Alfa met werk

Guest
Hallo, ik ben hier nieuw dus sorry als dit onderwerp verkeerd is geplaatst.

Ik heb een alfa romeo 156 gekocht met een beetje werk aan van het bouwjaar 2004 1.6 bezine met 136.000km op de teller.
Er is er wel beetje werk aan,
-ik moet de distributieriem vervangen want de meelooprol is versleten, die maakt lawaai en beweegt een beetje als de motor staat te draaien.
-De startmotor moet ook vervangen worden want bij het starten maakt die het typische geluid van een starter die even blijft meedraaien met de vliegwiel.
-ik heb ook gezien dat die een beetje olie lekt, er staat onder de auto klein beetje olie en komt van onderaan, ergens van de carter, ik moet dit lek nog opzoeken maar heb al vaak gelezen dat het komt door de afdichting van de (carterpakking) weet niet hoe het precies noemt. Maar zal het morgen nakijken van waar het komt.
-Als laatst mijn termostaatmeter in de auto heeft niet de juiste temperatuur aan. In de auto blijft de meter tussen 50-60graden maar soms gaat die ook even naar 70 en dan weer naar 50-60, ik denk nu zelf dat het de sensor is die de koelvloeistof temperatuur meet maar mijn vraag voor dit is moet er een nieuwe in of kan ik het ook oplossen op een andere manier dan die sensor te vervangen? De brandstof meter doet het wel goed moest iemand de vraag hebben. dus de meter is niet kapot want als de auto stil ligt dan blijft die niet tussen 50-60 en als je start ook niet, pas als je motor warm draait maar die geraakt gewoon niet aan de 90 en ik heb ook gekeken wat erin zit in de koelvloeistofreservoir er zit daar gewoon koelvloeistof in geen gel ofzo.

Ik vraag me ook af hoeveel dit me zou kosten om dit allemaal te maken ik had gerekent op +-500eu.

Mvg notorious

Je moet het even opzoeken of het bij deze Alfa ook kan, maar bij sommige auto's kun je de koelvloeistof temperatuur ook uitlezen via de OBD (2) poort. Wellicht ken je iemand welke zo'n OBD scanner heeft, dan kun je op die manier dus controleren of de auto niet warmloopt oid.
Verder gewoon zsm de startmotor en distributie verwisselen en inderdaad even de staat van de bodem en voorste draagarmen controleren.

Zadelsnuiver zei:
Je moet het even opzoeken of het bij deze Alfa ook kan, maar bij sommige auto's kun je de koelvloeistof temperatuur ook uitlezen via de OBD (2) poort. Wellicht ken je iemand welke zo'n OBD scanner heeft, dan kun je op die manier dus controleren of de auto niet warmloopt oid.
Verder gewoon zsm de startmotor en distributie verwisselen en inderdaad even de staat van de bodem en voorste draagarmen controleren.

daar heb ik nu even niet aangedacht maar dat zal ik doen als laatst dat is minst van mijn Zorgen want alles werkt zoals hoort.
Dinsdag kan ik er pas aan beginnen met werken kan geen stukken kopen waar ik ze normaal gezien koop en online... Je weet nooit 100% of ze hetzelfde zijn.

notorious zei:
Ik vraag me ook af hoeveel dit me zou kosten om dit allemaal te maken ik had gerekent op +-500eu.

Voor €500 gaat het in ieder geval niet lukken. En houd ook rekening met meer achterstallig onderhoud

distributieriem alleen al slokt een heel groot deel van je budget op als je het moet laten doen (zoniet het hele als je pech hebt)
Startmotor... geen prioriteit. Dat geluid is vervelend maar niet geen rechtstreekse aanleiding om te vervangen. Vaak doet een 2e handse het ook of vrij snel ook. Nieuw of gereviseerd is ook maar afwachten. Zou m op een lijstje van "te vervangen onderdelen" zetten. Maar het is geen noodzaak om dit direct te doen. Ik zeg niet dat je startmotor er oud mee kan worden. Maar je kunt echt jaren met zo'n startmotor doen in de meeste gevallen.

Olielekkage eerst uitzoeken dan pas kun je erover oordelen. 99% van de motor olie lekkages eindigd onderaan bij de carterpan en is dus niet de pan of panpakking zelf die lekt!

wat betreft je temperatuurmeter: kan ook zomaar zijn dat er een luchtbel voor je sensor zit of gewoon geen thermostaat. In dat geval kan het zo zijn dat je idd verkeerde waardes krijgt ookal is de sensor goed.
Keertje systeem uit elkaar halen, thermostaat checken (en eventueel vervangen) en dan weer vullen en ontluchten. Kost hooguit een paar tientjes (vloeistof + thermostaat + eventuele flens)

Thermostaat is wel een beetje een Alfa kwaaltje denk ik. Tenminste mijn 147 had er ook last van, en op het 147 forum (dezelfde motor als 156) lees ik het ook regelmatig. Is geen hele dure reparatie hoor.

Distributieriem zou ik ook vervangen als je deze hoort, of dat hij aan de vervangingstermijn zit. Bij een Alfa moet je daar geen risico meenemen.

Pobresh zei:
distributieriem alleen al slokt een heel groot deel van je budget op als je het moet laten doen (zoniet het hele als je pech hebt)
Startmotor... geen prioriteit. Dat geluid is vervelend maar niet geen rechtstreekse aanleiding om te vervangen. Vaak doet een 2e handse het ook of vrij snel ook. Nieuw of gereviseerd is ook maar afwachten. Zou m op een lijstje van "te vervangen onderdelen" zetten. Maar het is geen noodzaak om dit direct te doen. Ik zeg niet dat je startmotor er oud mee kan worden. Maar je kunt echt jaren met zo'n startmotor doen in de meeste gevallen.

Olielekkage eerst uitzoeken dan pas kun je erover oordelen. 99% van de motor olie lekkages eindigd onderaan bij de carterpan en is dus niet de pan of panpakking zelf die lekt!

wat betreft je temperatuurmeter: kan ook zomaar zijn dat er een luchtbel voor je sensor zit of gewoon geen thermostaat. In dat geval kan het zo zijn dat je idd verkeerde waardes krijgt ookal is de sensor goed.
Keertje systeem uit elkaar halen, thermostaat checken (en eventueel vervangen) en dan weer vullen en ontluchten. Kost hooguit een paar tientjes (vloeistof + thermostaat + eventuele flens)

De olielek komt van de afdichtingsplug die in de carter zit, had het afgekuist en de motor even laten draaien en gekeken of het daarvan kwam en jip het komt van de plug een heel klein beetje maar dat is snel opgelost met een andere plug en afdichting zal nieuwe draad tappen en een beetje grotere plug halen want zo te zien is de plug beetje scheef ingedraait. Ik doe alles zelf aan de auto dus daarom dat ik dacht met 500€ kom ik wel toe hoef geen werkuren te betalen.

Lage temperatuur is 99.9% zeker je thermostaat, heb 3x een 156 gehad en bij allemaal dezelfde kwaal.
Ook bij de 155 die ik daarvoor had.
Kost iets van 60 euro dus valt mee.

notorious zei:
De olielek komt van de afdichtingsplug die in de carter zit, had het afgekuist en de motor even laten draaien en gekeken of het daarvan kwam en jip het komt van de plug een heel klein beetje maar dat is snel opgelost met een andere plug en afdichting zal nieuwe draad tappen en een beetje grotere plug halen want zo te zien is de plug beetje scheef ingedraait. Ik doe alles zelf aan de auto dus daarom dat ik dacht met 500€ kom ik wel toe hoef geen werkuren te betalen.
Dan moet het op zich wel te doen zijn. Al blijft een riemkit het duurste als er ook bijvoorbeeld een waterpomp nodig is.

Zit er uberhaupt een carterring in? Zo niet dan lekt ie daarom. Word vaak vergeten. Soms gaan ze ook lekken omdat die ringen hergebruikt zijn. Dit merk je echter vrij gouw. Als die echt schuin zit zou ik hem er alleen af halen als je ook gelijk er een beurtje aan geeft wat betreft olie.
Of het nodig is om de plug te vervangen weet ik niet. Bij normaal gebruik horen die plugjes zo lang mee te gaan als de auto oud is. Behalve magneetpluggen die kun je beter na een x aantal jaren vervangen omdat ze niet meer schoon te krijgen zijn.

Wellicht kan een gebruikte startmotor ook nog wel van dat budget af. Als je goed inkoopt misschien zelfs een nieuwe (tip: ebay duitsland!!)

Pobresh zei:
notorious zei:
Dan moet het op zich wel te doen zijn. Al blijft een riemkit het duurste als er ook bijvoorbeeld een waterpomp nodig is.

Zit er uberhaupt een carterring in? Zo niet dan lekt ie daarom. Word vaak vergeten. Soms gaan ze ook lekken omdat die ringen hergebruikt zijn. Dit merk je echter vrij gouw. Als die echt schuin zit zou ik hem er alleen af halen als je ook gelijk er een beurtje aan geeft wat betreft olie.
Of het nodig is om de plug te vervangen weet ik niet. Bij normaal gebruik horen die plugjes zo lang mee te gaan als de auto oud is. Behalve magneetpluggen die kun je beter na een x aantal jaren vervangen omdat ze niet meer schoon te krijgen zijn.

Wellicht kan een gebruikte startmotor ook nog wel van dat budget af. Als je goed inkoopt misschien zelfs een nieuwe (tip: ebay duitsland!!)

Geen idee zal het dinsdag zien want ik wil dan ook direct nieuwe olie indoen en plug vervangen. Ik vervangen altijd de plug als ik mijn olie aflaat kost je 2x niks en kan je grote problemen voorkomen. Soms bestel ik op misterauto mijn onderdelen en daar stond het iets rond de 150eu voor de riem met de meelooprol en de spanrol zonder de waterpomp dus met waterpomp zal ietsje meer zijn en startmotor stond erop voor +-135 maar dat zal me 15% meer kosten ongeveer als ik het gewoon in de winkel haal waar ik mijn onderdelen normaal gezien haal en als ze iets verkeerd meegeven krijg ik direct andere maar 99,9% zijn het de juiste.

Terug
Bovenaan