Alfa 147 JTD 8v word te warm. Op vakantie

Hellracer

Net ingestapt
Beste leden,

Ik heb even jullie advies nodig. Ik zit nu in Spanje en de taalbarriëre helpt hier niet mee.

Mijn zwager heeft een 147 1.9 JTD 8v. We zijn samen met de familie op vakantie met 2 auto's.

Ik reed achter hem op de snelweg toen ik ineens een waas aan water zag onder zn auto. Heb 'm gedirigeerd naar de kant. Toen we stilstonden was de koelvloeistof op.
Hebben toen de reservoir gevuld met water. En heb de auto gestart. Toen een straal gas gegeven tot 4000 toeren en toen spoot het water uit een slangetje bij de thermostaat. Met gereedschap en tyrips een slangetje vastgezet die los was. En toen weer verder gereden. Maar ineens liep de temperatuur op naar 95/100 graden. Dus zijn we weer gestopt en de koelvloeistof was aan het borrelen. Toen de dop losgedraaid om de druk er vanaf te halen. Toen konden we weer verder rijden. Maar elke 30km liep de temperatuur op en stond de koelvloeistof onder druk. De thermostaat was bij aanschaf al niet geweldig want werd bij stadsverkeer niet warmer dan 85 graden misschien heeft dat er wel mee te maken. Toen zijn we in Frankrijk naar garage geweest en die heeft de thermostaat vervangen voor een nieuwe. Maar het probleem blijft.
De motor wordt te warm, als we de temperatuurmeter mogen geloven en het borrelen van de koelvloeistof.

eVolgens mn zwager als ie tussen de 1500 en 2500 toeren blijft , word de temperatuur niet omhoog gedrukt. Maar komt die boven die toeren gaat de temperatuur naar 95/100 graden maar de koelvin koelt de motor wel maar het is alsnog angstig om daar lang mee door te rijden. We moeten ook weer terug naar Nederland volgende week. Volgens een garage kan het een sensor zijn van de koelwater. Andere garage heeft het over de radiateur. Maar we zitten met de handen in het haar. Dus misschien zit hier wel iemand die hetzelfde meegemaakt heeft.

Ik hoor het graag van jullie!!

Groetjes.
Thomas

P.S.

Wij zijn bij de garage geweest in Valencia. Op aanraden van onze huisbaas. En hij twijfelde tussen 3 dingen, te weten. Koppaking. Radiateur. Waterpomp.

Hij heeft ook 2 slangen vervangen die dicht zaten die afkomstig waren van de radiateur. Die heeft hij vervangen maar heeft het probleem niet opgelost helaas.

Ik hoor graag jullie mening!

Zit het gewone water er nog in?
Die heeft een andere kooktemperatuur als koelvloeistof.

Laat anders het systeem eens afpersen. Weet je gelijk of het nu waterdicht is. En uiteraard KVS er in doen i.p.v. water.

Ja, eerst maar eens een druktest uit laten voeren, borrelend expansievat is niet een heel goed teken voor een goede koppakking.

Heeft je zwager nog één of andere pechservice bij zijn reisverzekering betrokken?
Wellicht via die weg een oplossing / garage vinden?

Aan de andere kant.. als de motor het koelwater wel binnen houdt.. en de koelvin draait.. dan is 95 graden op de meter wat aan de hoge kant.. maar echt zorgen zou ik mij maken als de meter over de 110 graden gaat..

Ik vrees dat de koppakking stuk is. Door overdruk vanuit een cilinder is de druk op het koelsysteem dan veel hoger dan normaal. Het borrelen van de koelvloeistof wordt dan veroorzaak door uitlaatgas, de overdruk in het koelsysteem wordt afgeblazen via het overdrukventiel of vindt een uitweg via een andere zwakke plek.

s velthuis zei:
Ik vrees dat de koppakking stuk is. Door overdruk vanuit een cilinder is de druk op het koelsysteem dan veel hoger dan normaal. Het borrelen van de koelvloeistof wordt dan veroorzaak door uitlaatgas, de overdruk in het koelsysteem wordt afgeblazen via het overdrukventiel of vindt een uitweg via een andere zwakke plek.

Start de auto met koude motor en open deexpantie vat.

Spuut het eruit dan hedde last van een koppakking

Hellracer zei:
Wij zijn bij de garage geweest in Valencia. Op aanraden van onze huisbaas. En hij twijfelde tussen 3 dingen, te weten. Koppaking. Radiateur. Waterpomp.

Hij heeft ook 2 slangen vervangen die dicht zaten die afkomstig waren van de radiateur. Die heeft hij vervangen maar heeft het probleem niet opgelost helaas.

Ik hoor graag jullie mening!

Slangen die dicht zitten is nooit een heel goed teken. Heeft hij nog wat losgelaten over de oorzaak daarvan?

Terug
Bovenaan