all season banden icm zomerbanden?

Kupeertje

Net ingestapt
We hebben een 2e hands autootje gekocht waarbij de achterbanden echt aan vervanging toe zijn.
We willen graag gaan voor goede all season banden, maar vroegen ons af of je die kunt combineren met zomerbanden?

Ik denk dat het verstandig is om de goede zomerbanden die nu voor zitten, te verplaatsen naar achter en dan nieuwe banden voor te plaatsen of niet?
Maar kunnen die nieuwe all season banden veilig gecombineerd worden met de zomerbanden?

Zolang er 2 gelijke banden op één as zitten gaat het prima.

Inderdaad, nieuwe banden achter. Je wil liever voor iets minder grip hebben dan achter (in een bocht of uitwijkmanouvre).

Ik zou geen nieuwe allseasons gaan combineren met gebruikte zomerbanden maar ja, het kán wel.

R-W zei:
Ik zou geen nieuwe allseasons gaan combineren met gebruikte zomerbanden maar ja, het kán wel.

Het kan inderdaad, maar is eigenlijk niet aan te raden. Bij verschillende omstandigheden is de grip duidelijk verschillend, wat eigenlijk totaal niet wenselijk is.

Je eigen veiligheid en die van andere weggebruikers is toch meer waard, het is een relatief kleine investering.
Koop anders All Seasons rondom, en verkoop je gebruikte zomer banden. En koop ook een merk die als goed getest is.

ak2 zei:
R-W zei:

Het kan inderdaad, maar is eigenlijk niet aan te raden. Bij verschillende omstandigheden is de grip duidelijk verschillend, wat eigenlijk totaal niet wenselijk is.

Je eigen veiligheid en die van andere weggebruikers is toch meer waard, het is een relatief kleine investering.
Koop anders All Seasons rondom, en verkoop je gebruikte zomer banden. En koop ook een merk die als goed getest is.

Helemaal mee eens. Verkeerde zuinigheid.

Waarom gaat iedereen over op die nooit net niks banden?
Wat is er mis met een goede zomerband voor de warme maanden met warme regen
En een goede koud weer en regen en sneeuw band in de winter?

Je remt het hardste voor dus in die zin wil je daar de beste banden hebben. Tijdens het uitwijken echter achter om het kwispelen te voorkomen wat meerdere oorzaken kan hebben.
Dat is het rationale wat ik tot nog toe heb gehoord.

Nico GTR zei:

Het enige wat er mis is met winter/zomerbanden is dat mensen die weinig km's per jaar maken
de banden niet verslijten, maar in plaats daarvan droogtescheurtjes in de banden krijgen.

Nico GTR zei:

Je remt het hardste voor dus in die zin wil je daar de beste banden hebben. Tijdens het uitwijken echter achter om het kwispelen te voorkomen wat meerdere oorzaken kan hebben.

Laten we die discussie voor de afwisseling eens niet beginnen. Ik wil overigens de beste banden, althans die met het meeste profiel, aan de voorzijde hebben, anders wordt mijn AWDsysteem diep ongelukkig. Beste en slechtste is in mijn geval wel relatief, zit minder dan 1mm verschil tussen.

Koop geen all season banden. Het is marketing band, keer op keer laten tests zien dat de band zeer matig tot slecht presteert.
Beter koop je een A-merk zomerband die als beste is getest bij nat (dat laatste is wel belangrijk hier in Nederland).

Moet je in de winter voor je werk elke dag met de auto op pad en er is een strenge winter, koop dan winterbanden op stalen velgen.

Mc1 - zei:
Koop geen all season banden. Het is marketing band, keer op keer laten tests zien dat de band zeer matig tot slecht presteert.
Beter koop je een A-merk zomerband die als beste is getest bij nat (dat laatste is wel belangrijk hier in Nederland).

Moet je in de winter voor je werk elke dag met de auto op pad en er is een strenge winter, koop dan winterbanden op stalen velgen.

Is dat niet een wat achterhaalde gedachte? Naar mijn weten zijn er tegenwoordig goede all-season banden te koop die niet of weinig onder doen voor winterbanden. Ik denk dat het ook sterk afhangt van het gebruik, zoals je deels al zelf aangeeft. Iemand die niet afhankelijk is van de auto (en de auto met sneeuw/ijzel kan laten staan) kan prima af zijn met all-season. Zit je in de winter dagelijks op de weg zou ik ook voor winterbanden gaan.

Graphic van de ANWB
grahpic_winterbanden-remweg.jpg

Nooit verschillende type banden combineren.
Het weg gedrag wordt dan een drama.

De banden zijn verschillend gebouwd.
En gedragen zich ook anders.
Met zwaar onderstuur of overstuur tot gevolg.
Ook een uitwijk poging gaat dan mis.

Altijd 4 zomerban,winterbanden of 4 seizoen banden.

Blogger zei:
Mc1 - zei:

Is dat niet een wat achterhaalde gedachte? Naar mijn weten zijn er tegenwoordig goede all-season banden te koop die niet of weinig onder doen voor winterbanden. Ik denk dat het ook sterk afhangt van het gebruik, zoals je deels al zelf aangeeft. Iemand die niet afhankelijk is van de auto (en de auto met sneeuw/ijzel kan laten staan) kan prima af zijn met all-season. Zit je in de winter dagelijks op de weg zou ik ook voor winterbanden gaan.

Graphic van de ANWB

Denk dat een plaatje voor een natte weg bij +10 gr. voor Nederland relevanter is.

Blogger zei:
Mc1 - zei:

Graphic van de ANWB

In dat geval ben je beter af met jaarrond goede zomerbanden.

Met de huidige kwakkelwinters kan je inderdaad beter gewoon zomerbanden hebben. Is er eigenlijk wel sneeuw gevallen afgelopen winter?

En als je vierseizoenen banden wil, waarom dat niet met vier tegelijk. Ga eens shoppen op internet. Ik zou het gelijk goed doen, desnoods verkoop je de goede zomerbanden weer op het internet.

Afgelopen winter hier (west-NL) geen sneeuw. Heb mijn winterwielen alleen voor wintersport omgelegd. Was eigenlijk ook niet nodig.

Maar ik zou idd dan maar vier vierseizoenenbanden nemen. Ik weet dat slechts 2 winterbanden (naast 2 zomer) onder een auto zeer nadrukkelijk wordt afgeraden. Nu is het bij vierseizoenenbanden een minder groot verschil, maar toch een behoorlijk verschil (zie het plaatje).

R-W zei:
Nico GTR zei:

Laten we die discussie voor de afwisseling eens niet beginnen. Ik wil overigens de beste banden, althans die met het meeste profiel, aan de voorzijde hebben, anders wordt mijn AWDsysteem diep ongelukkig. Beste en slechtste is in mijn geval wel relatief, zit minder dan 1mm verschil tussen.

Jouw slijtage is ook veel gelijkmatiger denk ik. Ik heb ook de beste voor. Vanwege de slijtage en omdat ik 2mm verschil had.

Maar toch vind ik het wel interessant om te weten wat iemand beweegt om voor all-seasons te gaan.
Sommigen hebben ook een winterrating in Duitsland en zijn legaal in landen waar winterbanden verplicht zijn.
Echter omdat een band altijd een compromis is zal die band veel slechter zijn in de zomer ten opzichte van een zomerband dan in de winter met een winterband.
Het plaatje van de anwb is een gemiddelde. Slijtagegevoeligheid en grip liggen in lijn met elkaar geluid, verbruik, natte en droge grip alles is een compromis tussen loopvlak en compound.
Met een all-season sluit je al een compromis en dan daarna met de keuze voor welke all-season sluit je nogmaals een compromis.

Ons klimaat heeft eigenlijk geen winterband nodig dus ga voor een goede zomerband met goede grip op nat wegdek.

Op Autoweek staat een recentere test, van vier seizoenen banden, deze banden worden elk jaar duidelijk beter. Het is een compromis band, maar dat hoeft in Nederland geen bezwaar te zijn, als je niet al te veel rijdt. In Nederland is het zelden heel warm of heel koud. Kijk vooral goed naar de eigenschappen op nat wegdek.

Of kies rond om voor zomer banden en rijdt niet onder winterse omstandigheden met sneeuw, hagel e.d. Zomer banden geven onder lente/zomerse omstandigheden gewoon de beste grip en wegligging. Bij winterse omstandigheden heb je alleen totaal geen grip.

Test Autoweek en Autobild 4 seizoenen banden: https://banden.autoweek.nl/bandentests/autoweek-vierseizoenenbandentest-2015/

De banden onder je auto zijn het enige contact met de weg, verstandig is om hier niet op te bezuinigen. Kies altijd banden die goed zijn getest.

Zelf rijdt ik in de Zomer op Michelin zomer banden en in de winter op Nokian winter banden.

Even een testje er tegenover. Daar komen er een paar wel goed uit.

Ik heb zelf een paar jaar gereden op Goodyears Vector 5. Ging prima eigenlijk. Toen viel er nog wel eens sneeuw. Ook in de zomer in Spanje geweest, ook dat ging best. Als je je rijgedrag aan moet passen omdat je vierseizoenenbanden rijdt, dan moet je eens gaan nadenken over je rijgedrag (zie test).

Ga je het vergelijken met het beste en het duurste dan durf ik best te geloven dat ze die standaard niet halen. In het gewone leven met een normale rijstijl en zonder wintersportplannen voldoen ze prima.

Boppie zei:
Even een testje er tegenover. Daar komen er een paar wel goed uit.

Ik heb zelf een paar jaar gereden op Goodyears Vector 5. Ging prima eigenlijk. Toen viel er nog wel eens sneeuw. Ook in de zomer in Spanje geweest, ook dat ging best. Als je je rijgedrag aan moet passen omdat je vierseizoenenbanden rijdt, dan moet je eens gaan nadenken over je rijgedrag (zie test).

Ga je het vergelijken met het beste en het duurste dan durf ik best te geloven dat ze die standaard niet halen. In het gewone leven met een normale rijstijl en zonder wintersportplannen voldoen ze prima.

Ben ik met je eens, een goede 4 seizoenenband geeft tegenwoordig een prima grip.

Nico GTR zei:
Maar toch vind ik het wel interessant om te weten wat iemand beweegt om voor all-seasons te gaan.
Sommigen hebben ook een winterrating in Duitsland en zijn legaal in landen waar winterbanden verplicht zijn.
Echter omdat een band altijd een compromis is zal die band veel slechter zijn in de zomer ten opzichte van een zomerband dan in de winter met een winterband.

kopie en plak.

Bij de aanschaf van mijn Audi A2 in 2012 zat een setje gebruikte Michelin winterbanden op stalen velgen.
Ik heb eigenlijk alleen die eerste winter er echt profijt van gehad. De andere winters heb ik ze wel gebruikt
maar er eerder nadeel van gehad dan voordeel.
Heeft er ook mee te maken dat de winterbanden 155 breed zijn en de zomerbanden (Continental) 185 breed zijn.
Wat wegligging en grip betreft zijn ze in de regen in de winter gewoon minder dan de zomerbanden die ik heb.
Zit dus te overwegen om wanneer de setjes versleten zijn om over te gaat op all-seasons.
Ook al omdat ik vrij weinig km/jaar maak. Ik ga niet met de auto op wintersport, en zit ca. 8 km van het werk vandaan.

Kan me goed voorstellen dat mensen met een 2e auto met vergelijkbare km/jaar dezelfde overweging maken.
Het hyperige van winterbanden is er inmiddels wel een beetje af, de grote verschillen tussen de typen banden
merk je pas op het moment dat je de grenzen opzoekt.
Zeker bij slechtere weersomstandigheden moet je je afvragen of dit verstandig is.
Ook bij een winterband komt een keer een einde aan de grip ...

Om op de vraag van de topic-starter terug te komen:
Verschillende typen banden gebruiken mag voor de APK, mits het op de assen wel dezelfde type banden zijn.
Of het veilig is hangt helemaal van het type auto en het verschil in grip tussen de 2 typen banden af.
Ik zou het zelf niet snel doen, heb de voorkeur voor hetzelfde type en liefst ook hetzelfde merk/soort band voor en achter.

Mc1 - zei:
Blogger zei:
Is dat niet een wat achterhaalde gedachte?
Nee. Voor het gemak pak ik er één bron bij maar er is genoeg over te vinden online.
Zie hier bijvoorbeeld en lees ook ff de test door.

Thnx. Grappig om te zien dat de ene band zich goed kan meten met zomerbanden en de ander weer goed met winterbanden. En tegenovergesteld vaak slecht scoren. De meerwaarde van de all-season band wordt zo wel erg klein. Dat winter/zomerbanden altijd beter zijn kunnen we niet onderuit.

Ik vraag mijn af wat de minimale diepte van de 4 seizoenenbanden mag zijn.
voor zomerbanden is dat 1,5 mm en voor de winterbanden 4 mm want dan worden de winterbanden regenbanden.
Wanneer moet je dan de 4 seizoenenbanden wisselen voor nieuwe?

vws1 zei:
Ik vraag mijn af wat de minimale diepte van de 4 seizoenenbanden mag zijn.
voor zomerbanden is dat 1,5 mm 1.6 en zelfs dan moet je je schamen. en voor de winterbanden 4 mm want dan worden de winterbanden regenbanden.
Wanneer moet je dan de 4 seizoenenbanden wisselen voor nieuwe?

Hangt van het seizoen af. Komt de winter eraan en zitten ze op 3,5 mm dan zijn ze aan vervanging toe. Begint de zomer en zitten ze op 3,5 kun je het seizoen nog wel ff door.

Voor de wet en de apk mogen zelfs alle vier de banden van een ander merk/type zijn, zo lang als het profiel maar goed is, de banden niet te zeer beschadigd zijn en op één en dezelfde as links en rechts dezelfde maat hebben (voor mag wel een andere maat hebben dan achter).

Links en rechts een andere soort/merk/type band HOEFT niet onveiliger te zijn, maar KAN wel onveiliger zijn. Daarom wordt dit niet echt aanbevolen. Maar rijd je niet te veel met de auto en ook vrijwel nooit altijd tot op het uiterste, dan is dit te overwegen.

Voor een ander merk/type band dan achter (maar wel twee gelijke banden op één as) is meestal niet onveiliger. Er zijn zelfs auto's die standaard worden uitgerust met voor andere banden dan achter (en heus niet alleen landbouwtrekkers). Dit is dus prima te overwegen.

In sommige landen bestaat voor de apk een aanvullende eis dat links en rechts op dezelfde as ook dezelfde band moet zitten en/of dat de profieldiepte tussen links en rechts op dezelfde as niet te veel van elkaar mag afwijken (bijvoorbeeld in Frankrijk voor Frans gekenteklende auto's: links 2 mm profiel en rechts 8 mm is daar een afkeur), maar in Nederland geldt dat niet. De autobandenlobby heeft daar beter weten te lobbyen dan in Nederland :))).

Pere zei:
links 2 mm profiel en rechts 8 mm is daar een afkeur), maar in Nederland geldt dat niet. De autobandenlobby heeft daar beter weten te lobbyen dan in Nederland

Moeten we misschien toch maar eens gaan invoeren. Levensgevaarlijk gedrag.

Père Fouettard zei:
In sommige landen bestaat voor de apk een aanvullende eis dat links en rechts op dezelfde as ook dezelfde band moet zitten en/of dat de profieldiepte tussen links en rechts op dezelfde as niet te veel van elkaar mag afwijken

Ook in Belgie is dat zo.

https://www.goca.be/nl/p/ak-pa-banden

Terug
Bovenaan