Aston Martin Vantage | facelift 2024

Rutger DC

Asfaltkampioen
[size=medium]Nieuwe Aston Martin Vantage is los![/size]
[size=x-small]Autonieuws • 21 november 2017 • Tekst: Ellen Kole[/size]

Aston Martin heeft zojuist de nieuwe Vantage V8 onthuld. Dat gebeurt niet zo vaak, de vorige generatie dateerde alweer van 2005. We vertellen je alle nieuwtjes.

De Vantage is het best verkopende model van Aston Martin, dus reken maar dat het merk z'n best gedaan heeft om de nieuwe generatie net zo aantrekkelijk te maken. CEO Andy Palmer vat het resultaat samen als 'een echte sportwagen met een scherper uiterlijk en een levendiger dynamisch randje'.

Wat de looks betreft heeft Aston Martin ervoor gekozen om de buitenzijde 'puur' en 'sculpturaal' te tekenen, met een hoge 'taille'. De bestuurder zit echter laag. Dat heeft meer hoofd-, zit- en bagageruimte opgeleverd ten opzichte van de huidige Vantage. Ook de motor is zo laag mogelijk in het chassis geplaatst, en tevens zover mogelijk naar achteren. Daardoor heeft de nieuwe Vantage een 50/50-gewichtsverdeling en een laag zwaartepunt - ideaal voor dynamisch rijden. Dit wordt tevens versterkt door het aerodynamische ontwerp.

Techniek

De 4,0 liter V8-motor met twee turbo's is trouwens nieuw. Bij 6.000 tpm kan de krachtbron 510 pk leveren. Het maximale koppel ligt op 685 Nm en is beschikbaar tussen 2.000 en 5.000 tpm. Deze krachten worden via een ZF-achttraps automaat naar de achterwielen gestuurd. De nieuwe Vantage kan in 3,5 seconden vanuit stilstand de 60 mijl/u (97 km/u) bereiken. De top ligt op 314 km/u.

Voor het eerst maakt Aston Martin gebruik van een Electronic Rear Differential. Andere standaard aanwezige techniek omvat Dynamic Stability Control, Dynamic Torque Vectoring, snelheidsafhankelijke elektronische 'power steering' en adaptieve dempers. Pirelli heeft speciale banden ontwikkeld voor de nieuwe Aston.

Verkoop

De Britse verkoop begint direct, wij moeten nog even wachten op de Nederlandse prijzen. De levering start in het tweede kwartaal van 2018. De Vantage wordt natuurlijk verkocht met vakkundig aangebrachte, luxe materialen, waarbij kopers naar smaak kunnen individualiseren. Standaard komt de sportauto met diverse parkeerhulpen en uitgebreide in-car entertainment en navigatie.

aston-martin-vantage-2018-292149-800.jpg

aston-martin-vantage-2018-292154-800.jpg

aston-martin-vantage-2018-292147-800.jpg

aston-martin-vantage-2018-292152-800.jpg

aston-martin-vantage-2018-292153-800.jpg

aston-martin-vantage-2018-292146-800.jpg

aston-martin-vantage-2018-292155-800.jpg

Bron: https://www.autokopen.nl/autonieuws/2017/november/43921-nieuwe-aston-martin-vantage-is-los

Hm, ben er vooralsnog niet echt kapot van.
De positie van de drukknoppen van de automaat lijkt me trouwens ook niet echt ideaal.

Serieus.. van dit naar dat..

44752a.jpg

Er zijn al genoeg 'pure' sportieve merken. AM was tijdloos, chique en een beetje sportief. Net als Jaguar hebben ze het totaal omgegooid. Eeuwig zonde. De DB11 vind ik ook niet veel aan, itt de prachtige DB9

Ik vind hem gaaf. (y) Wel met een zwarte grille, dit ziet er niet uit.

Interieur vind ik dan weer een afknapper, veel te druk. Dan zie ik toch liever het interieur van een DB11:

interior-hero.jpg

Voor mijn gevoel heeft de achterkant een hele andere design stijl dan de voorkant. Daarnaast vind ik het jammer dat ze nu definitief afgestapt zijn van hun herkenbare achterlichtontwerp, vond dit juist een sterk tijdloos ontwerp. En verder; een Aston Martin hoort chique te zijn, geen Tokio Drift achtige diffusers te hebben imho.

Je kan de Vantage naar hartenlust configureren: https://configurator.astonmartin.com/#/AM600

JiuuBfz.png

F33Dk2L.png

9fAUxsw.png

74AVYxu.png

Je kan bv de grille in drie 'kleuren' krijgen en ook veel onderdelen in zwart of carbon. En natuurlijk de meest vreselijke kleurcombinaties voor het interieur bedenken..

LlwINqM.png

En profil vind ik hem trouwens wel fraai. Het is alleen dat gat voorop en die rommelige kont die ik niet mooi vind

kg0LDpm.png

Een (sport)auto kan ook te breed worden, getuige de nieuwe Vantage. Een decimeter smaller was mooier geweest. Als het 'middenmotor' concept voorop staat, is het jammer dat Aston niet voor een toekomstige goedkope versie de 6 cilinder lijnmotor van AMG inzet. Aston overweegt zelf de V12 te halveren, een V6 dus.

Van kop tot teen klopt de auto m.i. helemaal! Wat een prachtige bolide is dit geworden, een van de mooiere auto's van de afgelopen tijd. Typische AM-looks en Duitse techniek in het vooronder, kan niet veel beter gaan worden.

Aston Martin Vantage vs Porsche 911 GTS

aston_header.jpg

First place: Porsche 911 GTS
The GTS’s ability is simply stunning. It delivers supercar speed for sports car money, and has balance and poise that give an addictive level of engagement. Add surprising fuel economy, decent practicality and more tech at a lower price, and it secures top spot here.

Second place: Aston Martin Vantage
While the Vantage is a stunning car, it just has to give best to the 911. It’s beautifully balanced and Aston has repurposed the engine to great effect, but the 911 has a higher-quality feel, is cheaper to run and ultimately offers a more rewarding driving experience.

Complete vergelijkingstest: https://www.autoexpress.co.uk/aston-martin/vantage/103618/aston-martin-vantage-vs-porsche-911-gts

De 'ouwe' 911 verslaat de nieuwe Vantage. Wordt de achterstand met de nieuwe 911 volgend jaar alleen maar nog groter.

Wat een lelijke auto, kon net zo goed een toyota of mazda zijn. Volgens mij kochten mensen juist een AM vanwege de tijdloosheid, nu is het een zoveelste Aziatisch uitziende auto. Maar goed, chinese kopers hebben het voor het zeggen tegenwoordig.

straatos zei:
De 'ouwe' 911 verslaat de nieuwe Vantage. Wordt de achterstand met de nieuwe 911 volgend jaar alleen maar nog groter.

dat soort tests boeit kopers meestal niets. Een AM koper wil een AM, punt. Of die 911 iets beter is, maakt toch niet uit?

2021-aston-martin-vantage-roadster.jpg

Bron, info en meer pics: https://www.motor1.com/news/398143/aston-martin-vantage-roadster-debut-details/

Wat een plaatje!

Lijkt me dat elke Vantage nu besteld wordt met deze verbeterde voorbumper. Maakt de auto een stuk eleganter en mooier. Grappig dat ze toch terug grijpen naar de DB10 qua sierlijkheid.

Vprig jaar stond er een Aston Martin bij Van der Valk Assen in de hal, promotie dtm races geloof ik. Wat mij opviel was de slordige afwerking van de Aston, geen carrosserie deel sloot netjes aan, goedkope uitstraling het geheel met name voorzijde.

Aston Martin V12 Vantage
aston-martin-v12-vantage.jpg

Alle foto's en info: https://www.motor1.com/news/573739/aston-martin-v12-vantage-reveal/

Aston Martin V12 Vantage Roadster
Only 249 will be made, and each one is already sold.

aston-martin-v12-vantage-roadster.jpg

Alle foto's en info: https://www.netcarshow.com/aston_martin/2023-v12_vantage_roadster/

Terug
Bovenaan