Nico GTR zei:
Maar toch vind ik het wel interessant om te weten wat iemand beweegt om voor all-seasons te gaan.
Sommigen hebben ook een winterrating in Duitsland en zijn legaal in landen waar winterbanden verplicht zijn.
Echter omdat een band altijd een compromis is zal die band veel slechter zijn in de zomer ten opzichte van een zomerband dan in de winter met een winterband.
kopie en plak.
Bij de aanschaf van mijn Audi A2 in 2012 zat een setje gebruikte Michelin winterbanden op stalen velgen.
Ik heb eigenlijk alleen die eerste winter er echt profijt van gehad. De andere winters heb ik ze wel gebruikt
maar er eerder nadeel van gehad dan voordeel.
Heeft er ook mee te maken dat de winterbanden 155 breed zijn en de zomerbanden (Continental) 185 breed zijn.
Wat wegligging en grip betreft zijn ze in de regen in de winter gewoon minder dan de zomerbanden die ik heb.
Zit dus te overwegen om wanneer de setjes versleten zijn om over te gaat op all-seasons.
Ook al omdat ik vrij weinig km/jaar maak. Ik ga niet met de auto op wintersport, en zit ca. 8 km van het werk vandaan.
Kan me goed voorstellen dat mensen met een 2e auto met vergelijkbare km/jaar dezelfde overweging maken.
Het hyperige van winterbanden is er inmiddels wel een beetje af, de grote verschillen tussen de typen banden
merk je pas op het moment dat je de grenzen opzoekt.
Zeker bij slechtere weersomstandigheden moet je je afvragen of dit verstandig is.
Ook bij een winterband komt een keer een einde aan de grip ...
Om op de vraag van de topic-starter terug te komen:
Verschillende typen banden gebruiken mag voor de APK, mits het op de assen wel dezelfde type banden zijn.
Of het veilig is hangt helemaal van het type auto en het verschil in grip tussen de 2 typen banden af.
Ik zou het zelf niet snel doen, heb de voorkeur voor hetzelfde type en liefst ook hetzelfde merk/soort band voor en achter.