Alfa Romeo Junior

lexlive

Net ingestapt
De eerste officiële foto. Zo op het eerste gezicht toch best aansprekend, de Scudetto graag zonder tekening... En waanzinnige velgen, wellicht 1 maatje te groot voor deze Milano. (Benieuwd naar de achterzijde.)

Vanmiddag 17u weten we meer!

IMG-1711.jpg

Met het ‘neusgat’ in het zwart blijft de schade nog enigszins beperkt. Gave velgen, knipoog naar mooie Alfa-velgen, en scheelt poetsen voor de luie mensch.

Tsja, het ontwerp zelf vind ik niet heel bijzonder of ‘des Alfa’s’, maar typisch Stellantis. Wel zie ik een paar leuke details zoals de kenmerken uit het logo die terugkomen in de grille, en de velgen lijken me een verwijzing naar het klavertje vier, de Quadrifoglio Verde.

Die rode ziet er beduidend beter uit dan die blauwe. Maar een Alfa hoort ook rood te zijn natuurlijk.
Ik doel eigenlijk vooral op alfa driehoek die beter tot zijn recht komt...

Interieur valt me ook niet tegen.

Maar kopen? nog steeds niet, ook niet als ik de centen had ;)

Gooi flinke wielen onder een B-segmenter en het ziet er gelijk indrukwekkender uit.. wel een eigen look en een stoere neus, wel wat druk.

Op de foto's van MCW vind ik hem toch wel iets mooier vergeleken met de witte van gisteren.

Nette auto dat wel, de achterkant is wel mooi, De echte grille is wel een verbetering.
Dat zwarte is wel beter dan die van die witte, maar nog niet geslaagd in mijn ogen.

Het probleem is dat het wat mij betreft te weinig Alfa is. Alfa is toch een merk met een ziel/gevoel en dat vind IK van deze niet. Dus daarom vind ik het zozo.

ECHTER, de markt veranderd wel en ik snap wel dat ze bij Stellantis denken, we hebben een auto nodig voor verkoopaantallen voor Alfa, en ik denk dat dit misschien best wel wat nieuwe klanten kan aantrekken, als je dat in je achterhoofd hebt snap ik deze auto wel, maar mijn Italiaanse hart slaat hier niet van over nee.

Laatst bewerkt:
Ik hoop echt dat ze een bepaalde magie op het onderstel hebben mogen uitvoeren want van de aandrijflijn moet de Milano het niet hebben. Die 165/240pk EV of 136pk op benzine zijn gelijk aan de 2008 en daarmee niet onderscheidend en eigenlijk diep triest voor een merk als Alfa Romeo.
de achterkant is wel mooi
Die vind ik juist heel generiek. Die had net zo goed een Peugeot 408 of een Lamborghini Urus kunnen zijn.

Een halve remklauw op de vooras? Serieus Alfa? Doe wat aan je fotoshop skills.

Laatst bewerkt:
Ah, mijn gewenste normale(re) grille is er in elk geval. :) Op blauw komt hij minder goed uit, maar ik denk wel dat ik het een verbetering vind. De enorme velgen om de wielkast goed te vullen, terwijl je tegelijkertijd de wielkast optisch vergroot door die zwarte randen begrijp ik niet... En de achterzijde is zoals meerderen al zeggen wel heel generiek. Het zal me benieuwen hoeveel mensen dit gaat overtuigen.

@406c De 240pk-variant is tot nu toe alleen in de Ypsilon gebruikt. Dat stukje sportiviteit lijkt dus voorbehouden aan die racy Italianen. ;)

De scoop foto's in het wit waren wel verschrikkelijk. Dit ziet er al beter uit. Niet goed, wel beter. Het is het niet echt voor mij. Proporties vindt ik dan wel weer beter dan de Tonale wat een te grote koets op een te klein onderstel leek. Het infotainment scherm vindt ik een beetje in het dashboard geknutseld; had mooier gekund.

Hopelijk kan de onderstel afstemming overtuigend werken - want verder is het voor mij wat te weinig Alfa.

Grappig hoe Europese auto's er steeds Chineser gaan uitzien en andersom.

Ah, mijn gewenste normale(re) grille is er in elk geval. :) Op blauw komt hij minder goed uit, maar ik denk wel dat ik het een verbetering vind. De enorme velgen om de wielkast goed te vullen, terwijl je tegelijkertijd de wielkast optisch vergroot door die zwarte randen begrijp ik niet... En de achterzijde is zoals meerderen al zeggen wel heel generiek. Het zal me benieuwen hoeveel mensen dit gaat overtuigen.

@406c De 240pk-variant is tot nu toe alleen in de Ypsilon gebruikt. Dat stukje sportiviteit lijkt dus voorbehouden aan die racy Italianen. ;)
Vergeet de Abarth 600 niet, die krijgt ook de 240pk aandrijflijn. Maar dat is natuurlijk ook een racy Italiaan pur sang purosangue :giggle:
De truttige saaie burgerlijke, sorry, alledaagse 208- en 2008-kloontjes gaan die aandrijflijn en vooral niet te vergeten de sportievere achterasconstructie niet/nooit krijgen!

Laatst bewerkt:
Ik vind het interieur heel mooi. Ik denk wel één van de mooiste in zijn klasse.
Maar verder vind ik het niet echt een Alfa Romeo design. De achterkant zou zo een Peugeot kunnen zijn, en het neusje had ook iets meer "Giulia achtig" mogen zijn wat mij betreft. De zijkant vind ik maar een anoniem design. De 1.2 Puretech doet ook weinig recht aan het karakter dat een Alfa Romeo zou moeten hebben (meer vermogen!) kortom, ik vind het een teleurstellend geheel.

Zowel de hybide als EV staan al op 18". Die grotere wielen en rode remklauwen zijn (nog) niet te vinden in de Italiaanse configuratie.

EV
getImage

Hybride:
getImage

getImage

getImage

getImage

getImage

getImage

getImage

getImage

getImage

getImage

getImage

Die rode wielklauwen staan normaal gezien standaard op de Veloce uitvoeringen van Alfa. Bij de introductieversies weet ik het niet.

Die vind ik juist heel generiek. Die had net zo goed een Peugeot 408 of een Lamborghini Urus kunnen zijn.

Oh ja nee eens, ik had me misschien iets anders moeten verwoorden, ik ben het met je (en anderen) eens dat de achterkant neit opvallend of uniek is.

Leuk die configuratie foto's @MCW , ik (lees men) zeg het te weinig, maar hulde voor alle hoeveelheid nieuws die jij deelt op het forum! Ik deel zelf ook wel eens wat dus ik weet hoeveel werk het is! Heel erg bedankt!

Op de configuratie foto's zie je wel weer hoeveel velgen en een kleurtje doen, net als de grille. Soms vind ik het leuke auto, soms vind ik het "een Nissan met een opvallende neus".

Ik denk dat ik toch even wacht met een conclusie totdat ik hem in het echt heb gezien, maar ik denk dat ik het een "aardige auto" en geen "mooie Alfa" vind. EN als dit soort auto's nodig zijn om ook met mooie Alfa's te komen, is dat natuurlijk prima. (Kijk hoe de Cayenne voor Porsche uitpakte)

Best een redelijke auto om te zien, ik had n.a.v. de scoopfoto's een stuk erger verwacht. Van de buitenkant niet heel erg Alfa. Het interieur ziet er wel gaaf uit en meer Alfa.
Benieuwd of het enigszins onderscheidend zal rijden.

Ik heb de auto even een dag op me laten inwerken, maar ben niet echt enthousiast. Voor een Alfa is het design veel te druk. De koplampen met z'n rare frutsels, de drukke C-stijl, de vreemde grille. Allemaal elementen die ervoor zorgen dat dit design snel zal verouderen. Als je naar een Giulia kijkt zou je niet verwachten dat die auto al 8 (!) jaar geleden op de markt kwam. De Tonale wordt veelal bekritiseerd, maar dat oogt nog wel echt als een Alfa.
Gemiste kans dit wat mij betreft.

2 Filmpjes.
Het tweede heb ik toegevoegd omdat het een goede indruk geeft van het interieur.

Laatst bewerkt:
Het uiterlijk vind ik niet heel bijzonder, zo mooi als bijvoorbeeld een 156 is hij niet. 136pk benzine en 156pk als EV en 400 km range is ook niet bijzonder en tegenwoordig matig. Dus dan moet hij het van zijn rijeigenschappen hebben. Daarbij moet hij wel gunstig geprijsd zijn om te kunnen concurreren.

Een klassiek Alfa-ontwerp is inderdaad meer sculpturaal. Dit is gewoon een handtasje met glimmers. Maar wel een mooi handtasje.

Topictitel kan worden aangepast, de auto gaat ‘Junior’ heten in plaats van Milano…

Haha, wat een ellende. EN dan is er niemand binnen het bedrijf die dit heeft kunnen voorkomen! :rolleyes:

Een bron delen was te lastig, Joop/Jan?

lol komt de naam Junior toch nog van pas nadat de Mito zo zou gaan heten.

Ik geloof dat je mij bedoelt? Ik dacht dat jij niks om bromvermelding gaf…

Zoals je zelf al zag, te lezen op elke gerespecteerde autowebsite inmiddels;)

Naam past verder prima bij de auto. Niet zo ‘goed’ als Milano, maar toch passend bij het model en Alfa’s historie, tenminste.

Zolang ze de naam Alfa Romeo nog mogen gebruiken of is dat ook Italiaans erfgoed? :D

De naam Junior staat hem wel.

Ik vind de naam wel bij de auto passen een niks zeggende naam bij een niks zeggende auto. Het voordeel voor mij is wel dat ik andere Alfa's mooier ga vinden.

Dit gedoe laat goed zien dat ze in Parijs totaal geen flauw benul hebben van het sentiment in Italië.
Bij een fusie is er altijd een bovenliggende partij en het is overduidelijk PSA die aan het langste end trekt. Om dan uitgerekend het model dat helemaal niets meer van doen heeft met Alfa vernoemen naar diens geboortestad is misplaatste arrogantie van de Fransen.
Terecht dat er nu voor Junior is gekozen. Prima naam.

Het is al twee keer eerder misgegaan bij AR, zèlfs 1x letterlijk met de Naam Milano. Zit het probleem dan echt in Parijs?

Imparato said, “In our opinion, there is no violation of the Italian Sounding law. However, I have felt doubts and uncertainties at the administrative level. Therefore, we make this gesture because we are not doing politics, but business.” Imparato also pointed out that although the name Milan was chosen on Dec. 13, 2023, and with the Ministry aware, “no one had told us anything; the controversy arose the day after the presentation.”

Dit gedoe laat goed zien dat ze in Parijs totaal geen flauw benul hebben van het sentiment in Italië.
Bij een fusie is er altijd een bovenliggende partij en het is overduidelijk PSA die aan het langste end trekt. Om dan uitgerekend het model dat helemaal niets meer van doen heeft met Alfa vernoemen naar diens geboortestad is misplaatste arrogantie van de Fransen.
“Misplaatste arrogantie / geen flauw benul in Parijs / Fransen dit & dat / bovenliggende partij”. Wat een projectie (lees onzin).

Nederlandse NV, Portugese CEO, Britse CFO, Italiaans merk, FCA / Exor / Agnelli domein.

Laatst bewerkt:
Het is wel heel simpel om het op de Fransen af te schuiven, het zijn toch echt de mensen bij Alfa die de auto's een naam geven.

De naam is prima, maar 1 week na onthulling veranderen niet, of gewoon een domme marketing stunt, of gewoon onenigheid hogerop. Maar iets gaat er intern fout.

Het persbericht hierover :
( bron: https://www.media.stellantis.com/em...-milano-name-is-not-ok-alfa-romeo-junior-then )
  • During one of the most important weeks for Alfa Romeo’s future, an Italian government official declared that the use of the name “Milano” – chosen by the Brand for its recently unveiled new compact sports car – is banned by law.
  • The name “Milano,” a public favorite, was chosen to pay tribute to the city where our history all began in 1910. This was not the first time that Alfa Romeo has asked the public's opinion when choosing the name of a car. It was previously done in 1966 with the Spider 1600 when the name chosen by the public was Duetto.
  • Despite Alfa Romeo believing that the name met all legal requirements and that there are issues much more important than the name of a new car, Alfa Romeo has decided to change it from “Milano” to “Alfa Romeo Junior” in the spirit of promoting mutual understanding.
  • The Alfa Romeo team would like to thank the public for the positive feedback, the Italian dealer network for their support, journalists for the enormous media attention given to the new car, and the government for the free publicity brought on by this debate.
  • With a unique story and an endless list of names to choose from, the name change was not an issue. Indeed, it was a pleasure to go over the list of names selected as favorites from the public’s suggestions, one of which was “Alfa Romeo Junior.”

Ach, Toblerone mag ook geen Matterhorn meer op zijn verpakkingen zetten (wat onderdeel van hun logo is) omdat ze niet meer volledig in Zwitserland produceren...
Zo hebben we hier in nederland de goudse en edammer kazen die een beschermde naam hebben. En donkerrood mag in frankrijk ook geen bordeauxrood heten omdat het niet uit bordeaux komt...

Of het een marketingstunt is? Ik denk van niet... Iemand heeft gewoon teveel grootheidswaan gehad en gedacht aaach zo erg zal het toch niet zijn...
Ik vind het zelfs een erg domme actie als je dit als marketingstunt wilt gebruiken...
Het kan zelfs een flinke deuk geven in je reputatie.

@Pobresh dat klopt, maar daar gaan veel jaren overheen. De naamswijziging van de Milano na de lancering heeft precies 5 dagen geduurd :ROFLMAO:

Beter na vijf dagen dan dat dit maanden later nog verandert moet worden.

De hevigheid van de Italiaanse regering is waarschijnlijk te verklaren door het feit dat de Milano (oops, Junior) de eerste Alfa is die buiten Italië gemaakt wordt. En ik vermoed dat de storm wel zal gaan liggen als Italië de garantie krijgt dat Stellantis zal blijven produceren in dat land. Zo zou de Fiat 500 terug in zijn thuisland gemaakt gaan worden, naar ik gehoord heb.

Terug
Bovenaan