Audi A4, A5 of A6 - 3.0 TDI

A

Anoniem

Guest
Beste,

i.v.m. een nieuwe werkfunctie kon ik kiezen tussen uit een gebruikte ex-pool lease auto of een bedrag van 750,- per maand bovenop mijn salaris t.b.v. prive auto woon woon-werk verkeer incl. een km vergoeding of tankpas (dat zal nog worden overlegt).

Ik heb een budget van € 15K,- en wil een van de volgende Audi's halen een A4, A5 of A6. Ik vind het alle drie prachtige modellen en ik weet dat ze vrij verschillen van elkaar, maar der is één ding dat niet verschilt en dat is de ijzersterke 3.0 TDI motor.

Deze motor wil ik i.v.m. de koppel, trekkracht en ik weet dat deze motoren vrij 'efficient' kunnen zijn.

Mijn vraag is o.a. waarop te letten bij deze motoren? Zijn de kettingen nog een gevoelig punt? Kettingspanners?

Hartelijk dank alvast!

Mark

Heb je de ruimte nodig? De A6 is natuurlijk een slag groter dan de andere 2. Zelf zou ik van deze 3 voor de A5 gaan. Maar ik vind je budget niet heel ruim voor een dikke diesel.

Frits79 zei:
Heb je de ruimte nodig? De A6 is natuurlijk een slag groter dan de andere 2. Zelf zou ik van deze 3 voor de A5 gaan. Maar ik vind je budget niet heel ruim voor een dikke diesel.

Ik vind de A6 mooi maar niet in standaard trim, de A5 vind ik netjes de A4 lijkt me zelfs iets lichtvoetiger.

Ik lees steeds meer dat VAG diesels (sowieso de 1.6 en 2.0 TDI) niet door de nieuwe roet/deeltjes test heen komen tijdens APK. Nieuw verplicht sinds dit jaar v9or de APK, ik zou je goed inlezen in dit onderwerp voor je overgaat tot aanschaf van een VAG TDi.

Sluit me toch wel een beetje aan bij Frits79. Voor dit budget die specifieke dikke diesels lijkt me een mogelijk risico, auto's zijn stuk voor stuk echt wel op leeftijd ( jaar of 12 oud zo te zien ) en hebben ook al flinke afstanden gereden. Bij wat pech of achterstallig onderhoud ben je echt flink aan de beurt. Ik zou het persoonlijk toch wat minder exotisch ( en recenter ) zoeken.

Voor dit budget zou ik zeker geen dikke Audi diesel aanraden. Ze zijn vaak al flink op leeftijd,
en kom je terecht bij auto's die al een heel leven achter de rug hebben, met alle risico's van dien.
De kans op dure problemen is relatief groot.

Beter kun je dan jongere auto's kopen die populair in de Lease waren. Het aanbod is groot en de prijzen zijn laag bv de Renault Megane, Peugeot 308, Volvo V40 of V60, Ford Focus, Renault Talisman,Ford Mondeo, Opel Astra, Opel Insignia etc.

Ik snap dat een auto met wat vermogen heel prettig is, en ook een grotere auto rijd fijn. Maar budget in combinatie met de wensen betekent dat je het hier over oudere auto’s hebt. Dan kan de motor wel sterk zijn de rest van de onderhoud doet er ook toe, met mogelijk hoge onderhoudskosten.

Persoonlijk zou ik voor wat nieuwers in bouwjaar gaan, zoals wat hier boven staat. Wanneer je veel rijd en de ruimte niet heel belangrijk vind, dat lijkt mijn een Volvo V40 een fijne auto om mee te rijden.

Bij de keuze uit de Audi’s. De A4 en dat is er op gebaseerd op uiterlijk en is kleiner dan de A6 waardoor ik denk dat er iets meer dynamiek in de auto ziet. Al zijn het natuurlijk geen sportieve auto’s maar meer op comfort. Denk dat de zoektocht naar een A4 met 3.0 best lastig is, denk dat deze weinig in Nederland geleverd zijn.

Terug
Bovenaan