Astra G - verliest heel langzaam koelvloeistof

A

Anoniem

Guest
Mijn wagen verliest stelselmatig wat koelvloeistof, maar ook weer niet zo enorm veel waardoor het erg is. Voor nu vul ik het ca. elke maand weer bij tot aan de streep (samen met olie etc.), maar zal wel even gaan bijhouden hoeveel km ik nou precies mee kan rijden.

Het volgende is al vervangen:
- Kachelradiateur (binnenkant matten waren nat)
- Waterpomp (samen met distributieriem 3k km geleden)

Recent is echter wel ontdenkt dat de airco condensor lek is waardoor ik dus koelmiddel verlies van de airco, maar dit heeft toch niets te maken met het reguliere koelvloeistof?

Suggesties waar ik nog naar kan kijken? De auto is inmiddels al 18 jaar oud dus veel geld wil ik er ook niet meer in steken.
 
Loop de opmerking van D.Elzinga even na : als het kan even ook op de brug om van onderen te speuren naar deze lekkage.
Bij een 18 jaar oude auto zijn dit de te verwachten lekkagepunten.

Inderdaad hebben koelvloeistof en airo koelmiddel niets met elkaar te maken : andere vloeistoffen en bovendien gescheiden systemen.
 
Even de slangen controleren. Mijn Corsa verloor ook een beetje en dat bleek de slang onder het tankje van het koelwater te zijn.
 
Mijn Astra G had dat destijds ook. Was een 1.6 16V. Bleek uiteindelijk een scheurtje in het motorblok te zijn. Reparatie was destijds duurder dan de waarde van de auto. Volgens de dealer was het een euvel dat wel eens vaker voorkwam. Auto toen ingeruild. Verteld wat de auto mankeerde. Maakte niet zoveel uit. Ging toch "naar de handel".
Dus ik hoop voor je dat het bij jou wat anders is.
 
D. Elzinga zei:
Suggesties waar ik nog naar kan kijken?

Radiateur zelf, slangetjes + bijbehorende slangklemmen...

Bij mijn 'G' was het een haarscheurtje in de radiateur. Zo'n 'pilletje' erin, en 4/5 jaar later nog steeds dicht en dezelfde radiateur.
 
Gooi alsjeblieft geen lekstop in je radiateur. Die troep komt door heel je motor. Voor 5 tientjes heb je al een nieuwe.
 
Die lekstop is een prima oplossing als het ineens harder begint te lekken, de auto interesseert je geen barst meer, maar je wilt het nog even uitzingen. Kan bovendien nog verrekte lang goed gaan.
 
Zal het een dezer dagen wel ff bekijken.

Daarnaast is het normaal dat er witte rook uit de uitlaat komt wanneer je stilstaat en stationair draait, maar tijdens het rijden er niks is?
 
AsianDeluxe zei:
Daarnaast is het normaal dat er witte rook uit de uitlaat komt wanneer je stilstaat en stationair draait, maar tijdens het rijden er niks is?

Met het huidige (koude en vochtige) weer is dat niet vreemd.
 
Het kan ook zijn natuurlijk dat systeem nog niet goed was ontlucht, vul je niet teveel bij? Want dan gooit ie het er gewoon uit, ook je radiator dop kan stuk zijn, als ie niet meer afdicht gooit ie het eruit, er zit een klep in,
Als je koelvloeistof gebruikt, dan ruik je bij lekage een zoete lucht, rijd de motor goed heet, dus echt een uur rijden, open de kap, en begin bij de radiator te ruiken, ruik je de zoete lucht hier? Kijk dan of je op de radiator een rare plek ziet, donkerder dus , dit is dan vaak de lekage,
 
Terug
Bovenaan