Audi A3 e-tron inruilen voor MG ZS EV

MG ZS EV of Audi A3 e-tron doorrijden

• Totaal aantal stemmers
    32
  • Opiniepeiling gesloten .

DEMESPEED

Net ingestapt
Beste mede autowekers,

Velen van jullie zal ook het bericht opgevallen zijn van de MG ZS EV.
Ik rijd momenteel privé een Audi A3 e-tron uit 2015 met 117.000km op de teller.
Ik vind 'm razend interessant en ben al langere tijd aan het kijken naar vol-elektrisch rijden.
Echter, ondanks de ijzersterke aanbieding en goede auto an sich ben ik bang dat ik hem te saai ga vinden.

Situatie:
Bijbetalen voor de MG ZS EV Luxury inclusief rode lak: 8000eu
Dan ook nog laadpaal en zonnepanelen investeren. Totaal zo'n 11000eu.

Feitelijk bestaat het kostenplaatje voor de MG enkel uit 40eu verzekering (allrisk) en 200-225eu afschrijving per maand.
Voor de audi nu: wegbelasting 33 (halftarief), verzekering 67eu, onderhoud 75 (inschatting), afschrijving 125 (inschatting) en brandstof 85eu
Dat is best wat, maar zet ik alles naast elkaar kom ik zo'n 900eu goedkoper per jaar uit met de MG.
Per saldo is de MG dus een goedkopere auto om te rijden, en dat voor een nieuwe auto. De investering is stevig maar kan ik hebben.

Toch twijfel ik want:
Langere ritten plannen ivm laden, geen wintersportauto
Geen interieurvoorverwarming
Geen trekhaak mogelijkheid
Meer rij- en bijgeluiden
Minder prettige zitpositie, weggedrag en stabiliteit
Minder mooie uitstraling, interieur en exterieur (mening)
Minder goed infotainment, geluidsysteem

Voordelen zijn er zeker:
Besparing op maandlasten (uiteindelijk goedkoper)
Modernere auto en dus minder kans op onverwachte kosten
Groen en elektrisch rijden
Veiligheidssystemen (dodehoeksensor en automatisch remmen bij dreigende aanrijding)
Panoramisch schuifdak leuke optie
Ruimere auto (komende jaren nog geen issue, maar mooi meegenomen)

Ik ben benieuwd naar jullie meningen en inzichten.

Ik zat er ook naar te kijken, maar zou me toch wat gaan ergeren aan materiaalgebruik, gebrek aan updates en matige infotainment. Bovendien zou ik zo'n 10k moeten bijleggen, dan is doorrijden met mijn huidige auto goedkoper.

De facelift versie vind ik er beter uit zien en heeft een meer up-to-date interieur, ziet erimo al beter uit.

Op de Renault Zoe loopt eenzelfde actie met 4000 euro korting. Wellicht dat die wat twijfelpunten oplost? Gezien je autoverleden lijk je de ruimte niet per se nodig te hebben. ;) En de Zoe kost in aanschaf wellicht nog iets meer, maar ik zou schatten dat de restwaarde ook iets meer op peil blijft.

Wat de vergelijking MG-Audi betreft, ik denk dat je toch wat verfijning gaat missen bij de MG. (en misschien ook bij een Renault) Maar dat is puur mijn gevoel, ik heb geen ervaring met de MG.

De A3 etron lijkt mij geen verkeerde auto. En die staat echt wel een paar klasse hoger dan zo'n MG. Die mindere kosten zijn allemaal leuk en aardig maar daar moet je het niet voor doen. Daar krijg je spijt van. Beter een paar jaar wachten en dan een 2e hands Corsa/208 elektrisch of als het groter mag een 2008 elektrisch. Die zijn kwalitatief een stuk beter.

Voor onderzoek....

Bjorn kan alles heel makkelijk uitleggen en doet niks anders dan elektrische auto's reviewen.

Zelf rijd hij Tesla al jaren maar in Thailand heeft hij een MG ZS EV.

Met de aanschaf van een elektrische komt er veel op je af, het is soms anders gaan denken en kan ook zeker een last zijn in vergelijking met een brandstofauto. Ook op het gebied van snelladen en dergelijke met koude accu en warme accu.
Daarin zie je het verschil tussen een Tesla en een MG....maar goed....ga eerst eens rustig dingen kijken.

Bekijk een 1000 km challenge.

Zoals je ook ziet.....250 kWh/100 km, op een 44 kWh accu heb je dus 200 km als je vol gas gaat rijden op de snelweg.....stadsgebruik zal een stuk lager uitvallen qua verbruik. Maar ja onderzoek, ga ook eens rijden, maar kijk ook verder dan de MG.

Kia e-Niro of e-Soul. Groter accupakket, kan sneller laden. Hyundai Kona....zelfde als de e-Niro.

Of een Ioniq, met name vanwege de efficiëntie.

Let op, het budget van de overheid is maar 10 miljoen euro voor 2020. Dat betekent 2500 x 4000 euro. Er worden normaal ongeveer 40.000 auto's per maand verkocht in NL, nu uiteraard wat minder. Het aandeel EV's was al rond de 10 procent, zeg 4000. Dat betekent dat normaalgesproken dit budget in no time op zou moeten zijn en een druppel op de gloeiende plaat is.

De vraag is: wat als je nu een auto koopt met het idee dat er subsidie op zit, maar je bent nummer 2501 en het potje is leeg? Heb je dan gewoon pech? Had kun je dan je auto inleveren omdat je deze zonder subsidie een andere auto gekocht zou hebben? Of zal de overheid het budget van 2021 eerder aanspreken?

Wauw, wat leuk zoveel reacties al! Het forum leeft!
Op volgorde:

@Carfanatic: wat cool! Wist niet dat er al een facelift was, komt deze ook op korte termijn naar NL? Ziet er inderdaad beter uit, is het misschien daarom nu deze kortingsactie?

@MWH: bedankt voor de reactie, de renault ZOE vind ik toch prijstechnisch minder interessant en de styling is niet helemaal mijn smaak.

@Bobslee: goede argumenten, de peugeot 208 en 2008 vind ik inderdaad heel mooie auto's, helemaal mijn smaak. Maar de GT-line 208 kost gewoon tegen de 40k!!! Afwachten maar op een goede aanbieding dan ;)

@Nico GTR: Bedankt voor je links! interessante video zal ik later eens bekijken.

@dickey: had vanmorgen al direct een proefrit gepland voor komende zaterdag. Verwacht inderdaad dat het deze maand moet gebeuren!

Samenvattend: ondanks dat ik denk dat dit een heel goede aanbieding is voor een heel goede no-nonsense auto laat ik hem denk ik toch schieten.
Ik ben toch wel gek van autorijden en ben bang dat de MG toch te weinig bied voor mij.
Nog maar eens even een paar nachtjes over slapen.

Bedankt voor jullie tijd!

dickey zei:
De vraag is: wat als je nu een auto koopt met het idee dat er subsidie op zit, maar je bent nummer 2501 en het potje is leeg? Heb je dan gewoon pech? Had kun je dan je auto inleveren omdat je deze zonder subsidie een andere auto gekocht zou hebben? Of zal de overheid het budget van 2021 eerder aanspreken?

Website Peugeot Nederland zei:
Indien na de aanvraag van de subsidie blijkt dat de subsidie niet wordt verkegen, dan kunt u bij ons uw aankoop kosteloos annuleren. Bespreek de mogelijkheden met uw dealer.

https://www.peugeot.nl/peugeot-technologie/elektrisch/kosten-elektrisch-rijden/subsidie-elektrisch-rijden/?utm_source=E-mail&utm_medium=EML_OFI&utm_campaign=AP_NL_06062020-AP-KMI-Subsidie-e-208_vn_Electric-cars_PSAELE_Offer_EML_OFI_P_LD&utm_content=cta

Zomaar de eerste die ik vind maar ongetwijfeld zullen meerdere importeurs dit doen.

edit: logisch natuurlijk maar ook op de site van opel staat:

Indien na de aanvraag van de subsidie blijkt dat de subsidie niet wordt verkregen, dan kan je bij ons jouw aankoop kosteloos annuleren. Bespreek de mogelijkheden met jouw dealer.

https://www.opel.nl/simply-electric/subsidie.html?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=Enews&utm_content=20200604_NLNL_ENEWS_Juni&utm_term=20200604_NLNL_ENEWS_Juni&M_BT=26515016127

Dat met die zonnepanelen is ook geen keiharde garantie, storing, slijtage, verkeerde ligging, verhuizing, saldering. Je moet eigenlijk wel iets rekenen voor deze investering.

Een benzinestation doet het 100% altijd en overal en kost je niks aan vaste lasten.

V0RQ zei:
Dat met die zonnepanelen is ook geen keiharde garantie, storing, slijtage, verkeerde ligging, verhuizing, saldering. Je moet eigenlijk wel iets rekenen voor deze investering.

Een benzinestation doet het 100% altijd en overal en kost je niks aan vaste lasten.

10k voor een paar panelen en een laadpaal lijkt mij erg ruim gerekend.

Bobslee, op de van mossel site staat "geldig zolang de overheidssubsidie strekt". Met andere woorden als je achter het net vist heb je pech. Maar misschien kun je bij hen dan ook wel annuleren. Ik zou het in ieder geval bespreken. Persoonlijk vind ik het risico te groot en wil me niet onder druk laten zetten bij een aankoop. Ik verwacht dat de subsidie snel op is en dat de overheid niet anders kan dan meer uittrekken voor dit jaar. Volgend jaar is er weer nieuw budget en anders gaan kopers hun aankoop uitstellen tot dan. Deze markt is compleet verstoord. Ik kijk in het najaar wel hoe de vlag erbij hangt.

DEMESPEED zei:
[...] ik bang dat ik hem te saai ga vinden.

Hoe zie je dat precies als mogelijk trouwens, een MG saai vinden als een A3 wel oké is?

Carfanatic zei:
V0RQ zei:

10k voor een paar panelen en een laadpaal lijkt mij erg ruim gerekend.

Ik reken 3k voor panelen en paal. Ik heb daar een goedkoop adres voor. De 11k is dan totale investering incl. 8k bijbetaling voor MG.

BenzTown zei:
DEMESPEED zei:

Hoe zie je dat precies als mogelijk trouwens, een MG saai vinden als een A3 wel oké is?

Dat is uiteraard een smaakgebonden kwestie. Ik lees veel berichten op autoweek van mensen die een A3 (en alles uit de VAG hoek) doodsaai vinden.
Behalve dat ik denk dat het voor een groot deel een beetje het 'VAG bashen' is, heb ik dat zelf dus totaal niet.

Ik vind de A3 een mooie auto met goede proporties en een prachtig interieur. Ik vind 'm ook mooier dan de nieuwste generatie C-segmenters waar alles digitaal gaat. Ik heb lekker nog de MMI draaiknop, scherm dat in het dashboard kan klappen, automatische airco met draaiknoppen. Heerlijk! Het klopt dat deze auto niet uitdaagt tot een sportief potje sturen, maar ik geniet nu van het relaxte, stille karakter met ruime reserve aan koppel.

V0RQ zei:

Met zonnepanelen heb je ook geen vaste lasten. Het is een eenmalige investering die je vervolgens lagere maandlasten oplevert.
Ik reken de stroomkosten wel mee voor de autokosten (0,04eu per km) maar na een vier-vijftal jaren is de investering gewoon terugverdient.
Zoals ik zojuist aangaf in een andere reactie, ik heb een gunstig adres voor panelen, reken op 2000eu voor 2000WP installatie.
Heb nu al 15 panelen op m'n dak (3000WP) Genoeg voor de A3 en het huishouden. (kan ook laden op mijn werk, gratis)

Nogmaals bedankt voor al jullie reacties! Ook de kritische reacties zijn interessant!
En leuk dat zoveel mensen de poll invullen.

Het lijkt mij verstandig om eerst met de MG ZS EV een proefrit te gaan maken. In mijn ogen biedt de MG veel EV voor het geld. Als je na de proefrit nog steeds enthousiast bent, en genoeg terug krijgt voor de Audi, dan kun je dit zeker overwegen.

Kijk ook gewoon of het gevoel goed is. Jij moet er de komende jaren in rijden.

8000 euro bijleggen voor een matig afgewerkt Chinees lokkertje. Denk dat je na een half jaar enorm spijt hebt. Die 8k euro verdien je ook nooit meer terug vermoed ik zo.

Als ik nu een Daewoo/Chevrolet Tacuma tot de draad had opgereden zou ik misschien zo'n gelijkvormige MG overwegen, maar een Audi E-tron inruilen voor deze auto?
Dan moet je het alleen om de financiën doen en alle argumenten die destijds de doorslag gaven bij de aankoop van de Audi (uiterlijk, comfort, afwerking, rijgedrag) overboord gooien. De MG zal geen slechte auto zijn, maar het is geen Audi.
Lekker doorrijden in de Audi, het geld wat je uitspaart met al je zonnepanelen lekker apart zetten en over een paar jaar een EV kopen die dan in ruime mate voorhanden is op onze markt, geschikt is voor een trekhaak en ook meer een echte auto is dan een vervoermiddel.

Na de miserie van de afgelopen maanden, kunnen de Europese automerken wel een steuntje in de rug gebruiken, zeker Renault.
Als je zou overwegen om je Audi in te wisselen voor iets anders dan lijkt de Zoé toch een betere keuze. Ondertussen verschijnen er ook andere elektrische versie bij Europese merken als de Zoé niet bevalt.

Bedankt voor de reacties en het meedenken heren!
Jay en Harrie, jullie slaan de spijker wel op z'n kop.
Ik heb de proefrit geannuleerd voor morgen, ga nog lekker genieten van de e-tron.

DEMESPEED zei:
BenzTown zei:
DEMESPEED zei:

Dat is uiteraard een smaakgebonden kwestie. Ik lees veel berichten op autoweek van mensen die een A3 (en alles uit de VAG hoek) doodsaai vinden.
Behalve dat ik denk dat het voor een groot deel een beetje het 'VAG bashen' is, heb ik dat zelf dus totaal niet.

Ik vind de A3 een mooie auto met goede proporties en een prachtig interieur. Ik vind 'm ook mooier dan de nieuwste generatie C-segmenters waar alles digitaal gaat. Ik heb lekker nog de MMI draaiknop, scherm dat in het dashboard kan klappen, automatische airco met draaiknoppen. Heerlijk! Het klopt dat deze auto niet uitdaagt tot een sportief potje sturen, maar ik geniet nu van het relaxte, stille karakter met ruime reserve aan koppel.

Niet op reageren: BenzTown is een (niet voor niets) gebanned forumlid. Hij probeert zijn forumcarrière op deze manier een vervolg te geven.

Pietzoveel zei:
Ik had de proefrit laten staan.... Weet je wat een MG is en hoe die rijdt, voelt, beleeft...

Klopt had ik ook gedaan, om dan voor jezelf te bevestigen, eigenlijk heb ik een prima auto!

Die MG zuipt stroom als een auto van 2500kg. Een Tesla model S is 40% zuiniger met stroom en een stuk groter

Terug
Bovenaan