Allseaon M+S en 3PFMS geschikt in scandinavie?>

A

Anoniem

Guest
Goedemiddag,

Ik heb een aparte vraag. Op dit moment rijd ik op met all-weather banden (18 inch). Deze zijn voorzien van het M+S symbool en het symbool met de bergjes met sneeuwvlok. Komende winter reis ik een stuk door Noorwegen en Zweden met deze auto ivm wintersport.

Op papier (nagevraagd bij de Zweedse ANW:cool: is het in orde om met deze banden in Scandinavië te rijden. Is het verstandig om met deze banden in een sneeuwrijke omgeving te rijden? Heeft iemand hier ervaring mee? Of is het verstandig om winterbanden te nemen (of te huren)?

Ben benieuwd of iemand hier iets van weet of deze landen ook in de winter heeft bezocht.

Ik hoor het graag! Bij voorbaat dank.

Groetjes,

Oh ja. het zijn continental conticontact TS815 banden..... wellicht iemand mee bekend?

Hangt heel erg van het type wegen af......sneeuwkettingen lijkt mij iets belangrijker om bij je te hebben. Op de snelweg (voor zover je die hebt tot plaats bestemming) is het prima.

Inderaad. Sneeuwkettingen gaan sowieso mee. Echt bergop en bergaf is er niet zozeer bij (geen grote hoogteverschillen). Snelwegen houden op een gegeven moment wel op. Het zijn dan secundaire wegen maar ook weer geen bospaden. Er kan in korte tijd veel sneeuw vallen waardoor het wegdek wel vaak besneeuwd raakt.

Qua wetgeving voldoe je inderdaad aan de eis qua geschikte winterbanden gezien het M+S symbool, echter uit ervaring (ik woon in Finland) kan ik je wel vertellen dat je bij veel onverwachtse sneeuw of simpelweg vorst aardig in de problemen kunt komen.
Sneeuwkettingen in de kofferbak en lekker rustig aan doen dan komt het wel goed.

Dank voor je reactie. Ik ben wel eens bij vrienden geweest in de winter (ook in de zomer) in Finland. Prachtig... veel sneeuw. Ook op de wegen. We gaan naar de regio Dalarna, via Oslo. Eerst wat snelwegen en daarna is het een secundaire eenbaansweg. Geen grote hoogteverschillen. Zit er alleen niet op te wachten om steeds weg te glijden op een besneeuwd wegdek en dat ik dat had kunnen voorkomen met 100% winterbanden.... vraag me ook af of winterbanden nu zoveel beter zijn dan all-weatherbanden op sneeuw. Met heel veel onverwachtse sneeuw (een blizzard oid) zit je met winterbanden volgens mij in dezelfde penarie....

De "echte" Scandinavische winterbanden zijn zgn wrijvingsbanden en hoe meer sneeuw er ligt hoe meer grip ze hebben eigenlijk. Ik heb hier ook weleens een winter geprobeerd op gewone M+S banden te rijden maar na een week of wat toch maar echt goede banden gekocht, sneeuw is nog wel te doen maar ijs op de weg en je gaat gewoon voor gaas. Ik heb onder mijn eigen auto spijkerbanden, dan ploeg je eigenlijk gewoon overal doorheen maar daar mag je in de rest van Europa weer niet mee rijden.

Maar check vooral je profiel, M+S banden doen eigenlijk weinig meer bij minder dan 4mm.

Thanks weer. Ik zal het profiel checken. Dat is nog prima volgens mij. Auto is bijna nieuw. Wat zijn dan echte Scandinavische winterbanden? Zijn die hier überhaupt te huur/te koop?

Ik denk dat alles wel te koop is in Nederland, je zou ze wellicht alleen moeten bestellen via de lokale bandenhandel. De meeste goede winterbanden hebben naast de letters M+S ook een pictogram van een berg met 3 toppen en een sneeuwvlok.
Zelf heb ik goede ervaringen met de Michelin X-ice en Nokian Hakkapeliitta.

Dat is het bizarre. Ik heb continental banden met M+S logo en een logo met 3 toppen en een sneeuwvlok. Vandaar ook mijn verwarring. Officieel zijn het all-weatherbanden....

Dat soort banden die je noemt zijn wrs onwijs duur (in 18") en dan voor anderhalve week....

Dan zou ik het in jouw geval gewoon met de huidige banden proberen, mits het profiel meer dan 4mm is.
Kost inderdaad een paar centen, een setje Michelin X-Ice in 18" gaat al snel richting 1000€ incl. montage.
Mocht je daar nu bij aankomst denken dat het écht niet gaat lukken kun je altijd lokaal nog een set huren of kopen, eventueel gebruikt. Hier in het Noorden is er altijd een zeer ijverige handel in gebruikte banden rond deze tijd van het haar :)

Ik weet niet wat voor auto het is maar een set winterbanden op staal kan ook nog een optie zijn.

(even aangenomen dat een 15 of 16 inch set past.)

Goed idee. Ter plekke beoordelen. Wellicht is het ook prima weer (koud en droog). Andere tip is ook niet verkeerd (op staal). Heb wel 18" nodig. het is een SUV. Mag je - mits je niet te hard rijdt - evt op sneeuwkettingen rijden? Als het echt bar en boos zou worden? Hoe gaat dat in Finland (vergelijkbaar klimaat).

Sneeuwkettingen mogen wel, maar heb ze nog nooit in gebruik gezien in elk geval. Waarschijnlijk omdat iedereen hier gewoon op winterbanden rijdt aangezien het simpelweg verplicht is in december, januari en februari en toegestaan van november tot maart (in het geval van spijkerbanden)
In praktijk rijden de meesten met wrijvingsbanden van oktober tot april aangezien de temperaturen dan al (of nog) onder het vriespunt kunnen dalen of er onverwachts nog sneeuw kan vallen.

Thanks. Ik zorg voor goede sneeuwkettingen die ik kan gebruiken als ik echt in een bizarre super sneeuw situatie terecht zou komen. Ik ga het proberen met de M+S / 3PFMS banden met voldoende profiel.

Ik heb de route via Oslo naar Lillehammer vaker in de winter gereden : dat traject geeft geen hoogteproblemen.
Een goed te rijden traject, waarbij ik maar 1 maal problemen had , namelijk de sneeuwvrije E6 tussen Oslo en Hamar, veranderde ineens in een ijsbaan door opvriezing van natte wegdeel. Zomaar ineens dus een spekglad deel, waar al verschillende auto's links en rechts in de berm lagen .

Ondanks de 4x4 aandrijving van de pick-up en de Nokian winterbanden,heb je op ijs niet zoveel te vertellen ( daar zijn de spijkerbanden voor bedoeld) maar met heel voorzichtig rijden en wat lichtjes glijden was het leed na een paar honderd meter geleden en was de weg verder weer prima.
In Noorwegen geldt wat banden betreft hetzelfde als je over Zweden schrijft : banden met M+S sneeuwvlok, worden als winterbanden gezien, mits een profiel van meer dan 5 mm.
Sneeuwkettingen zijn verplicht voor personenauto's met zomerbanden, maar zijn sowieso altijd verstandig om mee te nemen.

Voor wat betreft dit , ben je dus voldoende uitgerust met de M+S banden en voor erger voorbereid met de kettingen.

n.b. de verbinding tussen Noorwegen en Zweden ken ik niet en Zweden (en Finland) alleen van de zomermaanden.

Tiekertak zei:
Dat is het bizarre. Ik heb continental banden met M+S logo en een logo met 3 toppen en een sneeuwvlok. Vandaar ook mijn verwarring. Officieel zijn het all-weatherbanden....

Dat soort banden die je noemt zijn wrs onwijs duur (in 18") en dan voor anderhalve week....

je kan ook een auto huren, hoef je niet eerst naar scandinavie te rijden (wat ook een hoop kost) en krijg je een geschikte auto voor het gebied (wel even zeggen waar je gaat rijden). Dan kan je ook een keer spijkerbanden proberen en je niet plug-in auto inpluggen voor de blokverwarming.

Ga zelf van de winter naar Finland en heb daarvoor dus ook van die Scandinavische winterbanden gekocht. Het zijn Michelin X-Ice Xi3's, voor €63 per band gekocht (ex montage en balanceren). Als je maar een beetje weet te Googlen kun je de prijs best drukken. Ben benieuwd hoe veel grip ze gaan geven op sneeuw en ijs, beetje slippen en glijden zal sowieso wel gebeuren denk ik :cool:

De laatste test die ik had gelezen gaf aan dat de Michelin X-ice bijna net zo goed is op ijs als een matige spijkerband, dit dankzij hele kleine slitjes in het profiel die tegen de looprichting in staan en daarmee zich zeg maar in het ijs graven.
Maar uiteraard is het aanpassen van de rijstijl voorzorgsmaatregel nummer 1.
Wel een goede prijs hoor, bij de Toyota dealer zag ik prijzen van 600€ voor een set van 4 in 16" ex montage.

Wij hadden onder de Toyota: Yokohama iceGUARD iG51v . Wij hebben ook scandinavische omstandigheden maar dan 10x 'erger' .

Dat zijn prima bruikbare tips. Dank! Wij rijden in elk geval 100% zeker de route Oslo ri. Trysil; stukje omhoog en dan een klein stukje Zweden in.
Als ik zo op streetview kijk zijn dit wegen zonder hoogteverschil. Dat geeft ons contact bij het skigebied ook aan. Streetview is opgenomen in de winter; veel sneeuw op de weg, maar het zijn goede wegen. We gaan het gewoon zo proberen en nemen de kettingen mee voor het geval dat....

Terug
Bovenaan