APK discussiepunt over achteruitrijverlichting

Muddy Bandit

Wegverkenner
Kort gezegd: ik heb mijn Niksan Pickup bj. 2004) uitgerust met 2 werklichten (15W led met EU-keur), die gemonteerd zijn in de achterbumper en zijn aangesloten op het originele achteruitrijlicht.
Volgens een apk keurmeester is dit een afkeurpunt om 2 redenen: verblinding, en er mag maar 1 achteruitrijlicht aanwezig zijn.
Het punt van verblinding is naar mijn idee onzin aangezien deze werklichten volledig op de grond gericht staan en hooguit 3 meter lichtbeeld achter de auto projecteren (die keurmeester keek er na toen de auto 1½ meter hoog op de brug stond, en dan verblinden ze inderdaad wel), en het andere punt is naar mijn mening ook niet van toepassing aangezien extra achteruitrijlichten onder de toegestane verlichting vallen naast de verplichte verlichting.

Ik heb zelf het idee dat die keurmeester het niet helemaal goed heeft aangezien ik met andere auto's (met vergelijkbare achteruitrijverlichting) al vele jaren probleemloos door de apk kom, maar zijn er hier toevallig ook keurmeesters aanwezig die precies weten of dit volgens de laatst geldende regels nu wel of niet mag?
Een beetje zoeken op internet heb ik al wel gedaan, maar dat spreekt elkaar ook nog aardig tegen afhankelijk van hoe je de regels wilt beoordelen...

Hm, APK handboek lijkt mij er toch vrij duidelijk over:

https://handboek.rdw.nl/personenautos/lichten-lichtsignalen-en-retroreflecterende-voorzieningen/toegestane-lichten-en-retroreflectoren

j. extra achteruitrijlichten;

Als je op die pagina met je cursor op 'achteruitrijlichten' gaat staan.. krijg je een korte toelichting te zien.

Denk dat de betreffende keurmeester (was die van de garage of de steekproef controleur?) even in de war was??

Stekkertje los, stekkertje vast?

Het gebeurt zo vaak dat zaken speciaal voor de keuring even aangepast worden.

Je kan ook de discussie met de keurmeester aangaan, vooral als je vraagt om een formele afkeur zal de keurmeester geneigd om de regeltjes nog een keer te herzien.
Bij onterechte afkeur kan je dat melden bij het RDW waarbij je zelf de auto NIET mag verplaatsen. Dan komt binnen twee uur een controleur van het RDW een steekproef op jouw auto uitvoeren. (Zie website RDW).

Echter, de relatie met de keurmeester zal niet verbeteren als je hem een officiële reprimande bezorgt en de kans is heel groot dat controleur en keurmeester 'elkaar kennen'.

Edit: https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/auto/apk/goed--of-afgekeurd/apk-afgekeurd-u-bent-het-er-niet-mee-eens

Durashift zei:
Hm, APK handboek lijkt mij er toch vrij duidelijk over:

https://handboek.rdw.nl/personenautos/lichten-lichtsignalen-en-retroreflecterende-voorzieningen/toegestane-lichten-en-retroreflectoren
Dat gaat over personenauto's, voor bedrijfsauto's kunnen de regels afwijken. Zo is voor bedrijfsauto's een dubbel achteruitrijlicht zelfs verplicht boven een bepaalde lengte vanaf een bepaald bouwjaar.

In ieder geval; dubbele achteruitrijverlichting is gewoon toegestaan. De vraag is nog wel of de werklichten aangemerkt kunnen worden als achteruitrijlicht. Keurmerk RCE-R23 aanwezig bijvoorbeeld?

Zowel bij bedrijfswagen als personenauto is extra werkverlichting alsmede extra achteruitrijverlichting wel toegestaan.
Er zijn geen extra regels voor het aantal en hoe ze zijn aangesloten en/of verblindend zijn.
Echter, werkverlichting wordt wel geacht dat het apart te schakelen is, omdat het anders voor ander soort verlichting kan worden gezien zoals verstralers, waar andere regels voor gelden.

Hier de link naar de originele papieren versie van het handboek.
https://handboek.rdw.nl/-/media/handboek/pdf/regelgeving/apk/sitecollectiondocuments/apk-regelgeving.pdf

Gewoon even de betreffende pagina's uitprinten en ermee naar de betreffende keurmeester.

(Edit: onderstaande is eigenlijk hetzelfde als rke zegt)
Als hij dan nog wilt afkeuren op dat punt (en de rest is gewoon in orde) mag die hem afmelden en meld je dat je direct bezwaar maakt tegen afkeur. Hierdoor wordt een steekproefkeuring in gang gezet.
https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/auto/apk/goed--of-afgekeurd/apk-afgekeurd-u-bent-het-er-niet-mee-eens

Er zijn keurmeesters die terugkrabbelen voor zo'n bezwaar, aangezien ze zelf voor de kosten mogen opdraaien als de afkeur onterecht was (en kans op sancties).

In dit geval is zijn keuringseis een interpretatie van een regel die niet bestaat. Ook een keurder van de rdw kan dit dusdanig interpreteren.

Bedankt allemaal, mijn idee dat het dus wel mag klopt dan blijkbaar aardig.

Overigens is de jaarlijkse apk keuring pas begin volgend jaar aan de beurt, dus een steekproef aanvragen is nu niet aan de orde. (ben ik ook geen voorstander van)
De monteur/keurmeester maakte deze opmerking tijdens een reparatie aan de auto, en ik had geen zin om er verder op in te gaan en het uurtarief door te laten tikken voor een zinloze discussie die nog niet aan de orde is.

Het gaat trouwens om deze lampen in de achterbumper:
w8kjuf.jpg

Dakloos zei:
Maar dan heb je geen achteruitrijlicht?

Jawel, gewoon een kwestie van de schakelaar na het originele achteruitrijlicht plaatsen.;)
Zou in dit geval dan ergens achter de stekkerdoos voor de aanhanger geplaatst moeten worden waar ik de voeding heb afgetakt, maar ik heb helemaal geen interesse in een schakelaar onder de auto aangezien m'n Niksan nog met enige regelmaat diep de prut in gestuurd wordt... alle bedrading is nu mooi waterdicht aangesloten en netjes weggewerkt.
Maar de jaarlijkse apk is pas in december of januari, ik verneem het dan vanzelf wel of het er 5 minuten af moet. (m'n vaste apk-adres doet over het algemeen niet zo heel moeilijk)

Ah, er zit ook nog een achteruitrijlicht in het 'normale' achterlicht?

Zelfs als je niet diep de prut in gaat zou ik die schakelaar ergens in het interieur knutselen.

Maar goede kans dat een andere keurmeester er niet moeilijk over doet inderdaad, ik zou het ook gewoon even afwachten.

Dat originele achteruitrijlichtje zit wel in het rechter achterlichtunit maar je hebt er totaal niets aan: zonder aanhanger blijft het beperkt tot een klein beetje strooilicht rechts achter/naast de auto wat de grond nog niet eens bereikt, en met aanhanger werkt het weer verblindend doordat het licht vol gereflecteerd wordt in het aluminium kopschot van de aanhanger. (dat zit op gelijke hoogte)
Vandaar dat ik ook die beide achteruitrijlichten een stuk lager in de bumper heb gemaakt: het geeft nu een goed gericht licht op de grond aan weerszijden achter de auto en schijnt nu onder de aanhanger richting de wielen i.p.v. tegen het kopschot van de aanhanger... en dat is wel zo prettig (en veel veiliger) met manoeuvreren nu de donkere dagen ook weer op komst zijn.

Een extra schakelaar ergens in het dashboard knutselen betekent tevens zo'n 2x7 meter extra draad trekken door het chassis, een hoop werk (en weerstand) voor iets wat je toch nooit gebruikt... dat gepruts heb ik afgelopen winter ook al moeten doen i.v.m. de 2 camera's die achter op de hardtop van de laadbak gemonteerd zijn.

Muddy Bandit zei:
Een extra schakelaar ergens in het dashboard knutselen betekent tevens zo'n 2x7 meter extra draad trekken door het chassis, een hoop werk (en weerstand) voor iets wat je toch nooit gebruikt... dat gepruts heb ik afgelopen winter ook al moeten doen i.v.m. de 2 camera's die achter op de hardtop van de laadbak gemonteerd zijn.

Gokje: je betrekt de stroom voor de extra lampen van de achterkant van de originele lichtunit? Die waar je het lampje toch weer in terug moet prutsen voor de apk?
Stekkertje los, stekkertje vast?

Je hebt wel gelijk, originele achteruitrijverlichting doet weinig. Dat is geen bezwaar als je de auto in een goed verlicht parkeervak moet zetten, maar als je op een donkere plek in je spiegels wil zien waar de banden van de aanhanger op staan....

Je ziet daarom bij vrachtwagens nog wel eens van die verstralers als achteruitrijverlichting.

Het zal daar uiteindelijk wel weg komen volgens de aansluitschema's van de aanhangerverlichting, maar ik heb de voeding gemakshalve maar aan de achterkant van de 13-polige stekkerdoos voor de aanhanger opgepikt... kwestie van schroefje los, draadjes erbij prutsen op pool no. 8 (= voor de achteruitrijlampen van de kar), schroefje vast en alles achter het rubber weer geheel vol smeren met zuurvrije vaseline.
Draden trekken naar de lampunit is zonder nieuwe gaten te boren niet meer te doen aangezien de binnenkant van de laadbak geheel is afgewerkt met plaatmateriaal, en daar een gat erin boren voor 1 draadje vind ik ook jammer.

Dus stekkerdoos weer open. Schakelaartje ertussen vrotten die aan de zijkant of achterkant van de stekkerdoos naar buiten komt. Alles weer in elkaar met een hoop vaseline en klaar ben je ;)

Voorlopig even niets eraan veranderen en eerst maar afwachten wat het zonder schakelaar geeft bij de apk lijkt mij nog de beste oplossing, het bevalt me prima zoals het nu werkt.;)

Vandaag trouwens nog een schrijven van de Nissan gekregen over een terugroepactie: het blijkt dat de passagiersairbag gevaarlijk kan zijn als die ploft en dus gratis vervangen moet worden... netjes dat ze er nog bericht van sturen voor een auto van ruim 14 jaar jong.

Mijn Daihatsu Feroza was in 2011 21jaar jong toen ze een terugroepactie hadden voor een klepje in de benzine vulleiding:)

Verder is het geloof ik allemaal al gezegd.
Dat 2 achteruitrijlichten niet zou mogen is onzin, mijn jaren 90 Fords hebben ze standaard alle 3 aan beide zijdes van de wagen

Zo'n schakelaar is (in de praktijk) toch ook niet zaligmakend. Je ziet het inderdaad wel meer bij vracht- en landbouwverkeer. Doorgaans herkenbaar aan de schijnwerper in je snuffert wanneer je achter zo iemand rijdt :rolleyes: Kun je 't beter koppelen aan de achteruitrijverlichting, dan gaan ze tenminste ook weer automatisch uit.

Terug
Bovenaan