Airco gaat aan bij bepaalde standen Blower

A

Anoniem

Guest
Goedemiddag,

Ik heb een gek probleem met mijn Chrysler PT Cruiser (2004). Als ik de blower op de ruit-stand zet gaat automatisch de airco aan.
De AC gaat niet aan als de blower op voeten/hoofdstand staat. De schakelaar voor de AC staat in alle gevallen uit.
Kan dit een defecte kachelweerstand zijn?

Bedankt alvast voor tips!

Ruitstand wordt gebruikt voor ontwasemen en dat gaat sneller met een (automatisch) werkende airco. Mooie optie zou ik zeggen!

Heeft dat niet te maken met de ruitontwaseming?
Ik weet niet hoe het bij Chrysler zit, maar meestal zet je hem op de ruit als die beslaan. Wellicht hebben ze bedacht om dan automatisch de airco aan te zetten. Heel effectief, ik heb er een knopje voor in de volvo

zoals hierboven gezegd, dat voorruit knopje is voor snelle ontwazeming. Bij mijn Renault gaat dan ook altijd de airco aan, ookal stond hij daarvoor uitgeschakeld. Dit om zsm de ruit 'schoon' te krijgen.

Ik lees net de owner's manual, en inderdaad dit is een ingebouwde functie!
Zeer effectief, maar wel enigszins vervelend als je niet steeds met je AC ingeschakeld wilt rijden...

Bedankt voor de opheldering!

maar normaal gesproken moet je hem gewoon ook niet alleen op de voorruit zetten, maar alleen met ontwazemen, waarbij je dus de airco altijd aan wil hebben. Wil je dat niet, dan zou ik zelf altijd een andere stand kiezen, heb je vaak ook betere luchtstroom in de auto van warme of koude lucht. Een automatisch systeem regelt vanzelf, geen idee of dat in jou auto zit.

Vergeet overigens niet dat langdurig met uitgeschakelde airco rijden niet bevorderlijk is voor het systeem.

Ze liepen ver vooruit bij Chrysler! Al vanaf 2000 ofzo, misschien wel eerder, werkt het al dat voorruitontwazeming de airco inschakelt.

Inderdaad, gebruik je airco regelmatig, dit is een mooie manier. Om je interieur warm of koel te maken moet niet via je voorruit gaan blazen.

Werkt zo ook op mijn V40 uit 2002.
De achterruitenwisser gaat ook automatisch aan, als de wissers voor aanstaan en ik de auto in zijn achteruit sta.
Zo zitter er wel meer functies op de auto.

Terug
Bovenaan