Airco valt uit op snelweg

A

Anoniem

Guest
Een welgemeende goeie dag,
Al jaren meelezend op het forum, maar nu zit ik zelf met een probleem waar ook de (huidige) garage niet uitkomt, dus misschien heeft een van jullie een idee;

Het betreft een Peugeot 5008, Style 1.6 e-HDI automaat, de 82kW uitvoering.
Het probleem is alsvolgt:
Als je de auto start en gaat rijden doet de airco (type ClimatControl) het prima. Hij blaast koud om de auto af te koelen, vermindert ventilatiesnelheid en blaastemperatuur wanneer het moet en past dit ook weer aan als het te warm wordt in de auto. Dit doet hij goed zolang de snelheid onder de 80km/u blijft.
Eenmaal op de snelweg valt de airco uit/weg, hij blaast dan alleen buitenlucht. verlaag je dan de ingestelde cabinetemperatuur, dan gaat hij wel harder blazen, maar er komt geen koude lucht.
Nu zijn er twee momenten waarop de airco het weer gaat doen:
1) Als je de snelweg afgaat en stil gaat staan of in langzamer rijdend verkeer komt.
2) Als je op de snelweg een raam een paar centimeter openzet gaat na een paar minuten de airco weer aan. Blaast hij heerlijk koud, totdat je het raam weer dicht hebt gedaan, dan is het snel weer over met de pret.

Punt 1 doet vermoeden dat de airco bevriest, eenmaal de snelweg af valt de rijwind weg, ontdooit het systeem door de warmte onder de motorkap enz. Echter, ik heb de auto een aantal keer stil gezet langs de snelweg en direct de motorkap open gedaan, de aircoleidingen zijn niet bevroren, sterker zelfs, ze voelen voelen meer aan als een bierflesje uit de groentela van de koelkast.
Punt 2 levert mij lichtelijk kortsluiting in mijn bovenkamer op... Heeft de kachelklep-unit in het dashboard (te veel) last van de rijwind waardoor er een klep wordt open/dicht geduwd? Meet een interieursensor verkeerde waardes? Een geopend raam doet tenslotte de luchtcirculatie veranderen waardoor de warme cabine-lucht wellicht wel langs de sensor komt en de airco dus wel aangaat.

Ik begrijp het niet en de garage blijft maar pogingen doen om het op te lossen.
Inmiddels is een lek van de airco gedicht en is de airco ook opnieuw gevuld, de weerstand van de koelvin vervangen en ook de koelvin zelf is vervangen omdat het motortje niet goed meer werkte. De buis die voor de voetventilatie van de bijrijder zorgt lag volledig los, zit weer luchtdicht vast en ook de interieurfilters zijn vervangen.

Wie heeft een idee?
Alvast bedankt!
 
Er van uitgaande dat de auto een automatische airco heef, zou ik eens de werking van de airco-thermostaat (laten) controleren. Als die niet (juist) werkt, dan heeft het systeem geen idee wat het moet doen, en krijg je dus situaties zoals je ze beschrijft.
 
Je gaat niet ongemerkt wat langzamer rijden door de herrie van het open raam? En als je een tijdje 70-80 rijdt in een iets lagere versnelling? Bij alle raampjes werkt dit zo?

Het lijkt inderdaad wel een onder- of overdruk die zorgt dat er iets blokkeert. Heb je alle standen (voet,ruit, lichaam, max, recirculatie, heel hard of zacht, 1-4 klepjes dicht) geprobeerd?

De sensoren lijken mij prima, de airco werkt zelf ook goed.

Een los klepje of een stukje plastic dat 'opklapt' klinkt heel aannemelijk. Net als bij het stofzuigen, zodra iets vacuüm trekt krijg je het niet meer los.

Even een endoscoop regelen en luchtwegen controleren. Misschien kan je als proef iets afplakken of lostrekken.
 
Raam open en knoppen verstellen deed ik op cruisecontrol, dus snelheid bleef gelijk.
Lagere versnelling eigenlijk niet geprobeerd, het is een automaat, maar is het proberen waard.
Ik heb er twee weken geleden wel twee half-verfrommelde interieurfilters uitgevist en de ruimte waar ze inzitten uitgezogen met een stukje tuinslang op de stofzuiger. Vandaar dat ik ook vermoed dat er binnenin een probleem zit.
Afplakken of loshalen ga ik proberen als de garage er niet uitkomt.
Dank voor je tips!
 
Aha zeer grote kans op rotzooi daar dus!

Nu bij de liddl endoscope met schermpje voor 5 tientjes. Het kan voordeliger als je met usb via laptop werkt.

Zoiets. https://www.bol.com/nl/nl/p/endoscoop-camera-inspectiecamera-voor-android-telefoon-1-meter-micro-usb-met-usb-c-adapter-naar-usb-man-8-mm-kop-hd/9200000103424869/?bltgh=hbY8wz2dPkV-b9JFRfxF1A.4_13.18.ProductPageUrl
 
Beste Vorm en de rest die hier heeft meegedacht,

Dank voor alle tips en ideeën, de auto is inmiddels 4 dagen terug van de garage, ze hebben de magneetkoppeling afgesteld...
Heeft het het probleem opgelost? Nee.
Zijn we met logisch nadenken en een rondje "trail and error" verder gekomen? Ja!
Met bewolkt weer doet de airco het prima, in de volle zon niet. Vanmiddag de proef op de som genomen: wederom geen airco in de volle zon, voor de boodschappen in de schaduw geparkeerd en na het instappen even een petje op de zonnesensor gelegd en het werd toch mooi weer koud!
Komt dit iemand bekent of in ieder geval aannemelijk voor?
Of de buitentemperatuursensor écht goed is weet ik niet, heeft toch wel een paar graden afwijking.
Wij testen nog even verder, update volgende week weer.
Dank allen!
 
Wanneer je vermoed dat de verdamper bevriest (komt voor bij oudere modellen, zoals mijn Volvo XC90 uit 2003 en eerder mijn Mercedes ML uit 2001): zet de airco voor een minuutje uit en de ventilatie op standje hard. Dan kan het ijs ontdooien en er af vallen en werkt je airco weer.
 
Casanova zei:
Wanneer je vermoed dat de verdamper bevriest (komt voor bij oudere modellen, zoals mijn Volvo XC90 uit 2003 en eerder mijn Mercedes ML uit 2001): zet de airco voor een minuutje uit en de ventilatie op standje hard. Dan kan het ijs ontdooien en er af vallen en werkt je airco weer.

Bekend probleem bij Volvo. Hoort niet, 99% zeker dat de tempsensor van je verdamper foute waarden geeft. Geeft alleen geen foutcode af bij uitlezen, dus er wordt zelden direct wat gevonden.

https://www.rendcarparts.nl/volvo/onderdelen/30665118-6pt-009-104-081-9171489/RD30665118
 
Terug
Bovenaan