APK-gesjoemel vastgelegd met verborgen camera (Consumentenbond)

Officieel mag dat inderdaad niet.
Vroeger was het bij een staandehouding ter plekke vervangen of boete.... tegenwoordig is dat in de praktijk soms al totaal onmogelijk, zou je dus blij moeten zijn dat de huidige handhaving voornamelijk digitaal gaat i.p.v. via een levende oom agent.

Nou, in het geval van die verlichting niet hoor. Laat ze die lui maar eens de zooi eruit slopen, wat mij betreft.

Alles maar een beetje 'afvangen' via de ANPR... 't wordt zo langzamerhand een soort van digitale 'gevangenis' op de openbare weg..:(

Ach, het "big brother is watching you" beperkt zich al lang niet meer tot de openbare weg, en de "big brother" is al lang niet meer beperkt tot een overheidsinstantie.
De huidige grote gevangenis is onze trouwe vriend Google en zijn cachotten.;)

Durashift zei:
Nou, in het geval van die verlichting niet hoor. Laat ze die lui maar eens de zooi eruit slopen, wat mij betreft.

Alles maar een beetje 'afvangen' via de ANPR... 't wordt zo langzamerhand een soort van digitale 'gevangenis' op de openbare weg..:(

Het nieuwe roken...

Kwam deze week over de n270. Is trajectcontrole geworden. Bij iedere afrit staan ze nu te fotograferen, om de zoveel honderd meter in twee richtingen camera's. Tevens controle op tussenafstand en anpr. Ik heb geen cruisecontrol, ben daar alleen nog maar bezig de meter in de gaten te houden.

Muddy Bandit zei:
Pepe41 zei:
Dus inderdaad, de wet stelt niet dat een afgekeurde auto met geldige apk, niet meer deel mag nemen aan het verkeer, zoals door het filmpje en de rdw site gesuggereerd worden.

De wet stelt dit wel, het hele APK-verhaal is een onderdeel van de wegenverkeerswet.;)
Om gebruik te maken van de openbare weg moeten voertuigen minimaal voldoen aan de volgende 2 voorwaarden:
- De APK-vervaldatum mag niet zijn verlopen
- Het voertuig moet voldoen aan de zogenaamde “permanente eisen”, de technische eisen dus waar ieder voertuig altijd aan moet voldoen

Een afgekeurde auto met geldige apk voldoet niet meer aan de permanente eisen en mag daarom dus ook niet meer deelnemen aan het verkeer, en dat is precies wat er in dat filmpje gezegd wordt.... en bij een APK afkeur weet je ook donders goed dat het voertuig afgekeurd is, even beroepen op wat onwetendheid gaat dus niet meer op.
Ik heb alleen geen idee hoe RDW een APK afkeur registreert en in hoeverre de handhavers daar al direct inzage in hebben.... het zou mij logisch lijken dat er dan een soort WOK-melding komt te staan totdat het voertuig weer APK goedgekeurd is.

Een wok melding gaat ook wel iets verder, om die eraf te krijgen moet de auto gekeurd worden bij de rdw. een apk volstaat dan niet.
Een wok melding kun je ook krijgen naar aanleiding van een APK, maar dan is er ook wel een serieus gebrek, wat echt de veiligheid of milieu in gevaar brengt. denk aan zware (roest) schade aan dragende delen, totaal versleten motor, etc.

Terug
Bovenaan