Astra J Melding koelvloeistof bijvullen, verwarming blaast ook alleen koude lucht

Tjally

Net ingestapt
Eenzelfde oorzaak of toevallig tegelijk?
Sinds 2 dagen geeft mijn Astra J 1.6 de melding dat ik de koelvloeistof moet bijvullen. Reservoir zit echter vol tot het streepje. Waarschijnlijk de sensor of het reservoir vervangen dacht ik.
Nu viel me op dat de verwarming ook alleen koude lucht blaast, ook al zet ik hem op 28 graden. Hij blaast wel gewoon mooi door maar de lucht blijft koud.
Motor temperatuur wordt netjes 90 graden en blijft ook 90 graden.

Kan het 1 met het ander te maken hebben? Of zijn het 2 verschillende problemen die tegelijkertijd zijn ontstaan?

Hoor graag wat jullie denken, dan ga ik er mee verder!

Bijzonder, hoe toevallig het ook is. Vanuit technisch oogpunt zou ik geen verklaring kunnen bedenken waarom dit met elkaar te maken kan heb als het reservoir vol is. Dan is die sensor gewoon stuk (of iets in de bedrading of iets). Maar zou hij nog steeds gewoon warme lucht moeten geven.

Er is recentelijk geen reparatie of iets uitgevoerd aan de auto waarbij men het koelwater (deels) heeft vervangen?

Koelvloeistofsysteem bij astra J is een structureel zwak punt. Pomp, tankje raken vaak lek of de thermostaat begeeft het.

Ik zit aan je thermostaat te denken. Die heb ik ook al eens kapot gehad in mijn Astra j. Dan krijg je geen warme lucht.
Maar dan blijft de motortemperatuur vaak ook hangen en dat heb jij dan weer niet. Maar misschien hoeft dat niet.

Heb dit gehad met mijn vorige auto, daar bleek de kachelradiator helemaal verstopt te zitten met corrosiedeeltjes.
Waarschijnlijk had de vorige eigenaar er verkeerde koelvloeistof in gehad (of deze is nooit ververst, waardoor corrosie kon ontstaan).
Dat was een dure reparatie met daarna nog veel meer onkosten, hoop dat het bij jou een andere oorzaak heeft.
Je zou kunnen nagaan of er wel koelvloeistof stroomt door de kachelradiator.

Gezien je spreekt over graden waarop je de verwarming zet, neem ik aan dat de auto ECC heeft:

Nu ben ik helaas niet bekend met Opel. Maar wat ik van Volvo weet, is dat het kan gebeuren dat de ingang van de interieur temperatuursensor vol met stof komt te zitten. Hierdoor denkt de sensor dat het interieur warm is omdat er geen luchtstroompje meer is, en de sensor dus de temperatuur van bijvoorbeeld omliggende lampjes 'meet'.

Of de sensor van de verdamper heeft het begeven en daardoor de airco niet afslaat en daardoor blijft het systeem koelen, ondanks de hoger ingestelde temperatuur.

Wat ook nog kan is dat er iets met de stelmotor(tjes) is of juist met de mengkleppen waardoor het systeem koele lucht, ipv warme lucht het interieur inblaast.

Dat het de kachelradiateur kan zijn, is ook heel goed mogelijk. Deze koekt inderdaad soms aan. Mijn ervaring is alleen wel dat er dan toch wel wat warme lucht binnenkomt, terwijl het bij jou koud blijft.

Thermostaat verdenk ik niet meteen, gezien de temperatuur van de koelvloeistof netjes naar de 90 graden gaat en daar ongeveer gehouden wordt. Je ziet dan vaak juist dat de temperatuur amper oploopt en bij stilstand ineens wel (naar juiste 'waarden') oploopt.

De melding koelvloeistof laag denk ik vooral aan de sensor die in het reservoir zit. Deze zou kapot kunnen zijn.

Ik weet nogmaals niet of dit allemaal ook echt zo in elkaar zit bij jouw Astra, maar hopelijk heb je er iets aan.

Terug
Bovenaan