Audi 80 b4

A

Anoniem

Guest
Beste,

Ik ben opzoek naar een betrouwbare auto, welke niet van alle toeters en bellen voorzien hoeft te zijn. De auto zal voornamelijk voor woon-werk verkeer gebruikt worden, en een enkele keer om de kleine op te halen (als eerste auto is er een nieuwe Renault Clio). Ik ben liefhebber van oudere auto's en nu kwam ik spontaan een Audi 80 B4 tegen uit 1992.

De auto heeft 1 eigenaar gekend, heeft 149.000 kilometer gelopen en is altijd, en elk jaar, bij de VW dealer onderhouden. De vraagprijs voor de auto is 3000,- en past mooi in budget.

Nou vraag ik mij af of er mensen zijn die eventueel ervaringen hebben met deze auto(s), en of er specifieke aandachtspunten zijn voor dit model. Verder ben ik wel benieuwd welke benzine je eigenlijks het beste kunt tanken met zo'n auto. Ik hoor het graag

Ik weet niet hoe goed je duits is, maar in dit half uur durende item wordt de B4 helemaal doorgelicht
Ook zwakke punten, waar op te letten enz enz

[video]https://www.youtube.com/watch?v=7wJDFXAcXAc&t=1160s[/video]

Ik heb er ook een gehad, een witte 1994 2.0 E op gas, maar dit was rond het jaar 2000 en eerlijk gezegd weet ik er niet heel veel meer van

Voor 3000 Euro mag je hopen dat dit een keurig bijgehouden exemplaar is met volledige onderhoudshistorie en een ordner vol met bonnen en rekeningen. Voor mijn gevoel is dit zo'n auto waarvan slechts een handjevol nog écht goed zijn (met bijhorende vraagprijs) en de rest zijn gelukszoekers die op dezelfde golf en goede reputatie een auto van 500 Euro als premium youngtimer proberen te slijten.

En dat is ook gelijk mijn tip, alles staat en valt met de staat van onderhoud. Deze auto heeft een reputatie als van graniet gemaakt te zijn maar geloof me; na bijna 30 jaar slijt alles. Voor een Audi 80 van 3000 Euro verwacht ik dat de banden, remmen, schokdempers en koppeling zo goed als nieuw zijn en ook op de koets geen spatje roest en van binnen als nieuw. Onderhoudsboekje is leuk maar ik wil facturen en bonnen zien, elke APK keuring van de afgelopen 28 jaar en een gouden griffel van de keurmeester.

Wat Zadelsnuiver zegt. 3 mille voor een Audi 80 is echt dik betaald. Prima, maar dan moet 'ie wel echt goed zijn.
Anders kun je er beter eentje voor 1000 euro scoren (die staan er ook genoeg) en daar wat geld in reparaties en onderhoud steken.

Zadelsnuiver zei:
Voor 3000 Euro mag je hopen dat dit een keurig bijgehouden exemplaar is met volledige onderhoudshistorie en een ordner vol met bonnen en rekeningen. Voor mijn gevoel is dit zo'n auto waarvan slechts een handjevol nog écht goed zijn (met bijhorende vraagprijs) en de rest zijn gelukszoekers die op dezelfde golf en goede reputatie een auto van 500 Euro als premium youngtimer proberen te slijten.

En dat is ook gelijk mijn tip, alles staat en valt met de staat van onderhoud. Deze auto heeft een reputatie als van graniet gemaakt te zijn maar geloof me; na bijna 30 jaar slijt alles. Voor een Audi 80 van 3000 Euro verwacht ik dat de banden, remmen, schokdempers en koppeling zo goed als nieuw zijn en ook op de koets geen spatje roest en van binnen als nieuw. Onderhoudsboekje is leuk maar ik wil facturen en bonnen zien, elke APK keuring van de afgelopen 28 jaar en een gouden griffel van de keurmeester.

Alle documentatie van de enige eigenaar zit er bij. Van zowel de facturen als de onderhoudsbonnen, alles is keurig aanwezig. De auto is geleverd en onderhouden door een bekende VW-dealer in de omgeving, dus dat geeft mij ook een prettig gevoel.

Het is niet het koopje van de week, maar klinkt wel als een solide aanbod. Zo veel echt goede zijn er niet meer over. Misschien is hij te duur, maar als je er niets aan hoeft te doen blijft het wel overzichtelijk. Bij een goedkoper exemplaar loopt een grote beurt, een paar dingetjes en een set banden toch ook lekker op.

Ik heb er een nieuw gehad in 1994, die herinner ik me nog steeds als een hele fijne auto. En een paar jaar geleden kocht ik er een voor 699 (is een mijn auto topic van onder de titel witte schicht) daar heb ik een jaar probleemloos mee gereden. Daarna heeft hij nog anderhalf jaar prima dienst gedaan bij een plaatsgenoot en nu staat-ie bij een liefhebber. Dus ausdauer hebben die dingen wel zeker.

Het zal je niet verbazen dat mijn advies is: kopen.

Bedankt voor de feedback tot zover. Ik las ook dat de koets/carrosserie gegalvaniseerd is, waardoor deze auto’s zonder schade, vaak, roestvrij zijn. Kan iemand mij hier meer over vertellen?

verzinkt. Maar het effect is hetzelfde. Schade is op zichzelf geen probleem, als het vakkundig gerepareerd werd met origineel plaatwerk. Bij wat oudere auto's werd wel eens goedkoper imitatie plaatwerk gebruikt, en dat kan naderhand gaan roesten.

300EW124 zei:
verzinkt. Maar het effect is hetzelfde. Schade is op zichzelf geen probleem, als het vakkundig gerepareerd werd met origineel plaatwerk. Bij wat oudere auto's werd wel eens goedkoper imitatie plaatwerk gebruikt, en dat kan naderhand gaan roesten.

Als je dan naar bovenstaande reacties kijkt, zou het dan een goede koop zijn voor woon/werk(20km) en af en toe langs de opvang?

Een bijna 30 jaar oude is natuurlijk geen nieuwe, dus goede kans dat die een keer niet start of dat er een ander probleem ontstaat. Wil je een 100% (of dichtbij de 100) betrouwbare auto voor woon werk verkeer zou ik eerder aan iets anders denken, een audi 80 is inmiddels wel een klassieker en meer iets voor af en toe.

De Astronaut zei:
300EW124 zei:

Als je dan naar bovenstaande reacties kijkt, zou het dan een goede koop zijn voor woon/werk(20km) en af en toe langs de opvang?

Zal eerder voor 2e generatie a4 gaan of de uitgebreide facelift daarvan, wat audi zelf de 3e generatie noemt. Die 3e generatie is er ook als seat exeo. Als j er dan voor een 1.6 gaat in alle 3 de gevallen zijn de kosten ook nog overzichtelijk. Alternatie is de Volvo s40 en v50 van dd 2e generatie.

Auto encyclopedie zei:
Die 3e generatie is er ook als seat exeo.

Mag ik vragen waarom je bijna elk topic aanpakt om de Seat Exeo te promoten? Het wordt erg vervelend/eentonig en in dit geval ook geheel onzinnig. TS is in de markt voor een Audi 80 en wilt daar informatie over, niet een 15 jaar jongere Seat.

Ontopic:
Wij (mijn ouders) hebben in het verleden twee B3's (eigenlijk typ89 genoemd) gehad de B4 hebben we nog. De typ89's waren een 1.6 Turbodiesel en een 1.8S, de B4 is een cabrio een 2.6 V6. De cabrio is het relevants voor dit topic en dat is gewoon een hele goede auto gebleken, op storingen in de electrische kap na maar daar heeft de normale versie uiteraard geen last van.

De cabrio is nu 20 jaar in ons bezit, waarvan 15 jaar als daily 2e auto gebruikt, staat sinds 12 jaar wel binnen gestald, dus ik zeg doen! Ze zijn vaak wel kaal in de opties, ik zou een exemplaar zoeken met wat opties.

Probenator zei:
Auto encyclopedie zei:

Mag ik vragen waarom je bijna elk topic aanpakt om de Seat Exeo te promoten? Het wordt erg vervelend/eentonig en in dit geval ook geheel onzinnig. TS is in de markt voor een Audi 80 en wilt daar informatie over, niet een 15 jaar jongere Seat.

Ontopic:
Wij (mijn ouders) hebben in het verleden twee B3's (eigenlijk typ89 genoemd) gehad de B4 hebben we nog. De typ89's waren een 1.6 Turbodiesel en een 1.8S, de B4 is een cabrio een 2.6 V6. De cabrio is het relevants voor dit topic en dat is gewoon een hele goede auto gebleken, op storingen in de electrische kap na maar daar heeft de normale versie uiteraard geen last van.

De cabrio is nu 20 jaar in ons bezit, waarvan 15 jaar als daily 2e auto gebruikt, staat sinds 12 jaar wel binnen gestald, dus ik zeg doen! Ze zijn vaak wel kaal in de opties, ik zou een exemplaar zoeken met 's wat opties.

Ts zoekt een andere auto zonder toeter en bellen. Alle 3 die ik noem met een huis tuin en keuken 1.6 voldoen daar aan. Dus begrijp je irritatie niet zo. Ts komt hier ook voor het eerst dus voor hem niet relevant hoevaak ik een exeo tip. Soldaat van oranje is ook al jaren hetzelfde.

Aangezien ts zelf een nieuwe topic heeft geopend, is een generatie a4/exeo geen rare gedachte. Eren avencis uit 2006 is toch ook totaal iets anders?

Auto encyclopedie zei:
Dus begrijp je irritatie niet zo. Ts komt hier ook voor het eerst dus voor hem niet relevant hoevaak ik een exeo tip. Soldaat van oranje is ook al jaren hetzelfde.

Aangezien ts zelf een nieuwe topic heeft geopend, is een generatie a4/exeo geen rare gedachte. Eren avencis uit 2006 is toch ook totaal iets anders?

Heb helaas geen tijd om alle topics door te lezen, die van de Avensis heb ik niet gezien.

Het ging mij niet erom of TS hier nieuw is en of het voor hem wel of niet relevant is hoe vaak jij een Exeo oppert, het valt mij (en anderen heb ik gelezen) op dat je in bijna elk topic wel (al maandenlang) een Exeo aanhaalt en vraag mij gewoon af waarom, hopelijk kan je begrijpen dat dat een beetje apart gedrag is, maar misschien is het jouw droomauto of heb je aandelen in een bedrijf die veel Exeo's heeft staan, het is niet verboden om dagelijks een Exeo te posten dus verder laat ik het hier ook bij en wil ik dit topic niet verder kapen.

Probenator zei:
Auto encyclopedie zei:

Ontopic:

De cabrio is nu 20 jaar in ons bezit, waarvan 15 jaar als daily 2e auto gebruikt, staat sinds 12 jaar wel binnen gestald, dus ik zeg doen! Ze zijn vaak wel kaal in de opties, ik zou een exemplaar zoeken met wat opties.

Het type waar ik nog om twijfel heeft inderdaad ook geen opties. Basic zonder airco en dergelijke luxe zaken.

Er is geen objectief antwoord op te geven. Zij die de auto kennen en er liefhebber van zijn zeggen dat je hem gerust kunt kopen. Anderen vinden het een gewoon een oude bak voor veel geld.
Vraag hem mee voor een uitgebreide proefrit, rijd er een uurtje mee, en dan weet je wel of je er elke dag mee op pad wilt. Als je niet zo van de veranderlijke bent qua auto's zou je er zomaar nog een jaar of 10 mee kunnen doen.

Terug
Bovenaan