Audi A6: 1999 Golf IV Cabrio & 2019 E-tron - 2x blauw van buiten, 2x beige van binnen - Nog meer klusjes aan de cabrio

Ik heb het gelezen in het Teutonia topic, een 2.0 die zal nog net wat pittiger rijden dan de 1.8.

Ik heb geen idee, zal vast iets sneller zijn, maar de 2.0 is zeker geen strepentrekker. Lekker cruisen en dan doet ie et prima, pakt lekker soepel op. Je hebt totaal niet de behoefte om flink in toeren door te trekken. Ik vind het wel echt een leuke auto, beetje als halve grap begonnen maar ik ben echt enthousiast en, belangrijker, mijn vrouw ook. En nu heerlijk zonnig weer, de Kona staat al weer 2 dagen ongebruikt in de schuur en daar blijft ie deze week ook denk ik.

@W212,
Tja, hoe onze cabrio rijdt kan ik helaas niet zo goed beoordelen, maar hij heeft een mooi vlakke koppelkromme, dus veel toeren zal hij niet nodig hebben.
Ik heb het zelfde 90pk 1.8 blok in mijn golf 2 gehad, die was natuurlijk een stuk lichter, maar die was toch wel vlot. Maarja, dat was een 3-traps automaat.
Mocht je dat adres nodig hebben voor die hydrauliekslangen van de kapbediening moet je het maar even laten weten, kan je een hoop ellende besparen.
Veel onderdelen zijn tegenwoordig ook leverbaar via Volkswagen-classic-parts.

Mocht je dat adres nodig hebben voor die hydrauliekslangen van de kapbediening moet je het maar even laten weten, kan je een hoop ellende besparen.
Veel onderdelen zijn tegenwoordig ook leverbaar via Volkswagen-classic-parts.
Dank voor de tips!

Vandaag even langs de dealer in Zaltbommel gereden.
Over 3 weken komt er een nieuwe ruit in.

Gelijk even de ID4 bekeken, viel me niet tegen. hij is wel lager dan ik dacht, voorin ziet het er netjes uit, maar achterin is het wel wat minder en zat ik met mijn hoofd tegen het panoramadak, bagageruimte is best wel ruim.
Instappen is wel apart, de instap is hoog, maar als je zit, zitten de pedalen meer voor je, dan onder je, een beetje als in de eerste generaties A-klasse.

In februari de dag voordat het zou gaan sneeuwen heb ik nog snel even de winterbanden onder de Touran gezet:
51099155070_4d97f80a50_b.jpg

Gelukkig kreeg ik 'hulp'

Tijdens de sneeuw hebben die hun nut weer prima bewezen.
Ook de cabrio is nog op pad geweest tijdens de sneeuw, dus toen alle sneeuw weg was heb ik, ook deze keer met hulp, het hele wagenpark maar eens goed gewassen:
51098891138_0b795b9527_b.jpg

Andere hulp

En afgelopen zaterdag heb ik de zomerset er weer onder gezet en de winterset en beide auto's gelijk maar schoon gemaakt:
51099155090_b1d1ce48e0_b.jpg

En ook nu werd er weer fanatiek geholpen

En nu ligt er weer een laagje sneeuw op die auto's, maar pekel zullen ze niet zien, ze blijven allebei thuis, want beide bestuurders zijn positief getest op Corona...

Oef... beterschap! Hopelijk valt het wat symptomen betreft toch mee.

Wat leuk dat je kinderen ook zo enthousiast meehelpen met poetsen, haha :D

Weer even een update:

Corona viel in mijn geval erg mee, beetje snotteren en een kriebelhoestje, wel heb ik nog amper reukvermogen.
Mijn vrouw had er meer last van, vooral spierpijn en die heeft ook een aantal dagen op bed gelegen, maar nu weer klachtenvrij.
De kinderen zijn voor en na de quarantaine getest en in beide gevallen negatief.

De Touran heeft een nieuwe voorruit, netjes geplaatst door de dealer, ook hebben ze netjes rekening gehouden met de dashcam, Adaptive cruise en lane assist werken goed, voorruitverwarming nog niet kunnen testen.

Afgelopen weekend heb ik nog even geklust aan de cabrio, het linker poortierraam weigerde af en toe dienst, dus nog maar een keer de deur open gemaakt en de stekker gereiningd, het lijkt allemaal weer te werken.
51154684152_b5880bd31d_b.jpg

Stekker ziet er goed uit

51156138109_55020e6724_b.jpg

Ook de andere kant is mooi schoon

Ik begin wel te twijfelen of de stekker het probleem is, of misschien toch de kabel, maar tot nu lijkt het weer te werken als de stekker er uit en weer in is gegaan.

Verder heb ik me nog even bezig gehouden met de bekleding van de stuurkolom. de auto is voorzien van een achteraf ingebouwd alarm en daarvoor zit een waarschuwingsled aan de bovenkant van de stuurkolombekleding (tussen stuur en tellerbak) waarschijnlijk is het bij het inbouwen van dat alarm al niet helemaal netjes gegaan, want zo lang we de auto hebben zit dat al niet lekker vast en recentelijk is de onderste schaal losgekomen.
De bussen waarmee je de onderste helft aan de bovenste schroeft waren afgebroken. ik heb de restanten weer teruggelijmd, maar de verbinding is natuurlijk niet erg sterk door het kleine lijm-oppervlak.
51155351471_50f08a8ddc_b.jpg

Dit blijft natuurlijk niet lang heel
Daarom zocht ik naar een busje wat ik er omheen kon schuiven. Zo vond ik deze grijze buisjes, die onderdeel uitmaken van het bergeningsysteem in de tuin.
51154684057_7e17349b7c_b.jpg

Gezaagd buisje
Deze heb ik op lengte gemaakt en toen over de hele lengte een sleuf in gezaagd, zodat hij over de ribben naast de bussen kan schuiven.
Vervolgens heb ik deze met wat PVC-lijm over de bestaande bussen geschoven.
51156137829_38540e2bec_b.jpg

Dat is veel steviger
Vervolgens alles weer gemonteerd, nu maar hopen dat het weer een tijdje goed blijft.
51155351361_482f683449_b.jpg

Alles terug op zijn plek

Morgen gaat de Golf voor een beurt en APK, ter voorbereiding hierop heeft mijn vrouw hem gisteren gestofzuigd. Ook wilde ze het interieur schoonmaken, dus heb ik haar een spuitbus met verdunde Poorboys APC en een microvezeldoek gegeven, resultaat heb ik nog niet gezien, want ik was boven aan het werk, maar hij zal er wel van opgeknapt zijn.

De Golf heeft weer een verse APK.
Met verse olie, verse bougies, en 2 verse Michelin Pilot Sport 3's op de vooras moet hij weer een jaartje vooruit kunnen

Goed werk aan de Golf. Ik word ook vrolijk van die blije kinderen zo.

Probeer bij het wisselen van wielen ook altijd een extra bok onder het chassis te plaatsen & niet alleen een krik :D

Zo, even wat stof wegblazen.

Net terug van 3 weken kamperen in Vlaanderen.
Dit jaar voor het eerst met 4 grote stoelen, maar ook nog een buggy, mee want onze jongste dochter is 3.5 jaar en dan wordt een stevige wandeling toch wel een uitdaging.
Ook dit jaar was het ondanks 800l bagageruimte achterin en 600l op het dak weer een stevig potje 3D-tetris om alles mee te krijgen, maar ook dit jaar lukte het weer om nog voldoende zicht door de achterruit over te houden:
51382069508_aa41a5b2be_b.jpg

Volle bak

51382069498_fa242ea3f0_b.jpg

Ook een volle bak

Op het dak ligt voor 1 stoel, met daarop een tafel en een kastje dat bij ons dienst doet als keuken en daar bovenop het doek van de luifel en helemaal voorop nog een slaapmatje
Daarachter nog 3 stoelen op elkaar en daar op het vloerkleed en de gordijnen van de tent. helemaal achteraan nog een 2persoons slaapmat. en tussen de stoelen liggen nog 4 hoofdkussens.

En mocht je je afvragen waarom die Touran achter zo diep in de veren ligt:
Zo ver mogelijk voorin in de bagageruimte staat rechts een Segway (50kg) die gebruik ik als we een stad bezoeken of gewoon een boswandelijng gaan maken.
Daaronder tussen de wielen ligt het gastoestel, naast de segway nog een afvalemmer met daarin de gasfles, en dan bovenop dat alles tegen de achterbank nog 4 weekendtassen.
Dan daarachter op de vloer liggen de slaapzakken en 1 matje, daarbovenop het grondzeil en de tentstokken(15kg) met daarop dan weer de tent (35 kg) en dan nog de buggy

Als we alles er dan weer uit halen lukt het ons aardig om een campeerplaats gevuld te krijgen:
51382840280_eb81a49f32_b.jpg

Tentje

De laatste week hebben we doorgebracht in de Vlaamsche Ardennen, en daar is ook best wel wat regen gevallen in de periode voor wij er waren, dat resulteerde dan weer in soms moeilijk begaanbare wegen. Op zich nog verbazingwekkend hoe ver je met een standaard auto op bijna versleten Continental banden kunt komen.
51381890936_f5d86c16e5_b.jpg

Dit viel nog enigzins mee

Maar het wrodt nu wel tijd om hem te gaan wassen, donderdag krijgt hij een onderhoudsbeurt en dan vind ik het wel zo netjes om hem schoon in te leveren.
51382074873_e19031e0ae_b.jpg

Vies

Ook de binnenkant kan wel een stofzuiger gebruiken.

Bij thuiskomst bleek zoals elk jaar dat het alarmsysteem van de cabrio de accu weer helemaal leeg had getrokken, dus die staat nu aan de lader. Ik had misschien beter de accu losgekoppeld, maar er was misschien sprake van dat mijn zwager er een keertje mee zou gaan toeren, maar hij is niet onder de carpoort vandaan geweest.

Vandaag alweer een week geleden bij het verlaten van de Carrefour in Oudenaarde, mijn oudste dochter stond al aan een portier te trekken, maar dat ging niet open. Ze stond bij de verkeerde Indiumgrijze Touran met dakkoffer :p
51381066757_3976b4331b_b.jpg

Zie ik nu dubbel?

Nu kon ik wel een lijstje met verschillen noemen, maar ik snap de verwarring wel :D

Gisteren stond een beurt met apk op de planning voor de Touran.
Normaal breng ik hem zelf naar de garage en wordt dan naar huis gebracht (of naar kantoor als ik het in die buurt laat doen), maar dat kon niet op het moment dat ik de afspraak maakte vanwege de toen geldende corona regels, dus stelde de garage voor hem te komen ophalen.
Aldus geschiede en zo stond even voor achten 's morgens deze combinatie voor de deur om de auto op te halen:
51388793835_7cd838b0a6_b.jpg

Touran al op de trailer

Sinds ongeveer een week gaf de auto een airbag storing, ik hoopte dat het een kwestie was van melding wissen, maar hij bleef een storing geven op een van de sensoren in de voorbumper. Sensor koste al iets van €180 en de voorbumper moest er natuurlijk af, dus dat liep al in de papieren :(
Verder waren de remblokken voor aan vervanging toe, remmen en banden bezuinig ik niet op, dus doe maar, dat koste €248
Verder is het alarm iets milder afgesteld want ik heb al meerdere keren 's nachts naar de auto gemoeten omdat er een insect in rondvloog dat de hele buurt wakker hield.
Ook heeft de module van de hulpsystemen een software update gekregen en hebben ze (kosteloos) de navigatie geupdate.
Omdat zeker die airbag sensor natuurlijk niet voorzien was had ik al aangegeven dat het voor mij geen probleem was als het een dag langer duurde.
Vanmiddag om 16:20 stond hij ineens weer op de oprit, dit keer op eigen kracht, mijn vrouw heeft de chauffer nog even naar de bushalte gebracht.
51390698953_da94a76b9b_b.jpg

Weer thuis

Keurig mapje er bij met onderhoudsverslag en APK-rapport:
51390436641_64f05c7c27_b.jpg

De rekening kwam via de mail, dat was wel even slikken, maar goed, dit is de eerste keer in 3,5 jaar dat er iets aan de auto gedaan moest worden buiten de beurten.
Begin volgend jaar een setje vers zomerrubber rondom en dan hopelijk even geen onderhoudskosten meer...

Hallo allemaal,

Zaterdag nog een leuk tochtje gemaakt met het hele gezin in de cabrio.
Daarna wilden de dames nog even naar Zaltbommel voor wat inkopen en ik bleef thuis om wat te klussen:
51430051155_d7cd675d20_b.jpg

Niet auto gerelateerd projectje

Ik was nog maar net begonnen, toen ging de telefoon, de dames waren nog maar net op de provinciale weg, toen de auto afsloeg en niet meer wilde starten, gelukkig had mijn vrouw hem door de berm de parallelweg op laten rollen, dus ze stonden veilig.
Dus ik met de Touran daar naartoe gereden, ik trof de dames zo aan:
51430035335_9e6c0f4c6e_b.jpg

'Hij doet het niet meer'

Mijn eerste ingeving was een elektrisch probleem, want toen we terug waren van vakantie gaf de accu nog maar 2 volt, maar intussen was de auto toch al regelmatig op eigen kracht gestart en de accu die er in zit is nog maar een jaar oud. De startmotor draaide prima rond, dus daar lag het niet aan. Dan is het of brandstof, of ontsteking, even onder de tank geluisterd en ik hoorde de brandstofpomp draaien, dus dan waarschijnlijk ontsteking. ik heb nog even onder de motorkap gekeken, maar zag op het eerste gezicht niks geks.

51429305578_09844a4842_b.jpg

Eh ja, een motor

Toen maar het sleepoog er in gedraaid en hem met de Touran naar huis gesleept.
51430035345_c5026a5362_b.jpg

Actiefoto

Thuis de auto op de oprit geduwd en eens gekeken wat het kan zijn. ik heb er een bougie uit gedraaid en hem massa laten maken op een hijsoog van het motorblok. bij het starten zag ik geen vonk. dus duidelijk een ontsteking probleem. De verdeelkap nog even open gehad en ook dat zag er prima uit. Toen iets verder de kabels gevolgd en zo kwam ik bij de bobine:
51428309142_de47f401f6_b.jpg

Die heeft vast betere tijden gekend

Die vertoont wat scheuren en ziet er niet meer zo fris uit, dus dat is op dit moment de hoofdverdachte.
Ik had niet zo'n zin om online onderdelen te gaan zoeken en dan maar af te wachten of het de goede is en hopen dat dan het probleem is opgelost, dus de auto naar een plaatselijke garage gesleept.
Helaas is de kleine garage die mijn voorkeur heeft dicht wegens vakantie, dus hem neer gezet bij een wat grotere.
Vanmorgen even de sleutels afgegeven en mijn bevindingen doorgegeven en nu maar afwachten.

Audi A6 zei:
Helaas is de kleine garage die mijn voorkeur heeft dicht wegens vakantie, dus hem neer gezet bij een wat grotere.
Vanmorgen even de sleutels afgegeven en mijn bevindingen doorgegeven en nu maar afwachten.

Zou je ( om kosten te besparen ) niet zelf een bobine kunnen halen van de sloop? Omwisselen en kijken wat die doet?
Volgens mij ben je handig zat om die bobine te vervangen!

Hoop dat die snel weer rijd! :cool:

Die bobine is inderdaad wel aan z’n eind. Maar een accu die nog maar 12v levert is dat ook. Best kans dat hij nog wel wilde starten, maar vervolgens niet meer genoeg bij wilde laden en dus is uitgevallen.

ginkelvanmichiel zei:
Die bobine is inderdaad wel aan z’n eind. Maar een accu die nog maar 12v levert is dat ook. Best kans dat hij nog wel wilde starten, maar vervolgens niet meer genoeg bij wilde laden en dus is uitgevallen.

De startmotor draaide nog maar de motor sloeg niet meer aan, dus aan de accu al het niet liggen.

Gisteren eind van de middag gebeld: "We denken dat het de bobine is" :eek:
Dus als het goed is komt die er vandaag in.

Grapje is inderdaad 4x zo duur als wanneer ik zelf was gaan sleutelen, maar dan had ik hem er 's avonds een keertje in moeten bouwen en ik wil nog zo veel andere dingen doen waar ik ook al niet aan toe kom, ik wil die cabrio nu al bijna een jaar rondom polijsten, maar heb steeds wat anders te doen. Hoewel die bobine natuurlijk niet zo veel werk is.

Maar ik heb alweer een ander klusje wat ik zelf ga aanpakken: Vanmorgen klaagde de Touran dat de linker mistlamp kapot was...

Gisterenavond even het lampje uitgebouwd en ik denk inderdaad dat hij kapot is:
51435455581_7f02c57d32_b.jpg

Die doet het niet meer

Helaas ligt de rest van de lamp nog in de behuizing:
51436422010_f42ca2c3f7_b.jpg

Stukjes lamp

Wordt weer een leuke uitdaging om die rommel er weer uit te krijgen.
Setje met 2 nieuwe lampen is al besteld en wordt als het goed is vandaag geleverd. ik heb gelijk voor wittere lampen gekozen (4200K) staat denk ik wat beter bij de led koplampen dan wat er origineel in zat

Bijzonder dat ook het glas kapot is.
De restjes zijn misschien weg te krijgen met een stofzuiger?

Fijn dat je diagnose correct was! Die bobine is wel vrij heftig doorgeslagen zo. Ik snap het punt wel met geen zin in uitzoeken van de juiste onderdelen. Die webshops zitter er inderdaad nog weleens naast.

Die lamp is wel apart zeg. Moet haast een zwakke plek zijn geweest in het glas wat gebroken is. En als het gas in de lamp weg is dan is de levensduur van de gloeidraai nog geen seconde dus die lijkt als gevolg kapot te zijn gegaan. Inderdaad zoals Barri zegt met de stofzuiger eruit halen. Even een stukje slang min of meer luchtdicht aan de stofzuiger verbinden met wat tape en dan zuig je het er zo uit.

Leuk topic en nog een vermelding gekregen ook. Die cabrio is toch wel een leuk ding, zo half gen 3 en half gen 4.

Ken het probleem, ja zelf doen is goedkoper en je kan het..................maar zoveel anders te doen. Lastig soms.

Engineer2 zei:
Die lamp is wel apart zeg. Moet haast een zwakke plek zijn geweest in het glas wat gebroken is. En als het gas in de lamp weg is dan is de levensduur van de gloeidraai nog geen seconde dus die lijkt als gevolg kapot te zijn gegaan. Inderdaad zoals Barri zegt met de stofzuiger eruit halen. Even een stukje slang min of meer luchtdicht aan de stofzuiger verbinden met wat tape en dan zuig je het er zo uit.

Ik denk haast dat het lampje er uit is geweest of een tikje heeft gekregen toen ze bij de laatste beurt de voorbumper er af hebben gehaald. Misschien is het glas zelfs wel sinds dien kapot. Kan zomaar dat het de eerst keer was sinds toen dat de bochtverlichting aan ging en dat de auto daarom opmerkte dat hij kapot was.

Ik heb een een afzuigslang op een invalzaag die een diamater heeft van ongeveer een centimeter, dus die moet ik er wel in krijgen, dat ga ik van het weekend even proberen en anders armatuur even uitbouwen en leegschudden.

Afgelopen zaterdag eens aan de slag gegaan met de mistlamp.
na het verwijderen van het toegangsluikje in de wielkast was het eerst kijken of ik de glasscherven er uit kon krijgen.
Hieronder de afzuigslang van de invalzaag:
51463283050_a417806c5c_b.jpg

afzuigslang en klepje uit wielkast

De afsuigslang paste inderdaad goed door de fitting van het lampje en ik kon mooi alle hoeken bereiken
51463063629_8d2d5118b0_b.jpg

Alsof het er voor gemaakt is!

Sommige scherven waren te groot voor het slangetje, maar ik kreeg ze er wel mee uit en daar gaat het om:
51461565367_69d4bff585_b.jpg

Handig zo'n vacuum

Naast een heleboel kleiner scherfjes die in de stofzuiger zijn verdwenen, is dit de oogst aan grotere stukken:
51463282750_38aa8dec54_b.jpg

Fijn dat die stukken er uit zijn

Toen werd het tijd om de nieuwe te plaatsen, ik heb er voor gekozen er weer Osram in te doen, maar wel wat witter:
51463282200_b6cf196ee4_b.jpg

Nieuwe lampjes

Dat plaatsen in niet zo moeilijk: insteken, stukje draaien, stekker er op. wel met handschoenen aan, om het glas te beschermen. en daarna natuurlijk even testen.
51461565007_71c91123b6_b.jpg

Links (voor de kijker rechts) is nieuw

Ja hij is iets witter, maar vergeleken met de koplampen toch nog wel erg geel. Maar veel witter is niet te krijgen als hij er ook nog mee door de APK moet.
Voor het plaatje heb ik de andere kant ook voorzien van het zelfde type lamp.
51463282115_c945206220_b.jpg

links en rechts weer de zelfde kleur

Het oogt allemaal toch net weer iets frisser. Als berijder zie je er zelf natuurlijk niet veel van, maar ik had 's avonds wel het gevoel dat hij wat meer licht gaf in de bochten, maar dat kan ook zijn omdat ik er op lette.

Je kunt ook voor de andere kant kiezen: juist geler. Had ik op de Alto gedaan, en zit ik eigenlijk nog steeds aan te denken voor de Tiguan (enige halogeen op de hele auto:rolleyes:)

Geel werkt goed in regen en kan ook best op een niet-Franse auto.;)

Nee ik heb geen erstig verkeersdelict gepleegd, ik heb gewoon zelf niet zo goed opgelet.

Vorige week kreeg ik post van de RDW, "dat is gek" dacht ik, "de APK datums van de auto's zijn in mei en september."
Maar deze brief meldde dat mijn rijbewijs op 1 december zou vervallen :confused:
En nu ik er over terugdenk, ik heb tijdens onze vakantie inderdaad een bericht voorbij zien komen in de digitale berichtenbox van de overheid.
Maar ik had op het roze pasje gekeken en daar staat: 23.03.2027. Dus na de vakantie maar eens checken dacht ik nog.
Natuurlijk helemaal vergeten, tot die brief vorige week.
Maar die 23.03.2027 slaat op mijn bromfiets rijbewijs. op de achterkant staat inderdaad dat mijn B vervalt op 01.12.21. Niet logisch wat mij betrefd, maar goed, ik had zelf ook beter op moeten letten.:(
Dus gelijk maar online een eigen verklaring ingevuld en direct nagebeld bij het CBR.
De volgende dag kreeg ik al een doorverwijzing naar een neuroloog, meteen een afspraak gemaakt, even zoeken en ik kon al 22/12 terecht als ik een andere locatie ook goed vond.
Daarna moet het rapport van die neuroloog terug naar het CBR en moet er een deskundige een oordeel over geven, maar ik heb goede hoop begin 2022 weer achter het stuur te kunnen kruipen.
geintje heeft me nu al €222 gekost, maar goed, de vrijheid om gewoon in de auto te stappen en ergens naar toe te kunnen rijden is onbetaalbaar!
Dus komende feestdagen is mijn vrouw de bob, ik zie ook de voordelen :p

Gedoe zeg! Mijn vrouw (jouw oud dorpsgenote ;) ) heeft ook zo'n verplicht medisch gedoe bij een nieuw rijbewijs. Minder lang geldig, klap duurder om 'm te verlengen door medische rapportjes enzo. En kost inderdaad ook best wat tijd, als ik me niet vergis was het bij haar 2 maanden vanaf eerste aanvraag en het pasje ophalen (maar medische aandoening is anders).

even schrok ik ook, wanneer verloopt die van mij? Maar mag nog tot november komend jaar :) zet gelijk een opmerking in mijn agenda 2 maand voor die tijd

Ja, het is gewoon vervelend dat ik elke 5 jaar dat hele gedoe heb, dan nog de vrij hoge kosten daargelaten.
ik heb het nog even gecheckt maar rijden zonder geldig rijbewijs mag niet en kan een hoop gedoe opleveren met de verzekering als er wat gebeurd.
Moet nog wel even bedenken hoe ik bij die neuroloog kom ;-)

10 jaar geleden heb ik door zo'n geintje 3 weken zonder gezeten, toen kwam de waarschuwing gewoon per brief, maar duurde het verlengen drie maanden!
Uiteindelijk toen op kosten van het UWV per taxi van en naar werk in België of huis gebracht.

Maar ik verwacht dat het nu wat sneller gaat, ik weet intussen dat je het CBR gewoon heel vaak moet bellen als je op ze wacht, dan kom je steeds weer boven op de stapel terecht of zo:confused:

Audi A6 zei:
Ja, het is gewoon vervelend dat ik elke 5 jaar dat hele gedoe heb, dan nog de vrij hoge kosten daargelaten.
ik heb het nog even gecheckt maar rijden zonder geldig rijbewijs mag niet en kan een hoop gedoe opleveren met de verzekering als er wat gebeurd.
Moet nog wel even bedenken hoe ik bij die neuroloog kom ;-)

10 jaar geleden heb ik door zo'n geintje 3 weken zonder gezeten, toen kwam de waarschuwing gewoon per brief, maar duurde het verlengen drie maanden!
Uiteindelijk toen op kosten van het UWV per taxi van en naar werk in België of huis gebracht.

Maar ik verwacht dat het nu wat sneller gaat, ik weet intussen dat je het CBR gewoon heel vaak moet bellen als je op ze wacht, dan kom je steeds weer boven op de stapel terecht of zo:confused:

Echt vervelend inderdaad. Wat ik ook vooral bedoelde met mijn bericht is dat het duidelijker op rijbewijzen aangegeven moet worden wat de geldigheid ervan is.

Vanmorgen was het zo ver: de 'medische' keuring door de neuroloog.
Maandag was ik al gebeld dat ik nog geen informatie had verstrekt over mijn behandelend specialist en mediceingebruik.
In de mail die daarom vroeg staat "indien beschikbaar" en ik ben niet in behandeling en gebruik geen mediceinen, dus dat nog maar eens toegelicht ;)
Maar goed ik kreeg vanmorgen wel complimenten dat ik de online vragenlijst vooraf had ingevuld, doet niet iedereen blijkbaar.

Het staat ook in mijn openingspost, maar klein beetje achtergrond:
Ik heb een erfelijke afwijking ‘HSP’ kortgezegd heb ik een soort kortsluiting in mijn zenuwen waardoor mijn beenspieren altijd onder een lichte spanning staan. Ik loop dus een beetje raar, maar heb dit nooit als een belemmering gezien in mijn functioneren, ik ben niet anders gewend.

Maar misschien is het interessant eens te weten hoe dat gaat:
Nadat ik mijn geboortedatum had opgenoemd en verteld waarom ik daar was begon de man met een ogentest, ik neem aan standaardprocedure?
We zaten elk aan een kant van een tafel van 1.5m breed en hij hield zijn iPhone omhoog met volgende plaatje:
Snellen06.png

Of ik de 2 regels tussen de groene en rode streep kon oplezen, geen probleem.
Daarna moest ik naar zijn vinger volgen met mijn ogen en naar zijn gezicht kijken en zeggen welke hand hij zwaaide. Dat luke ook prima :)
Toen moest ik mijn vingers opsteken en mijn ogen dicht doen en mijn wijsvingers een voor een naar mijn neus brengen.
Daarna nog even mijn armen voor mijn borst om elkaar heen draaien, zo snel mogelijk.
Toen moest ik naar de deur van het kantoortje wandelen, me daar om draaien.
Op mijn tenen gaan staan, op mijn hakken (dat kan ik niet). toen mocht ik weer gaan zitten en heeft hij gevoeld met hoe veel kracht ik mijn tenen van de grond kan trekken met mijn hakken op de grond.
Daarna vertelde hij mij dat hij een positief advies ging uitbrengen aan het CBR. dat heeft nu 4 weken om daarop te reageren.

Ik verbaas me bij dit soort tests altijd over het amateuristische karakter, waarom niet gewoon zo'n ogentest aan de muur hangen en een duidelijke lijn op de grond waar je achter moet staan? ik stond alles bij alkaar binnen een kwartier weer buiten en heb vooraf €182,50 moeten betalen, dus qua budget moet het uitkunnen ;-)

De 'health check' via mijn werk komt inderdaad professioneler over dan dit :)
Overigens vind ik het een verdomd onduidelijk plaatje: de kleinere letters zijn nagenoeg onleesbaar omdat de lijntjes veel te dik zijn, alsof de inkt is uitgelopen. Dat heeft niks met de kwaliteit van je ogen te maken.

We zijn weer een stapje verder.
Gelukkig vandaag al een reactie van het CBR.
Helaas wel met de vraag of ik een rijstest wil doen met mijn eigen auto.
Maar ja, mijn rijbewijs B is niet meer geldig, mag ik dan wel een rijtest doen? en hoe kom ik daar?
Dus het CBR maar even opgebeld en na 21 minuten kwam het antwoord: ik mag de test doen, maar mag niet zelf naar de locatie rijden.
Dus dat wordt gezellig met het hele gezin die kant op, maar het is maar de vraag of die het CBR gebouw in mogen ivm Corona.
Toch maar alvast een afspraak gemaakt voor Woensdag aanstaande.

ik mag de test doen, maar mag niet zelf naar de locatie rijden.
o_O

Haha wauw, wat een gedoe!
Kan je niet ff een jongen uit de buurt charteren om met jou daarheen te rijden? Dan hoef je niet je hele gezin mee te slepen en bij het CBR voor de deur te laten wachten.

@Barri,
Ja, dat is ook een optie, maar dat is ook weer zo wat om iemand te vragen: "wil je volgende week ff een halfuurtje voor me buiten in de regen en de kou staan?"

Zat al gekscherend te denken: we hangen een caravan achter de auto, kan daar iemand droog en warm in zitten wachten ;)

En dan vinden ze het raar dat die hele club, net als vele andere overheidsclubjes, alleen maar geldverslindend werkt aan achterstanden die alleen maar toenemen, terwijl de kwaliteit en service afneemt. Wat een verhaal is dit ook weer. Man man man. En het erge is, jij bent afhankelijk van deze incompetente vogels, dus je moet maar door het hoepeltje springen, naar het mobieltje met oogtest kijken en een rijtest in je eigen auto doen. Mijn vraag is als je daar voor slaagt, mag je dan alleen in je eigen auto rijden? Of in ieder willekeurige auto?

Sterkte!

Ai, ja alles word we niet makkelijker op, wel mooi dat je vrij snel terecht kan,. Ik weer niet waar je moet zijn maar als het Groningen / Drachten dan kan ik wel de buurman zijn die mee gaat.

Ik heb 5 jaar geleden een rijtest gedaan in een lesauto omdat ik toen van de handbediening af wilde. ik ga er vanuit dat de test ongeveer het zelfde gaat verlopen, maar nu hoeft dat niet in een lesauto omdat mijn auto gewoon de bediening heeft waarmee ik de test wil uitvoeren (scheelt weer in de kosten)
ik neem dus aan dat ik daarna weer 'gewoon' een rijbewijs voor automaat krijg.

Ik heb inderdaad even rondgekeken waar ik het snelste terrecht kan en dat was in Utrecht, dus dat valt mee.
En de uitdaging is dus om mijn auto en mijzelf daar te krijgen en weer thuis, omdat ik zelf nu niet mag rijden, maar dat gaat goedkomen.

Als dit alles achter de rug is ga ik misschien eens allemaal omschrijven hoe dat hele proces met het CBR de afgelopen 20 jaar is verlopen.
Echt bijzonder dat zoiets kan bestaan in een land als Nederland. wordt wel een lang verhaal betwijfel of het lekker weg leest, maar ik verplicht niemand om het te lezen ;-)

Audi A6 zei:
Ik heb 5 jaar geleden een rijtest gedaan in een lesauto omdat ik toen van de handbediening af wilde. ik ga er vanuit dat de test ongeveer het zelfde gaat verlopen, maar nu hoeft dat niet in een lesauto omdat mijn auto gewoon de bediening heeft waarmee ik de test wil uitvoeren (scheelt weer in de kosten)
ik neem dus aan dat ik daarna weer 'gewoon' een rijbewijs voor automaat krijg.

Ik heb inderdaad even rondgekeken waar ik het snelste terrecht kan en dat was in Utrecht, dus dat valt mee.
En de uitdaging is dus om mijn auto en mijzelf daar te krijgen en weer thuis, omdat ik zelf nu niet mag rijden, maar dat gaat goedkomen.

Als dit alles achter de rug is ga ik misschien eens allemaal omschrijven hoe dat hele proces met het CBR de afgelopen 20 jaar is verlopen.
Echt bijzonder dat zoiets kan bestaan in een land als Nederland. wordt wel een lang verhaal betwijfel of het lekker weg leest, maar ik verplicht niemand om het te lezen ;-)

Mocht je een proeflezer nodig hebben, dan mag je me altijd een berichtje sturen. ;)

Wederom een stapje verder,

Een goede vriend, hij woont één gehucht dorp verder, heeft me naar het CBR in Utrecht gebracht, hij mocht niet naar binnen, maar het was aardig weer, dus hij heeft wat rondgewandeld in de buurt. In de tussentijd ging ik naar binnen, hoewel ik een mondkapje droeg werd verzorcht een nieuwe te pakken, die daar klaar stonden, nog niet eerder meegemaakt, maar op zich een goede manier om er voor te zorgen dat je een schoon mondkapje draagt.
na even gewacht te hebben, kwam de deskundige op me af en liepen we samen naar zijn kantoor, na wat formaliteiten kreeg ik complimenten over mijn auto (hij had ons zien aankomen) en daarna gingen we naar de auto zelf. eerst werd de met een apparaat de kracht gemeten die ik kan uitoefenen op het pedaal (1000N waar 500 het minimum is) en vervolgens moest ik een paar keer zo snel mogelijk wisselen tussen gas- en rempedaal. Daarna gingen we op pad.
we reden het industrieterrein af en kwamen op een ladweggetje uit, daar moest ik 40 gaan rijden en als de man "Stop!" riep moest ik een noodstop maken, zo gezegd, zo gedaan. ik heb dit kunstje de afgelopen 20 jaar al 3x eerder gedaan en toen moest ik steeds 3x een noodstop maken, maar deze keer vond hij het na één keer al prima en reden we weer terug naar het CBR. hij vertelde mij dat alles bij het oude zou blijven en dat ik volgens de wet weldegelijk zelf naar huis mocht rijden "ja dat weten ze bij onze klantencervice niet" Zou je daar dan niet eens wat aan doen? Maar goed, vriend gebeld, die kwam er al snel aan en daarna ben ik dus zelf weer naar huis gereden.

Nog dezelfde avond om 18:30uur werd ik gebeld door het CBR, of ik code 101 wilde handhaven op mijn rijbewijs?
Normaal krijg je standaard code 100 op je rijbewijs als er ook een andere restrictie op staat om medische redenen (in mijn geval code 15 - automatische koppeling)
code 100 betekend dat je je rijbewijs allen prive mag gebruiken, dus woon-werkverkeer mag, maar in princiepe niet van de ene vestiging naar de andere.
Dus er moet nu nog een formulier worden ingevuld door mijn werkgever, maar we zijn er dus bijna!

Mooi man! Bijna! Volgende keer dit gezeur iets eerder opstarten, zodat je niet weer zonder zit, maar je kunt bijna weer zelf rijden!

Aleereerst iedereen het allerbeste gewenst voor 2022!

Het formulier was vlot ingevuld en retour, maar hoe krijg ik hem nu bij het CBR? er staat alleen een postadres en ook in de mijnCBR portal geen mogelijkheid om een document te uploaden, dan nog maar eens bellen met de klantenservice of ik het niet kan mailen...
"Nee, dat kan niet" "Waatom niet?" "Omdat het niet kan"
Dus nu ouderwets in een enveloppe met een postzegel er op verstuurd naar het CBR.
Dit had ik allemaal al weken geleden kunnen regelen natuurlijk, als ik had geweten dat dat nodig was...
Maar goed, we komen er wel, een keertje...

En inderdaad zodra ik weet wanneer mijn nieuwe rijbewijs zal verlopen zet ik een reminder in mijn agenda 3 maanden daarvoor.

En dan maar verbaasd zijn dat hun organisatie niet als "heel goed" te boek staat. Daar heeft die Pechtold nog niks aan kunnen veranderen. Wat een drama, die club. Jij bent mooi overgeleverd aan de goden.

Uit ervaring met mjjn vader's rijbewijs kan ik zeggen dat het helpt om echt elke dag te bellen. Als je wacht, gebeurt er niks.

Vanmorgen nog maar eens naar het CBR gebeld of mijn post al was aangekomen en ja hoor hij zat al sinds vrijdag 7 januari in het systeem (ik had hem op 2 januari verstuurd)
en gisteren even na vijf uur is er een beslissing genomen en mag ik een rijbewijs gaan aanvragen :LOL:
Dus vanmorgen maar in de auto gestapt (geen idee of dat mag, mijn rijbewijs is nog geldig, maar mijn B niet, maar ik had een papier bij me dat ik hem mocht verlengen) en een rijbewijs aangevraagd op het gemeentehuis!
Nu dus nog een paar dagen wachten en dan heb ik weer een echt rijbewijs!:LOL:

Terug
Bovenaan