ANBW koerslijst up-to-date?

ElandBest

Net ingestapt
Hallo,

Mijn auto is helaas gestolen en zit nu in het traject van verzekering/vergoeding. De verzekering houd de ANWB koerslijst aan mbt waardes. Heeft iemand enig idee of je deze waarde kan 'aanvechten'? Of wanneer deze opnieuw geijkt worden?

Door de huidige gekte op de tweedehands markt koop ik namelijk alleen een oudere auto met meer KMs voor de dagwaarde indicatie bij de ANWB..

Nog tips?

Ik vind de koerslijst aardig accuraat. Had m zelf onlangs ook nodig en heb m ook vergeleken met Autotelex en die kwamen aardig overeen.

Ik zit nu in traject van aanschaffen van een auto,, en de vraagprijzen 'kopen bij merkdealer' komen aaedig overeen met de vraagprijzen, als zit daar zeker een ba dbreedte in (zoals de ANWB ook aangeeft, het is een indicatieve prijs).

Dat jouw verzekering deze lijst dus aanhoudt om de dagwaardevergoeding te bepalen lijkt me redelijk. En het klopt dat je aannemelijk voor dit bedrag dus niet een gelijkwaardige auto kubt terugkopen. Heel zuur, maar je gaat er financieel altijd het schip mee in, tenzij je verzekerd bent voor de aanschafwaarde (kan vaak tot bv 3 jaar, oud onder specifieke voorwaarden)

Het principe van een (uitbetaling van een) verzekering is simpel: je mag er niet beter van worden, maar je mag er ook niet slechter van worden.
Het probleem van de ANWB-koerslijst, en van dagwaardes in het algemeen, is dat ze zijn gestoeld op het idee dat je nu een andere auto kan kopen zonder inruil, dat je dus korting krijgt. En in de huidige overspannen markt is dat zeker geen zekerheid meer...
Wat je verzekering ook zegt: het wettelijke principe van (geleden) schade blijft overeind staan: jij moet een gelijkwaardige auto kunnen terugkopen van het aan jou uitbetaalde bedrag. Dat is nl. wat een dagwaarde veronderstelt. Dat aan de ene kant qua gelijke uitvoering met gelijke km's en in gelijke onderhoudstoestand, aan de andere kant dan wel zonder garantie of extra's als nieuwe APK, onderhoudsbeurt of poetsbeurt.
1) als je een rechtsbijstandsverzekering hebt schakel die dan in.
2) als je lid bent van de ANWB: bel ze op. Er lopen daar mensen rond die naar jouw auto kunnen kijken en individueel kunnen vaststellen wat de dagwaarde zou zijn. Dus niet algemeen maar precies voor jouw auto. Heb ik ooit ook gedaan. Mijn auto was gestolen, telefonisch zei mijn verzekering dat de expert hem op fl. 8.000 schatte, de ANWB zei ook telefonisch dat fl. 15.000 de waarde zou zijn; ik kreeg uiteindelijk fl. 15.000,- (ben je geen lid: zoek iemand die dat wel is, zet alles van je auto op papier zoals merk, type, motor, model, km-stand, uitvoering, extra's en laat hem/haar bellen; lid-nr bij de hand)
3) als ze de ANWB koerslijst gebruiken let dan op de valkuilen bij het gebruik ervan ! Vul hem zelf bv eens in (kan online) en zie dat je slechts een paar extra's kan aanklikken. Rechts staat dan de nieuwprijs. Mijn auto die ik in 2020 particulier wilde verkopen had meer pakketten en extra's dus ik heb alle extra's aangeklikt, ook die ik niet had (dus en metallic lak en parelmoer lak); om zo toch een nieuwprijs te krijgen die in de buurt kwam van mijn bekende nieuwprijs. Doe je dat niet dan wordt een te lage nieuwprijs gebruikt en is de getoonde prijs te laag.
4) als je weet wat de ANWB in jouw specifieke geval aangeeft kan je gaan zoeken op internet obv meeneemprijs om te kijken of je iets zou kunnen kopen.
5) weet je niets ga dan gericht zoeken; en neem dat mee naar je verzekering, ga desnoods langs bij het Juridisch Loket; en zeg dat ook tegen je verzekering: als je een ANWB-prijs of een realitische prijs van een betrouwbare garage hebt kan je dat aanvoeren in een gesprek. Zeg ook gewoon dat in de huidige overspannen markt ook koerslijstprijzen slechts richtprijzen zijn en dat jouw specifieke geval ook een individuele benadering verdient. Soms zijn verzekeraars echte klojo's maar als je je constructief, beschaafd/vriendlijk en realistisch opstelt zijn ze vaak ook voor rede vatbaar.

Succes !

Terug
Bovenaan