APK eisen katalysator

Stephan Engels

Wegverkenner
Beste leden,

Weet iemand hier op dit forum hoe de apk regels zitten wat betreft de katalysator?

Heb namelijk met iemand gesproken die de zelfde auto heeft waarvan de APK keurmeester heeft gezegd dat de katalysator weg gehaald mag worden.

Mijn auto heeft maar 1 lambdasonde en deze zit VOOR de katalysator, na de katalysator zit er dus niks. Mijn auto komt uit 21-01-2001

Tevens heb ik een schema gevonden waar in staat:

Benzine (niet lambda-geregeld brandstofsysteem) bouwjaar 30-9-86 tot 30-6-2002 Max 3,5 %

Of

Benzine (lambda-geregeld brandstofsysteem) bouwjaar 30-9-86 tot 30-6-2002 Max 0,5 %

Wat houd dit precies in en klopt het dat ik mijn katalysator kan verwijderen? Dit wil graag weten omdat ik een volledig rvs uitlaatlijn wil gaan maken, is de katalysator niet nodig dan scheelt dat geld en vermogen. Er zit namelijk al een supersprint spruitstuk op.

Want met katalysator en lambda moet hij aan stelling 2 voldoen. Haal ik beide weg dan voldoet hij aan stelling 1. Ben ik zo juist?

Mijn dank is alvast groot!

Staat er ergens u9 op je kentekenbewijs? Zoja dan is jouw auto geregistreerd als zijnde met een lambdaregeling met katalysator.
Die lambdasonde na de katalysator is aanwezig voor EOBD, en op een auto uit 2001 is het mogelijk dat dit nog niet (volledig) aanwezig is. Staat verder los van bovenstaande regel.

Waar heb je dat schema gevonden? Bij mijn weten na 1995 katalysator en lambadasonde verplicht.

Engineer2 zei:
Staat er ergens u9 op je kentekenbewijs? Zoja dan is jouw auto geregistreerd als zijnde met een lambdaregeling met katalysator.
Die lambdasonde na de katalysator is aanwezig voor EOBD, en op een auto uit 2001 is het mogelijk dat dit nog niet (volledig) aanwezig is. Staat verder los van bovenstaande regel.

Bedankt, nuttige info. Laat je vanmiddag even weten, heb me kenteken bewijs niet bij me.

Bij personenauto’s in gebruik genomen na 31 december 1992 die zijn uitgerust met een emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde dient het emissiebestrijdingssysteem goed te werken. De goede werking ervan wordt beoordeeld aan de hand van het gehalte koolmonoxide van de uitlaatgassen, alsmede aan de hand van een op grond van de samenstelling van de uitlaatgassen berekende lucht-brandstofverhouding. Hierbij is het bepaalde in Aanvullende permanente eisen, artikelen 40, 42 en 43, van toepassing.

Men baseert dit vaak op de CO tabel, maar er zijn meer regels waaraan een uitlaatsysteem moet voldoen.

Ter referentie: https://apk-handboek.rdw.nl/personenautos/motor/geluid-en-milieu

Een lambda geregeld systeem kan ook zonder katalysator bestaan. Er zijn zelfs lambdageregelde carburateurs.
Officieel is een lambdaregeling INC katalysator in de apk boeken.

Feitelijk is een katalysator pas geregeld als deze zowel voor als na de katalysator een Lambdasonde heeft.
Met 1 of geen lambdasonde spreekt men over een Ongeregelde Katalysator.

De aanduiding U9, S6, S9, K6, K9 of N2 geeft altijd aan dat er een katalysator op de auto aanwezig moet zijn. Hier kan men op afkeuren maar in de praktijk gebeurt dit zelden.
De afkeuring gaat dan op het feit dat het voertuig niet voldoet aan het kenteken.
Dat afkeuren op die basis gebeurt bijvoorbeeld ook als je je achterbank demonteert, omdat het aantal zitplaatsen dan niet meer overeen komt met het kenteken.

Veel keurders hanteren de lambdasonde + bouwjaar als referentie voor welke CO waarde ze moeten aanhouden, ongeacht of er een katalysator aanwezig is of niet.
Dat betekend dat je, gebaseerd op bouwjaar van jou auto en een aanwezige lambdasonde, aan een co van 0,5 moet voldoen bij de meeste keurders.

Maar....
Sinds bouwjaar 1993 is de 4gas meting op verhoogd toerental verplicht. Hierbij moet de CO waarde 0,3 of lager zijn. Daarnaast moeten ook de andere gemeten waarden (waaronder de lambdawaarde) voldoen aan andere eisen. Deze waardes hebben allemaal met elkaar te maken. (niet alle waardes zijn te vinden op de online versie van het apk boek, maar wel op diverse sites van keurders)
Zonder katalysator kan het dus zomaar gebeuren dat je niet binnen de gestelde waardes voor de 4gas meting zit. Dus afkeur.

Daarnaast is vanaf bouwjaar 1996 een emissiebestrijdingssysteem (lambda + katalysator) Verplicht vanuit de apk regelgeving, ongeacht of dit op het kenteken vermeld staat.

Conclusie:
In Principe Kun je een auto tot 2002 ontdoen van de katalysator. Op voorwaarde dat:
- je keurder (en eventuele steekproefkeurder) dit niet opmerkt of door de vingers ziet
- De uitstootwaardes bij de 4gasmeting voldoen aan de eisen, ook op verhoogd toerental.
- Er geen U9, S6, S9, K6, K9 of N2 op het kenteken staat of de keurder dat door de vingers ziet.

Feitelijk mag het dus gewoon niet. En elke keurder die zegt dat de katalysator er bij een auto van 2001 onderuit mag worden gehaald is fout.
Het enige "klopende" is dat het in veel gevallen niet wordt afgekeurd voor het gemak. Een niet-zeurende klant is soms ook wat waard en een die niet naar de buurman gaat ook.

Ik zou het risico persoonlijk niet willen nemen.

Een sportcat met 60 mm aansluitingen kost rond de 200 euro. Dat valt bij een rvs uitlaat dus reuze mee. Gewoon monteren.

Engineer2 zei:

Op me kenteken bewijs staat;
70/220*1996/69 EURO 2

Er zit een kleine nuance in:
6.
Bij personenauto’s in gebruik genomen na 31 december 1992 die zijn uitgerust met een emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde dient het emissiebestrijdingssysteem goed te werken. De goede werking ervan wordt beoordeeld aan de hand van het gehalte koolmonoxide van de uitlaatgassen, alsmede aan de hand van een op grond van de samenstelling van de uitlaatgassen berekende lucht-brandstofverhouding. Hierbij is het bepaalde in Aanvullende permanente eisen, artikelen 40, 42 en 43, van toepassing.

8.
Personenauto’s met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking die in gebruik zijn genomen na 31 december 1995, moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde. Hierbij is het bepaalde in Aanvullende permanente eisen, artikel 40, van toepassing.

Als jij onder punt 6 valt en je blijft onder de 0,5%, dan is er niks aan de hand.
Ik heb een lege kat onder mijn 626 en ik kom al jaren door de APK, netjes onder de 0,5% co
Zelfs de o2 sensors werken niet. Feitelijk rijdt hij in een soort noodloop (closed loop).

Pobresh zei:
Men baseert dit vaak op de CO tabel, maar er zijn meer regels waaraan een uitlaatsysteem moet voldoen.

Ter referentie: https://apk-handboek.rdw.nl/personenautos/motor/geluid-en-milieu

Een lambda geregeld systeem kan ook zonder katalysator bestaan. Er zijn zelfs lambdageregelde carburateurs.
Officieel is een lambdaregeling INC katalysator in de apk boeken.

Feitelijk is een katalysator pas geregeld als deze zowel voor als na de katalysator een Lambdasonde heeft.
Met 1 of geen lambdasonde spreekt men over een Ongeregelde Katalysator.

De aanduiding U9, S6, S9, K6, K9 of N2 geeft altijd aan dat er een katalysator op de auto aanwezig moet zijn. Hier kan men op afkeuren maar in de praktijk gebeurt dit zelden.
De afkeuring gaat dan op het feit dat het voertuig niet voldoet aan het kenteken.
Dat afkeuren op die basis gebeurt bijvoorbeeld ook als je je achterbank demonteert, omdat het aantal zitplaatsen dan niet meer overeen komt met het kenteken.

Veel keurders hanteren de lambdasonde + bouwjaar als referentie voor welke CO waarde ze moeten aanhouden, ongeacht of er een katalysator aanwezig is of niet.
Dat betekend dat je, gebaseerd op bouwjaar van jou auto en een aanwezige lambdasonde, aan een co van 0,5 moet voldoen bij de meeste keurders.

Maar....
Sinds bouwjaar 1993 is de 4gas meting op verhoogd toerental verplicht. Hierbij moet de CO waarde 0,3 of lager zijn. Daarnaast moeten ook de andere gemeten waarden (waaronder de lambdawaarde) voldoen aan andere eisen. Deze waardes hebben allemaal met elkaar te maken. (niet alle waardes zijn te vinden op de online versie van het apk boek, maar wel op diverse sites van keurders)
Zonder katalysator kan het dus zomaar gebeuren dat je niet binnen de gestelde waardes voor de 4gas meting zit. Dus afkeur.

Daarnaast is vanaf bouwjaar 1996 een emissiebestrijdingssysteem (lambda + katalysator) Verplicht vanuit de apk regelgeving, ongeacht of dit op het kenteken vermeld staat.

Conclusie:
In Principe Kun je een auto tot 2002 ontdoen van de katalysator. Op voorwaarde dat:
- je keurder (en eventuele steekproefkeurder) dit niet opmerkt of door de vingers ziet
- De uitstootwaardes bij de 4gasmeting voldoen aan de eisen, ook op verhoogd toerental.
- Er geen U9, S6, S9, K6, K9 of N2 op het kenteken staat of de keurder dat door de vingers ziet.

Feitelijk mag het dus gewoon niet. En elke keurder die zegt dat de katalysator er bij een auto van 2001 onderuit mag worden gehaald is fout.
Het enige "klopende" is dat het in veel gevallen niet wordt afgekeurd voor het gemak. Een niet-zeurende klant is soms ook wat waard en een die niet naar de buurman gaat ook.

Ik zou het risico persoonlijk niet willen nemen.

Enorm bedankt voor je heldere en uitgebreide uitleg. Jou conclusie deel ik zelf ook. Had al zo’n idee dat het wel degelijk niet mag, hij zit er namelijk niets voor niets onder vanaf fabrieksaf!. Ik zal hem er op wijzen:)

Marcel21674 zei:
Er zit een kleine nuance in:
6.

8.
Personenauto’s met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking die in gebruik zijn genomen na 31 december 1995, moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde. Hierbij is het bepaalde in Aanvullende permanente eisen, artikel 40, van toepassing.

Als jij onder punt 6 valt en je blijft onder de 0,5%, dan is er niks aan de hand.
Ik heb een lege kat onder mijn 626 en ik kom al jaren door de APK, netjes onder de 0,5% co
Zelfs de o2 sensors werken niet. Feitelijk rijdt hij in een soort noodloop (closed loop).

Oke dus als ik het goed begrijp is het wel mogelijk, maar dan moet de auto onder de 0,5% co blijven? Dit lijkt me voor een auto uit 2001 wel redelijk onmogelijk 😅

0,5% CO is niet zo moeilijk , da's vaak gewoon een kwestie van schoon luchtfilter e.d. . maar bij de viergasmetingen val je door de mand zonder kat.

Kees 9379262 zei:
0,5% CO is niet zo moeilijk , da's vaak gewoon een kwestie van schoon luchtfilter e.d. . maar bij de viergasmetingen val je door de mand zonder kat.

Maar een 4 gastest is toch verplicht bij apk? Dus dan zou de persoon in kwestie die zonder kat rijd ook afgekeurd worden, of willen ze deze test nog wel is “overslaan”?

Maar ook jij bedankt, het wordt me allemaal wat duidelijker. Ik ga er gewoon een sport-cat onder gooien. Het is ook een NA motor en die houd wel van wat tegendruk.

Kees 9379262 zei:

Wat ik zeg, mijn 626 van 1993, komt al jaren door de APK, zonder kat en zonder werkende O2 sensoren.
Het kan dus weldegelijk.
Vorig jaar was het nipt, maar toen had hij 1,5 jaar stil gestaan. In die tijd een paar keernaar buiten en naar binnen gereden.

Stephan Engels zei:
Maar ook jij bedankt, het wordt me allemaal wat duidelijker. Ik ga er gewoon een sport-cat onder gooien. Het is ook een NA motor en die houd wel van wat tegendruk.

Is dat zo? Waar komt dit fabeltje toch vandaan? (2 takt motoren?) Een motor met kleppen zal alleen maar gehinderd worden door tegendruk.

Nissan GTR R34 zei:
Stephan Engels zei:

Is dat zo? Waar komt dit fabeltje toch vandaan? (2 takt motoren?) Een motor met kleppen zal alleen maar gehinderd worden door tegendruk.

Idd. Je wil juist dat de uitlaat zo gemaakt is, dat de drukgolven in het systeem een onderdruk veroorzaken op het moment dat een van de uitlaatkleppen open gaat en zo de afvoer bevorderen.
Lengte en diameter is daarvoor veel belangrijker dan tegendruk.

Oke dus als ik het goed begrijp is het wel mogelijk, maar dan moet de auto onder de 0,5% co blijven? Dit lijkt me voor een auto uit 2001 wel redelijk onmogelijk 😅

Als een auto uit 1993 dat kan, waarom 1 uit 2001 dan niet?
Mits het idd. Ook een ongeregende kat is, dus met alleen een o2 sensor voor de kat.

Marcel21674 zei:

Mits het idd. Ook een ongeregende kat is, dus met een o2 sensor voor en na de kat.
een ongeregelde kat heeft geen 02 (lambda) sensor na de kat. Een geregelde wel (die 2e sensor meet hoe goed de katalysator zijn werk doet)

Een goeie injectiemotor die fatsoenlijke verbranding heeft, zal ook zonder kat niet boven de gestelde normen komen. Problemen komen meestal pas als er een temperatuursensor of o2(lambda) sensor stuk is. of een andere sensor die voor de mengselverhouding zorgt.

Niet elke auto slaat in een noodloopprogramma als de lambdasensor niet meer werkt, dat verschilt per merk/type en ook hoe de noodloop werkt verschilt.
De ene spuit rijker in om de motor te beschermen, en de ander heeft een stabiele verhouding die redelijk normaal is. Vaak worden andere sensoren bij modernere motoren nog gewoon gebruikt.
Er is ook een verschil in verkeerde waardes ten opzichte van stuk. Een temperatuursensor die -20 aan geeft zal voor meer inspuiting zorgen, als de andere sensoren een ander verhaal vertellen, zal een moderne ecu simpelweg de waarde van de temperatuursensor gaan negeren en het mengsel dus niet verrijken. Ookal is die sensor technisch gezien kapot.

Mogelijk ja,. Mogen nee. Het is in het geval van de ts immers een auto uit 2001 en die moet simpelweg een lambdasensor EN Katalysator hebben. Niet of of.

Pobresh zei:
een ongeregelde kat heeft geen 02 (lambda) sensor na de kat. Een geregelde wel (die 2e sensor meet hoe goed de katalysator zijn werk doet)

Dat was dus ook wat ik eigenlijk bedoelde, :cool:

Een goeie injectiemotor die fatsoenlijke verbranding heeft, zal ook zonder kat niet boven de gestelde normen komen. Problemen komen meestal pas als er een temperatuursensor of o2(lambda) sensor stuk is. of een andere sensor die voor de mengselverhouding zorgt.

Niet elke auto slaat in een noodloopprogramma als de lambdasensor niet meer werkt, dat verschilt per merk/type en ook hoe de noodloop werkt verschilt.
De ene spuit rijker in om de motor te beschermen, en de ander heeft een stabiele verhouding die redelijk normaal is. Vaak worden andere sensoren bij modernere motoren nog gewoon gebruikt.
Er is ook een verschil in verkeerde waardes ten opzichte van stuk. Een temperatuursensor die -20 aan geeft zal voor meer inspuiting zorgen, als de andere sensoren een ander verhaal vertellen, zal een moderne ecu simpelweg de waarde van de temperatuursensor gaan negeren en het mengsel dus niet verrijken. Ook al is die sensor technisch gezien kapot.[/quote]

In het geval van m'n 626, gaat hij in een closed loop mode draaien. Hij negeert daarmee een x-aantal sensoren en gebruikt een voorgeprogrammeerde mapping in de ECU.
In de praktijk merk je daar nagenoeg niks van. Ben momenteel druk bezig om het blok op te knappen, nieuwe klep seals, pakkingen en o-ringen, dan zou het enorme olie verbruik door de slechte klepseals drastisch moeten verminderen. Hoop dat de o2 sensoren dan ook heel blijven.
[/quote]

Mogelijk ja,. Mogen nee. Het is in het geval van de ts immers een auto uit 2001 en die moet simpelweg een lambdasensor EN Katalysator hebben. Niet of of.[/quote]

De ts moet idd. gewoon een kat. hebben.

Pobresh zei:
Marcel21674 zei:

Mits het idd. Ook een ongeregende kat is, dus met een o2 sensor voor en na de kat.

Er is ook een verschil in verkeerde waardes ten opzichte van stuk. Een temperatuursensor die -20 aan geeft zal voor meer inspuiting zorgen, als de andere sensoren een ander verhaal vertellen, zal een moderne ecu simpelweg de waarde van de temperatuursensor gaan negeren en het mengsel dus niet verrijken. Ookal is die sensor technisch gezien kapot.

Mogelijk ja,. Mogen nee. Het is in het geval van de ts immers een auto uit 2001 en die moet simpelweg een lambdasensor EN Katalysator hebben. Niet of of.
Er zijn zeker wel auto's met geregelde kat en maar één lambda sonde. Mijn Volvo 480 was er zo eentje, net als mijn Coupe Fiat. Uiteindelijk regelt de sonde de optimale uitlaatgassamenstelling zodat de kat zijn werk kan doen. Voor de motor is dat minder van belang, zolang die niet te arm draaid.

EVV zei:
Er zijn zeker wel auto's met geregelde kat en maar één lambda sonde. Mijn Volvo 480 was er zo eentje, net als mijn Coupe Fiat. Uiteindelijk regelt de sonde de optimale uitlaatgassamenstelling zodat de kat zijn werk kan doen. Voor de motor is dat minder van belang, zolang die niet te arm draaid.[/quote]

Nee, dat kan niet, want met alleen een O2 sensor voor de kat., kan de motor onmogelijk weten, wat er na de kat. gebeurd en kan daar dus ook niet op bijsturen.
De o2 sensor voor de kat. is idd. vooral voor je brandstofmengsel regeling, de o2 sensor na de kat is vooral emissie gericht.

Marcel21674 zei:
EVV zei:
Er zijn zeker wel auto's met geregelde kat en maar één lambda sonde. Mijn Volvo 480 was er zo eentje, net als mijn Coupe Fiat. Uiteindelijk regelt de sonde de optimale uitlaatgassamenstelling zodat de kat zijn werk kan doen. Voor de motor is dat minder van belang, zolang die niet te arm draaid.

Nee, dat kan niet, want met alleen een O2 sensor voor de kat., kan de motor onmogelijk weten, wat er na de kat. gebeurd en kan daar dus ook niet op bijsturen.
De o2 sensor voor de kat. is idd. vooral voor je brandstofmengsel regeling, de o2 sensor na de kat is vooral emissie gericht.[/quote]
Beide auto's hadden toch echt maar één sonde maar voldeden wel aan uitstoot norm U9 en E2: katalysator regeld door lambda sonde. De tweede is alleen om de werking van der kat te controleren en veroorzaakt het emissiestoringslampje. Dat is wat beide auto's niet hadden, dat is ook pas vanaf euro 1 nodig.

EVV zei:
Beide auto's hadden toch echt maar één sonde maar voldeden wel aan uitstoot norm U9 en E2: katalysator regeld door lambda sonde. De tweede is alleen om de werking van der kat te controleren en veroorzaakt het emissiestoringslampje. Dat is wat beide auto's niet hadden, dat is ook pas vanaf euro 1 nodig.

Ik begrijp de verwarring, en die komt deels door mijn uitleg/manier van denken. Wellicht is het van mij uit niet handig geweest om het zo te verwoorden.

Vandaar even een verduidelijking:
Ik behandel een geregeld systeem als een closed loop systeem, ofwel (geheel of gedeeltelijk) zelfregulerend.
Iets waar een regeling aan vooraf gaat, maar achteraf geen controle ziet, is niet zelfregulerend.

Ter vergelijking:

Een carburateur is (in de regel) een ongereguleerd verbrandingssysteem. Er is niets wat de ingestelde mengselverhouding controleert na het verbranden.
Een injectiesysteem is een gereguleerd verbrandingssysteem. Er is een lambdasonde die de ingestelde mengselverhouding controleert na het verbranden en deze instellingen worden aan de hand van de lambdawaarde bijgesteld.

Ga je dit doorvertalen naar een katalysator krijg je het volgende:
Een katalysator ontvangt uitlaatgassen en zet deze (deels) om naar andere gassen. Er is niets wat controleert of de samenstelling van de uitlaatgassen daadwerkelijk is veranderd. Het maakt ook niets uit, wat de samenstelling van de uitlaatgassen vooraf is geweest.
De enige controle op een goede werking van de katalysator is de 4gas meting bij de APK keuring.

Ga je deze katalysator wel ter plekke op werking controleren krijg je een geregeld systeem. Ook al laat het slechts een lampje branden op het dashboard.

Het probleem is dat de officiele term een samentrekking is van 2 individuele systemen.
Er is geen onderscheid gemaakt tussen het verbrandingssysteem en de katalysator.

Officieel worden de temen zo gebruikt:
Ongeregelde Katalysator =
Geen lambdaregeling, Wel een katalysator (Carburateur, Diesel)

Geregelde Katalysator =
Wel een lambdaregeling (voor de motor) EN een Katalysator
of
Wel een Lambdaregeling (voor de motor) En een Katalysator met 2e lambdasensor ten behoeve van de katalysator

In mijn ogen zou deze terminologie beter passend zou zijn:
Ongeregeld verbrandingssysteem Zonder Katalysator
Ongeregeld verbrandingssysteem Met Katalysator
Geregeld verbrandingssysteem Met Katalysator
Geregeld verbrandingssysteem Met Geregelde Katalysator.

Dusja, mijn uitleg is verwarrend. Omdat ik het onderscheid wel maak.

@Pobresh, je maakt het wel ingewikkeld inderdaad.

Ik ben met je eens dat de term geregelde katalysator niet technisch juist is (in andere talen is de aanduiding ook beter) - want het gaat om de voorste lambda sensor die een closed loop regeling vormt met de motor. De lambda sensor is dan de primaire regeling maar allerlei compensaties en open loop aansturing blijft dan trouwens nog wel actief, maar het "eindoordeel" is de lambda regeling.
Een ongeregelde katalysator bestond ook (de 2-weg) en die kon al vanaf de jaren 70 aangetroffen worden. De 3-weg katalysator vanaf 1980 ongeveer, in een heel enkel geval zelfs in combi met een elektronisch geregelde carburateur.

Wanneer er een lambda sensor na de katalysator aanwezig is is dit bij een 3-weg katalysator (de standaard benzine motor katalysator) meestal niet voor regeling. Het gaat dan puur om het meten of de katalysator het nog doet tot een meer geavanceerde meting hoe erg verouderd/beschadigd de katalysator is. Die laatste tref je meestal alleen op auto's aan die bestemd waren voor de USA markt. Om de ate van veroudering dan ook weer mee te nemen in de regeling is iets wat voor zover ik weet bij benzine motoren niet gedaan werd. Dieselmotoren die andere types katalysatoren hebben (en sommige benzine motoren ook) doen dat bijvoorbeeld wel; die nemen veroudering van de katalysator zoals gemeten ook mee; dan heb je dus een dubbele closed loop regeliing.

Maar terug naar het topic:
In Nederland wordt met een geregelde katalysator bedoeld een opstelling met een 3-weg katalysator en een lambda sensor ervoor. Of er dan ook nog ene lambda sensor na de katalysator zit maakt voor deze aanduiding geen verschil. Er zijn diverse manieren hoe is geregistreerd of een auto inderdaad een geregelde katalysator heeft en daarnaast zijn er ook bepaalde bouwjaren waarbij ervan uitgegaan wordt dat er een geregelde katalysator aanwezig is. De APK eisen oriënteren zich vooral op de bouwjaren.

Overigens: ik heb een auto uit 1997 die dus met een geregelde 3-weg katalysator is uitgevoerd. Ik heb ooit eens de katalysator moeten vervangen en bij gebrek aan keuze is dit een imitatie geworden. Alleen qua gewicht was het verschil al te voelen. Ik haal met deze imitiatie kat maar net de 4-gas test, vaak zelfs meerdere pogingen nodig en een echt heel goed warmgereden auto. Als deze imitatie kat dus een beetje verouderd dan moet ik al aan vervanging gaan denken dus.. zal in de komende 3 a 4 jaar al wel het geval zijn. Met een race kat is een 4-gas test dan vermoedelijk wel te halen maar ook maar net aan. Zonder een katalysator kan je die 4-gas test wel vergeten.

NB: Ik heb ook een 1988 Corvette staan uit California. Die heeft dus alle emissie systemen die we in de EU pas na 2000 ongeveer kregen; EGR, Secundaire luchtinjectie, extra katalysatoren direct aan het uitlaatspruitstuk, etc.. Van de 3 katalysatoren zijn er ooit 2 verwijderd maar alsnog haalt die altijd met gemak de 4-gas tests... met een katalysator die er dus al die jaren al onder zat en met een stevige V8.

Pobresh zei:
EVV zei:

Ik begrijp de verwarring, en die komt deels door mijn uitleg/manier van denken. Wellicht is het van mij uit niet handig geweest om het zo te verwoorden.

Vandaar even een verduidelijking:
Ik behandel een geregeld systeem als een closed loop systeem, ofwel (geheel of gedeeltelijk) zelfregulerend.
Iets waar een regeling aan vooraf gaat, maar achteraf geen controle ziet, is niet zelfregulerend.

Ter vergelijking:

Een carburateur is (in de regel) een ongereguleerd verbrandingssysteem. Er is niets wat de ingestelde mengselverhouding controleert na het verbranden.
Een injectiesysteem is een gereguleerd verbrandingssysteem. Er is een lambdasonde die de ingestelde mengselverhouding controleert na het verbranden en deze instellingen worden aan de hand van de lambdawaarde bijgesteld.

Ga je dit doorvertalen naar een katalysator krijg je het volgende:
Een katalysator ontvangt uitlaatgassen en zet deze (deels) om naar andere gassen. Er is niets wat controleert of de samenstelling van de uitlaatgassen daadwerkelijk is veranderd. Het maakt ook niets uit, wat de samenstelling van de uitlaatgassen vooraf is geweest.
De enige controle op een goede werking van de katalysator is de 4gas meting bij de APK keuring.

Ga je deze katalysator wel ter plekke op werking controleren krijg je een geregeld systeem. Ook al laat het slechts een lampje branden op het dashboard.

Het probleem is dat de officiele term een samentrekking is van 2 individuele systemen.
Er is geen onderscheid gemaakt tussen het verbrandingssysteem en de katalysator.

Officieel worden de temen zo gebruikt:
Ongeregelde Katalysator =
Geen lambdaregeling, Wel een katalysator (Carburateur, Diesel)
Geregelde Katalysator =
Wel een lambdaregeling (voor de motor) EN een Katalysator
of
Wel een Lambdaregeling (voor de motor) En een Katalysator met 2e lambdasensor ten behoeve van de katalysator

In mijn ogen zou deze terminologie beter passend zou zijn:
Ongeregeld verbrandingssysteem Zonder Katalysator
Ongeregeld verbrandingssysteem Met Katalysator
Geregeld verbrandingssysteem Met Katalysator
Geregeld verbrandingssysteem Met Geregelde Katalysator.

Dusja, mijn uitleg is verwarrend. Omdat ik het onderscheid wel maak.

Duidelijke uitleg. (y)(y)(y)

Misschien ook wel passend in dit topic: Origineel is mijn uitlaat (althans volgens de fabriekstekeningen) voorzien van twee lambdasensoren. Er is echter door een vorige eigenaar een andere einddemper geplaatst vanaf de katalysator. Deze is niet voorzien van een aansluiting voor de sensor na de katalysator.

In een voorkeuring is de auto afgekeurd op uitstoot. Ik heb de eerste sensor vervangen, katalysatorreiniger bij de brandstof gedaan en de motor goed warm gereden voor de keuring en de auto is inmiddels zonder opmerkingen gekeurd. Maar nu ben ik toch wel benieuwd, wat voor effect heeft het ontbreken van de tweede sensor?

Dakloos zei:
Misschien ook wel passend in dit topic: Origineel is mijn uitlaat (althans volgens de fabriekstekeningen) voorzien van twee lambdasensoren. Er is echter door een vorige eigenaar een andere einddemper geplaatst vanaf de katalysator. Deze is niet voorzien van een aansluiting voor de sensor na de katalysator.

In een voorkeuring is de auto afgekeurd op uitstoot. Ik heb de eerste sensor vervangen, katalysatorreiniger bij de brandstof gedaan en de motor goed warm gereden voor de keuring en de auto is inmiddels zonder opmerkingen gekeurd. Maar nu ben ik toch wel benieuwd, wat voor effect heeft het ontbreken van de tweede sensor?

De 2e sensor is in gebruik om te meten of de katalysator stuk is, of als het om een wat geavanceerdere (USA versie meestal) gaat om de veroudering te meten van de katalysator.
In principe zou het weglaten van die 2e sensor dus een foutmelding moeten geven - niet op de katalysator maar omdat de software een signaal verwacht van een 2e sensor. Is dat niet het geval dan is een van de volgende:
1) Jouw software is aangepast c.q. een oudere software is geplaatst
2) Er is een sensor simulator geplaatst (dit werkt niet op moderne auto's maar op oudere nog wel)
3) Jij hebt naar een tekening gekeken van een variant wat niet voor de Europese markt bedoeld was; en je hoort dus maar 1 sensor te hebben

Bedankt voor de heldere uitleg.(y) Ik zie geen foutmelding op het dashboard. Gelet op vorenstaande vertrouw ik er maar op dat het verder geen gevolgen heeft.

Marcel21674 zei:

Mits het idd. Ook een ongeregende kat is, dus met alleen een o2 sensor voor de kat.

Ja mijn auto heeft nu maar 1 lambdasonde. Deze zit ver voor de kat. Dus in theorie heeft de persoon wel gelijk die me vertelde dat de kat weg kan? Alleen als ze een 4 gastest doen val je door de mand? Heb ik het zo juist voor ogen?

Marcel21674 zei:
Nissan GTR R34 zei:
Stephan Engels zei:

Idd. Je wil juist dat de uitlaat zo gemaakt is, dat de drukgolven in het systeem een onderdruk veroorzaken op het moment dat een van de uitlaatkleppen open gaat en zo de afvoer bevorderen.

Dat is dan wel het beste voor een NA motor, wel of geen katalysator?

Stephan Engels zei:
Marcel21674 zei:
Nissan GTR R34 zei:
Stephan Engels zei:

Dat is dan wel het beste voor een NA motor, wel of geen katalysator?
Wat vindt jij prettiger in en uit ademen, met of zonder mondkapje? Een katalysator geeft altijd wat tegendruk dus liever zonder.

Terug
Bovenaan