All season vs zomer/winter banden

Guest
Hallo allemaal,

Onze astra h station is toe aan 4 nieuwe banden. Deze auto wordt naast mijn leaseauto door mijn vrouw gebruikt voor haar woon-werkverkeer en het halen en brengen van de kids naar school. Hij rijdt max 3000 km per jaar.

Nu twijfel ik of ik 4 all season banden ga laten monteren, of nu winterbanden erop laat leggen. En in het voorjaar een leuk setje lm velgen aanschaf met zomerbanden.

Nu vindt ik hier op internet veel verschillende meningen over. Over het algemeen worden all season banden afgeraden om dat je in de verschillende seizoenen consessies moet doen ivm rijgedrag en de veiligheid.

Wat is jullie ervaring en mening hierover?

Mvg Peter

Ikzelf zou kiezen voor de allseasons. Scheelt een hoop gedoe met wisselen van de winterbanden en zomerbanden.

Ja je moet veel concessies doen. Ik raad het af en zou in jouw geval gaan voor een zomerband. Gemiddeld genomen is een goede zomerband beter in alle omstandigheden behalve sneeuw dan de winterband.

https://www.anwb.nl/auto/tests/bandentests/all-season-205-55-R15-V

beste band (Michelin CrossClimate) scoort 3 van de max 5 sterren. Tevens de conclusie:
Als referentie zijn in de tabel de scores van een goede (4-sterren niveau) zomer- en winterband opgenomen. Deze referentiebanden hebben niet mee gedraaid in de slijtagetests, want we laten geen auto's op zomerbanden rijden in de winter en geen auto's op winterbanden in de zomer. Merk op dat veel all seasonbanden in de zomer niet beter of zelfs minder scoren dan een goede winterband. En rijden op winterbanden in de zomer raden we af.

goeie all seasons zijn nog altijd beter dan zomerbanden in de winter en winterbanden in de zomer.
En een goedkope of gebruikte zomerband is nog steeds slechter dan een all season band in de zomer. Net zoals dat dat in de winter met winterbanden het geval is.

Daarbij kun je allseasons meestal gewoon oprijden tot ze versleten zijn, terwijl een losse zomer en winterset vaak eerder te oud is dan te weinig profiel heeft (behalve als je te lang doorrijdt met je winterbanden, want dan zijn ze zo op)

Persoonlijk heb ik de voorkeur voor all seasons. Scheelt ook wisselen en eventuele kosten daarvan + eventuele opslagkosten van de andere set.

Maar er zijn hier al topics vol geschreven over het wel en niet van de verschillende type banden. iedereen heeft een andere mening erover.

Wat een feit is, is dat bij de juiste weersomstandigheden de juiste band het beste presteert.
Dus zomerbanden in de zomer, regenbanden in de regen en winterbanden in de winter en met sneeuw.
Alles wat op het verkeerde moment eronder zit of een compromis is (all seasons) is nooit helemaal perfect.
Zolang je maar niet om zomerbanden wil rijden in de winter. Het verschil met all seasons of winterbanden is dag en nacht, zeker bij gladheid.

ik zou bij 3000km per jaar of gewoon goede reguliere band rijden of goed all seasons, of die mooie nieuwe CrossClimate band van Michelin nemen. Setje regulier (zomerband is eigenlijk niet het juiste woord) + setje sneeuw zou ik niet doen, tenzij je altijd op regulier rijdt en bij aankondiging van echt winterse buien zelf even wisselt naar de sneeuwset.

Wij rijden ongeveer 22.000km per jaar en ik blijf op regulier rijden totdat echte winterweer zich (naar het laat aanzien) aankondigt. Is het dan na een week of 2 de verwachting dat het weer een tijdje zacht blijft (geen sneeuwverwachting) dan wissel ik gewoon weer terug. Inmiddels zo vaak gedaan dat ik binnen een half uurtje klaar ben. Zou ik veel minder rijden (ruim <10.000km) en de auto kunnen laten staan bij sneeuw, zou ik absoluut nooit wisselen.

Dankjewel voor jullie reacties. Ook voor de verwijzing naar het bestaande topic. ;)

Omdat de astra maar zo weinig kms maakt worden het vermoedelijk all season banden. De nieuwe Michelin Cross Climate komen erg goed uit de testen. Dit is wel belangrijk, omdat de meningen over all season banden nogal verdeelt zijn. En veiligheid staat natuurlijk wel voorop.

R-W zei:
@Pobresh, wat staat er nou boven je tegel?

Je weet dat die bandentest op 1 specifieke bandenmaat is gemaakt?
Bandenmaat kan enorm verschil geven in de prestaties van een band.
Je kunt geen conclusie trekken uit een test met 1 bandenmaat. Veel gemaakte fout overigens.
Zelfs het type auto waar ze onder zitten kan nog een verschil geven. (verschillen in onderstel)

Merk daarbij ook nog eens op dat de gebruikte banden niet eens in alle bandenmaten te verkrijgen zijn.
Dus die test is voor veel auto's totaal niet relevant. (Slechts 1 van de geteste types is in mijn eigen bandenmaat te verkrijgen bijvoorbeeld)

En dan is het maar 1 test. Terwijl andere tests buiten beschouwing worden gelaten en wellicht volledig andere resultaten geven.
Tevens zit er nog een subjectieve kant aan. Wat een testpersoon goed vind kan jij belabberd vinden en vice versa.

Je kunt op basis van zo'n test alle all seasons over 1 kam scheren. Maar de werkelijkheid ligt daar niet.
De wereld is (gelukkig) niet zo zwart wit.

btw, ik neem de tijd om posts te tikken dusja dan kan er wel eens een post tussen vallen die ik over het hoofd zie ;)

Peter33 zei:
....
En veiligheid staat natuurlijk wel voorop.

Niet dus :) want je kiest voor gemak of minder kosten. En dat doet trouwens iedereen want het veiligste is een grote moderne SUV of nog liever een HiLux of S klasse Guard, banden liefst per dag aanpassen en zeker geen flauwe afspraak om ze ergens in oktober te wisselen. We hebben al grondvorst gehad!

Wat je wel kan aanvoeren: leg eronder wat je wil en rij gewoon niet met veel sneeuw. En sowieso geldt: om 6 uur 's morgens naar de andere kant van het land is iets anders dan om acht uur naar school, 3km met max 50km/u. En veiligheid voorop dus gewoon de school en je baas afbellen bij veel sneeuw, regen, duisternis, vermoeidheid of beter misschien maar altijd binnen blijven...
Het leven is één grote compromis...

Ik heb een jaar of acht met aparte winter-en zomerbanden gereden. Daarna was ik het wisselen zat en ben ik overgestapt op All seasons. Natuurlijk gaat er zomers niks boven zomerbanden. Maar in de winter hebben winterbanden alleen maar nut als het sneeuwt en dat gebeurt maar weinig in Nederland. Bovendien is het vaak warmer dan 7 graden in de winter en dan heb je met winterhanden duidelijk minder grip.
Ik rij nu Goodyear Vector All seasons, die goed getest zijn in de Duitse autobladen. Comfortabele stille band die op sneeuw beter presteert dan menig winterband. Zomers merk ik dat de banden iets eerder wegglijden als ik extreem hard een bocht neem maar hij blijft goed beheersbaar. Kortom, ik ben tevreden met mij All seasons.

Even voor de duidelijkheid: deze keuze heeft niets met gemak of kosten te maken. Het is wel zo als je ervan uit gaat dat banden 6 jaar mee gaan. Dan zullen de eventuele zomer en winterbanden maar weinig kilometers gemaakt hebben na die tijd. De astra rijdt max 3000km per jaar.

Misschien belangrijk om erbij te vermelden dat de astra echt als 2e auto gebruikt wordt. En dat voor alle lange ritten na mijn werktijd alleen mijn leaseauto wordt gebruikt, die in de winter wel is voorzien van winterbanden.

Lekker die All seasons doen met 3000 km/j. Ik rijd het hele jaar op zomerbanden ong. 10.000 km/j. Nergens last van in de winter, hoewel ik dan de vrijheid heb niet op ijzel te hoeven rijden als ik niet wil, maar dat is sowieso af te raden met elke auto. Mijn eigen ervaring is dat rijden en tractie op een sneeuwdek de enige échte plus is van winterbanden.

@Pobresh, uiteraard is het 1 (of hooguit enkele) maat die getest wordt maar die is niet zomaar gekozen. Ook kunnen ze uiteraard niet onder alle auto's getest worden, lijkt me ook best logisch. Toch gaat zo'n test voor een heel groot gedeelte van de NL weggebruikers wel op, dus ja, daar zijn best conclusies uit te trekken. Voor TS bijv dat hij beter af is met een set goede zomerbanden dan met allseasons. Bij 3kkmpj is een set zomer- en winterbanden misschien wat veel van het goede, vooropgesteld dat je de auto bij winterse omstandigheden dan ook echt kan laten staan.

Ik zou gewoon voor zomerbanden gaan.

Normaliter wissel ik ieder jaar als het echt winters wordt. Afgelopen jaar bijvoorbeeld de hele winter op mijn zomerbanden doorgereden en dat waren nog hele sportieve banden ook.

Peter33 zei:
Even voor de duidelijkheid: deze keuze heeft niets met gemak of kosten te maken.
Huh? Waarmee dan? Dat lijken me namelijk de enige beweegredenen om voor vierseizoensbanden te kiezen.

Met mijn leaseauto rijd ik al sinds jaar en dag op zomer en winterbanden, wat goed bevalt. Omdat ik veel negatieve ervaringen hoorde over all season banden, maar het gezien het aantal kilometers ook weer twijfel of zomer/winter set een goede keuze is voor de astra, heb ik dit topic geplaatst. In principe lijkt mij all season banden een goede keuze. Deze hebben na de normale levensduur van banden ( 6 jaar ), maar 6x 3000 = 18000 km gereden. Die zullen qua profiel dan nog lang niet aan vervanging toe zijn.

Maar, als ik de reacties lees, lijken all season banden toch in bepaalde situaties te kort te schieten tijdens het rijden.

Daarom hier even jullie mening en ervaring gevraagd :)

Ja dat snap ik. Maar je overweegt all season banden. Dat doe je toch niet omdat je denkt dat die veiliger zijn dan een winter- en een zomerset? Maar toch juist omdat het handiger (niet meer hoeven wisselen, geen set hoeven stallen) en goedkoper (jouw banden zullen eerder vervangen moeten worden door ouderdom dan door slijtage) is?
Ik zit een beetje in dezelfde situatie; mijn vriendin rijdt ook maar heel weinig en raak binnenkort sleutel-/stallingsplek kwijt. Maar ik zou dan juist kiezen voor de vierseizoensbanden om bovenstaande redenen, mits veilig genoeg natuurlijk.

En die veiligheid is nu juist waarover ik twijfel. Ik vind dat wat veiligheid betreft, kosten geen issue moeten zijn. Maar dat wil niet zeggen dat ik na 6 jaar 2 sets banden mag wisselen die samen maar 18000 km gereden hebben. Toch vind ik de kwaliteit van all season nogal discutabel. Als dit een goed alternatief is, worden het wel all season banden.

Ik zag de Michelin Cross Climate banden, all season. Deze blijken erg goed uit de test te komen

Heb Goodyear Vector 4s gen2 laten monteren. Geheel tevreden.
Naast de argumenten die ik in het vorige 4s topic gedeeld heb speelt idd ook dat testen van banden altijd nieuwe banden betreft.
Terwijl onbetwist is dat eigenschappen sterk verslechteren als functie van leeftijd en slijtage.
Welnu...twee setjes...het argument staat boven al vermeld.
En een winnaar onder de 4s banden verslaat in de tests van nieuwe banden de winnaars onder de zomer en winterbanden niet (zeg per test de 2 of drie winnaars), maar wel alles wat daarop volgt.

R-W zei:
@Peter33, lees je de reacties verder wel of alleen die je passen? :confused:

Heb de reacties natuurlijk gelezen, de mening zijn gewoon verdeelt.

Wij gaan voor de all season banden. Iedereen bedankt voor het meedenken (y)

Peter33 zei:
R-W zei:
@Peter33, lees je de reacties verder wel of alleen die je passen? :confused:

Heb de reacties natuurlijk gelezen, de mening zijn gewoon verdeelt.

zucht... succes dan maar o_O

@bijnaderinzien, die redenatie klopte in het andere topic ook al niet, da's vooral jouw waarheid.

Mening over hoe je die test interpreteert idd.

Je hoeft geen 2 sets te doen. Je kunt gewoon zomerbanden nemen. Als er sneeuw ligt is dat zo bijzonder dat de kids vrij van school krijgen en de Astra dus kan blijven staan.

Hier in Nederland heb je geen 4s band nodig.

Gezien de beperkte kilometers zou ik kiezen voor zomerbanden met goede eigenschappen op nat wegdek (is altijd aan te raden overigens). Mocht het echt zwaar winterweer worden dan is het voor die auto waarschijnlijk wel te verantwoorden dat je thuis blijft (of een alternatief hebt, bijvoorbeeld toch je leasewagen even gebruiken/openbaar vervoer/toch even lopen/enz.)

Peter33 zei:

Als je de auto iedere dag nodig hebt met zo weinig km dan is de 4S de beste keuze. Met 2 sets zal de banden alleen maar verouderen.

nlmobile zei:
Peter33 zei:

Als je de auto iedere dag nodig hebt met zo weinig km dan is de 4S de beste keuze. Met 2 sets zal de banden alleen maar verouderen.

Lees de testen nog eens na en reageer Dan nog even keer.

Nico GTR zei:
nlmobile zei:
Peter33 zei:

Lees de testen nog eens na en reageer Dan nog even keer.

JIJ denkt dat iedereen de testen moeten geloven? Dan zal iedereen met dezelfde type band rondrijden. Hetzelfde geldt voor een computer met een i5 en i7 processor. Iedereen gaat voor de i7? Dacht het niet. Het gaat om de omstandigheden.....

Maar goed...

Regen boven de 7 graden? Zomerband oftewel reguliere band
Droog? Zomerband
Droog onder de 7 graden? Zomerband
Regen onder de 7 graden boven vriespunt? Zomerband
Regen onder vriespunt winterband
Sneeuw? Winterband en enkel hierin zit er een groot verschil tussen All season en zomer in het nadeel van zomer.

1 omstandigheid waarin die auto toch stil staat omdat de kids ijsvrij hebben. Net niks rotbanden. Veel plezier ermee.

Als je klant was geweest bij ons op het werk had ik vier seizoen banden geadviseerd, aangezien de kilometers die er worden gemaakt erg weinig zijn en zomerwielen in combinatie met winterwielen erg kostbaar zijn.

Als je gewoon van een goed merk een vier seizoen band koopt heb je in jouw situatie een goede keus gemaakt, heb met de Vredestein Quatrac goede ervaringen via klanten en een kennis.
Een goede zomerband presteert in de winter met sneeuw gewoon minder goed als een goede vier seizoen band. Een band blijft altijd een compromis, een harde band slijt minder hard, maar heeft weer minder grip.

@R-W
Nou denk dat het in ieder geval niet alleen mijn waarheid is...het is wat ik geleerd heb van de banden-engineers van een niet nader te benoemen bekende Nederlandse bandenfabriek (waar ik beroepshalve geregeld verblijf). Onderzoeksdata heb ik overigens alleen geaggregeerd in grafieken gezien...maar zie geen reden waarom zij mij zouden voorliegen.

Nico GTR zei:
Maar goed...

Regen boven de 7 graden? Zomerband oftewel reguliere band
Droog? Zomerband
Droog onder de 7 graden? Zomerband
Regen onder de 7 graden boven vriespunt? Zomerband
Regen onder vriespunt winterband
Sneeuw? Winterband en enkel hierin zit er een groot verschil tussen All season en zomer in het nadeel van zomer.

1 omstandigheid waarin die auto toch stil staat omdat de kids ijsvrij hebben. Net niks rotbanden. Veel plezier ermee.

Vroeger werd er veel gereden met dit profiel:

Picture-XZX-Zoom_carousel.png

Eigenlijk een all-season band voordat de term nog niet bestond. Reed best goed, had alleen zijn beperkingen bij extreme snelheden en bij sneeuw.

Later kwamen de steeds sportievere zomerbanden op die geschikt waren voor hoge snelheden.
Die waren echter minder geschikt voor hetzelfde rijgedrag bij sneeuw/ijzel en zo kwam er geleidelijk ruimte voor een winterband.

Voor mij zijn de all-seasons een bandentype die eigenlijk terug zijn na een tijdje weggeweest te zijn.
Voldoen over een breed vlak, maar zijn niet de top in de zomer (daar hebben we de sportieve zomerband voor) en niet in de winter met veel sneeuw/ijs (daar hebben de winterband en/of thuisblijven voor).

Kan me goed voorstellen dat iemand die pakweg 3000 km per jaar rijdt en de auto bij sneeuw/ijs niet kan laten staan
(of hem dan juist pakt omdat men het fietsen te gevaarlijk vindt) kiest voor all seasons.

Blackadder the 5th zei:
hetzelfde rijgedrag bij sneeuw/ijzel

Dit is het grote probleem....
Vroeger wist men nog wat autorijden was -> Aanpassen aan de omstandigheden op de weg dus aan het weer en de medeweggebruikers. Daarbij aanpassen aan het kunnen van je auto.
Tegenwoordig doet bijna niemand dat meer....

Dit is ook een van de vele redenen waarom de oudere all seasons vervangen zijn voor zomer en winterbanden. Niet zozeer omdat het veiliger is, maar omdat men het onveiliger maakte.
Met de opkomst van allerlei veiligheidssystemen zoals abs, esp, tractiecontrole, automatisch remmen en dergelijke wordt dit probleem alleen nog maar erger. Mensen denken dat de auto veiliger is, en vertrouwen daar te zeer op.
Tegenwoordig mogen ze zelfs aanstaan tijdens het rij-examen... Hoe leer je dan nog rijden?

Men denkt dat door het veranderen van zomer naar winterbanden je dezelfde rijstijl kan aanhouden in de zomer als in de winter. En dat is niet het geval.
Zolang men dat nog denkt kun je op de beste winterbanden in de winter en de beste zomerbanden in de zomer rijden.
Maar nog steeds een groter gevaar zijn dan iemand die met all seasons rijdt en/of zich wel aanpast aan de omstandigheden op de weg.

En dit geld ook voor hetzelfde rijden met verschillende auto's en andere uitrusting.

overigens: ik wil hierbij niet beweren dat een ander type band geen verbetering kan geven. maar je moet rekening houden met alle omstandigheden en de rijstijl van een bestuurder om te kunnen bepalen wat een goeie band is.

Pobresh zei:
Men denkt dat door het veranderen van zomer naar winterbanden je dezelfde rijstijl kan aanhouden in de zomer als in de winter. En dat is niet het geval.
Zolang men dat nog denkt kun je op de beste winterbanden in de winter en de beste zomerbanden in de zomer rijden.
Maar nog steeds een groter gevaar zijn dan iemand die met all seasons rijdt en/of zich wel aanpast aan de omstandigheden op de weg.

Een waarheid als een koe.
Sportieve banden geven je een grotere veiligheidsmarge in de bocht, maar als je diezelfde bocht 20 km/h harder neemt ben je
diezelfde veiligheidsmarge weer kwijt.
Als iedereen veiligheid als hoogste prioriteit had, reden we allemaal met lente/zomer/herfst/winterbanden
in combinatie met keramische remmen en elektronische veiligheidsprogramma's.
En natuurlijk een stevige kooiconstructie in combinatie met tig airbags.
Maar ja, je hebt natuurlijk ook de factor geld ... ;)

Blackadder the 5th zei:
Pobresh zei:

Een waarheid als een koe.
Sportieve banden geven je een grotere veiligheidsmarge in de bocht, maar als je diezelfde bocht 20 km/h harder neemt ben je
diezelfde veiligheidsmarge weer kwijt.
Als iedereen veiligheid als hoogste prioriteit had, reden we allemaal met lente/zomer/herfst/winterbanden
in combinatie met keramische remmen en elektronische veiligheidsprogramma's.
En natuurlijk een stevige kooiconstructie in combinatie met tig airbags.
Maar ja, je hebt natuurlijk ook de factor geld ... ;)

En dan reed iedereen met aangepast weggedrag naar aanleiding van het kunnen van jezelf en de omstandigheiden van de weg en niet naar aanleiding van het theoretisch kunnen van de auto ;)
Zou een hoop ellende kunnen schelen. En dan zijn die banden ineens een heel andere factor.

Bijnaderinzien zei:
@R-W
Nou denk dat het in ieder geval niet alleen mijn waarheid is...het is wat ik geleerd heb van de banden-engineers van een niet nader te benoemen bekende Nederlandse bandenfabriek (waar ik beroepshalve geregeld verblijf). Onderzoeksdata heb ik overigens alleen geaggregeerd in grafieken gezien...maar zie geen reden waarom zij mij zouden voorliegen.

Wij van WC eend dus oftewel de slager die zijn eigen vlees keurt :T

Winterbanden in ons vlakke landje hebben enkel en alleen nut bij sneeuw/ijzel, verder onder alle omstandigheden presteert een goede zomerband altijd beter, de ene dag in de 10 jaar dat hier sneeuw ligt blijf ik wel thuis :T
Altijd weer grappig die hordes mensen die menen dat ze veilig zijn op hun winterbandjes en blijven rijden als gekken, belangrijkste is aanpassen van je rijstijl aan de omstandigheden van het weer.

Pobresh zei:
Blackadder the 5th zei:
hetzelfde rijgedrag bij sneeuw/ijzel

Dat kan maar is natuurlijk appels en bananen vergelijken. En een van de meest gebruikte excuses om het nut van winterbanden proberen te ondermijnen. De andere is ' ik rijd wel wat rustiger dan', ook zo'n onzinnig argument. Gek genoeg geldt die redenatie nooit voor zomerbanden, tenminste, ik lees nooit dat iemand met allseasons zich in de zomer wel aanpast aan de omstandigheden.

R-W zei:
Dat kan maar is natuurlijk appels en bananen vergelijken. En een van de meest gebruikte excuses om het nut van winterbanden proberen te ondermijnen. De andere is ' ik rijd wel wat rustiger dan', ook zo'n onzinnig argument. Gek genoeg geldt die redenatie nooit voor zomerbanden, tenminste, ik lees nooit dat iemand met allseasons zich in de zomer wel aanpast aan de omstandigheden.

Er is een verschil tussen rustiger rijden in de winter met zomerbanden (inderdaad niet veiliger) en rustiger rijden met all seasons.
En nog een groter verschil met rustiger rijden in de winter met winterbanden (de beste methode)
En ik hou wel rekening met het kunnen van mijn banden (en een aantal andere factoren) Ik mag hopen dat ik niet de enige ben.
Maar het juist niet aanpassen is het grootste probleem.
En met aanpassen betekend dat niet alleen rustiger rijden.

Nogmaals, ik probeer hier geen excuus te zoeken of te beweren dat de ene band beter is dan de andere. Als je mijn posts volledig leest zou je dat er wel uitgehaald moeten hebben.

Je moet je altijd gedragen naar de geldende omstandigheden, het wordt echter altijd als argument gebruikt dat winterbandrijders dat niet zouden doen. Als aanpassen het uitgangspunt is, zou je dus vooral geen allseasons willen hebben, dan moet je je veel vaker aanpassen (warme zomers, echte winters) dan bij 2 sets maar ook vaker dan bij goede zomerbanden. Voorwaarde is dan wel dat je in winterse omstandigheden een alternatief hebt en als dat zo is, ben je beter af met zomerbanden.

R-W zei:
https://www.anwb.nl/auto/tests/bandentests/all-season-205-55-R15-V

beste band (Michelin CrossClimate) scoort 3 van de max 5 sterren. Tevens de conclusie:
Als referentie zijn in de tabel de scores van een goede (4-sterren niveau) zomer- en winterband opgenomen. Deze referentiebanden hebben niet mee gedraaid in de slijtagetests, want we laten geen auto's op zomerbanden rijden in de winter en geen auto's op winterbanden in de zomer. Merk op dat veel all seasonbanden in de zomer niet beter of zelfs minder scoren dan een goede winterband. En rijden op winterbanden in de zomer raden we af.

Hoe doen de referentie zomer- en winterbanden het in dezelfde test?

R-W zei:
Zoek het even op, zou ik zeggen.

Het was een retorische vraag ... ;)

De vergelijkende winter en zomerband deden het nog veel slechter, maar met de toegevoegde conclusie (met zomerbanden moet je
niet in de winter rijden en winterbanden niet in de zomer) kun je het vergelijk net zo goed schrappen.

All Seasons banden zijn naar mijn mening een goed alternatief voor mensen die weinig (minder dan 10 000 km) met de auto rijden en
de auto toch het jaar rond nodig hebben.
Het andere alternatief is een zomerband met de nadruk op goede eigenschappen in de regen en een relatief zachte compound.
Slijtage is bij weinig km/jaar niet zo belangrijk, veroudering door uitdrogen speelt dan veel meer een rol, zoals door andere forummers reeds aangegeven.

De vergelijkende winter en zomerband deden het nog veel slechter, maar met de toegevoegde conclusie (met zomerbanden moet je
niet in de winter rijden en winterbanden niet in de zomer) kun je het vergelijk net zo goed schrappen.

Natuurlijk niet, dat is het alternatief. Je vergelijkt de sterke punten van de zomerband en die van de winterband met de eigenschappen van de allseasons, daarvan wordt namelijk beweerd dat die die eigenschappen weet te combineren in één band. Conclusie is dat dat niet zo is én, zelfs opmerkelijk, dat de allseasons zelfs vaak nog slechter zijn dan winterbanden in de zomer, terwijl dat al een no-go is.

R-W zei:

Natuurlijk niet, dat is het alternatief. Je vergelijkt de sterke punten van de zomerband en die van de winterband met de eigenschappen van de allseasons, daarvan wordt namelijk beweerd dat die die eigenschappen weet te combineren in één band. Conclusie is dat dat niet zo is én, zelfs opmerkelijk, dat de allseasons zelfs vaak nog slechter zijn dan winterbanden in de zomer, terwijl dat al een no-go is.

2 van de 7 vind ik niet vaak ... ;)

Het is maar net hoe je de test leest.

Het jaar rond rijden (en dus als winterband gebruiken) op een 4-sterren zomerband levert 1 ster op.
Het jaar rondrijden (en dus als zomerband gebruiken) op een 4-sterren winterband levert 2 sterren op.

2 van de 7 All seasons levert 3 sterren op.

gezien het bovenstaande lijkt mij voor iemand die 3000 km per jaar rijdt en de auto niet kan laten staan bij sneeuw
All seasons de beste keuze.

R-W zei:
Conclusie is dat dat niet zo is én, zelfs opmerkelijk, dat de allseasons zelfs vaak nog slechter zijn dan winterbanden in de zomer, terwijl dat al een no-go is.

Eh, goeie winterbanden gaat de conclusie over. Dat betekend dat all seasons gemiddeld slechter presteren in de zomer dan de BESTE winterbanden. Niet als de gemiddelde winter of zomer band.
Nou is de suggestieve manier van concluderen daar niet zo duidelijk mee, dus kun je het anters interpreteren.

Winterbanden in de zomer kan best. Verslijten vooral erg snel. Ik zou een wintersetje onder de 4mm gewoon in de zomer oprijden. Scheelt weer een slok op een borrel o_O

gezien het bovenstaande lijkt mij voor iemand die 3000 km per jaar rijdt en de auto niet kan laten staan bij sneeuw
All seasons de beste keuze.

Als je niet wil/kan wisselen en geen alternatief hebt, dan misschien wel, hij kan de auto alleen wél laten staan, ben ik tenminste van uitgegaan gezien dit :

Misschien belangrijk om erbij te vermelden dat de astra echt als 2e auto gebruikt wordt. En dat voor alle lange ritten na mijn werktijd alleen mijn leaseauto wordt gebruikt, die in de winter wel is voorzien van winterbanden

Terug
Bovenaan