Alfa Romeo Tonale | Dodge "Hornet"

Rutger DC

Asfaltkampioen
2f381810.jpg


589c9f10.jpg


4ea3bd10.jpg


Bron: https://worldscoop.forumpro.fr/t12953-2021-alfa-romeo-tonale
 
D Elzinga zei:
Verre van lelijk, maar toch is het een flinke downgrade ten opzichte van de concept.
Dat vind ik helemaal niet. Hij blijft erg trouw aan het concept. De koplampen wijken af maar zijn zeker geen achteruitgang, ik herken er de 155 nog in. De deurkrukken zijn traditioneler (maar typisch Alfa Romeo).
Ondertussen heb ik ook een eerste foto van het interieur gezien:
update-alfa-romeo-tonale-leaked-with-interior-is-a-looker_63.jpg


Die digitale schermen doen afbreuk aan het geheel maar zijn tegenwoordig onvermijdelijk, die tablet in het midden ziet er nog wat cheap uit. Voor de rest typisch Alfa!
 
Prachtig! Goed dat hij zo snel na de conceptcar al 'klaar' is.
Autoweek bericht is trouwens lachwekkend. Twijfelen of het echt is omdat er geen interieur in zit getuigt niet bepaald van kennis van auto-ontwerpen.
 
Als we bedenken hoelang het geduurd heeft voor Giulia en Stelvio daadwerkelijk productierijp waren, en uitgeleverd werden, dan is Alfa al failliet alvorens de eerste zogezegd productierijpe Tonale de ban afloopt.
En ik vind hem nu al gedateerd ogen, wat zal dat dan geven als hij eindelijk over enkele jaren de band afloopt.
 
Dashboard ziet er goed uit! Onderscheidend maar toch ook rustig en zonder een hoop blingbling, echt een Alfa Romeo
 
best een fraai ding, dat dashboard is wel ok, maar lijkt wat ouderwets. Die automaat pook lijkt wel uit 1992 te komen.
 
Volgens mij is het interieur een mock-up. De middentunnel oogt bv ook erg goedkoop. Exterieur.. tja, ik vond de concept ook een beetje net niet uitstraling hebben. Vooral recht van achteren vreemde verhoudingen: https://www.netcarshow.com/Alfa_Romeo-Tonale_Concept-2019-1024-08.jpg Vind het hele exterieur niet erg modern ogen, eerder iets van 5/10 jaar geleden
 
Curlew zei:
Volgens mij is het interieur een mock-up.

Het exterieur (natuurlijk) ook, dus ik hoop dat de uiteindelijke versie een iets grotere spoorbreedte heeft. Nu ogen de wielen wel heel lullig onder de auto. Ik ben ook nog niet overtuigd, ten opzichte van andere C-segment SUV's lijkt de auto nu optisch nog wat tekort te komen. Maar goed, de productieversie kan net even betere proporties en net even een meer bijpassende spoorbreedte hebben, zodat het allemaal wél goed oogt.
 
Gullwing zei:
best een fraai ding, dat dashboard is wel ok, maar lijkt wat ouderwets. Die automaat pook lijkt wel uit 1992 te komen.

Tja... en verbonden achterlichten komen uit Amerika, 1967**. Toch vind ik het op deze Tonale leuk gedaan, en zeker niet misstaan.
Ook de pook is wat mij betreft in orde. Verandering enkel omwille van de verandering - ipv bijv. de draaiknop gebaseerd op voortschrijdende techniek en dito inzicht - is zelden een verbetering. De swarovski-pookknoppen van Volvo bijvoorbeeld zijn ronduit lachwekkend.

Goed, maar nu dat dashboard.... Hebt u er al over nagedacht wie deze Tonale nieuw moet gaan aanschaffen?

Vier van de vijf C-segment cross-overs moeten in NL nieuw worden verkocht aan particulieren. Van gemiddeld 55-jaar ....
De zakelijke markt rijdt - in NL - immers Model 3, Niro, Kona, Leaf. Of, als dat - om wat voor reden ook - niet tot de mogelijkheden hoort, Golf/Focus/Astra.

Mocht je een keer een 25-jarige in een CX-3 zien: tien tegen één dat die van zijn moeder is.
De doorsnee 35-jarige particulier koopt (ivm z'n hypotheek) een derdehands Qashqai, waar ie tien jaar eerder nog niet dood in gevonden had willen worden, een nieuwe Lodgy (idem) , of Captur.
De 45-jarige kiest een tweedehands Passat, Mondeo of Scénic én koopt daar als 50-jarige - ter compensatie - een Harley bij, of een zesdehands penopauze 911.

Het zijn de 55-, 65- en 75-jarigen, die die C-segment cross-over kopen. Nieuw.
En weer vier van die vijf 55-plussers zit, naast hun smart-phone, helemaal niet te wachten op nog meer digitale rommel voor hun 35 mille, die een modale C-segment cross-over met wat sniksnak en metallic lak nu eenmaal kost. Dit "ouderwetse", maar kleurrijke, dashboard dunkt me dan ook dik in orde. Wat zeg ik? Een schot in de roos! :)

mvrgr, m'ns


** en in Europa bijvoorbeeld Audi 90 en 200, pakweg 1983.
Kunstje is m.n. in D weer afgestoft en is, nu al weer, cliché geworden...



.
 
Wat een hoop tekst om te zeggen dat de kopers niet zitten te wachten op "digitale rommel". Overigens heeft deze net zoveel digitale rommel zoals de concurrentie en doelde Gullwing vooral op de pook. Maar goed.. :rolleyes:
 
mns afd AE en D zei:
...
Het zijn de 55-, 65- en 75-jarigen, die die C-segment cross-over kopen. Nieuw. ....

In nederland misschien, maar dat is zo;n kleine markt, daar gaan fabrikanten niet eens over nadenken.
Hier zie ik anders idioot veel dergelijke kleine crossovers met jonge moeders erin. Maar of die een Alfa willen?
 
Gullwing zei:
mns afd AE en D zei:
...
Het zijn de 55-, 65- en 75-jarigen, die die C-segment cross-over kopen. Nieuw. ....

In nederland misschien, maar dat is zo;n kleine markt, daar gaan fabrikanten niet eens over nadenken.
Hier zie ik anders idioot veel dergelijke kleine crossovers met jonge moeders erin. Maar of die een Alfa willen?

Waar, beste Gullwing, is hier?
(Voor mij bijv. is hier, het 'platte'land van CH. Hier zie je ze überhaupt niet rijden, die kleine cross-overs: kansloos zonder AWD.
CH is ook een markt die niet telt, zeker. Als je echter alle markten die niet tellen bij elkaar optelt... )

Dus de statistieken die zeggen dat gemiddelde koper van een nieuwe auto ruim boven de vijftig is, die kloppen niet?
(heus, op elke jonge moeder die een CX-3 aanschaft moeten er minstens twee 65-plussers er ook eentje kopen)

mvrgr, m'ns

.
 
Curlew zei:
Wat een hoop tekst om te zeggen dat de kopers niet zitten te wachten op "digitale rommel". Overigens heeft deze net zoveel digitale rommel zoals de concurrentie en doelde Gullwing vooral op de pook. Maar goed.. :rolleyes:

Als u meent, beste Curlew, dat het mij alleen om de ongevraagde digitale klokkenwinkel te doen is geweest, hebt u helaas over een paar andere welgemeende snieren heen gelezen. De Volvopook, de penopauzeporsche, de dodelijke Lodgy, de hopeloze derdehands QQ, de afgeknauwde lichtbalk, om er maar een paar te noemen, zijn niet aan u besteed geweest? Toch jammer.

Natuurlijk bevat een Tonale net zo veel elektronica als de rest. Maar dat je daar niet de hele tijd mee geconfronteerd wordt, lijkt me voor de senior een pluspunt.

En Gullwing doelde misschien vooral op de pook, hij noemde het dashboard wel degelijk: en wel ouderwets.. Ik citeer Gullwing NB!
Ik zeg: mooi zo, houden zo. Dan verkopen ze misschien een paar van deze leuke Tonales.

mvrgr, m'ns
 
Gullwing vooral op de pook. Maar goed.. eye rolling smiley

Als u meent, beste Curlew, dat het mij alleen om de ongevraagde digitale klokkenwinkel te doen is geweest, hebt u helaas over een paar andere welgemeende snieren heen gelezen. De Volvopook, de penopauzeporsche, de dodelijke Lodgy, de hopeloze derdehands QQ, de afgeknauwde lichtbalk, om er maar een paar te noemen, zijn niet aan u besteed geweest? Toch jammer.

Nee daar heb je het eerder over. Over designelementen. In je laatste alinea zeg je dit

En weer vier van die vijf 55-plussers zit, naast hun smart-phone, helemaal niet te wachten op nog meer digitale rommel

smartphone is digitaal. Dus meer digitale rommel lijkt me dus schermen in het interieur. Een afgeknauwde lichtbalk heeft niks met digitaal te maken

heus, op elke jonge moeder die een CX-3 aanschaft moeten er minstens twee 65-plussers er ook eentje kopen)

De gemiddelde leeftijd van iemand die een nieuwe auto koopt in Nederland is namelijk 61 jaar. Niet zo vreemd dus. Zie het probleem ook niet echt
 
Curlew zei:
Gullwing vooral op de pook. Maar goed.. eye rolling smiley

Als u meent, beste Curlew, dat het mij alleen om de ongevraagde digitale klokkenwinkel te doen is geweest, hebt u helaas over een paar andere welgemeende snieren heen gelezen. De Volvopook, de penopauzeporsche, de dodelijke Lodgy, de hopeloze derdehands QQ, de afgeknauwde lichtbalk, om er maar een paar te noemen, zijn niet aan u besteed geweest? Toch jammer.

Nee daar heb je het eerder over. Over designelementen. In je laatste alinea zeg je dit

En weer vier van die vijf 55-plussers zit, naast hun smart-phone, helemaal niet te wachten op nog meer digitale rommel

smartphone is digitaal. Dus meer digitale rommel lijkt me dus schermen in het interieur. Een afgeknauwde lichtbalk heeft niks met digitaal te maken

heus, op elke jonge moeder die een CX-3 aanschaft moeten er minstens twee 65-plussers er ook eentje kopen)

De gemiddelde leeftijd van iemand die een nieuwe auto koopt in Nederland is namelijk 61 jaar. Niet zo vreemd dus.
[size=large]Zie het probleem ook niet echt[/size]

Ik ook niet beste Curlew. :)

Als we het daar allemaal over eens zijn, begrijp ik eerlijk gezegd niet waar dit verder nog over zou moeten gaan :confused:

Laten we Alfa veel succes wensen met deze leuke Tonale. OK?

mvrgr, m'ns
 
2023-alfa-romeo-tonale-spy-photo.jpg


2023-alfa-romeo-tonale-spy-photo.jpg


2023-alfa-romeo-tonale-spy-photo.jpg


2023-alfa-romeo-tonale-spy-photo.jpg


2023-alfa-romeo-tonale-spy-photo.jpg


19 foto's: https://www.motor1.com/photo/3826111/alfa-romeo-tonal/

De volgende beschikbare motoren voor de Alfa Romeo Tonale worden genoemd. Inclusief het aantal pk’s. De reguliere benzinemotoren zouden een mild hybrid (MHEV) zijn.

- 130 pk diesel
- 130 pk benzine
- 160 pk benzine
- 240 pk benzine plug-in hybride
In februari 2022 zouden de orderboeken opengaan, maar ook dit is geen bevestigde informatie. Tenzij er in een later stadium nog een Quadrifoglio komt, is de 240 pk sterke PHEV de krachtigste variant. De aandrijflijn van de PHEV is afkomstig van de Jeep Compass. Dat betekent een elektromotor op de achteras en vierwielaandrijving.

Qua formaten meet de Tonale 4,528 mm in de lengte. 1,835 mm in de breedte zonder buitenspiegels en 1,604 mm in de hoogte. De wielbasis bedraagt 2,636 mm. Cijfers die aardig overeenkomen met de eerder genoemde Compass. Ter vergelijking. Een Stelvio is een stukje langer (4,687 mm) en breder (1,903 mm). De komende maanden krijgen we ongetwijfeld meer te horen over deze nieuwe SUV uit Italië. https://www.autoblog.nl/nieuws/nieuwe-info-over-alfa-romeo-tonale-gelekt-2959589
 
Rutger, waarom plaats je elke keer jaartal in de titel? In veel gevallen klopt het uiteindelijk niet dus niet echt van toegevoegde waarde.
 
Zal dit de laatste Alfa zijn op een Italiaans platform?

Aan de positie van de achterste remklauwen kun je idd raden dat ie op het onderstel van de Jeep Compass staat.
Aandrijflijnen dan ook nog allemaal Fiat (Firefly 1.3 voor benzine, en Multijet 1.6 diesel), of is die diesel al de 1.5 HDI 130 van PSA?
 
Blij dat ze weer terug gaan naar de 159-achtige styling, wat een mooie auto én mooie designtaal was, dat ze ooit de Giulia hebben laten gebeuren is natuurlijk zonde.
 
FrankLR zei:
Blij dat ze weer terug gaan naar de 159-achtige styling, wat een mooie auto én mooie designtaal was, dat ze ooit de Giulia hebben laten gebeuren is natuurlijk zonde.
Ik vond de 159 een zware teleurstelling na de schitterende 156. Zeker de kont is veel te zwaar.
Ook de facelift van de 156 was niet echt een verbetering van het originele ontwerp: ItalDesign ontwierp een erg geometrisch front op een erg vloeiende carrosserie: die twee gaan helemaal niet goed samen.
Van de Giulia vind ik het front (met name de koplampen) trouwens ook het zwakste deel van het ontwerp. De rest van de Giulia is m.i. veel beter geslaagd dan de 159.
 
iDS zei:
Ik vond de 159 een zware teleurstelling na de schitterende 156. Zeker de kont is veel te zwaar.
Ook de facelift van de 156 was niet echt een verbetering van het originele ontwerp: ItalDesign ontwierp een erg geometrisch front op een erg vloeiende carrosserie: die twee gaan helemaal niet goed samen.
Van de Giulia vind ik het front (met name de koplampen) trouwens ook het zwakste deel van het ontwerp. De rest van de Giulia is m.i. veel beter geslaagd dan de 159.

Persoonlijk vond ik de 166 dan weer beter geslaagd dan de 156, een wat mij betreft nog betere uitwerking van het designidee. De Giulia zit vol met vage, onzekere lijnen zoals idd de koplampen, maar wat mij betreft ook de achterlichten en de net-niet-ronde wielkasten. Enige geslaagde wat mij betreft was de 'stance'. Hoop dat bij de Tonale onder de camouflage gewoon weer een trakke Alfa zit.
 
Maar het is niet de minste onthulling; een 5,5 jaar oud Jeep-model dat nooit een hoogvlieger is geweest in Alfa-kledij! :T
Ben toch benieuwd, overigens.
 
21-693ebd3e-361b-4fbc-994b-a27667ea4bdd-gigapixel-scale-2x.jpeg

alfa-romeo-tonale-8-feb-1419x976.jpg


Het is dan wel leuk dat de achterlichtbalk weer terug is. Alfa was hier behoorlijk vroeg mee (enige inspiratie uit de USA wel) en dit werd daarna volop gekopieerd.
Nu kopieert Alfa echter weer.
 
Zou wel een interessante studie zijn van wie dit idee kwam. Je had inderdaad de Amerikanen, maar ik weet niet of de Europese merken daar ook door zijn geïnspireerd. Ontwerpschetsen van de Ford Sierra uit 1979 lieten al een herkenbare Sierra zien, maar wel mooi met een reflectorplaat :D
 
Wouter82 zei:
Zou wel een interessante studie zijn van wie dit idee kwam. Je had inderdaad de Amerikanen, maar ik weet niet of de Europese merken daar ook door zijn geïnspireerd. Ontwerpschetsen van de Ford Sierra uit 1979 lieten al een herkenbare Sierra zien, maar wel mooi met een reflectorplaat :D

Van de ontwerper van de 164 (Fumia) is er een verklaring dat hij inderdaad naar de Amerikanen heeft gekeken. Hij had het idee op de Audi Quartz studie overgenomen en dat studiemodel was een inspiratie voor de 164. De Audi Quartz schetsen begonnen (laat) in 1978. Het studiemodel zelf was er in 1981 maar toen bestonden de eerste 164 schetsen ook al.

Ik weet niet of een refleclectorplaat hetzelfde gezien moet worden als een dunne over de hele breedte doorlopende achterlicht unit. Maar het is lastig een eenduidige definitie te maken.
 
Passchier zei:
Maar der waren toch zat andere modellen vóór die alfa met een brede strip?

Bv:
R15GTL.jpg

Hmm.. goed punt. Al zijn dat er niet veel. Deze Renault was ik even vergeten maar verder?
 
Dodge "Hornet"

4dgy386ba5nn.jpg


vjpygxibpjbe.jpg


8z0yqbmbil9x.jpg


Op het Italiaanse forum Autopareridoken foto's op van een auto die lijkt op de Alfa Romeo Tonale, maar dat niet is. Volgens diverse bronnen gaat het hier om de Dodge Hornet, een naam die we heel lang geleden al eens tegenkwamen bij het merk. Over deze 'Hornet' is nog niets bekend, maar vermoedelijk is het model bedoeld voor de Noord- en Zuid-Amerikaanse markt. Op de foto is een stuk van het front te zien, waarop de lijnen van de Tonale nog herkenbaar zijn. Alleen de Scudetto-grille van Alfa Romeo is weg en maakt plaats voor een rechthoekige grille die tussen de koplampen zit. Ook zitten er extra koelsleuven in de motorkap.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/alfa-romeo-tonale-komt-ook-als-dodge/
 
De interieurfoto is een fotoshop op basis van een oude spionagefoto door iemand van Autopareri, de exterieurfoto's schijnen wel echt te zijn (bron: Worldscoops).
 
Dodge Hornet
dodge-hornet-spy-shots-front-angle.jpg


dodge-hornet-spy-shots-front-angle.jpg


dodge-hornet-spy-shots-rear-angle.jpg


Alle foto's: https://www.motor1.com/news/591211/dodge-hornet-spy-shots-on-road/
 
Terug
Bovenaan