Andere auto! Van een Auris Hybrid naar een?

Mafs

Net ingestapt
Hallo allemaal,

Wegens omstandigheden is mijn Toyota Auris Hybrid uit 2010 de deur uitgegaan, dus nu zijn we op zoek naar wat anders. Geen haast dus we doen lekker rustig aan met zoeken.
Doordat ik eigenlijk alleen maar 45km heen en terug per dag op de autoweg zit met 80/100km/u kwam de hybride eigenlijk niet tot zijn recht, ook viel het verbruik redelijk tegen met 1 op 18/19 te samen met de relatief hoge wegenbelasting.

De wens is dus een goedkopere auto in gebruik, maar wel comfortabel genoeg voor de dagelijkse ritjes.
Natuurlijk vele gebruikerservaringen gelezen, video's bekeken etc. Hierbij uitgekomen op een VW Up/Mii/Citigo, tevens een testrit gemaakt in een Seat Mii vandaag. Nu moet ik eerlijk bekennen dat de Mii toch een beetje tegenviel, ondanks de veel aangeprezen rijeigenschappen vond ik de Sirion 2 van mijn vriendin beter rijden zowel in vermogen als veercomfort. Alleen de stoelen waren in de Mii beter, desondanks geen 'wow' gevoel bij de Seat ondanks dat die een stuk nieuwer is dan de Sirion.

Oke, lang verhaal kort. Ik zoek een redelijk comfortabele, zuinige 'autoweg cruiser' met in ieder geval airco en cruise control. En natuurlijk staan betrouwbaarheid/lage kosten hoog in het vaandel.

Eisenlijst:
Benzine
Comfortabel
Goedkoop (wegenbelasting/verbruik)
Cruise control

Op de shortlist staat nog een Hyundai i10, daar wil ik nog een proefrit in gaan maken. Tegelijkertijd twijfel ik tussen iets nieuws/duurders/zuinigers of ouder/goedkoper(in aanschaf). Natuurlijk zou de Sirion een goede keus kunnen zijn maar daarin vindt ik de zitpositie niet echt goed.

Budget is in principe tot 10k, maar hoe minder hoe beter natuurlijk!

En als je je eisen in gaspedaal/autotrack invult? Nu komt zo ongeveer iedere A/B-segmenter wel in aanmerking.

Elektrisch, een Leaf bijvoorbeeld, kun je nog 2k subsidie op krijgen?

Kijk eens naar een Suzuki Celerio: ruim van binnen, extreem zuinig ( 26km/l is mijn gemiddeld verbruik ), verassend comfortabel op de snelweg. Goedkoop in wegenbelasting en verzekering.

Ondanks dat het een A-segmenter is, heb je net zoveel ruimte als zijn duurdere broer de Suzuki Swift. Met uitgeklapte bank heb je zelfs nog meer bagageruimte, dan die laatste.

Cruisecontrol kun je achteraf laten inbouwen: ja ik heb dat gedaan, was eenmalig € 500 totaal. Een jong gebruikte Suzuki Celerio, zit zeker onder de € 10.000 al dan niet met cruisecontrol. Dat was geen fabrieksaf optie, dus werd het gewoon door de dealer ingebouwd met een hendeltje.

Je kunt voor een ouder exemplaar gaan uit 2015 met 32.000km voor € 6345 dit is zelfs een Exclusieve uitvoering. De meest luxe uitvoering die je kon krijgen. Al is de comfort uitvoering ook al standaard met airco en bluetooth radio uitgevoerd, die perfect werkt om handsfree te bellen of muziek te luisteren via Spotify.

Echter dan heb je niet zolang APK meer: waarschijnlijk heeft ie nog 2 jaar APK en daarna moet hij jaarlijks. Of je gaat voor een jonger exemplaar, maar dan ben je wel al gauw € 8000 a € 9000 kwijt. Sommige exemplaren gaan zelfs richting de nieuwprijs, die van 2020 zijn en het model uit 2015 is indentiek aan de laatste geleverde modellen.

Want de Celerio heeft nooit een facelift gehad. De mijne heeft nu al bijna 95.000km op de teller, maar ik heb niet echt plannen om afscheid te nemen. Zo zuinig en betrouwbaar is de Suzuki Celerio!

Ik heb de laatste drie jaar dat ik deze auto in eigendom heb, ook mijn ervaringen in een autoreview bij gehouden.

Hallo!
Bedankt voor de snelle reacties, vindt ik altijd leuk op dit forum.
Zal jullie gewoon even bij langs gaan.
@Total Loss
De Opel Karl valt voor mij in ieder geval af, misschien is het gevalletje 'de zeikerds hoor je alleen' maar ik lees erg veel horrorverhalen over de Karl met betrekking tot lekkages, elektrische problemen, gekraak achteras en nog wat kleinere dingetjes.
De Kia en i10 staan zeker nog in het lijstje!

@Carfanatic
Dat klopt helemaal, helaas kun je niet op gewicht kiezen, iig niet bij Gaspedaal. Dat maakt de zoektocht wat langer/ingewikkelder.
Een elektrische auto zit niet in de planning, geen eigen oprit/laadpaal etc. Ook aanschafprijs is nog wel een dingetje wat elektrisch betreft.

@Zunigrijje
Heb ik ook serieus nog overwogen, en meegenomen bij het bekijken/lezen van reviews alleen de looks staan me niet helemaal aan. Misschien moet ik me daar eens overheen zetten en gewoon een proefritje aanvragen.
Die je aangeeft staat ook nog eens relatief in de buurt, bedankt voor je uitgebreide reactie!

Heb een picanto 2 gehad en een vw up! , de up! Was voor mij de veel betere auto , voelde solider aan , reed echt als een maat groter was een volwassen auto.

De picanto heb ik nooit niks mee gehad, ding bracht je van A naar B , en dat is t , stoelen waren ook niet echt fijn .

Oh , en het verbruik was bij dezelfde rijstijl :

Up! 1:15
Kia 1:11,5

Carfanatic zei:
Dat klopt helemaal, helaas kun je niet op gewicht kiezen, iig niet bij Gaspedaal. Dat maakt de zoektocht wat langer/ingewikkelder.
bij autotrack wel

Pakken we die er ook nog even bij ter inspiratie, dankjewel!

NVE87 zei:
Heb een picanto 2 gehad en een vw up! , de up! Was voor mij de veel betere auto , voelde solider aan , reed echt als een maat groter was een volwassen auto.

De picanto heb ik nooit niks mee gehad, ding bracht je van A naar B , en dat is t , stoelen waren ook niet echt fijn .

Van de Kia heb ik het gelezen van het tegenvallende verbruik, al maakt u het wel heel bond, haha.
En de ervaring van de Up! zoals u het beschrijft lees ik erg veel, alleen vond ik het in vergelijk met mijn vriendin haar veel oudere Daihatsu nou niet echt een verkooppunt.

In die omstandigheden en budget zou ik kiezen voor een diesel, en dan een Fiesta of Clio 1.5, net wat comfortabeler dan een A segment.
Alleen aan woon/werk kom je al bijna aan 25.000 km per jaar, dat kan dan met een paar prive km erbij wel uit.

Zelf heb ik voor woon-werkverkeer een Mitsubishi Spacestar aangeschaft als tweede auto. Alle voordelen van een A-segmenter (MRB en verbruik) gecombineerd met de ruimte van een B-segmenter. Zeker op de snelweg rijdt het erg comfortabel. Stuurgedrag kan beter, enigzins onderstuur/gevoelloos door onder andere de kleine smalle banden. Stoelen vind ik prima zitten, alleen mist wat zijdelingse ondersteuning (als je door de bocht gaat). Maar goed, voor het doel vind ik het een prima en verstandige auto. Om nou voor een dubbeltje op de eerste rang te willen zitten...? Dus deze auto is voor jou ook wellicht het overwegen waard.

Mafs zei:
@Zunigrijje
Heb ik ook serieus nog overwogen, en meegenomen bij het bekijken/lezen van reviews alleen de looks staan me niet helemaal aan. Misschien moet ik me daar eens overheen zetten en gewoon een proefritje aanvragen.
Die je aangeeft staat ook nog eens relatief in de buurt, bedankt voor je uitgebreide reactie!
Ik moet eerlijk zeggen, dat toen ik de Suzuki Celerio aanschafte hij voorheen ook niet hoog op mijn verlanglijstje stond: dus ik kan dat wel begrijpen hoor. Pas toen ik een proefrit gemaakt had, was ik overtuigd van de Suzuki Celerio.

Deze kwam ik tegen tijdens een wandeling in Valkenburg

Nu moet ik eerlijk zeggen: de kleur maakt ook veel uit, metallic zilver vind ik zelf veel mooier uit zien dan standaard wit.

haarr zei:
In die omstandigheden en budget zou ik kiezen voor een diesel, en dan een Fiesta of Clio 1.5, net wat comfortabeler dan een A segment.
Alleen aan woon/werk kom je al bijna aan 25.000 km per jaar, dat kan dan met een paar prive km erbij wel uit.
Heb ik ook aan gedacht, zelfs de Clio DCi 1.5, alleen is de wegenbelasting zelfs nog hoger dan bij mijn vorige auto, verbruik en literprijs is dan wel weer gunstiger, alleen met het huidige politieke klimaat m.b.t. diesels geen 'veilige' keuze. Ook bestaat de kans nog dat ik in de toekomst dichter bij werk ga wonen dan zou ik niet graag leeg willen lopen op de MRB. Wel bedankt voor de suggestie.
Rp 3130772 zei:
Zelf heb ik voor woon-werkverkeer een Mitsubishi Spacestar aangeschaft als tweede auto. Alle voordelen van een A-segmenter (MRB en verbruik) gecombineerd met de ruimte van een B-segmenter. Zeker op de snelweg rijdt het erg comfortabel. Stuurgedrag kan beter, enigzins onderstuur/gevoelloos door onder andere de kleine smalle banden. Stoelen vind ik prima zitten, alleen mist wat zijdelingse ondersteuning (als je door de bocht gaat). Maar goed, voor het doel vind ik het een prima en verstandige auto. Om nou voor een dubbeltje op de eerste rang te willen zitten...? Dus deze auto is voor jou ook wellicht het overwegen waard.
Dankjewel, inderdaad een goeie contender zo op het eerste gezicht. En voor een dubbeltje op de eerste rang wil natuurlijk iedereen, toch? Haha.

Total Loss zei:
@Mafs Echt nog nooit van gehoord, heel benieuwd waar die verhalen dan vandaan komen want volgens mij niks over bekend, zie ook onderstaande.

aankoopadvies Opel Karl ( Autoweek )

Onder andere hier weg: https://www.autozine.nl/opel/karl/forum natuurlijk kan dit zoals aangegeven een typische 'zeurders vindt je altijd op het internet' zijn maar het gevoel erbij was in ieder geval niet erg positief.

haarr zei:

(Gezien het aantal kilometers per jaar is diesel best een goede en aantrekkelijke optie. )

Ik zou gewoon kijken in het B segment, naar fijne, betrouwbare en relatief comfortabele auto's als de Renault Clio, Kia Rio, Hyundai I20, Peugeot 208, Citroen C3 of Ford Fiesta, ze rijden veel vaak beter dan verschillende A segment modellen.

Overigens staat de Koreaanse Opel Karl juist erg goed aangeschreven, en is gewoon een aanrader in het A segment. De auto heeft ook een relatief krachtige motor met 75 pk.

Een Suzuki baleno nog een optie, een ruime auto uit het b-segment met gewicht van een auto uit het a-segment. De 1.2 is tot 850 kg en de 1.2 hybride en 1.0 boosterjet tot 950 kg. De 12 hybride komt neer op marketing praat zet geen zoden aan de dijk.

Op de autovergelijker hier kun je op gewicht filteren, wel dubbel checken bij rdw

Mafs zei:
NVE87 zei:

Van de Kia heb ik het gelezen van het tegenvallende verbruik, al maakt u het wel heel bond, haha.
En de ervaring van de Up! zoals u het beschrijft lees ik erg veel, alleen vond ik het in vergelijk met mijn vriendin haar veel oudere Daihatsu nou niet echt een verkooppunt.

Tja, ik hou nu eenmaal van doorrijden , en wil je een beetje voorruit komen moet het gaspedaal toch redelijk vaak tegen de bodem worden aangedrukt , invoegen op de snelweg was ook geen pretje.

Met jouw budget en eisen maar ook rekening houdend met het aantal kilometers dat je rijdt (al begrijp ik niet of je nou 45km enkele reis rijdt of 45km retour) zou ik stiekem toch kijken naar een B segment auto.
Deze rijden vaak veel volwassener dan een A segment auto maar zijn in de kosten wel een stuk goedkoper dan C segment en hoger.

Een Peugeot 208 bijvoorbeeld doet makkelijk 1:16 (uitgaande van de 1.2 benzine 82pk) en kost slechts 26 euro aan wegenbelasting per maand. Dat is maar 6 euro meer dan een A segmenter

Voorbeeld
https://www.autowereld.nl/peugeot/208/1-2-puretech-blue-lion-navigatie-airco-cruise-control-parkeersensoren-34991866/details.html
(basisuitvoering met lagere kilometerstand, maar wel met nieuwe multimedia unit met Android Auto/Apple Carplay)

Auto encyclopedie zei:
Een Suzuki baleno nog een optie, een ruime auto uit het b-segment met gewicht van een auto uit het a-segment. De 1.2 is tot 850 kg en de 1.2 hybride en 1.0 boosterjet tot 950 kg. De 12 hybride komt neer op marketing praat zet geen zoden aan de dijk.

Op de autovergelijker hier kun je op gewicht filteren, wel dubbel checken bij rdw
Zit je wel meteen aan de bovenkant van het budget zie ik, op zich niet erg maar dan heb je wel een relatief kale auto.

NVE87 zei:
Mafs zei:
NVE87 zei:

Tja, ik hou nu eenmaal van doorrijden , en wil je een beetje voorruit komen moet het gaspedaal toch redelijk vaak tegen de bodem worden aangedrukt , invoegen op de snelweg was ook geen pretje.
Dat snap ik!
Bobslee zei:
Met jouw budget en eisen maar ook rekening houdend met het aantal kilometers dat je rijdt (al begrijp ik niet of je nou 45km enkele reis rijdt of 45km retour) zou ik stiekem toch kijken naar een B segment auto.
Deze rijden vaak veel volwassener dan een A segment auto maar zijn in de kosten wel een stuk goedkoper dan C segment en hoger.

Een Peugeot 208 bijvoorbeeld doet makkelijk 1:16 (uitgaande van de 1.2 benzine 82pk) en kost slechts 26 euro aan wegenbelasting per maand. Dat is maar 6 euro meer dan een A segmenter

Voorbeeld
https://www.autowereld.nl/peugeot/208/1-2-puretech-blue-lion-navigatie-airco-cruise-control-parkeersensoren-34991866/details.html
(basisuitvoering met lagere kilometerstand, maar wel met nieuwe multimedia unit met Android Auto/Apple Carplay)

Hoi hoi, 45km heen en terug, 90km per dag dus. Op zich niet zo ver, wel reden om misschien inderdaad iets hoger in het segment te kijken.
De insteek vanaf het begin was alleen wel 'zo goedkoop mogelijk' maar na het testritje van vanmiddag moet ik daar misschien iets in aanpassen.

Persoonlijk geen fan van Peugeot trouwens, horrorverhalen betreffende elektronica e.d. (ook persoonlijk meegemaakt van familie) maar het is wel een mooie auto. Al is 1 op 16 natuurlijk niet echt wat je nou noemt 'zuinig'.
Hij komt in ieder geval op het lijstje!

Lol.
Naar huidige maatstaven is 1:16 gewoon heel netjes.
Overigens is de 208 facelift een hele betrouwbare auto. Dat blijkt ook uit onderzoek van de consumentenbond.
https://www.consumentenbond.nl/test/auto-fiets-reizen/automankementen
Daar scoort deze een keurige 8.1
De eerste generatie van de 208 kende wel problemen.

Zunigrijje zei:
haarr zei:
1 op 16 is niet zuinig?
Nee dat rijdt zelfs een barrel van 20 jaar oud met gemak, zoals bijvoorbeeld een Peugeot 205 de voorvader van de 208.

En een 205 doet 1:14

https://www.spritmonitor.de/en/overview/36-Peugeot/523-205.html?fueltype=2&power_s=50&power_e=100&powerunit=2

Het heeft vaak ook met rijstijl te maken, mijn rustige rijstijl in mijn 208 levert een verbruik op van 1 op 19, 's winters een fraktie meer. Ik ben ook een fervente cruise control gebruiker.

Auto encyclopedie zei:
@mafs klopt de baleno koop je om zijn ruimte.

https://youtu.be/t8IcH7zK5No
Eigenlijk jammer dat ze die samen met de Celerio uit het assortiment gehaald hebben, terwijl in India de Celerio gewoon een facelift gekregen heeft o_O De Baleno is eigenlijk ook wel interessant :D

Zunigrijje zei:
Auto encyclopedie zei:

Eigenlijk jammer dat ze die samen met de Celerio uit het assortiment gehaald hebben, terwijl in India de Celerio gewoon een facelift gekregen heeft o_O De Baleno is eigenlijk ook wel interessant :D

Op autolieffe roest niet heb ik een topic gestart over faceliften die aan Nederland voorbij zijn gegaan. Baleno is al voorbij gekomen, de celerio volgens mij nog niet

Ik val hier van mn kruk, TSer heeft het in zijn voorwoord dat 1:18/19 tegen valt, later staat hier in de tekst dat 1:16 onzuinig is....:confused:

Stif zei:
Ik val hier van mn kruk, TSer heeft het in zijn voorwoord dat 1:18/19 tegen valt, later staat hier in de tekst dat 1:16 onzuinig is....:confused:

Dat spreekt elkaar niet tegen.

Nee maar ik denk dat TS zijn eisen wel bij moet schaven of hij moet overstappen op diesel want 1:16 is gewoon heel keurig en 1:19 voor een C segmenter is zelfs zuinig.

Bobslee zei:
Nee maar ik denk dat TS zijn eisen wel bij moet schaven of hij moet overstappen op diesel want 1:16 is gewoon heel keurig en 1:19 voor een C segmenter is zelfs zuinig.

Als ik ts was zou ik inderdaad een diesel nemen. Wel d segment.

Auto encyclopedie zei:

Haha, niet echt het beste verkooppraatje voor de Baleno die video. Desondanks aardig apparaat, met goede uitrusting. Zal het budget wel eventjes iets omhoog moeten voor een net exemplaar.

En dan over het zuinigheidspraatje. Dit is allemaal relatief.
Voor een zogenaamd 'superzuinige hybride' met de wegenbelasting van een diesel, dan ja valt mij dat verbruik enigszins tegen. Zeker met mijn relatief zuinige rijstijl, en vrijwel 90km per dag constant 100km/u, of minder. Wel is het een apparaat geweest met alles erop en eraan, dat maakt wel iets goed.

Maar als je daar tegenover een kale a/b-segmenter zet met een verbruik van 1 op 16 durf ik dat ook niet betrekkelijk zuinig te noemen, maar wellicht verwacht ik teveel van de moderne kleine autootjes?

In ieder geval daarom zit ik dus ook met het dilemma zoals beschreven in de OP. Ga ik voor een A-segmenter die zuinig is, goedkoop in de belasting, maar wel duur in aanschaf, of kies ik ergens een middenweg. Dus een B-segmenter die iets onzuiniger is, duurder in de belasting en wellicht misschien iets goedkoper? Of juist net zo duur?
Nu dacht ik mijn heil dus te hebben gevonden in een Seat Mii op basis van alle reviews en ervaringen hier op de site maar na het rijden viel het gewoon wat tegen in vergelijking met een Sirion 2 uit 2008 voor nog niet de helft van het geld. Het is dat de Sirion niet echt een lekkere zithouding biedt, anders had ik meteen eentje opgehaald.

Met een 1.0 boosterjet in een Baleno ga je gemakkelijk 1 op 17 halen. Dat deed mijn vrouw met dezelfde motor in een S-Cross en kleine stukjes van 5 tot 6 km enkele reis. Daarbij ook nog redelijk doorrijden.

Nu weet ik niet hoe goed zo’n sirion rijd , maar ik vond de up! Echt goed rijden voor zo’n kleintje , echt heel volwassen rijgedrag, dus was er niet iets mis met die mii waar in je hebt proef gereden ? , ik zou zeggen zoek een ander exemplaar uit en rijd daar eens in , is het dan nog steeds niet wat je verwacht dan heb je denk ik een hele goede sirion.

Ik rij een sirion 2e generatie 1.3. Op de stoelen na wel fijne suto.

Maar ik denk dat een Baleno altijd nog beter is dan een up

308HDI zei:
Is een Clio IV niks? Heb zelf een diesel gehad wat wel fijn reed, maar de 0.9tce schijnt ook goed en zuinig te zijn.
Een Clio IV is weer een belastingcategorie hoger, en de 0,9 TCe lust wel een aardige slok.

Probeer anders eens een Fiat Panda.
Die rijdt verrassend volwassen en is ook nog eens erg betrouwbaar en zuinig.

Hallo!

Of er iets mis was met de Mii weet ik niet, leek prima in orde, misschien hebben wij inderdaad een hele goede Sirion 2 dat zou kunnen.

Denk dat ik van het weekend maar eventjes wat proefritjes moet gaan inplannen, alle kennis die ik heb opgedaan tot dusver is allemaal theorie zo ook van de Mii van te voren.
Turbo blokjes ben ik overigens niet zo van gediend, zet grote vragen bij de betrouwbaarheid na een ton of anderhalf.

Pauli zei:
Probeer anders eens een Fiat Panda.
Die rijdt verrassend volwassen en is ook nog eens erg betrouwbaar en zuinig.
Sorry, de Panda kan mij totaal niet bekoren, het interieur is wel heel... laten we zeggen apart.

Mafs zei:
Turbo blokjes ben ik overigens niet zo van gediend, zet grote vragen bij de betrouwbaarheid na een ton of anderhalf.

Groot gelijk. Die lopen na een ton allemaal de soep in......

https://www.autowereld.nl/volkswagen/golf/1-2-tsi-comfortline-clima-navi-apk-9-2021-31123023/details.html
https://www.autotrack.nl/a/renault-clio-benzine-2008-51008999
https://www.autotrack.nl/a/ford-focus-benzine-2013-50654843

Moet ik anders ook nog wat HDI's, TDI's of CDTI's opzoeken? o_O

Terug
Bovenaan