All-season met sneeuwvlok of All-terrain?

A

Anoniem

Guest
Dag allemaal,
Mijn Suzuki Grand Vitara 4x4 heeft nieuwe banden nodig. Omdat ik een reis plan naar zuid-Italië en verder, moet ik door de alpen heen en is een winterband of all-season met sneeuwvlokje verplicht. Maar winterbanden doen het niet goed in het voorjaar en de zomer. Daarom overweeg ik eerder om er All-terrain onder te zetten (niet de zwaarste, maar goed op asfalt en goed genoeg op onverhard). Mijn vraag is: mag ik met AT-banden door de Alpenlanden heen? Of moet ik dan een AT-band met sneeuvlokje hebben (als die al bestaan)?
Bedankt voor de reactie!
Hans

Ik zou geen All terrain banden nemen als je er niet mee het terrein in gaat. Ze zijn lawaaig en verbruiken meer brandstof.

Er moet een sneeuwvlokje op staan dacht ik.
En is een AllTerrain band in de zomer op asfalt beter dan een winterband? Ik vraag het me af. Wel slijt een winterband dan meer.

Gezien de plannen, zou ik all seasonbanden met sneeuwvlok kiezen.

Op de gewone weg heb je veel minder geluid, meer grip, en betere rijeigenschappen .

All terrein banden zijn handig als je op onverharde wegen, en door de modder rijdt.

In Zwitserland zijn winterbanden niet verplicht en in sommige departementen in Frankrijk volstaat het in de kofferbak hebben van sneeuwkettingen. Of sokken. En in Duitsland geldt ook geen plicht. Dus ik zou de bandenkeuze eerder laten afhangen van de rest van de reis.

Een 4-seizoenenband is heel wat anders als een all terrain band, de één is het meest geschikt op verharde wegen en de ander wat meer geschikt voor zandwegen/gras enzovoorts (licht offroad gebruik dus).
In losse sneeuw presteert een AT-band nog redelijk goed, als het vastgereden sneeuw is dan valt dat voordeel al grotendeels weer weg.
Als je totaal geen offroad plannen hebt kun je de AT banden beter achterwege laten, ook al smoelt het wel een stuk beter onder een 4x4.

De BF Goodrich All Terrain KO2 is wel voorzien van het berg/sneeuwvlok symbool, deze voldoet hiermee dus aan de winterband eisen in die landen.

Terug
Bovenaan