Audi a3 8p thermostaat?

Thijs

Net ingestapt
hallo,

ik zit met het volgende probleem, de koelvloeistof temperatuur wordt volgens het metertje in de auto niet warmer dan 80 graden (normaal 90)
dit is ook tijdens het rijden op een 100 kmpu weg. wanneer ik ga stil staan en de motor een tijdje laat lopen geeft het metertje 90 graden aan

ik heb de OBD aangesloten en gechecked tijdens het rijden. deze geeft aan 70 graden(10 graden lager dan meter in auto) wanneer ik stil ga staan gaat hij richting de 80 graden

het is nu ook fris buiten, geen idee of dit er mee te maken heeft. heb een vermoeden dat de thermostaat altijd open blijft staan?
de kachel wordt na eigen zeggen wel gewoon warm

iemand een idee? even afwachten wat hij doet wanneer het weer +5 graden is? of maar eens een thermostaat bestellen en hem vervangen?
de koelvloeistof moet toch al eens weer ververst worden naar rode (vorige eigenaar heeft hem vol blauwe gegooid o_O )

het gaat om een audi a3 8p 2004 1.6L benzine

Je had hier toch al een topic over waarin geadviseerd werd de thermostaat te vervangen?

OK, vervang je thermostaat en je blokje blijft op temperatuur. Heb zelf een tijd terug een Gates thermostaat in mijn A3 gezet, maar die regelt niet zo mooi als het origineel.

oke bedankt voor de reactie!

ik zie ze op internet voor 5 tot 15 euro, niet duur en passen allen in mn a3, maar welke regelt mijn temperatuur juist?

ik heb pas geleden ook mijn thernostaat vervangen.
mijn bleef op 69 graden(giegel) maar nu gaat die naar 80 graden. de meter staat +/- in het midden(milimetertje onder midden) maar is normaal.

mijn auto word nu heel snel warm(5km in plaats van 15. de water dan he)

mijn kapotte thermostaat verwarmde ook de verwarming. maar duurde lang.

moderne mercedesen rijden ook maar met hun koelwater op 80 graden.

Volgens mij wordt brandstof verbruik ook hoger en misschien ook wel meer slijtage, maar bij 80graden zal dat vast meevallen, mijne wordt maar niet warmer dan 70 volgens obd

Als je de thermostaat gaat vervangen, zou ik de kunststof slangaansluitingen op het blok meteen mee vervangen. Die dingen verbrokkelen door de warmte en scheuren plotsklaps in. Als de koelvloeistof er toch af is, vervang je die letterlijk voor een paar euro.

Terug
Bovenaan