Blackadder the 5th zei:
Nico GTR zei:
Maar 3000 km aan woon en werk is niks.
Als je uitgaat van 200 werkdagen in een jaar is dat 7,5 km enkele reis.
Tel de sport van de kids erbij op. En de redenen om 4s te overwegen in plaats van een zeer goed presterende reguliere band storten imo in elkaar.
Maar de TS ziet dit anders. Dus ja...
Wat is toch die aversie tegen All Season banden? Ik verbaas me daar eerlijk gezegd wel een beetje over ...
Auto's worden steeds sneller, veiliger en geven ook een extra gevoel van veiligheid. Dan kun je inderdaad zeggen, vroeger was het klimaat ook wat koeler of althans dat is het algemeen geaccepteerde idee. Een reguliere band zoals jij liet zien was toen gemeengoed. Maar de auto was langzamer en had ook een langere remweg vanuit de constructie bekeken.
Uiteindelijk kregen we een verschuiving naar een band die beter was in grip op hoge snelheid, qua draagvermogen, opvangen van zijwaartse krachten, beter in hysteresis, afvoeren van regenwater, etc.
Autos werden sneller en mensen gingen ook sneller rijden. Verkeersdoden daalden. Toen kwam de vraag om ook in de winter mobiel te blijven en de winterband zoals we die vandaag de dag kennen werd ontwikkeld.
Daarin ook het onderscheid makend in een band die voor de echte winters was of een die redelijk was op sneeuw en goed in de koude regens zoals wij die kunnen hebben en met de juiste keuze die je hebt gemaakt bij het selecteren van je banden is het een aanvulling op de veiligheid die je hebt in een auto.
De reguliere zomerband en de winterband die je selecteert hebben elk hun eigen compromis, slijtage, geluidsniveau, enfin die kennen we!
Ga dan vervolgens daar tussen in zitten en je ziet dat je nooit het echte remvermogen kunt opwekken waar de auto toe in staat is.
Dan hebben we het in een ander topic over de huidige houding van fietsers, en daarbij het gevaar dat je er zo een op je motorkap kunt hebben, dan is 10 meter een heel end!
Zeker als je daarbij optelt dat de meeste mensen niet eens echt op het maximum van de auto remmen vanwege zithouding en je komt op een compromis die ik persoonlijk niet vind kunnen.
Niet dat ik mensen veroordeel daarom, want er zitten voordelen aan! Maar als je de vraag stelt, je krijgt een paar testen te zien die duidelijk de conclusie laten zien en dan alsnog 2900 km gaat afleggen op banden die je net dat maximale niet kunnen geven. Ja dan vraag ik me af waarom.
Je kunt mij daarom ook veroordelen hoor! Ik ga geen investering aan in winterbanden dit jaar, en dan twijfel ik nu nog even of ik de banden achter die op 4 mm zitten zal vervangen zodat het minimum aan profiel 6 mm is wat onder de auto ligt.
Maar ik zal de auto niet rijden in de sneeuw, echter denk ik niet dat ik een gigantische achterstand zal hebben op mijn gevaarlijke zomerecobandjes.
Daar leg ik een compromis. Maar dat is volgens de test een betere dan 4S banden.