Astra G ietsje lager leggen

A

Anoniem

Guest
Goedenavond leden,

Ik speel met de gedachte om mijn auto ietsje te verlagen, omdat ze nu toch wel erg hoog op de pootjes staat. Denk aan verlagen van een centimeter of 3. Ik moet wel nog redelijk normaal door het verkeer kunnen, zonder dat ik onderdelen verlies op de eerste beste verkeersdrempel.

Nu is mijn vraag: in hoeverre is het schadelijk voor de auto? Slijten banden, wiellagers, kogels, schokdempers, aandrijfashoezen e.d. echt zoveel sneller dan gebruikelijk? En is verlagen trouwens wel mogelijk omdat ik met stabilisatorstangen zit? Deze horen er toch op te zitten voor APK?

Vraagje voor de kenners: is verlagen door enkel andere veren te nemen mogelijk? Of moet ik er ook andere schokdempers bij nemen?
Een duur schroefset zie ik het nut niet van in. De auto op 1 vaste ''hoogte'' laten is voor mij meer dan genoeg. Speciale tuning shows zul je mij toch niet vinden.

Alvast bedankt voor de moeite, en hopelijk komen er wat nuttige reacties uit :)

denk dat je veel negatief reactie gaat krijgen.

ik zou rekening houden met de canvas assen.

uitlijnen moet normaal overbodige banden slijtage tegen gaan.

je weg liggen gaat normaal wel wat erger worden als je hardere dempers neemt. probeer een set met regelbare dempers.

want te harde dempers stuiter je van de weg af:)

fouten zijn voorbehouden aan slecht nederlands.

Het is mogelijk met alleen veren, of je het echt wilt is de vraag.

Je schokdemper heeft dezelfde karakteristiek als je die houdt wat kan betekenen dat je drempels heel rustig moet nemen anders zit je zo in je aanslagrubber en dat wil je niet.
En als je hem toch op 1 hoogte wilt....kijk dan naar een andere lagere veer en een hardere demper.

Je auto verlagen kan zeker met alleen veren.
mits je het bij 30 a 35 mm houd hoef je geen andere stabilisator stangen. En zijn drempels gewoon nog normaal te nemen.

het is wel raadzaam om de schokdempers te vervangen.
je schokdempers hebben in een bepaald gebied zijn werk gedaan. Na de verlaging verplaats je dat.

Met een goeie eibach set zou je iets op comfort inleveren. Maar zeer zeker geen stuiterbak.

Wil je echt goed spul zet er een bilstein b12 pro set onder de astra. Dit bestaat uit 4 sport schokdempers van bilstein en eibach verlaging veren van ongeveer 35mm.

omdat het een oudere auto is. Kan na verlaging er wel andere krachten op je rubbers en Assen komen.
Hier door kan het eerder kapot gaan.
maar bij een kleine verlaging van ongeveer 30mm Zal het wel mee vallen.

Dit bericht is gemaakt op Mobiel, kan taal fouten bevatten.

pakkingharry zei:
Je auto verlagen kan zeker met alleen veren.
mits je het bij 30 a 35 mm houd hoef je geen andere stabilisator stangen. En zijn drempels gewoon nog normaal te nemen.

het is wel raadzaam om de schokdempers te vervangen.
je schokdempers hebben in een bepaald gebied zijn werk gedaan. Na de verlaging verplaats je dat.

Met een goeie eibach set zou je iets op comfort inleveren. Maar zeer zeker geen stuiterbak.

Wil je echt goed spul zet er een bilstein b12 pro set onder de astra. Dit bestaat uit 4 sport schokdempers van bilstein en eibach verlaging veren van ongeveer 35mm.

omdat het een oudere auto is. Kan na verlaging er wel andere krachten op je rubbers en Assen komen.
Hier door kan het eerder kapot gaan.
maar bij een kleine verlaging van ongeveer 30mm Zal het wel mee vallen.

Dit bericht is gemaakt op Mobiel, kan taal fouten bevatten.

Redelijk goeie uitleg hierboven.
Al vind ik dat schokdemperverhaal niet zo relevant.
Je kunt gewoon met de originele schokdempers blijven rijden. Wel zullen alle onderdelen van de ophanging iets meer te lijden hebben.
Uitlijnen na het vervangen van de veren is een must, anders gaat het bandjes vreten.

btw ik rij zelf al 5 jaar met verlaagde auto's rond en ben pas 1x iets kwijtgeraakt, dat was een verkeerd bevestigde uitlaat (waardoor die makkelijk loskwam als je m raakte) Merk je natuurlijk gelijk en was het op een drempel, dus niemand heeft er last van gehad, heb ter plekke de boel weer enigszins aan elkaar gezet. Ik heb altijd rond de 6cm of meer verlaagd gereden, dan heb je dus ook andere schokdempers nodig.

met 2 of 3 cm verlaging valt nog redelijk normaal te rijden meestal. Al moet je er bij elke verlaagde auto eerst mee leren rijden. Je kunt ook met een paar cm verschil niet meer met volle snelheid over een drempel heen (meeste mensen rijden te hard over drempels)
Ik rij zelf gemiddeld met dezelfde of een iets lagere snelheid erover, en voor andere drempels moet ik weer vol op de rem of 10km/h langzamer (maar dat laatste is meestal bij drempels die sowieso te hoog zijn voor de snelheid) Maar je moet na het installeren van je veren (en het uitlijnen) echt even kijken wat je auto kan hebben.

@ Pobresh

Ik was afgelopen week op een avond langs de McDonalds gereden (in Geleen), daar blijkt ook regelmatig een Tupperware bijeenkomst te zijn..
Gewoon lachwekkend om te zien hoe sommige jongens daar het terrein verlaten. De een moet dwars over een verkeersdrempel, en de ander moet het schroefset eerst nog wat omhoog draaien voordat ze kunnen wegrijden..

Dit wil ik dus absoluut niet. Echt slechts een stukje verlagen, vanwege het feit dat Astra's vaak als opa autootjes worden aangezien. Dit wil je natuurlijk niet gezegd krijgen als 19 jarige, en zeker niet door een VAG rijder ;)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Uitlijnen moet dus inderdaad gewoon gaan gebeuren. Maar dit moet dus niet meer op de specificaties van de fabrikant, omdat het onderstel gewijzigd is?

Er valt me nu trouwens iets anders in. M'n auto is ook origineel geleverd geweest als een Sport Edition II. Deze versie was vanaf fabriek 20MM lager gelegd dan een normale versie. Is het dan gewoon een kwestie van die kortere veren zoeken en uitlijnen op een sport versie? Dit doe ik dan natuurlijk liever dan de wagen verkloten met aftermarket onderdelen; wat hoofdzakelijk alleen maar extra slijtage teweeg brengt.
Als ik dan de 15'' velgjes vervang door 16 of 17'' ziet het volgens mij ook al een heel stuk strakker uit.

Gewoon zoals hierboven al is gezegd. Setje Eibach veren aanschaffen, eronder laten zetten en uit laten lijnen. Als je dempers nog goed zijn is het onnodig deze ook te wisselen. Grotere maat velgen komt alleen mooi uit als je de auto wat laat zakken. Dat de sp edition 2 twee cm lager lag klopt wel, maar ik kon het verschil nooit zien (heb er twee gehad).
Dus de veertjes en dan een paar mooie opc velgen voor de Astra g eronder en je hebt een knappe auto zonder sjonnie gehalte(y)

Over het uitlijnen klopt. Had ik niet vermeld omdat het eigenlijk standaard is.
Let op dat je het wel laat doen bij een bedrijf die weet wat ze aan het doen zijn.
En dus niet door iemand die het al een op groen zet!!

Met een set eibach veren is zeker geen aftermarket spul waarmee je de boel verpest.
sterker nog, het is juist een upgrade voor het onderstel.

Let wel op als het een stationwagon is, zitten vaak op de achteras luchtdempers in die je met een ventiel in de kofferbak kan oppompen.

2cm verschil ga je niet zien, noch merken. Dat is in mijn ogen vooral marketing. (vaak zitten er ook wat andere velgen op zo'n auto, waardoor het wel wat duidelijker te zien is)

Andere maat velgen eronder kan inderdaad wat uitmaken, maar je moet het niet te bont maken. paar wieltjes eronder die een stuk breder ogen dan origineel kan wel veel doen, hoeft niet persee groter te zijn.

Uitlijning gaat altijd volgens fabrieksspecificaties. Sporteditie zal mogelijk zelfs exact dezelfde waardes hebben.

Je komt uit de buurt van geleen begrijp ik? Weet een goeie uitlijner te zitten in Roermond. Dus als het zover is moet je het maar even laten weten.
Daarvan weet ik zeker dat die goed uitlijnt en daar ook de tijd voor neemt (en duur is ie ook niet)

btw: vag vs opel, dat blijft water en vuur ;) Een zilvergrijze astra is idd een beetje een ouwelullenbak natuurlijk (ook voor opel-rijders) (weet niet wat voor kleur je hebt)

Die extra slijtage is relatief he. Ja het zal meer worden belast en dat merk je met een oude auto veel sneller, omdat die onderdelen al vele km hebben gemaakt. Maar ga je preventief nieuw materiaal gebruiken, gaan die onderdelen net zo lang mee als anders. Probleem is het verschil tussen de normale belasting (die al vele km duurt) en een wijziging in die belasting door het verlagen. Echter: bij afstelling naar fabrieksspecificaties zul je er weinig extra last van hebben. Mits de boel ook echt goed uitgelijnd is. Maar het vervangen van die onderdelen komt dan een maandje of hooguit een jaartje eerder dan je normaal zou verwachten. je weet niet hoe slecht het onderdeel al was voorheen, dus daar is niets over te zeggen.

Heb je mij nooit zien rijden? Kom wel vaker int zuiden o_O (woon zelf in Echt)

Hotdog zei:
Let wel op als het een stationwagon is, zitten vaak op de achteras luchtdempers in die je met een ventiel in de kofferbak kan oppompen.

Nee, is geen stationwagen. Maar met die luchtdempers op de achteras was op de Astra F. De Astra G had dit foefje al niet meer.

FA1 zei:
Gewoon zoals hierboven al is gezegd. Setje Eibach veren aanschaffen, eronder laten zetten en uit laten lijnen. Als je dempers nog goed zijn is het onnodig deze ook te wisselen. Grotere maat velgen komt alleen mooi uit als je de auto wat laat zakken. Dat de sp edition 2 twee cm lager lag klopt wel, maar ik kon het verschil nooit zien (heb er twee gehad).
Dus de veertjes en dan een paar mooie opc velgen voor de Astra g eronder en je hebt een knappe auto zonder sjonnie gehalte(y)

Dat is jammer.. zijn toch 20 millimeter zou je zeggen. Maar bij nader inzien zijn ze erg weinig op de sloop te vinden, en het verschil tussen de veren zelf is ook erg moeilijk te onderscheiden.
Wanneer een verkoper zegt dat het de kortere variant is, geloof je het meteen, want je zult ze echt naast elkaar moeten houden om het verschil te zien.

Als ik dus al ga verlagen word het waarschijnlijk met een paar ''gekleurde'' veren ;)

@ Pobresh

Het verlagen doe ik ook hoofdzakelijk voor de looks, ook een beetje voor de wegligging, want ze houd niet zo van bochten ;)

Ik ben zelf niet van Geleen, maar kwam terug van de autshow in Essen, en stopte even bij de Mc om de inwendige mens een beetje te versterken (voor zover dat gaat met broodje en een gebakken schoenlap..)
Ben woonachtig in Heerlen, zal je vast ook wel iets zeggen.
Bovendien is mijn Astra absoluut niet zilvergrijs! Ik heb donkergroen :p

Zou best kunnen dat ik je wel eens heb zien rijden, maar zou niet eens weten wat voor auto je hebt ;)

DutchCarManiac zei:
Bovendien is mijn Astra absoluut niet zilvergrijs! Ik heb donkergroen :p
Ook weinig verschil, maar wel wat makkelijker iets leuks van te maken.

DutchCarManiac zei:
Zou best kunnen dat ik je wel eens heb zien rijden, maar zou niet eens weten wat voor auto je hebt ;)
Zie avatar ;)

Vanuit heerlen naar roermond voor uit te lijnen lijkt een beetje ver weg, maargoed, ben zelf niet zo bekend in heerlen qua bedrijven, dus ik kan je er daar geen adviseren helaas.

Zou eerst eens op zoek gaan naar een setje veren van 40mm ofzo.

Een gele Polo 6N! Duidelijk ;)

De site ( https://www.ad-tuning.de/Performance/Tieferlegungsfedern/Opel-619/Astra-G-1000587/TA-Technix-Federn-40-40mm-fuer-Opel-Astra-8056.html ) waar ik m'n xenon koplampen ga bestellen heeft ook ''Tieferlegungsfedern''. Toevallig ook 40/40.

Naast de losse veren hebben ze ook dingen compleet met demper, maar in 2 verschillende categorieën, weet je toevallig het verschil tussen ''Fahrwerke'' en ''Gewindefahrwerke''

DutchCarManiac zei:
Hotdog zei:

Nee, is geen stationwagen. Maar met die luchtdempers op de achteras was op de Astra F. De Astra G had dit foefje al niet meer.
Doordat je geen sw hebt begin ik off topic te geraken, maar bij de G was dit optioneel. De mijne (een GL uit 2000) had het wel, alleen zat het ventiel niet meer op de laadvloer maar achter een klepje rechts in de kofferbak.

Hotdog zei:
DutchCarManiac zei:
Hotdog zei:

Doordat je geen sw hebt begin ik off topic te geraken, maar bij de G was dit optioneel. De mijne (een GL uit 2000) had het wel, alleen zat het ventiel niet meer op de laadvloer maar achter een klepje rechts in de kofferbak.

Dat maakt helemaal niet uit hoor! Zo leer ook ik, dagelijks weer wat bij :)

DutchCarManiac zei:
De site ( https://www.ad-tuning.de/Performance/Tieferlegungsfedern/Opel-619/Astra-G-1000587/TA-Technix-Federn-40-40mm-fuer-Opel-Astra-8056.html ) waar ik m'n xenon koplampen ga bestellen heeft ook ''Tieferlegungsfedern''. Toevallig ook 40/40.

''Fahrwerke'' en ''Gewindefahrwerke''

Ik raad TA Technix af als je alleen veren wilt hebben.
vaste sets (Fahrwerke) zijn op 1 vaste hoogte, al hebben ze vaak een notenverstelling aan de achterzijde(onderste veerschotel is dan nog in hoogte te verstellen)
Schroefsetje (Gewindefahrwerk) is de hoogte traploos van te stellen gewoon met stelmoeren, kun je ook onder de auto nog doen.
Je hebt ook sets met verstelbare demping, die zijn het duurst van al. En meestal zijn dat schroefsets.

Heb zelf alleen maar TA Technix gehad. Als je geen problemen hebt met inleveren op comfort en je budget klein is, zou je het kunnen doen. Maar nooit alleen losse veren, die zijn simpelweg veel te slap met de originele demping. Zijn gemaakt voor de combi met schokdempers.
Heb zelf eerst op een vaste set gereden (kneiterhard) en nu op een schroefset (iets comfortabeler, maar net zo goed stug)
Losse veren heb ik geen ervaring mee zelf, maar ik ken wel iemand die ermee gereden heeft.
Beter wat meer geld uitgeven voor een setje van weitech of eibach qua veren. (ook complete sets van weitech zijn wat minder stug, maar ook weer duurder)

Losse veren alleen kan, maar dan moeten ze stijver zijn en moet je ook nieuwe dempers hebben.

Schroefsetje is makkelijker.

Dus ''Fahrwerke'' kun je enkel verstellen wanneer je de boel gedemonteerd hebt, en ''Gewindfahrwerke'' is gewoon het bekende schroefset?

Nog eventjes voor de duidelijkheid: enkel verlaagde veren pakken kan, maar met dempers erbij is beter. Nog beter is een schroefset.
Budget wat ik ervoor wil uitgeven wil ik het liefst zo klein mogelijk houden, omdat ik niet zoveel waarde aan een schroefset hecht vergeleken met de ervaren tuners die zo laag mogelijk willen. Ik wil het enkel voor de looks.

Schroefsetjes zijn ook op de hoogste stand lager dan origineel.
Gewindefahrwerk zijn idd de standaard schroefsets.
normaal fahrwerk zijn gewoon veren met schokdempers. Stelmogelijkheid achter is daarbij vaak aanwezig, maar lang niet altijd.

Qua budget: ja als je ta technix pakt zit je sowieso op het goedkoopste wat je kunt krijgen (overigens is dit wel kwalitatief hoogwaardig spul is mijn ervaring) alleen moet je echt inleveren op comfort. Maar dat is met een schroefset ook zo.

Losse veren heb je niet persee nieuwe schokdempers nodig. Echter omdat je de staat van de huidige niet weet is het wel aan te raden om ze mee te vervangen (of ze moeten net nieuw zijn natuurlijk)
Meestal zitten bij vaste verlagingssets ook ingekorte schokdempers. Maar bij 40mm verlaging lukt het meestal met de originele schokdempers gewoon (uitzonderingen daar gelaten! Koop je bijvoorbeeld een eibach of weitech setje, kun je er van uit gaan dat het gewoon op de originele schokdempers past zonder dat de veren los komen liggen.

Als je toch bezig bent, ook gelijk de toplagers vervangen, die moeten dan toch los.

Beste en makkelijkste manier is en blijft dus een schroefset.
Losse veren kan, maar is niet bevorderlijk voor huidige dempers, dus komt ook alweer een extra kostenplaatje bij.

Wellicht moet ik er maar van afzien, en enkel een mooie set 17'' kopen. Lijken de wielkasten in elk geval al ietsje meer gevuld, en hoef ik niks aan het onderstel te veranderen zoals de fabrikant het bedoeld heeft.
Een ''droom'' zijn de BBS RX velgen die op de Astra G OPC liggen, daar kan ik misschien beter het geld voor een schroefset aan uitgeven ;)

Als je rolomtrek hetzelfde blijft, waar je neem ik aan ook voor gaat, dan blijft de afstand tussen band en wielkast hetzelfde. Je hebt kans dat je met plattere banden het gat alleen maar groter laat lijken.

arosa zei:
Als je rolomtrek hetzelfde blijft, waar je neem ik aan ook voor gaat, dan blijft de afstand tussen band en wielkast hetzelfde. Je hebt kans dat je met plattere banden het gat alleen maar groter laat lijken.

Klopt in zijn geheel. Wel is het zo dat je een ander zicht krijgt op de auto.
Mogelijk krijg je een traktor uiterlijk met zulke maat velgen.

Op zich ist niet erg op met originele schokdempers te blijven rijden, maar je weet de staat niet, dus die kostenpost komt uiteindelijk toch wel. Als je pech hebt kom je erachter bij het monteren van de nieuwe veren... zit je zonder auto.
Dan is een vaste zet of schroefset een optie. Beiden komen op hetzelfde neer qua montage en aanbouwdelen die er nog op moeten(toplager enzo)

Het blijft natuurlijk je eigen afweging.
Veren + originele vervangingsdempers zijn vaak duurder dan een vaste set, al ligt het natuurlijk wel aan wat je koopt en vooral waar.
Kan voor mijn auto voor 100 euro een vaste set krijgen, terwijl losse vervangingsdempers er 95 zijn, exc veren. Schroefsetje kost er 200.

Echter: vervangingsschokdempers zijn niet zo kneiterhard als de schokdempers die er bij dat 100 euro vaste verlagingssetje zitten. En bij schroefsetjes is dit ook het geval. Daarbij zit je bij een schroefset sowieso weer met t feit dat ze zelfs op de hoogste stand ws nog te laag zijn voor jou. (en op de hoogste stand heb je kans dat ze altijd tot de bovenzijde van het demperhuis klappen bij het uitveren, geen prettig geluid en niet gezond voor je dempers)

De ruimte in de wielkast zal met grotere velgen (als het goed is) gelijk blijven, maar je ziet simpelweg meer velg, en plattere bandjes toch? Heb nu 60 serie (195/60/15) en met 17'' ga ik misschien naar 45 of zoiets?

Zonder auto zal ik niet snel komen te zitten denk ik (hoop ik), loop zelf stage in een garage, en wanneer de baas graag wil dat ik op me werk verschijn kan die me een auto van de zaak lenen ;)

Wat betreft prijzen van het verlagen in het algemeen; hier heb ik me nog niet echt over georiënteerd. Ik heb er in het verleden eens aan gedacht, en toen ik opzoek was naar de xenon koplampen zag ik toevallig die veren voorbij komen. Toen ik zag dat ze slechts een paar tientjes kosten raakte in weer een beetje geïnteresseerd.
Maar nu ik de nadelen (grotere slijtage op ophangingsdelen, uitlijnen, aanschafprijs schroefset) eens heb afgewogen tegenover de 2 voordelen (betere uitstraling en iets betere wegligging), denk ik dat ik er (voorlopig) niet aan begin.

Bovendien, zoals je zegt; is het schroefset op de hoogste stand rijden ook niet aan te raden.. zal de levensduur niet ten goede komen denk ik..?

**Heel erg klein beetje veel off-topic** Iemand ervaring met PayPal? AD Tuning prefereert om zo te betalen, echter heb ik hier nog nooit gebruik van gemaakt. Account aanmaken kan iedereen natuurlijk, maar hoe werkt het geld overmaken?

DutchCarManiac zei:
**Heel erg klein beetje veel off-topic** Iemand ervaring met PayPal? AD Tuning prefereert om zo te betalen, echter heb ik hier nog nooit gebruik van gemaakt. Account aanmaken kan iedereen natuurlijk, maar hoe werkt het geld overmaken?

Beste is om paypal te koppelen aan je normale betaalrekening. Hierdoor kun je gewoon via paypal betalen en word dit enkele dagen later van je rekening gehaald. Alleen dat koppelen is even wat uitzoekwerk, meen ook dat je daarvoor minstens 1x een aankoop moet hebben gedaan met geld op die betreffende paypal rekening te zetten. Is voor mij alweer 5 jaar geleden dat ik dat gedaan heb.

Okay, bedankt voor de info betreffende PayPal.
Ik ga vanavond maar eens een account aanmaken en proberen de boel te koppelen, indien het niet te moeilijk is ;)

Wat betreft het verlagen, ik denk dat ik tot nu toe m'n keuze gemaakt heb. Wellicht dat er in de toekomst alsnog een schroefsetje komt, nu even prioriteiten stellen, en xenon gaat voor :)

Allen bedankt voor de info en reacties! Dit topic kan wat mij betreft een slotje krijgen.

Terug
Bovenaan