APK afgekeurd op lekkende klep inlaatspruitstuk

Guest
Hoi!
Ik heb een Volkswagen Polo uit 2004 met 1.4 FSI benzine motor in december afgelopen jaar gekocht. Even later ging het motormanagementlampje branden. Hiervoor veelvuldig naar de garage geweest en toen is de EGR-klep vervangen en een aantal keer opnieuw ingeregeld. Echter mocht dat niet baten en bleef het lampje branden en wisten zij ook niet wat er nou aan de hand kon zijn.

Nu was het weer tijd voor de APK en kreeg ik een lijstje mee waarom hij niet goedgekeurd zou worden en voor apk opgelost moesten worden. Allemaal wel dingen die kloppen, maar over het duurste grapje heb ik een onenigheid over met de monteur. Dat is namelijk dat er een storing in zou zitten die ze er niet zo uit konden krijgen zonder een klep voor de luchtstroomsturing van het inlaatspruitstuk (N316) te vervangen. De informatie over de storing die mij gegeven is: "G336 pententiometer van inlaatspr. N316 klep voor inlaat. Vacuum getest, geen vacuum op klepje. Spanning is goed."
Nu dacht ik dat het geen probleem was voor de APK omdat storingen in auto's van voor 2006 geen apk afkeur zijn. Maar toen begon de beste man dat er een lekkage zou zijn daardoor in het uitlaatsyteem.
Wat kan daaraan kloppen omdat het over een klep op de inlaat gaat en moet dit echt opgelost worden voor de apk?

Zou om deze klep moeten gaan als ik het goed begrijp?: (let op voorbeeldfoto, hoeft niet exact gelijk te zijn)
969552cs-960.jpg

Er komt geen vacuum op het klepje, Dat betekend dus dat de vacuumleiding ook geen vacuum trekt?
Dan denk ik eerder aan een verstopt, vergaan of losgeschoten slangetje.

Echter omdat je al een egr hebt laten vervangen kwam ik nog een mogelijkheid tegen.
Dit probleem kan ook ontstaan door een te dichtgekoekt inlaatspruitstuk. Dit dichtkoeken is koolaanslag die afkomstig is van het egr systeem (ook de reden waarom die egr klep kapot gaat)
Oftewel, dan kun je de klep vervangen maar blijft het probleem aanwezig.
Overigens breekt het stangetje tussen de actuator en de klep zelf (in het spruitstuk) ook nog wel eens. meestal ook vanwege teveel koolaanslag waardoor het systeem gewoon vastloopt.

Of het nou per defenitie afkeur is: als de uitstootwaardes goed zijn, zou het volgens mij geen problemen mogen geven.
Vanaf bouwjaar 2006 is het inderdaad afkeur.

Waar laat je hem trouwens keuren? Universele garage die ook de vorige reparatie heeft uitgevoerd, dealer of gewoon een willekeurige garage?

De storing kan ervoor zorgen dat de uitlaatgas emissie niet voldoet aan de minimale eisen voor een VW polo uit 2004. ( teveel CO / NOx etc.)
Hierop kan de auto worden afgekeurd.

Terug
Bovenaan