All season vs zomer/winter banden

Pobresh zei:
R-W zei:
Conclusie is dat dat niet zo is én, zelfs opmerkelijk, dat de allseasons zelfs vaak nog slechter zijn dan winterbanden in de zomer, terwijl dat al een no-go is.

Eh, goeie winterbanden gaat de conclusie over. Dat betekend dat all seasons gemiddeld slechter presteren in de zomer dan de BESTE winterbanden. Niet als de gemiddelde winter of zomer band.
Nou is de suggestieve manier van concluderen daar niet zo duidelijk mee, dus kun je het anters interpreteren.

Winterbanden in de zomer kan best. Verslijten vooral erg snel. Ik zou een wintersetje onder de 4mm gewoon in de zomer oprijden. Scheelt weer een slok op een borrel o_O

Uit de uitleg van bovenstaande anwbtest:
De prestaties van de all seasonbanden zijn hierbij niet alleen onderling vergeleken maar ook met de prestaties van zomerbanden in de zomer en winterbanden in de winter. Alleen zo kunnen we beoordelen of de all seasonbanden een echt alternatief vormen voor gebruikers.
Als referentie zijn in de tabel de scores van een goede (4-sterren niveau) zomer- en winterband opgenomen. Deze referentiebanden hebben niet mee gedraaid in de slijtagetests, want we laten geen auto's op zomerbanden rijden in de winter en geen auto's op winterbanden in de zomer

R-W zei:
gezien het bovenstaande lijkt mij voor iemand die 3000 km per jaar rijdt en de auto niet kan laten staan bij sneeuw
All seasons de beste keuze.

Als je niet wil/kan wisselen en geen alternatief hebt, dan misschien wel, hij kan de auto alleen wél laten staan, ben ik tenminste van uitgegaan gezien dit :

Misschien belangrijk om erbij te vermelden dat de astra echt als 2e auto gebruikt wordt. En dat voor alle lange ritten na mijn werktijd alleen mijn leaseauto wordt gebruikt, die in de winter wel is voorzien van winterbanden

in de eerste post lees ik dit:

Onze astra h station is toe aan 4 nieuwe banden. Deze auto wordt naast mijn leaseauto door mijn vrouw gebruikt voor haar woon-werkverkeer en het halen en brengen van de kids naar school. Hij rijdt max 3000 km per jaar.

Dan zouden vrouw en kinderen ijsvrij moeten nemen als de auto op zomerbanden staat ... ;)

Maar 3000 km aan woon en werk is niks.
Als je uitgaat van 200 werkdagen in een jaar is dat 7,5 km enkele reis.
Tel de sport van de kids erbij op. En de redenen om 4s te overwegen in plaats van een zeer goed presterende reguliere band storten imo in elkaar.
Maar de TS ziet dit anders. Dus ja...

Met zo weinig kilometers per jaar kan je even goed het hele jaar door met winterbanden rijden, na 7 jaar zijn ze nog niet versleten en in geval van sneeuw (en ja, 3 winters geleden lag er veel en lang sneeuw) kan je nog best goed uit de voeten met je auto.

Er zijn trouwens merken zat die winterbanden maken die in de zomer nog best goed presteren.

BartF7P zei:
Met zo weinig kilometers per jaar kan je even goed het hele jaar door met winterbanden rijden, na 7 jaar zijn ze nog niet versleten en in geval van sneeuw (en ja, 3 winters geleden lag er veel en lang sneeuw) kan je nog best goed uit de voeten met je auto.

Er zijn trouwens merken zat die winterbanden maken die in de zomer nog best goed presteren.

Als dat de keuze is doe dan maar 4s banden......

Nico GTR zei:
Tel de sport van de kids erbij op. En de redenen om 4s te overwegen in plaats van een zeer goed presterende reguliere band storten imo in elkaar.

Wat is toch die aversie tegen All Season banden? Ik verbaas me daar eerlijk gezegd wel een beetje over ...

Blackadder the 5th zei:
Nico GTR zei:

Wat is toch die aversie tegen All Season banden? Ik verbaas me daar eerlijk gezegd wel een beetje over ...

Auto's worden steeds sneller, veiliger en geven ook een extra gevoel van veiligheid. Dan kun je inderdaad zeggen, vroeger was het klimaat ook wat koeler of althans dat is het algemeen geaccepteerde idee. Een reguliere band zoals jij liet zien was toen gemeengoed. Maar de auto was langzamer en had ook een langere remweg vanuit de constructie bekeken.
Uiteindelijk kregen we een verschuiving naar een band die beter was in grip op hoge snelheid, qua draagvermogen, opvangen van zijwaartse krachten, beter in hysteresis, afvoeren van regenwater, etc.
Autos werden sneller en mensen gingen ook sneller rijden. Verkeersdoden daalden. Toen kwam de vraag om ook in de winter mobiel te blijven en de winterband zoals we die vandaag de dag kennen werd ontwikkeld.
Daarin ook het onderscheid makend in een band die voor de echte winters was of een die redelijk was op sneeuw en goed in de koude regens zoals wij die kunnen hebben en met de juiste keuze die je hebt gemaakt bij het selecteren van je banden is het een aanvulling op de veiligheid die je hebt in een auto.

De reguliere zomerband en de winterband die je selecteert hebben elk hun eigen compromis, slijtage, geluidsniveau, enfin die kennen we!
Ga dan vervolgens daar tussen in zitten en je ziet dat je nooit het echte remvermogen kunt opwekken waar de auto toe in staat is.
Dan hebben we het in een ander topic over de huidige houding van fietsers, en daarbij het gevaar dat je er zo een op je motorkap kunt hebben, dan is 10 meter een heel end!
Zeker als je daarbij optelt dat de meeste mensen niet eens echt op het maximum van de auto remmen vanwege zithouding en je komt op een compromis die ik persoonlijk niet vind kunnen.
Niet dat ik mensen veroordeel daarom, want er zitten voordelen aan! Maar als je de vraag stelt, je krijgt een paar testen te zien die duidelijk de conclusie laten zien en dan alsnog 2900 km gaat afleggen op banden die je net dat maximale niet kunnen geven. Ja dan vraag ik me af waarom.

Je kunt mij daarom ook veroordelen hoor! Ik ga geen investering aan in winterbanden dit jaar, en dan twijfel ik nu nog even of ik de banden achter die op 4 mm zitten zal vervangen zodat het minimum aan profiel 6 mm is wat onder de auto ligt.
Maar ik zal de auto niet rijden in de sneeuw, echter denk ik niet dat ik een gigantische achterstand zal hebben op mijn gevaarlijke zomerecobandjes.
Daar leg ik een compromis. Maar dat is volgens de test een betere dan 4S banden.

Nico GTR zei:
Blackadder the 5th zei:
Nico GTR zei:

Auto's worden steeds sneller, veiliger en geven ook een extra gevoel van veiligheid. Dan kun je inderdaad zeggen, vroeger was het klimaat ook wat koeler of althans dat is het algemeen geaccepteerde idee. Een reguliere band zoals jij liet zien was toen gemeengoed. Maar de auto was langzamer en had ook een langere remweg vanuit de constructie bekeken.
Uiteindelijk kregen we een verschuiving naar een band die beter was in grip op hoge snelheid, qua draagvermogen, opvangen van zijwaartse krachten, beter in hysteresis, afvoeren van regenwater, etc.
Autos werden sneller en mensen gingen ook sneller rijden. Verkeersdoden daalden. Toen kwam de vraag om ook in de winter mobiel te blijven en de winterband zoals we die vandaag de dag kennen werd ontwikkeld.
Daarin ook het onderscheid makend in een band die voor de echte winters was of een die redelijk was op sneeuw en goed in de koude regens zoals wij die kunnen hebben en met de juiste keuze die je hebt gemaakt bij het selecteren van je banden is het een aanvulling op de veiligheid die je hebt in een auto.

De reguliere zomerband en de winterband die je selecteert hebben elk hun eigen compromis, slijtage, geluidsniveau, enfin die kennen we!
Ga dan vervolgens daar tussen in zitten en je ziet dat je nooit het echte remvermogen kunt opwekken waar de auto toe in staat is.
Dan hebben we het in een ander topic over de huidige houding van fietsers, en daarbij het gevaar dat je er zo een op je motorkap kunt hebben, dan is 10 meter een heel end!
Zeker als je daarbij optelt dat de meeste mensen niet eens echt op het maximum van de auto remmen vanwege zithouding en je komt op een compromis die ik persoonlijk niet vind kunnen.
Niet dat ik mensen veroordeel daarom, want er zitten voordelen aan! Maar als je de vraag stelt, je krijgt een paar testen te zien die duidelijk de conclusie laten zien en dan alsnog 2900 km gaat afleggen op banden die je net dat maximale niet kunnen geven. Ja dan vraag ik me af waarom.

Je kunt mij daarom ook veroordelen hoor! Ik ga geen investering aan in winterbanden dit jaar, en dan twijfel ik nu nog even of ik de banden achter die op 4 mm zitten zal vervangen zodat het minimum aan profiel 6 mm is wat onder de auto ligt.
Maar ik zal de auto niet rijden in de sneeuw, echter denk ik niet dat ik een gigantische achterstand zal hebben op mijn gevaarlijke zomerecobandjes.
Daar leg ik een compromis. Maar dat is volgens de test een betere dan 4S banden.

Oei, dat is een uitgebreid antwoord ... ;)

Mijn eerste ervaring met winterbanden was bij mijn vorige auto. De zomerbanden waren halverwege en de winterbandenhype was toen al een tijdje aan de gang. Ik heb toen een 2e hands setje gekocht voor mijn Golf en kon ze toen meteen goed uitproberen, want er was net een periode met veel sneeuw en ijs. Reed inderdaad een stuk beter dan de zomerbanden, maar na 3 weken kreeg ik op 1 van de banden een bult in de zijwang.
Werden dus 2 nieuwe winterbanden ... :cry:

Heb met deze set 2 winters gereden en daarmee mijn zomerbanden nog wat langer kunnen gebruiken.
Uiteindelijk heb ik de Golf verkocht en bij mijn Audi A2 zat een setje gebruikte winterbanden.
Heb deze nog elke winter trouw gemonteerd, de afgelopen 2 winters waren ze eigenlijk niet nodig, en had er meer last
(meer doorslaan bij het optrekken, minder bochtvast) dan gemak van.
Op de winterbanden reed de auto wel comfortabeler (minder stuiteren op de weg) doordat de winterbanden & velg maar 12 kg/stuk weegt,
tegen 17 kg voor de bredere zomerbanden met lichtmetalen velgen.

Als het setje versleten/verdroogd is, overweeg ik toch om All Seasons te monteren, omdat ik de auto zomer en winter wil kunnen gebruiken.
2 setjes verslijt ik niet bij 8000 km/jaar en na zoveel jaar gebruik verdrogen/verharden de banden, wat ook niet bevorderlijk is voor de wegligging.
Uiteindelijk ben je gedurende de winterperiode ook beperkt wanneer je winterbanden gebruikt terwijl er geen sneeuw ligt,
en defensief rijden is mijns inziens altijd verstandig, ongeacht welk type band je onder de auto hebt en in welke weersomstandigheden je rijdt.

Met bijna versleten zomerbanden in de sneeuw ben je mijns inziens kansloos,
dan kun je beter 4-seizoenenbanden/winterbanden hebben ... ;)
Weet niet of je de keus hebt om de auto te laten staan.
Wat ook kan gebeuren is dat het gedurende de dag gaat sneeuwen terwijl je op het werk/school bent, je kunt niet alles voorzien ... ;)

Wat mij betreft, ieder moet het voor zichzelf weten, ik kan niet in andermans portemonnee kijken.
Uiteindelijk is het beschikbare budget (mede)bepalend voor de bandenkeuze.

Nico, Zelf nooit op 4 seizoenenbanden gereden zeker? En nee ik wil ze niet de hemel in prijzen. Maar wat ik eerder al aangaf is dat bandentests uit gaan van 1 type auto en 1 bandenmaat. Das geen goeie referentie.
Ik heb vaak genoeg gehad dat mensen bepaalde banden de hemel in prezen en het bleek met een andere maat op een andere auto echt de grootste troep te zijn die je eronder kon hebben.

Maar nico, je doet toch hts autotechniek? Daar moet je toch ook wel leren dat elk onderscheid in factoren andere resultaten kan opleveren?
Tis allemaal niet zo zwart-wit.

Buiten dat; Het gaat hier om 1 test die deze conclusie trekt.

En een gemiddelde liefhebber/bandenkenner e.d. vergeet dat een goeie zomer en winterset soms wel 3x zo duur is als 1 set all seasons.
Dus dan krijg je dat mensen zeggen: ja wil liever zomer en winterset... maar dat kunnen we niet betalen dus gaan er goedkope zomer en goedkope winterbanden op...
Ja dan zijn fatsoenlijke all seasons toch echt beter dan die goedkope rommel...
Rijdt genoeg op nankang rond in de zomer. Terwijl die banden over het algemeen bang voor regen zijn (en toch zijn er mensen die daar geen last van hebben). Maarja goedkoop en bij bepaalde bandenmaten is dat het enige merk wat ze heeft dus dan moet je wel.

En ja. Banden zijn duur. En meestal is zo'n overweging niet op een verschil van enkele euro's per band maar bijvoorbeeld 2x zo duur voor A merk versus Goedkoop spul. En dan nog wilt het niet eens zo zijn dat een A merk beter is.

Maar je kunt hele boeken volschrijven over het wel en niet van banden. Afwegingen, tests enzovoorts. Zolang je er maar vanuit 1 visie naar kijkt heb je er uiteindelijk nog niets aan.

Een goede band zal een verbetering opleveren. Dat staat voorop. Maar wat die goeie band is, hangt van zoveel verschillende factoren af. Dat het gewoon nooit een vaste conclusie kan hebben.
Dan zou je zo kunnen denken: als iedereen op dezelfde banden (want de beste getest) zou rijden is het een stuk veiliger op straat.
Maar zo zwart-wit is dat niet.
Ik denk dat de enige die daar voordeel aan heeft, de bandenfabrikant is van dat type band en niet de verkeersveiligheid.

Probresh zei:
Nico, Zelf nooit op 4 seizoenenbanden gereden zeker? En nee ik wil ze niet de hemel in prijzen. Maar wat ik eerder al aangaf is dat bandentests uit gaan van 1 type auto en 1 bandenmaat. Das geen goeie referentie.
Ik heb vaak genoeg gehad dat mensen bepaalde banden de hemel in prezen en het bleek met een andere maat op een andere auto echt de grootste troep te zijn die je eronder kon hebben.

Nee, nog niet gedaan. Dus ja ik kijk voornamelijk naar die testen. En daar heb je gelijk in, maar het is de enige manier om onderling goed te vergelijken. Dat was volgens mij ook de achterliggende gedachten om die nieuwe Europese kaartjes te maken met daarop de prestaties in nat, geluid en zuinigheid. Wat ook onder vuur lijkt te liggen van tijd tot tijd. Maar ja dat gevaar is zeker aanwezig, zeker als je kijkt naar verschillen in aandrijving en alles.

Probresh zei:
Maar nico, je doet toch hts autotechniek? Daar moet je toch ook wel leren dat elk onderscheid in factoren andere resultaten kan opleveren?
Tis allemaal niet zo zwart-wit.

3x ja. ;)

Probresh zei:
En een gemiddelde liefhebber/bandenkenner e.d. vergeet dat een goeie zomer en winterset soms wel 3x zo duur is als 1 set all seasons.
Dus dan krijg je dat mensen zeggen: ja wil liever zomer en winterset... maar dat kunnen we niet betalen dus gaan er goedkope zomer en goedkope winterbanden op...
Ja dan zijn fatsoenlijke all seasons toch echt beter dan die goedkope rommel...

Dat is zeker waar!

Maar idd het is niet zwart wit, dat mag ik ook niet vergeten heb je helemaal gelijk in!

Blackadder zei:
Oei, dat is een uitgebreid antwoord ...

Tsja, dat was ik je opzich wel verschuldigd denk ik. ;)

Blackadder zei:
Uiteindelijk ben je gedurende de winterperiode ook beperkt wanneer je winterbanden gebruikt terwijl er geen sneeuw ligt,
en defensief rijden is mijns inziens altijd verstandig, ongeacht welk type band je onder de auto hebt en in welke weersomstandigheden je rijdt.

Met bijna versleten zomerbanden in de sneeuw ben je mijns inziens kansloos,
dan kun je beter 4-seizoenenbanden/winterbanden hebben ... ;)
Weet niet of je de keus hebt om de auto te laten staan.
Wat ook kan gebeuren is dat het gedurende de dag gaat sneeuwen terwijl je op het werk/school bent, je kunt niet alles voorzien ... ;)

Wat mij betreft, ieder moet het voor zichzelf weten, ik kan niet in andermans portemonnee kijken.
Uiteindelijk is het beschikbare budget (mede)bepalend voor de bandenkeuze.

Jep

Zeker, dan heb je geen kansen meer om nog enigzins iets gedaan te krijgen. De keuze altijd, maar of de trein ook werkt, planning is om nog op stage te gaan in Februari dus dan word de kans dat ik aan t werk ben en dus van huis met de auto behoorlijk groot. 1 van de redenen dat ik erover nadenk toch een setje winterbanden aan te schaffen.

Maar dan blijf ik er toch bij dat ik dan persoonlijk het liefste mijn geld uitgeef aan een goede set reguliere banden dan aan een set 4s banden. Ik zal ook eens zoeken naar de mogelijkheid een Clio te rijden met 4s banden. Dan ga ik mijn mening uitbreiden met een ervaring.

Nico GTR zei:
Maar dan blijf ik er toch bij dat ik dan persoonlijk het liefste mijn geld uitgeef aan een goede set reguliere banden dan aan een set 4s banden. Ik zal ook eens zoeken naar de mogelijkheid een Clio te rijden met 4s banden. Dan ga ik mijn mening uitbreiden met een ervaring.

Persoonlijke mening is natuurlijk niks mis mee ;)

Als er bij mij een 2e set komt (opknapsetje wielen liggen er wel) word dat een zomersetje. De winterset blijft dan de all season set als die nog voldoende profiel heeft. Gelukkig presteren die beter in de winter dan een zomerband of een goedkope winterband ;)
En niet omdat ik zo ontevreden ben met de all seasons. Maar met wat extra verbeteringen aan het onderstel en een set goeie zomerbanden zal die beter op de weg liggen dan nu al het geval. Maar ook omdat het 2e setje wielen dan ook mooi blijft in de winter ipv pekel gaat vreten.
Want of het nou sneeuwt of niet. Pekel strooien ze toch wel...

Nico GTR zei:
Ja, terwijl het beter is voor het milieu dat niet te doen. Maar ja.....

En beter om het niet te doen vanwege de roest en oxidatie die het veroorzaakt op auto's

Maarja toch blijven ze het doen, want men past zich niet aan aan de weersomstandigheden...
Hee das nou net waarom winterbanden ook zo'n hype zijn als er een keer sneeuw ligt :)

Pobresh zei:
Nico GTR zei:

En beter om het niet te doen vanwege de roest en oxidatie die het veroorzaakt op auto's

Maarja toch blijven ze het doen, want men past zich niet aan aan de weersomstandigheden...
Hee das nou net waarom winterbanden ook zo'n hype zijn als er een keer sneeuw ligt :)

Het verkeer is (zeker door de week) veel te druk voor om op de gok maar eens niet te strooien.
Een onverwachte nachtvorst op een nat wegdek kan al de grootste ellende opleveren:
je merkt pas dat het glad is als je achterste voren in de sloot ligt, of je nu winterbanden hebt of niet ... :cry:

Pobresh zei:
Nico GTR zei:

En NL ligt ook gelijk stil als er sneeuw ligt. Dus wat dat betreft. ;)

Eigenlijk voldoen alle A-merken banden, of het nu een zomer- winter- of allseasonband is. zolang de chinese C-merken maar links laat liggen, meestal voldoen die bij droog weer nog aardig , maar bij natte omstandigheden zijn ze levensgevaarlijk.

Heb ooit Sunny banden gehad, die maakte zijn naam volledig waar.

Heb ook met Michelinwinterbanden in de zomer gereden en merkte erg weinig verschil, zat grip in ieder geval ondere alle omstandigheden.

Terug
Bovenaan