Archiebald - '73 Audi 80 + '05 Porsche & '08 Cuore

Als je donderdag met je Golf naar de keuring gaat zul je op 6 oktober 2017 weer naar de keuring moeten, en daarna is de volgende keuring pas op 6 oktober 2019.

De wagen moet op moment van de keuring 30jaar zijn om voor de 2 jaarlijkse in aanmerking te komen.

(Mooie foto's verder :) )

Gefeliciteerd met je huwelijk!

Ten aanzien van je auto foto's, daar is wel wat te verbeteren, maar er zit ook veel aan wat goed is. Dus blijven ontwikkelen ( je skills, de foto's mogen digitaal blijven). Wat me opvalt is dat je nadrukkelijk de compositie zoekt, dat is altijd goed. Maar door je compositie is het erg statisch, is de auto onderdeel van de achtergrond aan het worden, in plaats van dat de auto er uitspringt. Dat maalt de foto niet minder mooi,maar het doel ervan wel. Je kunt eens proberen meer te polariseren, te spelen met kleuren.

Dit springt er uit:

d5024.jpg

d5022.jpg

Deze auto minder, maar de kleuren zijn er zeker

d5668.jpg

Kleur en detail

d3558.JPG

En pure snelheid

d1002.jpg

Voor de goede orde, deze foto's maakt een vriend van me,ik heb geen rechten. Maar ze zijn elders op het net ook te vinden, dus ik deel ze ter leering ende vermaeck.

Bedankt voor de feedback Uwbuurman! Altijd goed om te lezen! Ik polariseer trouwens altijd. Soms stack ik meerdere foto's zelfs om alle plaatdelen te pakken. Ik snap het statische punt wel, dat dat komt door het neerzetten en uitkiezen van standpunt en compositie.

Echter vind ik de Ferrarie voorbeelden niet zo boeiend. Een rode auto zal altijd opvallen in een groen veld. :)

Beide BMW foto's zijn wel plaatjes! Ik zal eens wat autosport foto's vam mijn hand posten. Heb ook wel flink wat "panning"-shots gemaakt in de loop der tijd. Moeilijk, maar erg leuk!

Archiebald zei:
Bedankt voor de feedback Uwbuurman! Altijd goed om te lezen! Ik polariseer trouwens altijd. Soms stack ik meerdere foto's zelfs om alle plaatdelen te pakken. Ik snap het statische punt wel, dat dat komt door het neerzetten en uitkiezen van standpunt en compositie.

Polariseren is iets anders dan 'n polarisatiefilter gebruiken :). Ik gebruik dat filter niet meer sinds de autospot-community het gevonden heeft. Maar goed, ik maak dan ook al jaren geen fatsoenlijke autofoto's meer.

Over jouw foto's: je laatste setje ziet er lekker uit. De serie daarvoor vind ik wat teveel gericht op de techniek en te weinig op het resultaat. Het oogt daardoor wat cartoonesk, net iets overdone. De kritiek van Uwbuurman dat de auto opgaat in het landschap kan ik volgen, maar dat is juist wel iets wat ik zelf ook graag nastreef. Een auto moet van zichzelf wel heel interessant zijn, om interessant te zijn zonder context.

Dank voor de feedback Elco, al zou ik eigenlijk niet weten hoe ik het minder cartoonesk zou kunnen maken? :)

Wat de auto's betreft. De Golf 2 moet voor APK in November, heb er laatst een stuk mee gereden en lichtelijk gechecked wat ik zelf kon ontdekken als APK afkeur. Dat bleken 3 dingen te zijn:
- Uitlaat klinkt lek, moet ik komende week even op een brug naar (laten) kijken
- Ruitensproeier voor werkt niet (pompje vervangen, is het niet. Zekering is ook oke)
- Richtingaanwijzer naar links werkt niet goed

Van zoals de richtingaanwijzer als de ruitensproeier/wisser neem ik aan dat het de stuurkolomhendels zijn die niet meer goed werken. Sproeien op het achterruit werkte namelijk wel "gewoon" je moest hem wel echt overtuigen. Maar toen ik eraan ging rommelen werkte dat later ook niet meer. Idem voor de richtingaanwijzer. Die werkte al niet lekker, dus een tijdje terug het relais vervangen. Daarna werkte het een tijd prima. Maar om linksaf te gaan moet je hem hendeltje nu naar beneden geduwd houden.

Twijfel of ik het demonteer en goed schoon zal maken. Of toch maar gewoon (voor €50,-) 2 nieuwe hendels bestellen zal.

Archiebald zei:
- Uitlaat klinkt lek, moet ik komende week even op een brug naar (laten) kijken
- Ruitensproeier voor werkt niet (pompje vervangen, is het niet. Zekering is ook oke)
- Richtingaanwijzer naar links werkt niet goed

Update :)

De uitlaat klonk inderdaad lek, want hij was totaal afgescheurd van de einddemper :p haha Daar dus een nieuwe demper voor besteld en vanmiddag gemonteerd. Bleek nog flink lastig te zijn, want de oude demper zat goed vast gekoekt!

Heb ook 2 nieuwe stuurschakelaars binnen gekregen en gemonteerd. Richtingaanwijzers en ruitenwissers + sproeiers werken nu weer perfect! Hopelijk is dit alles voor de apk.

Daarnaast hebben we besloten dat 2017 het jaar van de Golf gaat worden. We gaan in de loop van komende maanden flink wat onderdelen bestellen voor de auto
- 2 nieuwe voorschermen
- 2 nieuwe dorpels
- 2 reparatiedelen voor de achterste wielkasten
dit ivm roest en de lelijke wielkastverbreders. Die er niet eens ophoren, het is namelijk een pre-facelift auto. Daarnaast moet ik een nieuwe motorkap hebben. Wat raamrubbers. De juiste stootstrips en steenslagkapjes. Ik wil gelijk 2 "nieuwe" (lees zwarte) smalle bumpers met chrome strip hebben.

Dat alles wordt dan door een erg goede vriend gemonteerd, gelast, geplamuurd en gespoten. :D

:D :D :D

De Golf kan er weer een jaartje tegen. Na het zelf, op voorhand, herstellen van wat dingen (2 puntjes) was er tijdens de keuring niets meer op aan te merken! Top!

Wat de Bora betreft ook weer wat aangeschaft. Ook een nieuwe richtingaanwijzer hendel. Als ik nu richting aangeef en hij klikt terug blijft het relais namelijk na tikken en dat is bijzonder irritant! Als je een beetje met het pookje speelt, wat duwen, ietsje omhoog, dan stopt het weer. Tot je hem los laat. Via AliExpress maar €18,- incl. verzenden terwijl Winparts al €30,- rekent en de dealer gewoon €130,-! Tevens een nieuw schakelpaneeltje voor de 4 elektrische ramen besteld en volledig zwarte zijknippers. €30,- in totaal incl. verzendig. Kan je niet veel fouts voor krijgen denk ik.

Gefeliciteerd met de apk en leuk dat je volgend jaar flink aan de gang gaat met de Golf! Het blijft een leuk exemplaar!

Is het relais van de alarmlichtschakelaar dan niet kapot? Had ik bij m'n Golf ook... Heel irritant idd, dat getik.
Golf nog niet verkocht? Wordt ie wel een beetje gebruikt?

Hey Barri, nou als hij door tikt en je zet een klein beetje druk op de stuurkolomschakelaar dan houdt hij op. Dus die gok neem ik eerst. Als dat niet werkt vervang ik het relais ook nog wel.

De Golf blijft. Niets zo veranderlijk als mijn vrouw en ik :D (Op het weer na dan misschien). De mk2 rijdt zo'n 2500/3000km per jaar. Dus nee, hij wordt niet veel gebruikt, gemiddeld staat hij zo'n 5 dagen stil per week denk ik. Af en toe mee naar Muiden, af en toe eens mee naar mn werk etc. Volgend jaar gaan we hem helemaal opknappen. (y)

Zo de aankoopperiode van onderdelen voor de Bora is begonnen. Heb ondertussen al e.e.a binnen. De distributieriem set, waterpomp en trillingsdemper staan al klaar. Nu de gewone grote beurt zaken nog als filters en olie, daarnaast nog een volledige remmenset ophalen en dan een afspraak bij de garagist maken.

Verder heb ik een parkeersensorset en een automatische verlichtingsset + coming & leaving home functie aangeschaft. Die laatste set zit er ook al in. Staat toch wel tof hoor! Auto van het slot en plop, lampen aan. (y) :D De sensor voor de verlichting heb ik in het dashboard gelegd, zodat die het altijd donker ziet en de verlichting altijd aan is. Vind ik zelf wel erg prettig :)

15542335_10209152977156210_5744574490090651402_n.jpg

Filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=xlpgfZiNOCM

Chineessetje van AliExpres. Plug & play en alles ziet er OEM uit.

Zitten ondertussen al wel aardig wat Ali dingen op de Bora. Ze werken prima eigenlijk. Al bewaar ik de originele spullen wel, just in case.

Vanmiddag alle onderdelen die ik nog miste besteld bij Mister-Auto. Viel me goed mee eigenlijk qua kosten. Dan komende maand (ergens in Januari) hem wegbrengen en alles laten monteren. Tevens meteen de trekhaak maar eens fatsoenlijk zwart spuiten en nieuwe kentekenplaten met opleg letters bestellen. Want de platen die er nu op zitten zien er niet uit.

15590027_10209181180581278_7966052792900114073_n.jpg

Dus de to do lijst voor de Bora is:
- Remmerij rondom door Brembo schijven en Ferodo blokken
- Olie wissel + filter
- Brandstof, lucht en interieur -filter
- Thermostaat + pakking
- D-Riem set, all-in. Dus spanrollen, riem, waterpomp, trillingsdemper
- Multiriemset
- Trekhaak spuiten
- Nieuwe richtingaanwijzer + CC hendel plaatsen
- Parkeersensoren inbouwen
- Alle interieurverlichting van blauwe ledjes naar wit
- EGR dicht laten schrijven
- Koplampen opnieuw polijsten

Zo vandaag is het dan zover, de Bora staat bij de garage hier in Weesp.. Vrijwel alles van bovenstaande lijstje wordt door hen gedaan. Op de koplampen polijsten en de parkeersensoren inbouwen na. Dat eerste doe ik zelf als het beter weer wordt en die parkeersensoren laat ik door een vriend van me doen. :)

Dit is wat er nu allemaal gemonteerd wordt:
16486896_10209613548390203_6692117470087568078_o.jpg

Daarnaast is hij gister bij de "tuner" geweest voor de EGR en meteen wat software "updates". De TDI is weer wat potenter als dat ie al was. Zit nu, naar schatting, zo'n 169pk in en 390NM. Ik moet zeggen, hij rijdt echt heel erg fijn zo. Ondertussen alweer 200km op zitten. Wat - Een - Verschil! Op een rustig stukje rechte weg hier in de buurt, in de regen, al even een 0-130 testje gedaan. Niet optimaal weg in zn 1 en van 2 naar 3 net even in de toerenbegrenzer resulteerde in:

0-100: 9.4 sec
0-130: 14 sec
(gemeten via de GPS van mn dashboardcamera)

Morgen hem weer ophalen, wassen en dan kan het wel weer even!

Goed bezig! Best wat vermogen ook, dat moet wel lekker rijden inderdaad. Ik had destijds ook voor een diesel moeten kiezen: toen ik de Golf kocht stond er een Bora variant TDI te koop...
Huidige diesel bevalt ook goed, maar is natuurlijk een klasse lager. Heb bij de tuning toen ook de EGR dicht laten schrijven.

Even een update die ik liever niet doe..... Ik heb de Bora stuk gemaakt.

De versnellingsbak, de 2e en 3e versnelling, konden het toegenomen vermogen niet aan net als het druklager. Tijdens een testje voor een 0-100 tijd begaf de bak het. Eigenlijk had ik dat zelfs niet meteen door en ben daarna nog van Hoorn naar Hippolytushoef (hier bij het verlaten van de snelweg viel het kwartje) en terug (heel rustig) naar Weesp gereden.

Daarop maar contact opgenomen met diverse bedrijven voor een andere bak uiteindelijk 1 via v/d Ven in Roosendaal gevonden. Alles geregeld via m'n garage in Weesp en het spul laten monteren. (Kost goed €€€ trouwens).

Zaterdag weer terug naar de tunert om alles terug te laten draaien en m'n verlies maar te nemen. Dood zonde van die krappe €1000,- maar misschien nog wel meer van de auto zelf. De andere bak is duidelijk meer gebruikt als mijn oude was en schakelt minder prettig. Ik denk dat ik wel wat spijt heb van die poging €200 op de bak te besparen door geen revisie-bak te kopen.

Mja, hij liep wel eventjes lekker door! (Niet in NL uiteraard :) )

Ja die zijn er wel hoor. Voornamelijk als 6 bak. Echter dan zouden de kosten nog hoger worden, want dan passen o.a de aandrijfassen en startmotor niet meer. Nu kon ik wel zo'n complete bak kopen, maar die was bijna €400,- duurder. In dat geval had de koppeling dan ook nog vervangen moeten worden, ook voor een sterkere, want m'n huidige (1jaar oude/30.000km Sachs) slipte ook door dit vermogen. Dus nog eens + €450,-

Dat werd een beetje te gek. Eerst had hij 130pk/320nm, dat was ook PRI-MA.... Dus daar gaan we gewoon weer naar terug. Een hele domme, dure, les geweest dit.

De Bora staat weer eens in een garage :eek: Dit keer de spuiterij omdat de spoiler die ik vorig jaar heb laten monteren niet goed gespoten was. De lak bubbelde en was erg slecht/zwak. Leek wel alsof ik die spoiler geschuurd had zo dof was hij al.

Dat wordt nu dus gefixt.

16905022_10209794061982930_1189768270073144477_o.jpg

17039121_10209794061942929_7814106422601702787_o.jpg

Zal ik hier voor de grap ook weer eens een update doen. Afgelopen zondag op Zandvoort geweest en even een rondje gedaan op de EMW stand. Daardoor weer herinnerd aan dit forum en ach, waarom ook niet :D Ik wil komende tijd weer eens wat meer aandacht steken in dit forum, dus dit is een goed begin dan.

Veel is er niet veranderd bij ons eigenlijk. Of ja, misschien ook wel. 50% van ons wagenpark is veranderd, nu schiet dat snel op met 2 auto's natuurlijk :p

De Bora is nog in bezit, daar staat nu 316000km op en rijdt nog steeds gewoon prima. Zit helaas nu wel wat schade op. Op 10 juni stonden we op een evenement geparkeerd en terwijl wij naast de auto zaten te lunchen stortte er een drone neer. Op de kofferklep, achterscherm, spoiler, achterdeur van de Bora dus. €1300,- aan schade. Krassen en deuken. Gelukkig was de eigenaar er snel bij en is alles, ook financieel, keurig en snel afgehandeld.

Ondertussen is de meeste schade weggepoetst door mij zelf. De deuken echter, uiteraard, niet. Maar ik denk dat we daarmee kunnen leven. Gezien de leeftijd en km-stand van de auto denk ik er sterk over hem volgend jaar te gaan verkopen voor iets anders.

43098233324_808cbc3163_k.jpg

38297982_10213908200553823_6336600053355905024_n.jpg

En de schade:
43814523701_ebf95c2c59_k.jpg

Daarnaast hebben we de Golf mk2 dus verkocht. Aan bekende van dit forum, Autobedrijf Reinders heeft hem nu al een aardig aantal maanden in bezit. Ik weet eigenlijk (nog) niet of iemand van hun dit hier al gepost heeft... Wij waren toen druk opzoek naar een cabrio. Een Golf 4 of een Peugeot 306. Uiteindelijk hebben we wat andere uitgave gemaakt/gehad en maar even een tijdelijke auto gekocht. Die het nu zo goed/fijn doet dat we er toch ei-gen-lijk wel erg blij mee zijn. En dat terwijl het echt niets voorstelt.

Een 1999 Suzuki Alto 1.0 :D gekocht met 12500km op de teller, want hoger dan 99999 gaan ze niet. Volgens de NAP historie zou dat 112500 moeten zijn. Helaas wel met 1 flinke roestplek bij de dorpel. Maar verder een prima ding.

Laatst hem even flink gepoetst. Na 2x wassen hem afgeplakt en in 3 stappen gepolijst. Voorzien van een glaze en 2 laagjes wax en daarna de bumpers even keurig zwart gemaakt.

Dit was voor:
42408227964_67f4d748cc_k.jpg

29254804998_46c060716a_k.jpg

En NA:
42408229394_1c4155d4e4_k.jpg

41315658080_7e1e3c76a4_k.jpg

5 jaar alweer? Wat vliegt de tijd! :eek: Maar goed, misschien eens kijken of ik hier wat vaker kan gaan posten! Qua auto's is het weer veranderd hier, ik hou er ook gewoon van om te wisselen van auto.

Onze dagelijkse auto:
Volkswagen Polo - 2012 - 1.2 tsi Highline
Vagtechniek stage 1 naar 130pk
Voorzien van o.a; automatische climate control, stoelverwarming en RCD360.
Modificaties; Schroefset, velgen hoogglans zwart gepoedercoat, carbon spiegelkappen en spoiler

356217125_10225860084943463_3565838383347513850_n.jpg
356217125_10225860084943463_3565838383347513850_n.jpg
370321128_10226270187355767_2564935819725846306_n.jpg

Dagelijkse auto nummer 2
Daihatsu Cuore - 2004 - 1.0
Alleen nog maar flink gepoetst en hier en daar wat netter aan het maken

380533698_10226385010466273_6043218812008454802_n.jpg

381049053_10226385010946285_1024460724804146059_n.jpg

En dan de trots, onze hobbyauto;
Audi 80 b1 - 1973 - 1.3L
Origineel zweeds geleverde auto, in 2018 naar NL gehaald door Keverland en in 2020 door ons gekocht.
Voorzien van o.a; 15" BBS RA, airride, golf mk1 gti voorspoiler

354045506_10225792802101434_9059901472957003926_n.jpg

354250806_10225792802221437_5217229905017753531_n.jpg

121081970_10220041682407036_5326917158795847898_n.jpg

Goede afstofbeurt maar leuk om te zien dat je weer terug bent!
Wat is er met de Bora gebeurd?

Goede afstofbeurt maar leuk om te zien dat je weer terug bent!
Wat is er met de Bora gebeurd?

Met pijn in het hart verkocht :ROFLMAO: Nee, maar serieus. Dat vonden we wel ech zonde. In 2022 verkocht met 414.000km op de klok. Was wel e.e.a mis mee. Verbruikte toch wel wat olie en maakte rare geluiden uit de versnellingsbak. Kwam een Bulgaar voor.

Nog steeds wel zonde vinden we, was denk ik wel de fijnste auto die we gehad hebben (van de 23 stuks, dus we hebben een beetje vergelijk)

Ik lurk hier meer dan dat ik post. Dat weet ik. Maar deze wagenpark uitbreiding wilde ik toch weer even met jullie delen. Sinds eind vorig jaar zijn wij namelijk eigenaar van deze 2005 Porsche Boxster S. De auto-collectie hier wisselt enorm vaak, maar deze blijft wel even is de verwachting.

Hiernaast hebben we de Audi 80 ook nog steeds als andere hobbyauto en de lekkere simpele zakjappaner als daily is nu een 2008 Cuore.

IMG-0617.jpg

whatsapp_image_2025_06_18_at_10_49_24_4e09f404fd7d4a752ffba0313cef17d9699f946e.jpeg

Ik kan me de vw's nog wel herinneren, dit is wel even wat anders dan. Blijft een mooi model Boxster, staat goed in zwart. Wat is er met het luchtrooster gebeurd?

Dit is en blijft een prachtig model Boxster en het rijdt nog veel beter dan het eruitziet. Er zijn ook best een paar fraaie wielen voor te krijgen, maar deze Lobsters zijn toch de mooiste.

Zo, een Boxster! Dat is wel een serieuze upgrade van het wagenpark. Toch nog een beetje VW dus… :p
Leuk dat de 80 er ook nog steeds is. En Daihatsu als daily is trouwens ook prima. Die blijven maar gaan.

Ik kan me de vw's nog wel herinneren, dit is wel even wat anders dan. Blijft een mooi model Boxster, staat goed in zwart. Wat is er met het luchtrooster gebeurd?
Ik heb alle zilvere delen aan het exterieur zwart gespoten. Dat vonden we teveel afsteken en niet mooi. Scherp oog! In het interieur trouwens hetzelfde, daar wordt al het zilver ook zwart. Grotendeels is dat met alcantara gedaan, de middenconsole ga ik nog (laten) spuiten.

En inderdaad @Elco hij rijdt écht heel goed. De wegligging is fantastisch. Ons een beetje kennende worden de Lobsters (overigens een heel mooi OEM wiel, zeker als breedset in 19") de winterset en komt er iets in GT3RS stijl wit-goud/champagne onder.

Ondertussen heb ik aan de Boxster al wat audio upgrades gehad, de originele speakers waren van papier en vergaan. Dus deze zijn vervangen voor een setjes Audison AP1, AP2 & AP8's, nog wel op de originele ASK versterker.

Begin September vertrekken we 2 weken naar de Cote d'Azur met de Boxster, even er heerlijk tussenuit en flaneren door Nice en Monaco!

Wat de Audi 80 betreft, daar hebben we nu zo'n 20.000km mee gereden in de afgelopen 5 jaar en die gaat er echt nooit meer uit.

Nog even wat plaatjes bij de verhaaltjes. Dit is het interieur van de Boxster.
IMG-1076.jpg

IMG-1080.jpg

Hier staan ze lekker samen op de oprit af te steken naast elkaar. Het is toch wel een vrij bijzondere combinatie van twee auto's om te bezitten
IMG-1545.jpg

Fotootje van de Cuore, ik maak ze zelden, er is ook weinig spannends aan verder. Gewoon een L276, 1.0 3-cil die mega zuinig is. Carplay radio ingebouwd met een goed compo-setje en lekker 1:20/1:22 dailyen.
IMG-0264.jpg

En dan de 80 nog eens. Afgelopen weekend bij PCG op een VAG-event.
IMG-1818.jpg

Leuke Boxter, de combinatie van wagengewicht en die 6-cil boxer is erg leuk. Mooi dat de Porsche wens na al die jaren sparen werkelijkheid is geworden (y)

Terug
Bovenaan