ANWB stopt met Smart Driver programma

Roadracer

Administrator

Forumleiding
De ANWB heeft sinds 2020 het Smart Driver-programma waarbij leden via een OBD-dongel autopech kunnen voorkomen en eventueel hulp gemakkelijker en sneller te laten plaatsvinden. Via de app kunnen gebruikers op tijd zien of er onderhoud nodig zou zijn aan bijvoorbeeld de accu, filters of sensoren. Dit programma stopt per 1 juli 2025. Dan worden de datakoppeling en de app buiten werking gesteld.
Het abonnement wordt per die datum opgezegd en eventuele vooruitbetaalde kosten naar rato verrekend. De dongel hoeven gebruikers niet naar de ANWB terug te sturen (dat kan wel). De achtergrond van het einde van de service is dat veel auto's al verbonden zijn met het internet en er vaak geen connector meer nodig is om gegevens te delen - en in een aantal gevallen zelf al aangeven dat onderhoud nodig is. De organisatie werkt aan een nieuwe dienst die direct werkt met de data uit de auto maar geeft daar verder geen duidelijkheid over.

Afhaker zoveel bij de verzekeraars... Het levert je als klant ook bijna niets op, alleen samengeknepen billen "Heb ik niet te hard geremd?". Grappig dat FBTO er net mee begonnen is, kijken hoe lang die het volhouden.

Het gaat hier niet over de Veilig Rijden verzekering van de ANWB, die bestaat nog. Dit is Smart Driver, die juist zou moeten helpen bij (preventief) onderhoud aan de auto.
Idd.
Overigens is die veilig rijden verzekering ook waardeloos als je soms meerdere maanden in het buitenland bent en je auto niet gebruikt.
Dan rij je nml niet veilig en moet je snel rijden, anders vervalt je veilig rijden verzekering.
Ik ben er daarom maar weggegaan.

ANWB zou ik direct opzeggen. afgelopen 20 jaar nog nooit nodig gehad. als je iets hebt bel je de dealer die is er sneller en maakt de auto vaak ook.

Die veilig rijden verzekering bestaat inderdaad -gelukkig- nog! Ik betaal daar nu 35 euro per maand voor de Ampera, volledig casco. Als ik een 'gewone' verzekering daarvoor bij de ANWB zou afsluiten kost me die maarliefst 75 euro, ondanks de 9 schadevrije jaren. Nou, dat is me het extra opletten e.d. wel waard!

Terug
Bovenaan