Apk afkeur ledlamp

BROERSE 8478993

Net ingestapt
Onlangs bij de garage geweest, en daar is me verteld dan mijn linker achterlicht voor de APK vervangen dient te worden omdat:
Er één led kapot is van het remlicht die totaal uit 9 leds bestaat. De andere lampen in de unit zijn te vervangen, maar de leds dus niet.
En omdat het links en rechts dus niet meer hetzelfde is, blijkt dat dan afkeur te zijn.
Is dat zo?
Een complete lichtunit is namelijk een behoorlijk prijzig. Ik heb nog even bedenktijd, en ben eens gaan kijken op de site van de RDW.
Bij Artikel 5.2.55 is er onder andere te lezen dat er in 1 kamer van een lichtunit niet meer dan 25% van de leds kapot mag zijn.
Nu heb ik er dus 9 in één kamer, dus zeker geen 25%.
Verderop is er te lezen ( letterlijk gekopieerd uit het artikel):
"Lichten met dezelfde functie moeten nagenoeg van gelijke grootte, gelijke kleur en gelijke sterkte zijn. Lichten en retroreflecterende voorzieningen met dezelfde functie moeten nagenoeg symmetrisch links en rechts van het midden van het voertuig zijn bevestigd."
Bij het woord 'nagenoeg' in het woordenboek zijn er meerdere betekenissen. Maar in elk geval "Niet exact, precies, 100% gelijk".
Dus verschil mag er zijn.
Er staat ook nog een duidelijk voorbeeld bij van Xenonlampen die twee verschillende kleuren hebben. Dat is ook begrijpelijk afkeur.
In mijn situatie is geven beide remlichten nog steeds veel en voldoende licht. Ook dezelfde kleur. En dat er aan
de ene kant 8 leds branden en aan de andere kant 9 is denk ik geen reden tot afkeur voor de APK.
Of zijn er nog andere punten waar ik geen rekening mee heb gehouden, of weet van heb?
Ik heb nog nergens duidelijke info hierover kunnen vinden. Alleen dat er meerdere mensen zijn die schrikken van de rekening als een complete lichtunit vervangen moet worden omdat die leds haast niet te vervangen zijn zonder slijp en breekwerk om zo'n unit open
te krijgen. Alles zit dichtgelijmd of éénmalig in elkaar geklikt.

dit soort regels zijn inderdaad aan de interpretatie van de keurder overgeleverd.

Oplossingen zijn er bijvoorbeeld in een andere keurder zoeken, of tegen afkeur in bezwaar te gaan. als die is afgemeld en dat het enige afkeurpunt is.

Alles zit dichtgelijmd of éénmalig in elkaar geklikt.
Is er daardoor ook geen mogelijkheid om bij de lamp aan de 'goede kant' de symmetrisch zelfde LED uit te schakelen? Of misschien af te plakken? Zodat het lichtbeeld links en rechts weer helemaal hetzelfde is? Ik neem daarbij aan dat 89 % van de originele lichtopbrengst van deze remlichten nog voldoende is om aan de wettelijke eisen te voldoen.

Volgens mij kunt zelf eensteekproef / herkeuring aanvragen als je het niet eens bent met het het oordeel van de keurder.
Kijk eens op je keuringsbewijs.

Is er daardoor ook geen mogelijkheid om bij de lamp aan de 'goede kant' de symmetrisch zelfde LED uit te schakelen? Of misschien af te plakken? Zodat het lichtbeeld links en rechts weer helemaal hetzelfde is? Ik neem daarbij aan dat 89 % van de originele lichtopbrengst van deze remlichten nog voldoende is om aan de wettelijke eisen te voldoen.
Daar heb ik ook aan gedacht ja. Ik heb de lamp nog niet gedemonteerd om te kijken of ik daar bij kan. Volgens de garagehouder niet, want zit alles in één blok gegoten en daarom dus ook die nieuwe unit. Als je er wel bij zou kunnen, is die kapotte led misschien ook wel te vervangen met wat soldeerwerk. Ik moet nog eens op onderzoek uit gaan. En als het moment van keuring daar is, ga ik het zeker bespreken om de auto zo te keuren met verschil van 1 led.

Volgens mij kunt zelf eensteekproef / herkeuring aanvragen als je het niet eens bent met het het oordeel van de keurder.
Kijk eens op je keuringsbewijs.
Dat kan maar dan moet de keurmeester de auto eerst formeel afkeuren.

Als dan blijkt dat de steekproefcontroleur het ermee eens is dan zul je moeten maar heb je wel duidelijkheid over de regels.
Weet je zeker dat dit het enige punt is? Dan zou ik ook adviseren die route te kiezen. 1 moet nog kunnen, 2 zou ik wel een grens trekken persoonlijk.

Dat kan maar dan moet de keurmeester de auto eerst formeel afkeuren.

Als dan blijkt dat de steekproefcontroleur het ermee eens is dan zul je moeten maar heb je wel duidelijkheid over de regels.
Weet je zeker dat dit het enige punt is? Dan zou ik ook adviseren die route te kiezen. 1 moet nog kunnen, 2 zou ik wel een grens trekken persoonlijk.
Nou ik heb nog een maand of drie voordat de auto gekeurd moet worden. Het was een mededeling van de garage na een onderhoudsbeurt. Dus het geeft mij dus wat tijd om te onderzoeken of het echt moet om de complete lamp te vervangen.
En er zullen vast meer mensen zijn die hier vragen over hebben of mee te maken gaan krijgen.

Nou ik heb nog een maand of drie voordat de auto gekeurd moet worden. Het was een mededeling van de garage na een onderhoudsbeurt. Dus het geeft mij dus wat tijd om te onderzoeken of het echt moet om de complete lamp te vervangen.
En er zullen vast meer mensen zijn die hier vragen over hebben of mee te maken gaan krijgen.
Je maakt even een foto van de (brandende) remlichten, stuurt die samen met de vraag of dit goed of afgekeurd wordt in een mailtje naar de RDW. Tijd zat. Het antwoord neem je mee naar de APK.

Is geen afkeur, maximaal 25% mag stuk zijn.
De rest van het antwoord op deze vraag zit hem in het woord 'nagenoeg' dus dit mag gewoon..

Er zijn even nog wat weken voorbij gegaan.

Ik heb het advies van 'Olds 76' opgevolgd en de RDW een mail en foto gestuurd.
Die hebben gisteren exact hetzelfde gereageerd zoals ik in de eerste mail de punten beschreef, waarvan ik
dacht dat dit geen probleem zou zijn.
Dus zoals 'Valtmee' en ik zelf al dachten, dat dit geen reden voor afkeur is.
Niet zomaar akkoord gaan als de garage een complete lichtunit wil vervangen.

Er zijn even nog wat weken voorbij gegaan.

Ik heb het advies van 'Olds 76' opgevolgd en de RDW een mail en foto gestuurd.
Die hebben gisteren exact hetzelfde gereageerd zoals ik in de eerste mail de punten beschreef, waarvan ik
dacht dat dit geen probleem zou zijn.
Dus zoals 'Valtmee' en ik zelf al dachten, dat dit geen reden voor afkeur is.
Niet zomaar akkoord gaan als de garage een complete lichtunit wil vervangen.
mooi, nu kun je die e-mail gebruiken als ze bij de apk willen afkeuren op die lampunits.
Mochten ze daar niet mee akkoord gaan is melding maken van onjuiste afkeur (steekproef forceren) de oplossing om de garage tot orde te roepen. (hopelijk is dat niet nodig)

Terug
Bovenaan