Magnifieke malloot
Asfaltkampioen
Update:
Paar weken verder, nu een paar proefritten gemaakt in een Astra. Rijden goed, wel bewust naar een 1.4 gekeken. Opties zijn wisselend, maar stuurverwarming lukt wel. Inruil valt niet tegen, 7 à 8 duizend. Maar ik ben benieuwd of er nog andere tips/adviezen zijn.
Ik ga komende week ook een rit maken in een Focus 1.0 125 pk, benieuwd hoe dat rijdt. Begrijp dat je daar ook wel mee naar Oostenrijk kan, ik heb er toch niks zwaarders achter dan een fietsenrek en een dakkoffer op de wagen.
Situatie nu; denk toch wel 20 duizend per jaar, dat is het gemiddelde over de afgelopen 2 jaar met de Mondeo. Eerste jaar wat minder, tweede jaar meer. Nu 193 duizend op de teller. We willen tussen de 7 en 8 duizend bijleggen voor een goede wagen. Als ik dan inruil verwacht ik nog steeds 7 tot 8 duizend terug, dus zoek zelf max 15-16 duizend.
Zoals een aantal zal herkennen; altijd even rondneuzen en kijken naar een andere auto. De ene keer wat serieuzer dan de andere..
Maar nu begin ik toch serieus te twijfelen wat de beste optie is; doorrijden met de huidige auto of voor een andere gaan.
Huidige auto is een Mondeo station (of wagon, pick a side) uit 2013, fijn in de opties ik mis alleen stuurverwarming met mijn slecht doorbloede handen.
De auto heeft geen mankementen, maar met 190k op de teller vraag ik mij af hoe lang ik er nog mee wil rijden.
Niet dat ik bang ben voor grote problemen, maar qua inruil en levensduur van bepaalde onderdelen doe ik er misschien verstandig aan om nu in te ruilen?
Fijn ook is de ruimte; met kinderstoelen op de achterbank maar ook volwassen metgezellen nooit krap; vandaar 2 jaar geleden de overstap vanaf een focus (2011).
Kofferbak was ook fijn, nu is die ruimte iets minder nodig (maar nog altijd prettig bij meubelwarenhuizen en bouwmarkten).
We rijden er vooral korte ritten mee; 4x/week woon-werk, wat maar 20km enkel is, dus geen heel warme motor. Gemiddeld 1x per maand naar familie/vrienden et cetera, dat is dan gelijk een flink stuk snelweg dus niet alleen maar korte ritten. Jaarlijks zo'n 15k. We hadden voorheen een tweede auto (private lease) voor de kleine ritjes, maar die hebben we weggedaan.
De opties waar ik naar kijk:
- Zelfde Mondeo (want bevalt goed) maar dan met minder kilometers of iets jonger; maar is dat de investering waard?
- Opel Astra K, mét stuurwielverwarming en max 150k op de teller. Zijn wel paar mooie te vinden, vraag mij wel af of ik de voorruitverwarming erg ga missen.
- Focus, want vooral voorruitverwarming én stuurverwarming, maar is die ruim genoeg op de achterbank? En dan heeft 1.5 de voorkeur, ik vind 1.0 3-cilinders nooit lekker rijden.
Zoek dus een auto met voldoende ruimte op de achterbank (zelf 1.85), liefst stuurverwarming en mogelijkheid tot dragen dakkoffer en ik wil ook zeker een trekhaak.
Ik vraag mij af wat verstandig is; doorrijden en "sparen", of nu weer investeren zodat we weer wat jaren doorkunnen.
"Simpele" som; je kan elke 2 jaar 4k investeren, of elke 6 jaar 12k... blijft een dure hobby.
Dus schiet maar raak; doorrijden of inruilen en wat is dan een goede inruilwagen? Alvast bedankt!
Paar weken verder, nu een paar proefritten gemaakt in een Astra. Rijden goed, wel bewust naar een 1.4 gekeken. Opties zijn wisselend, maar stuurverwarming lukt wel. Inruil valt niet tegen, 7 à 8 duizend. Maar ik ben benieuwd of er nog andere tips/adviezen zijn.
Ik ga komende week ook een rit maken in een Focus 1.0 125 pk, benieuwd hoe dat rijdt. Begrijp dat je daar ook wel mee naar Oostenrijk kan, ik heb er toch niks zwaarders achter dan een fietsenrek en een dakkoffer op de wagen.
Situatie nu; denk toch wel 20 duizend per jaar, dat is het gemiddelde over de afgelopen 2 jaar met de Mondeo. Eerste jaar wat minder, tweede jaar meer. Nu 193 duizend op de teller. We willen tussen de 7 en 8 duizend bijleggen voor een goede wagen. Als ik dan inruil verwacht ik nog steeds 7 tot 8 duizend terug, dus zoek zelf max 15-16 duizend.
Zoals een aantal zal herkennen; altijd even rondneuzen en kijken naar een andere auto. De ene keer wat serieuzer dan de andere..
Maar nu begin ik toch serieus te twijfelen wat de beste optie is; doorrijden met de huidige auto of voor een andere gaan.
Huidige auto is een Mondeo station (of wagon, pick a side) uit 2013, fijn in de opties ik mis alleen stuurverwarming met mijn slecht doorbloede handen.
De auto heeft geen mankementen, maar met 190k op de teller vraag ik mij af hoe lang ik er nog mee wil rijden.
Niet dat ik bang ben voor grote problemen, maar qua inruil en levensduur van bepaalde onderdelen doe ik er misschien verstandig aan om nu in te ruilen?
Fijn ook is de ruimte; met kinderstoelen op de achterbank maar ook volwassen metgezellen nooit krap; vandaar 2 jaar geleden de overstap vanaf een focus (2011).
Kofferbak was ook fijn, nu is die ruimte iets minder nodig (maar nog altijd prettig bij meubelwarenhuizen en bouwmarkten).
We rijden er vooral korte ritten mee; 4x/week woon-werk, wat maar 20km enkel is, dus geen heel warme motor. Gemiddeld 1x per maand naar familie/vrienden et cetera, dat is dan gelijk een flink stuk snelweg dus niet alleen maar korte ritten. Jaarlijks zo'n 15k. We hadden voorheen een tweede auto (private lease) voor de kleine ritjes, maar die hebben we weggedaan.
De opties waar ik naar kijk:
- Zelfde Mondeo (want bevalt goed) maar dan met minder kilometers of iets jonger; maar is dat de investering waard?
- Opel Astra K, mét stuurwielverwarming en max 150k op de teller. Zijn wel paar mooie te vinden, vraag mij wel af of ik de voorruitverwarming erg ga missen.
- Focus, want vooral voorruitverwarming én stuurverwarming, maar is die ruim genoeg op de achterbank? En dan heeft 1.5 de voorkeur, ik vind 1.0 3-cilinders nooit lekker rijden.
Zoek dus een auto met voldoende ruimte op de achterbank (zelf 1.85), liefst stuurverwarming en mogelijkheid tot dragen dakkoffer en ik wil ook zeker een trekhaak.
Ik vraag mij af wat verstandig is; doorrijden en "sparen", of nu weer investeren zodat we weer wat jaren doorkunnen.
"Simpele" som; je kan elke 2 jaar 4k investeren, of elke 6 jaar 12k... blijft een dure hobby.
Dus schiet maar raak; doorrijden of inruilen en wat is dan een goede inruilwagen? Alvast bedankt!