieder geval een dure kostgangers is.

Joey 9827731 zei:
Auto encyclopedie zei:
Volgens de marktplaats advertenties beide import, helaas nu niet in de gelegenheid om kenteken te checken

Klopt de SQ5 die ik op het oog heb is import. De meeste die op het moment aangeboden worden zijn import. Als je in de gelegenheid bent zie ik je reactie graag tegemoet!
De SQ5 die ik op het oog heb, heb ik al gecheckt op de betaalde bpm ruim 12k dus geen schade bak iig. Kan ik op 1 of andere manier achterhalen wat het auto verleden in Duitsland is geweest?

Mvg joey

Import ligt niet mijn kwaliteit

Maar er is wel schimmige handel in stempels en onderhoudsbboekjes.. Garage rekeningen zegt meer
Check of er garage rekeningen bij zijn dan kun je contact opnemen met garage houder. Duits spreken is een pre vrees ik.

google maar eens retrofit drive select. Dan kom je op een ander nederlands forum. volgens mij maakt het helemaal niets uit voor de kufatec. Alleen vrijschakelen en bij de facelift modellen heb je volgens mij nog niet eens een knop nodig (facelift mmi menu). Je vering en differentieel zal waarschijnlijk niet werken maar motor en stuur zal wel veranderen.

Stevig aan de prijs , voor het zelfde geld rijd je ook genoeg andere leuke dikke diesels met wat minder op de klok zoals Deze.

Maar evengoed wel een gaaf ding die SQ5

Met 30.000 per jaar zit je na drie jaar dik over 3 ton. Dat is voor jezelf of de toekomstige koper best veel. €6000 per jaar zal je wel afschrijven. Remmen en banden zijn natuurlijk ook pittige kostgangers.

Als je echt die 300pk wil dan ga je je zeker niet veel voordeliger rijden in een andere bak.

Met kinderen en verhuizing op komst zou ik 'me Hart' lekker de hik laten krijgen ;) tenzij het geld tegen de plinten klotst.

V0RQ zei:
Met kinderen en verhuizing op komst zou ik 'me Hart' lekker de hik laten krijgen ;) tenzij het geld tegen de plinten klotst.

Zo zie ik het ook, ná de verhuizing kun je 'de zaak' altijd opnieuw bekijken!
Mooie auto overigens, die door NVE87 getoonde 330D, maar wellicht niet de wens van TS.

- 300 pk +
- ruim genoeg voor het gezin
- maximaal 25 k
- statige auto
Dat zijn eigenlijk me enigste eisen maar er zijn niet veel zoek criteria die daar aan voldoen.
Wat er tot nu toe op mijn pad is gekomen zijn dan de SQ5 audi a6 station ( 3.0 biturbo) en eventueel een Porsche cayenne van bouwjaar 2012 ( maar die heb ik na wat speur werk snel uit me hoofd gezet nog meer mrb en onderhoud nog duurder en dan ook nog langzamer 245 pk 7.6 sec 0-100

Iemand mooie andere suggesties?

Leuke auto alleen niet iets wat ik zie als "droomauto" :)

Waar is die afschrijving op gebaseerd? Heb er zelf geen verstand namelijk.... maar zie op dit moment bijvoorbeeld SQ5 erop staan met 220.000 a 245.000 op de teller waar ze paar 1000€ meer voor vragen dan die 24.000 die ik van plan ben te betalen

Joey 9827731 zei:
Waar is die afschrijving op gebaseerd? Heb er zelf geen verstand namelijk.... maar zie op dit moment bijvoorbeeld SQ5 erop staan met 220.000 a 245.000 op de teller waar ze paar 1000€ meer voor vragen dan die 24.000 die ik van plan ben te betalen

Logica?
Zo te zien koste een SQ5 iets van 90-95k nieuw, nu te koop voor 25k. Dus in 7 jaar tijd al bijna 3/4 van de nieuwwaarde weg.
Erg zware en erg complexe auto met erg dure onderdelen, blijft altijd een dure auto om te rijden, hoe ouder de auto wordt hoe meer er waarschijnlijk bezuinigd zal gaan worden op ( duur ) onderhoud en reparaties, dus voor de volgende eigenaar nog grotere kans op dure problemen.
Verder zal diesel zeer waarschijnlijk nog meer in het verdomhoekje komen de komende jaren.
Dit soort auto's zijn om deze redenen nu al niet gewild ( zie huidige lage prijs ) laat staan over 4 jaar wanneer de kilometerstand richting de 350.000 gaat zoals in jouw geval, gevalletje oud ijzer prijs lijkt me dan. Restwaarde zo goed als nihil, echt helemaal niemand zit dan nog op dit soort auto's te wachten.

Total Loss zei:
Joey 9827731 zei:

Logica?
Zo te zien koste een SQ5 iets van 90-95k nieuw, nu te koop voor 25k. Dus in 7 jaar tijd al bijna 3/4 van de nieuwwaarde weg.
Erg zware en erg complexe auto met erg dure onderdelen, blijft altijd een dure auto om te rijden, hoe ouder de auto wordt hoe meer er waarschijnlijk bezuinigd zal gaan worden op ( duur ) onderhoud en reparaties, dus voor de volgende eigenaar nog grotere kans op dure problemen.
Verder zal diesel zeer waarschijnlijk nog meer in het verdomhoekje komen de komende jaren.
Dit soort auto's zijn om deze redenen nu al niet gewild ( zie huidige lage prijs ) laat staan over 4 jaar wanneer de kilometerstand richting de 350.000 gaat zoals in jouw geval, gevalletje oud ijzer prijs lijkt me dan. Restwaarde zo goed als nihil, echt helemaal niemand zit dan nog op dit soort auto's te wachten.

Klinkt logisch inderdaad! Zit toch steeds meer te denken om de aankoop af te blazen 🤔 ( hoe graag ik die auto ook wil)

Dan kan ik beter doorsparen en gaan voor een Volvo xc90 of iets dergelijks

SQ5 met een niet zo’n hoge km stand , en onder de 25k.

Maar even goed heb je bij bmw genoeg andere alternatieven met je eisen , in de range van 3-serie,5-serie , x3 x5 enz enz. Maar staar je je een beetje blind op de sq5

NVE87 zei:

Maar even goed heb je bij bmw genoeg andere alternatieven met je eisen , in de range van 3-serie,5-serie , x3 x5 enz enz. Maar staar je je een beetje blind op de sq5

Klopt ben blij dat ik hier op het forum ben gekomen want zie nu meer nadelen dan voordelen! Liefde maakt blind zeggen ze ( en dat klopt!) Even een snelle rekensom gemaakt verzekering en belasting en brandstof ben je per jaar al ruim 5 k aan kwijt en dan komt het onderhoud en de afschrijving er nog bij! Dat is het mij ook niet waard! Inderdaad bij BMW redelijk veel alternatieven, maar geldt daar niet hetzelfde verhaal voor qua onderhoud en afschrijving?

Er zijn best veel alternatieven, ik zou me niet blindstaren op meer dan 300 pk, immers een SQ5 weegt maar liefst 1975 kg. Met een lichtere auto heb je veel minder vermogen nodig om goede prestaties te hebben.

Zomaar wat alternatieven: Alfa Giulia, BMW 525 of 530 D, Renault Espace, Jaguar XF.

NVE87 zei:

Heb deze ook zien staan alleen geen panorama dak geen audi drive select en de kleur vind ik niet zo mooi paars/zwart achtig. De beste man gisteren ook gebeld en heeft de auto geschorst omdat het simpelweg te duur voor hem werd maar daar tegen wel 50.000 minder gelopen..... denk dat ik de aankoopkeuring aankomende donderdag gewoon moet afzeggen!!! Verder kijken naar een verstandig alternatief

Beste heren,

Kogel is door de kerk, door jullie adviezen blaas ik de boel af!!! Mijn liefde voor de SQ5 is van de baan! de afschrijving en de maandelijkse kosten zijn het mij ( uiteindelijk) niet waard! Een mooi alternatief zoeken en als het nodig is nog even doorsparen.

Bedankt voor alle adviezen!!! Zonder dit forum zat ik vanaf volgende week vast aan een duur bakbeest die ik aan de straatstenen niet meer kwijt kan over paar jaar!

Mvg joey

Verstandig in dit geval, denk ik. Gaat wel gelden voor zo'n beetje iedere grote diesel alleen, de echte luxe werkpaarden als Lancruisers e.d. uitgezonderd misschien.
Om maar eens verder te gaan met de zoektocht, is bijv een dikke Phaeton iets?

Ga eens rijden in een 320d/520d of E200d en bepaal of het nu echt een straf is om zo een paar jaar door NL te tuffen met max 100/130.

Door de vele kilometers en mrb op diesel zullen de SUV varianten flink prijziger uitvallen schat ik in, zéker als je wat ruimte wil.

Het blijft lastig met jou eisen,

relatief veel kilometers rijden met een 'dikke' kar, dat kost gewoon erg veel geld. zeker de 300PK grens en prestaties is niet goedkoop met deze kilometers. Dan kom je wel snel uit bij een dikke diesel. Aantrekkelijk want die auto's schrijven als een kannon af en koop je nu voor 'relatief' weinig. Maar reken maar dat dit nog een enorme berg gaat afschrijven.

Ik zou als ik jou wat kiezen naar een tussenweg; wel een mooie diesel met prima prestaties die meer is dan het gemiddelde wagenpark maar geen 'powerdiesel' waar alles gewoon heel prijzig is. Ook die gaan fors afschrijven maar mogelijk dat de aanschafwaarde al wat lager ligt dan zo'n SQ5 en ook in onderhoud, belasting en verzekering zal zoiets wat gunstiger uitpakken.

Status vind ik zo'n SQ5 allerminst; ik krijg er nogal een protserig voetballersauto gevoel bij. Zo zie je maar; smakelijk verschillen. Die jaguar die totall loss postte vind ik dan wel weer heel erg fraai.

Maar waarom geen gewone Q5 diesel als je dat model zo aanspreekt? Qua 'statigheid' het zelfde, prestaties zijn ook prima, ruimte ook. Je knalt alleen niet naar de honderd onder de 6 seconden die paar keer dat je dat wil doen ;)

Wat vind je van een Lexus? Bijv. een NX 300h, toch een SUV qua model. Wellicht wat minder dik dan een (S)Q5, maar wel een nette verschijning en ook met veel kilometers nog steeds voordelig te rijden.

Paar voorbeelden, de eerste is een zeer luxe versie met o.a. stoelverkoeling en Mark Levinson audio (qua vraagprijs net boven waar je nu zoekt, maar het is een vraagprijs):
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/lexus/m1579760380-lexus-nx-300h-awd-president-line-mark-levinson.html

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/lexus/m1586463077-lexus-nx-300h-awd-luxury-line-full-led-keyless-plaatje.html
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/lexus/m1585316414-lexus-nx-300h-188pk-aut-luxury-line-nl-auto-1e-eig-vol.html
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/lexus/m1594261510-lexus-nx-300h-luxury-line-pro-hybride-navigatie-achteruitrij.html

Zomaar even wat voorbeelden, geen idee of je het wat vindt, je kunt er altijd eens een bekijken en testen :)

Zelf zou ik eerst je onderhoud en afschrijving ook berekenen. Naarmate de kilometers vorderen en de auto ouder wordt zullen de reparatiekosten alleen maar stijgen. Vaak als je een auto met je hart koopt is de kans dat je erop leeg loopt een stuk groter.

yup, ik rij nu zakelijk een range rover sport uit 2008 en die heeft de afgelopen jaren 3500 euro per jaar aan onderhoud nodig gehad. Nu zal een audi wel wat betrouwbaarder zijn, maar toch, zeker bij een high performance suv gaat het hard met de kosten, dure remmen, banden minimaal 300 euro per stuk etc etc

Het is gewoon simpel...een auto die nieuw duur is/was, blijft ook als oudere auto duur met kilometers maken. Niet aan afschrijving, maar aan onderhoud/reparatie. Zie ook de bevindingen van Gullwing. Ik heb zelf 30 jaar ervaring met'dikke' auto's en is t niet t ene jaar dan wel in het andere jaar dat de kosten komen. Gunstige uitzonderingen waren mijn W126 Mercedes S-klasse modellen maar dat komt door de perfecte kwaliteit destijds en omdat het feitelijk eenvoudige anologe auto's waren. En reeds eerder opgemerkt, een auto kopen met 2 ton en dan kilometers maken naar de 3 ton is gewoon de auto volledig afschrijven. Niemand koopt een auto met rond de 3 ton voor serieus geld, een enkele uitzondering daargelaten.

kun je zo'n ding niet zelf importeren (of iets anders)? hier in CH ga je er echt wel eentje vinden voor onder de 20K met minder dan 200K op de klok. verders kan ik alleen maar beamen een dure auto is gelijk aan duur onderhoudt...

Uzzi zei:
kun je zo'n ding niet zelf importeren (of iets anders)? hier in CH ga je er echt wel eentje vinden voor onder de 20K met minder dan 200K op de klok. verders kan ik alleen maar beamen een dure auto is gelijk aan duur onderhoudt...
Er komt dan best nog een bedrag aan BPM plus volgens mij BTW over heen, dat telt dan nog aardig aan.

Terug
Bovenaan