andere gezinsauto voor max 10k

DutchArjo

Startmotor
Mijn laguna 3 gaan we weg doen (problemen hiermee staan hier ergens in een ander topic) en de ford focus van mijn vrouw ook. Daarvoor in de plaats zoeken we nu een andere gezinsauto (station wagon of MPV). Wat we prettig vonden aan de laguna is de relatief veel beenruimte die er voor de personen op de achterbank is en de achterbak waar nog behoorlijk wat in kan.
We hebben 3 opgroeiende kinderen (die regelmatig lopen te ruziën over de ruimte op de achterbank). Veel eisen hebben we/ik niet: ik wil graag dat de auto airco heeft en cruise control. Dakrails zijn wel makkelijk, ook ivm dakkoffer en fietsendragers. Een trekhaak is fijn maar kan er later ook nog op gemonteerd worden.

ik heb zelf al even zitten kijken of er qua hybride wat te vinden is, maar dan kom ik niet verder dan een toyota auris station.
Qua benzine auto's is de keuze ruimer. Ik zat zelf met een ford focus station in mijn hoofd. Wat ik zelf al vind zijn er een aantal rond bouwjaar 2013/2014.

MPV/SUV's (zat al te kijken naar een Ford C-max bijv) zouden eventueel ook een optie zijn, voor mij geldt wel dat het een vervoermiddel is en ik naar de meest economische optie neig (aanschafwaarde + jaarlijkse kosten zoals verbruik en belasting).

Ik heb een aantal ford focus modellen gevonden maar dat lijken ook relatief vaak import auto's te zijn.
https://www.autotrack.nl/a/ford-focus-benzine-2013-51441125
https://www.autotrack.nl/a/ford-focus-benzine-2014-51377962
https://www.autotrack.nl/a/ford-focus-benzine-2014-51446110
https://www.autotrack.nl/a/ford-focus-benzine-2014-51432659
https://www.autotrack.nl/a/ford-focus-benzine-2013-51433143 (is in mijn woonplaats, makkelijk ivm bezichting/proefrit.
https://www.autotrack.nl/a/ford-focus-benzine-2014-51513653
https://www.autotrack.nl/a/ford-focus-benzine-2014-51264984

Verder kwam ik in mijn zoektocht nog een Hyundai I40 tegen, een Mazda 6 en Toyota Avensis Wagons. Beiden iets ouder, maar dat hoeft niet slecht te zijn toch?
https://www.autotrack.nl/a/hyundai-i40-benzine-2012-51387547
https://www.autotrack.nl/a/toyota-avensis-benzine-2011-51416220
https://www.autotrack.nl/a/toyota-avensis-benzine-2009-51331731
https://www.autotrack.nl/a/mazda-6-benzine-2012-51161621
https://www.autotrack.nl/a/toyota-avensis-benzine-2010-51311171

Oh ja, en deze Astra uit 2016, weer wat nieuwer (maar wellicht te mooi om waar te zijn?):
https://www.autotrack.nl/a/opel-astra-benzine-2016-51365578


Ik overweeg ook weer gebruik te maken van een automakelaar voor de zoektocht en de aankoop, ook omdat de vorige keer via deze de auto een stuk voordeliger te krijgen was dan als consument en hij op andere plekken kon zoeken voor ons. Nadeel is dan alleen dat je geen garantie hebt.

Hebben jullie aanvullende opties of betere suggesties?
 
De Avensis, Mazda 6 en i40 zijn d segment. Focus is c segment, klasse kleiner dus.
Met 3 op de achterbank is het belangrijk hoe de vloer loopt.

Bij een model als deze heb je een iets hogere zitting van de achterbank, dus iets gemakkelijker met 3 naast elkaar.
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/145453894/Android?s=12-12-5-5-1-6&portals_amount=4&portals_dealersite=0&referer=gaspedaal.nl&hashed_id=
 
Alternatief

https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/145025219/Android?s=372-50-82-50-1-6&portals_amount=5&portals_dealersite=1&referer=gaspedaal.nl&hashed_id=


https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/146043376/Android?s=372-50-82-50-1-28&portals_amount=5&portals_dealersite=1&referer=gaspedaal.nl&hashed_id=


https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/145924350/Android?s=372-50-82-50-1-29&portals_amount=5&portals_dealersite=1&referer=gaspedaal.nl&hashed_id=
 
Kijk eens naar zoiets ? Mpv geeft meer ruimte als suv, en zeker met 3 op de achterbank ben je op zoek naar ruimte , Klik!
 
Als je gecharmeerd bent van de Ford Focus maar eigenlijk meer ruimte wil is de Ford Mondeo misschien een auto voor jou?
Qua formaat (segment) vergelijkbaar met de Laguna. Met 3 opgroeiende kinderen wil je geen C segment station meer denk ik.


De Astra in je openingspost is een geimporteerd exemplaar in zowat de meest karige uitvoering die er maar is. Daarom is 'ie zo goedkoop.
 
Heb nu ook de Grand C-max op de korrel. Zal ook eens zoeken naar een mondeo.
Voor mij hoeft het niet een specifiek merk te zijn, ik zou liever uitgaan van auto's die goed bekend staan in de categorie/(prijs)klasse waarin ik zoek.

https://www.autowereld.nl/ford/grand-c-max/1-0-titanium-7persoons-clima-lmv-2-schuifdeuren-35399561/details.html
 
Je voorbeeld Astra was een ingevoerde auto maar wellicht dat je daar niet om geeft ( aangezien de C-Max hierboven ook ingevoerd is ).

Indien je wat betreft de Astra zoekt tot een bedrag net iets boven je budget ( gaspedaal is dat tot 12.500 Euro ) en dan selecteert op goedkoopste krijg je meteen een hele zooi Astra's uit 2016 die echt net buiten je budget vallen ( staan wel aardig wat opties tussen de 10.000 en 11.000 )

Zoals deze voor 10.400

Of deze voor 11.295 - heeft al wel een trekhaak

Allebei origineel Nederlands en met NAP

Zijn niet de meest dikke uitvoeringen, je zit met budget echt net in dit model Astra dus de luxere uitvoeringen van destijds zijn echt nog wel een stuk duurder.
Andere optie is een hele late versie van het model ervoor maar die was relatief zwaar, zou dan eerder voor de opvolger gaan.

Verder kan je bij Opel tegenover de al eerder genoemde D-segmenters kiezen voor de Insignia, erg grote/ruime auto maar ook wel erg zwaar.
Dan kom je bij ongeveer dit uit.

Opel Insignia

Tot slot de Zafira, concurrent van de C-Max.

Zafira, 1e eigenaar
 
Jammer dat de Grand Scenic bekend staat om allerlei (kostbare) euvels, anders was dit wel een optie geweest:
https://www.autobedrijfvanramshorst.nl/occasion/renault/grand-scenic/14-tce-bose-7p-dealer-onderhouden-climate-control-cruise-bose-trekhaak-medianav-keyless-entry-17inch-lm-velgen/occ16697017

Laten we het er maar op houden dat ik zoek naar een D segment of een M (D) segment auto.
Eventueel kan een M (c) ook.

Je voorbeeld Astra was een ingevoerde auto maar wellicht dat je daar niet om geeft ( aangezien de C-Max hierboven ook ingevoerd is ).

Nee, ik ben niet perse tegen een ingevoerde auto, wat is het nadeel, of wat zijn de nadelen van een ingevoerde auto?
 
Een Ford Mondeo is denk ik een goede optie. Of kijk naar de Hyundai I40.

De getoonde Grand Scenic 3 met 1.4 TCe is eigenlijk de beste keus bij de benzine motoren met handbak, en kent niet de meeste euvels die genoemd worden. De 1.4 TCe staat bekend als betrouwbare motor.

Dit model staat bekend als gemiddeld betrouwbaar, is niet probleemloos, maar wel duidelijk beter dan bijvoorbeeld concurenten als de VW Touran, Opel Zafira, en Peugeot 5008 uit deze periode, en is zeer zeker te overwegen.
 
ak2 zei:
Een Ford Mondeo is denk ik een goede optie. Of kijk naar de Hyundai I40.

De getoonde Grand Scenic 3 met 1.4 TCe is eigenlijk de beste keus bij de benzine motoren, en kent niet de meeste euvels die genoemd worden. De 1.4 TCe staat bekend als betrouwbare motor.

Bedoel je als beste keus binnen de renault motoren of sowieso binnen de benzine auto's?

Komende van de laguna met recent wat storingen, wordt ik wat nerveus van wat de anwb hierover schrijft :

Dit vindt de Wegenwacht
Deze Scénic-generatie wordt geplaagd door diverse euvels die we ook kennen van de vorige Scénic, zoals de individuele bobines die zonder oorzaak de geest geven. Een kleine oorzaak (vocht, vuil) kan tot diverse elektronische storingen leiden, omdat via het CAN-BUS-systeem alles met alles in verbinding staat. Specifiek voor deze generatie geldt dat de elektrisch bediende handrem soms niet wil lossen. Er is wel voorzien in een noodmethode, maar dat is voor de meeste automobilisten niet te doen, dan is hulp van de Wegenwacht noodzakelijk. Hetzelfde geldt voor elektronische storingen waarvoor een zekering dient te worden verwisseld. De zekeringkast zit zo lastig weg gebouwd dat deskundige hulp onontbeerlijk is. Een ander bekend probleem is een draadboom die net iets te strak om de versnellingsbak loopt. Daarop slijt die door, waardoor de auto ermee stopt en niet meer aanslaat. Een noodoplossing is wel te bedenken, maar de definitieve reparatie kan knap ingewikkeld (en dus duur) worden.
https://www.anwb.nl/auto/tests-en-specificaties/detail/merk=renault/model=/occasiontest/5f0858c4-25e8-df11-a731-000c29d2a1e4

Dit model staat bekend als gemiddeld betrouwbaar, is niet probleemloos, maar wel duidelijk beter dan bijvoorbeeld de VW Touran, Opel Zafira, en Peugeot 5008 uit deze periode,

En in vergelijking met de Grand C-max?

En verder vraag ik mij af of er een addertje onder het gras zit bij deze auto omdat hij voor deze prijs bij de dealer te koop staat.

Kan er vanmiddag misschien wel een kijkje nemen en even een ritje maken.
 
Ford S-max

https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/145549690/Android?s=19-19-2-2-1-18&portals_amount=3&portals_dealersite=0
 
Met deze kun je nog jaren lekker rijden en ruimte genoeg. Betrouwbare garage, alle opties die gewenst zijn, en nog stukje onder je budget, en een mondeo staat bekend om zijn betrouwbaarheid, en nog geen 60.000 gereden.

https://www.autoweek.nl/occasions/ford/mondeo/51493779/2-0-16v-145pk-titanium-hatchback-navigatie-ecc-airco-pdc-voor-achter-trekhaak-1e-eigenaar-dealer-onderhouden-etc/
 
Ik was wel gecharmeerd van de zuinigheid en lage wegenbelasting van de Grand C-Max die ik gevonden had. Ik las ergens over anders de aandachtspunten bij het kopen van een geimporteerde auto, waaronder dat je moet kijken naar de BPM die genoemd wordt door de RDW. Als daar een paar honderd euro staat is het zeer waarschijnlijk een schade auto.
Nu keek ik voor de grand c-max en staat daar dit:
Bruto BPM € 2824
Catalogusprijs € 27999

Bij een andere (gewone) import C-Max zag ik dit als BPM:
Bruto BPM: € 6930
Catalogusprijs: € 28510

betekent dit dat de grand c-max waarschijnlijk/ mogelijk ook een schadebak is?

Bij een niet-geimporteerde C-max zie ik dit bij de RDW staan:
Bruto BPM: € 2750
Catalogusprijs: € 28844
 
Het correcte BPM bedrag na invoer hangt uiteraard ook af van moment van invoeren. Auto die na 1 jaar ingevoerd is zit natuurlijk meer BPM op dan op een auto die na 3 jaar ingevoerd is ( want in 2e geval is er al meer BPM afgeschreven ). Op deze site staat er een tool waarmee je BPM bedragen kan uitrekenen, als je een beetje met de data speelt kan he daar een en ander checken.

Om je eerdere vraag te beantwoorden. Bij ingevoerde auto's is het nog meer van belang om historie te checken, in andere landen is er niet altijd zoiets als onze NAP, oftewel geen controle over kilometerstanden. Sjoemelen met kilometerstanden is dan ook heel erg veel voorkomend! Verder kan ingevoerde auto op termijn minder opleveren bij inruil maar dat hangt ook af of volledige historie bekend is of niet.

Ander punt is uitvoering/uitrusting. Als voorbeeld, een Duitse of Belgische "Titanium" uitvoering hoeft helemaal niet hetzelfde te zijn als een origineel Nederlands geleverde Titanium. Dus zaak om heel goed in detail te checken hoe het met de uitrusting zit, kan zomaar zijn dat er opeens iets heel standaards ontbreekt, vooral in Duitsland zie je soms hele gekke/aparte uitrustingen.
 
Bij de RDW staat altijd de nieuw BPM vermeld. Is die opvallend laag dan is de rest BPM bij import niet obv de tabel bepaald maar obv een taxatie. Die wordt met de tabel teruggerekend naar de nieuw BPM en die wordt dan bij de RDW geregistreerd.
Taxatie bij import loont vooral bij schade of bij exclusieve auto's die bizar hard afschrijven.
 
Die Grand C Max lijkt me overigens prima. Vorige eigenaar heeft er ook gewoon twee jaar mee gereden.
Wel een gekke uitvoering : zo te zien een Trend, maar wel met climate control en stoelverwarming. Jammer dat ie geen kleurenscherm in de middenconsole heeft.
 
De Ford Grand C Max staat bekend als goede een goede en betrouwbare auto, dus is ook zeker te overwegen.

De Renault 1.4 TCe is duidelijk betrouwbaarder dan de latere 1.2 TCe, het vermogen en koppel past ook goed bij deze grote auto. De 1.2 TCe kende in de beginjaren behoorlijk wat kinderziektes.
 
DutchArjo zei:
Auto encyclopedie zei:
De wagon uitvoering van de prius nog een idee

als deze een vouwwagen mag trekken wel. las over de auris dat deze dat niet mag namerlijk.

Dan is het denk ik beter om voor een Toyota verso te gaan. Voor een goede deal ben je bij de Kia carens aan het goede adres en wil je een nog goedkoper alternatie dan voor de Chevrolet orlando.
 
Nu heb ik een aantal mogelijke (Grand) C-max opties in de buurt/regio gevonden, ga ik weer zitten dubben of het handig is als ik voor de 1.0 ga en niet voor de 1.6 (1.0 = zuiniger in verbruik, minder wegenbelasting). Maar keerzijde is minder krachtig? Ik lees alleen dat het opgegeven verbruik van de 1.0 bij lange na niet gehaald wordt. Ga maar de geschatte verbruiksgegevens van de ANWB hanteren om wat realistischer beeld te krijgen. Ik was al helemaal enthousiast over de 1 op 20 van de (Grand) C-Max.

Toyota Verso heb ik ook mijn lijst gezet. Verschil met de Verso S is dat de laatste kleiner is?
 
De 1.0 ecotec met 125 pk is denk ik zeker voldoende, ik zou met beide motoren gaan rijden om dit zelf te ondervinden. De 1.6 is groter, krachtiger, en is een 4 cilinder, die van nature soepeler lopen dan een 3 cilinder. De kleine 1.0 motoren gebruiken zeker in een grote auto vaak aanzienlijk meer brandstof dan opgegeven, omdat ze vaak hard moeten werken.
 
heb nu de verbruiksmonitor op de autoweek website geraadpleegd. Daar lijkt de c-max 1.0 ecoboost minder zuinig dan de grand c-max 1.0 ecoboost.
Zal vast afhangen van de rijstijl van de gebruikers, maar toch...

heb alles maar weer even in een excel gegooid, maakt het toch makkelijker om het overzicht te houden :)
https://www.dropbox.com/scl/fi/wfuw6r7qzoxbl27wqq49n/auto-vergelijk.xlsx?dl=0&rlkey=7zzpytbd08pgy0ywiwhhuty5y

zag dat ik 5 jaar geleden dezelfde auto's op de lijst had staan.
 
Zo, ben nu een tijd van auto's zoeken verder en heb nu eigenlijk 2 auto's die overblijven (op basis van mijn criteria: zuinig (in verbruik en onderhoud), betrouwbaar, ruimte voor 3 opgroeiende kinderen op de achterbank/zit, voldoende ruimte in achterbak:
-De Ford (Grand) C-Max (de grand als zich een interessant exemplaar voordoet) 1.0 ecoboost (125 pk):
https://www.autoweek.nl/occasions/ford/c-max/51600256/1-0-titanium-125pk-navi-cruise-trekhaak-nap/
https://www.autotrack.nl/a/ford-c-max-benzine-2013-51515721

-En deze Hyundai i40 1.6:
https://www.autoweek.nl/kentekencheck/24-XDG-1/

Ik vind die hyundai echt een hele mooie auto om te zien, ook van binnen. Veel ruimte in de achterbak, zuinig in verbruik en (wat ik begrijp) betrouwbaar en niet duur qua onderhoud (heb ik begrepen).

De ford c-max vind ik ook mooi om te zien. qua verbruik nog zuiniger dan de i40 als ik de autoweek verbruiksmonitor en de travelcard praktijkverbruik gegevens mag geloven.
Grote pluspunt van deze auto vind ik de achterbank met 3 zittingen. De inhoud van de achterbak is wat minder maar niet perse een probleem. Deze specifiek c-max heeft al een trekhaak, die moet er bij de i40 nog op gezet gaan worden. En de voorruitverwarming vind ik ook wel echt ideaal.

Ik zou graag een i40 even van binnen zien voor ik er helemaal voor ga rijden, maar helaas gaat niet zo makkelijk. Er staat er niet 1 dichtbij te koop.
Is het achterin de i40 geschikt voor drie groter wordende kinderen?
 
Ik weet niet hoe het bij Ford C-Max is naar bij Scenic heb je op de achterbank/voeten geen midden tunnel dus ook middelste stoel kan enigszins prima zitten.

Met drie kinderen zou ik wel eerder Grand uitvoering kiezen voor iets meer ruimte in de kofferbak. Tevens zijn er (bij Renault) uitvoeringen met drie losse stoelen wat ook fijn is.

Laat but not least, hou er rekening mee dat tijdens proefrit zit je alleen of met nog een iemand. Zo een motor (1.0 driecilinder) kan vloeken als auto eenmaal vol beladen is.

Ik rij nu paar weken Scenic (geen Grand) 1.4 met 130 pk en het is prima. Maar wij zijn voorlopig met tweeën en straks drie - dus stuk minder te slepen kg's.
 
Een C-max is niet handig met 3 koters: het is achterin zo'n 2,5 zitter.
Een Toyota Verso, Touran, S-max etc hebben 3 volwaardige stoelen achterin., individueel instelbaar net zoals de voorstoelen. Vaak ook als 7 zitter te krijgen.
De Prius+ is ook flink qua ruimte. Maar kan bijna niks trekken en verwacht geen vlotte rijdersauto.
 
De drie koters zijn nu 11, 8 en 4. Voor de oudste geldt nu een beetje dat die wat te lang begint te worden om in het midden te zitten. Voor de andere 2 kunnen we nog wel even vooruit en verwacht ik niet dat we deze auto nog rijden wanneer ook de jongste te groot begint te worden. Kennissen hier in de wijk hebben een c-max en andere kennissen een grand c-max. Gaan wel vragen of we even erin mogen zitten om te kijken hoe dat is.
Zou mooi zijn als ik hier nou ook nog even een i40 kon vinden...
 
spoiler alert zei:
Een C-max is niet handig met 3 koters: het is achterin zo'n 2,5 zitter.
Een Toyota Verso, Touran, S-max etc hebben 3 volwaardige stoelen achterin., individueel instelbaar net zoals de voorstoelen. Vaak ook als 7 zitter te krijgen.
De Prius+ is ook flink qua ruimte. Maar kan bijna niks trekken en verwacht geen vlotte rijdersauto.

De drie koters zijn nu 11, 8 en 4. Voor de oudste geldt nu een beetje dat die wat te lang begint te worden om in het midden te zitten. Voor de andere 2 kunnen we nog wel even vooruit en verwacht ik niet dat we deze auto nog rijden wanneer ook de jongste te groot begint te worden. Kennissen hier in de wijk hebben een c-max en andere kennissen een grand c-max. Gaan wel vragen of we even erin mogen zitten om te kijken hoe dat is.
Zou mooi zijn als ik hier nou ook nog even een i40 kon vinden...
 
Vandaag op pad geweest. Heb nu een i40 gekocht. Wat een ruimte heeft die auto. Rijdt ook heerlijk tot nu toe. Doorslaggevend / zwaarst wegend waren betrouwbaarheid en kosten onderhoud.

Heb wel een (flinke) stap terug moeten doen qua luxe /opties :
Mijn laguna uit 2010 beschikt over ingebouwde navigatie en bluetooth, regensensor, automatisch inklappende zij spiegels, parkeer sensoren en een wat fijner multifunctioneel stuurwiel voor bediening van de cruise control plus dat de ingestelde snelheid van de cruise control duidelijk te zien is en climate control. Dat alles heb ik nu niet meer. De bluetooth en de parkeersensoren ga ik nog het meest missen denk ik.

Hopelijk betaald de stap terug naar wat Spartaanse uitrusting zich uit in lang rij plezier zonder onaangename verrassingen en gebreken.
 
helaas, ik moet blijkbaar pech hebben als ik een auto aankoop: de i40 heeft diverse problemen heb ik nu gemerkt na slechts een paar weken.
stuurhuis is niet goed, moet gerepareerd worden, remschijven zijn krom begreep ik, airco doet het niet en is zelfs zo erg dat er bij 3 graden buitentemperatuur geen koele lucht de auto in komt maar verstikkende warm lucht, zonder dat de verwarming aan staat. enige manier om het uit te houden in de auto is door raampje open zetten.
verder was de voorruit de eerste keer dat het snachts vroor, ook van de binnenkant helemaal nat. Nu gelukkig nog niet aangevroren, maar ben bang dat dat ook gaat gebeuren bij strengere vorst.

Ik ben inmiddels zo klaar met deze auto dat ik al gemaild heb dat ik de koop ongedaan gemaakt wil hebben.
 
Staat dat in de overeenkomst dat de koop ongedaan gedaan kan worden binnen een bepaalde periode? Hoe lang garantie had je op de auto?
 
ik denk niet dat dat ergens op papier staat. heb 6 maanden bovag garantie. Hoop dat ze een beetje mee willen werken..
 
Wellicht kun je via garagerekeningen die hoop ik nog in het dashboardkastje liggen achterhalen wie de vorige eigenaar was en daar informatie inwinnen.

Hoop dat het goed gerepareerd wordt of dat jij je geld terug krijgt. Bij geld terug krijgen, tip ik nogmaals de Kia carens van de laatste generatie
 
Je zal de verkopende partij eerst de gelegenheid moeten geven de gebreken te herstellen.
Als zij dit weigeren of niet kunnen dan kun je ze de mogelijkheid geven de koop te ontbinden.
 
DutchArjo zei:
helaas, ik moet blijkbaar pech hebben als ik een auto aankoop: de i40 heeft diverse problemen heb ik nu gemerkt na slechts een paar weken.
stuurhuis is niet goed, moet gerepareerd worden, remschijven zijn krom begreep ik, airco doet het niet en is zelfs zo erg dat er bij 3 graden buitentemperatuur geen koele lucht de auto in komt maar verstikkende warm lucht, zonder dat de verwarming aan staat. enige manier om het uit te houden in de auto is door raampje open zetten.
verder was de voorruit de eerste keer dat het snachts vroor, ook van de binnenkant helemaal nat. Nu gelukkig nog niet aangevroren, maar ben bang dat dat ook gaat gebeuren bij strengere vorst.

Ik ben inmiddels zo klaar met deze auto dat ik al gemaild heb dat ik de koop ongedaan gemaakt wil hebben.

Oei, dat van die verwarming is een rotstoring. Heb ik ooit gehad bij een Seat Ibiza. Ik had deze auto met een jaar dealergarantie gekocht en dat had ik er ook dik uit aangezien ik wel 6 of 7 keer voor die verwarming ben terug geweest, het probleem kwam steeds terug na een tijdje. Ze zeiden alles wat er maar mee te maken heeft te hebben vervangen, maar dat ding bleef alleen maar verwarmen, zelfs met de fan uit. Na een jaar moest ik de auto weg doen vanwege auto van de zaak gelukkig.

Succes ermee, ik denk dat je idd de garage de storingen op moet laten lossen en de koop niet ongedaan gemaakt krijgt, maar proberen kan altijd.
 
Terug
Bovenaan