A
Anoniem
Guest
Een welgemeende goeie dag,
Al jaren meelezend op het forum, maar nu zit ik zelf met een probleem waar ook de (huidige) garage niet uitkomt, dus misschien heeft een van jullie een idee;
Het betreft een Peugeot 5008, Style 1.6 e-HDI automaat, de 82kW uitvoering.
Het probleem is alsvolgt:
Als je de auto start en gaat rijden doet de airco (type ClimatControl) het prima. Hij blaast koud om de auto af te koelen, vermindert ventilatiesnelheid en blaastemperatuur wanneer het moet en past dit ook weer aan als het te warm wordt in de auto. Dit doet hij goed zolang de snelheid onder de 80km/u blijft.
Eenmaal op de snelweg valt de airco uit/weg, hij blaast dan alleen buitenlucht. verlaag je dan de ingestelde cabinetemperatuur, dan gaat hij wel harder blazen, maar er komt geen koude lucht.
Nu zijn er twee momenten waarop de airco het weer gaat doen:
1) Als je de snelweg afgaat en stil gaat staan of in langzamer rijdend verkeer komt.
2) Als je op de snelweg een raam een paar centimeter openzet gaat na een paar minuten de airco weer aan. Blaast hij heerlijk koud, totdat je het raam weer dicht hebt gedaan, dan is het snel weer over met de pret.
Punt 1 doet vermoeden dat de airco bevriest, eenmaal de snelweg af valt de rijwind weg, ontdooit het systeem door de warmte onder de motorkap enz. Echter, ik heb de auto een aantal keer stil gezet langs de snelweg en direct de motorkap open gedaan, de aircoleidingen zijn niet bevroren, sterker zelfs, ze voelen voelen meer aan als een bierflesje uit de groentela van de koelkast.
Punt 2 levert mij lichtelijk kortsluiting in mijn bovenkamer op... Heeft de kachelklep-unit in het dashboard (te veel) last van de rijwind waardoor er een klep wordt open/dicht geduwd? Meet een interieursensor verkeerde waardes? Een geopend raam doet tenslotte de luchtcirculatie veranderen waardoor de warme cabine-lucht wellicht wel langs de sensor komt en de airco dus wel aangaat.
Ik begrijp het niet en de garage blijft maar pogingen doen om het op te lossen.
Inmiddels is een lek van de airco gedicht en is de airco ook opnieuw gevuld, de weerstand van de koelvin vervangen en ook de koelvin zelf is vervangen omdat het motortje niet goed meer werkte. De buis die voor de voetventilatie van de bijrijder zorgt lag volledig los, zit weer luchtdicht vast en ook de interieurfilters zijn vervangen.
Wie heeft een idee?
Alvast bedankt!
Al jaren meelezend op het forum, maar nu zit ik zelf met een probleem waar ook de (huidige) garage niet uitkomt, dus misschien heeft een van jullie een idee;
Het betreft een Peugeot 5008, Style 1.6 e-HDI automaat, de 82kW uitvoering.
Het probleem is alsvolgt:
Als je de auto start en gaat rijden doet de airco (type ClimatControl) het prima. Hij blaast koud om de auto af te koelen, vermindert ventilatiesnelheid en blaastemperatuur wanneer het moet en past dit ook weer aan als het te warm wordt in de auto. Dit doet hij goed zolang de snelheid onder de 80km/u blijft.
Eenmaal op de snelweg valt de airco uit/weg, hij blaast dan alleen buitenlucht. verlaag je dan de ingestelde cabinetemperatuur, dan gaat hij wel harder blazen, maar er komt geen koude lucht.
Nu zijn er twee momenten waarop de airco het weer gaat doen:
1) Als je de snelweg afgaat en stil gaat staan of in langzamer rijdend verkeer komt.
2) Als je op de snelweg een raam een paar centimeter openzet gaat na een paar minuten de airco weer aan. Blaast hij heerlijk koud, totdat je het raam weer dicht hebt gedaan, dan is het snel weer over met de pret.
Punt 1 doet vermoeden dat de airco bevriest, eenmaal de snelweg af valt de rijwind weg, ontdooit het systeem door de warmte onder de motorkap enz. Echter, ik heb de auto een aantal keer stil gezet langs de snelweg en direct de motorkap open gedaan, de aircoleidingen zijn niet bevroren, sterker zelfs, ze voelen voelen meer aan als een bierflesje uit de groentela van de koelkast.
Punt 2 levert mij lichtelijk kortsluiting in mijn bovenkamer op... Heeft de kachelklep-unit in het dashboard (te veel) last van de rijwind waardoor er een klep wordt open/dicht geduwd? Meet een interieursensor verkeerde waardes? Een geopend raam doet tenslotte de luchtcirculatie veranderen waardoor de warme cabine-lucht wellicht wel langs de sensor komt en de airco dus wel aangaat.
Ik begrijp het niet en de garage blijft maar pogingen doen om het op te lossen.
Inmiddels is een lek van de airco gedicht en is de airco ook opnieuw gevuld, de weerstand van de koelvin vervangen en ook de koelvin zelf is vervangen omdat het motortje niet goed meer werkte. De buis die voor de voetventilatie van de bijrijder zorgt lag volledig los, zit weer luchtdicht vast en ook de interieurfilters zijn vervangen.
Wie heeft een idee?
Alvast bedankt!