Airco compressor vervangen door een krachtiger model

Lucas 3686562

Wegverkenner
Zoals de titel zegt, is dit mogelijk?

De beste oplossing is natuurlijk een witte hybride of volledig elektrische auto. Deze hebben elektrisch aangedreven compressors en zijn dus niet afhankelijk van je motortoerental. Bij stilstand zal de airco dus ook voldoende koelen. En de witte kleur zorgt ervoor dat de auto veel sneller afkoelt.

Maar stel dat je een auto op het oog hebt die niet wit en ook niet hybride of volledig elektrisch is. Kun je de compressor vervangen door bijvoorbeeld een krachtiger model?

Een airco systeem is een samenspel tussen diverse componenten, ik denk niet dat het vervangen van alleen een compressor voor betere koeling zal gaan zorgen. De afmetingen van de condensor zijn bijvoorbeeld ook van grote invloed op de koelcapaciteit.

De compressor is zelden de beperkende factor van je airco. Vooral het formaat van de condensor en verdamper zijn de beperkende factoren, zij moeten de warmte opnemen en afgeven. Als zij hun warmte of koelte niet snel genoeg kwijt kunnen, koelt het systeem gewoon minder sterk. Soms gaat een systeem daardoor ook meer moduleren.

importeer een auto uit de USA, die hebben zwaardere airco systemen. Ook als het bv gewoon een VW is. Maar de compressor is eigenlijk nooit de beperkende factor

importeer een auto uit de USA, die hebben zwaardere airco systemen. Ook als het bv gewoon een VW is. Maar de compressor is eigenlijk nooit de beperkende factor
Ik woon in de VS dus gelukkig hoef ik niet te importeren :)
Volgens mij klopt het wel dat Amerikaanse VWs compleet anders zijn dan de Europese varianten. Maar je merkt duidelijk dat een F-150 hier een krachtigere airco heeft dan een compact auto. Alleen als je meer toeren draait dan stationair dan wordt er echt gekoeld. Wellicht is een factor dat een V8 op de snelweg vaak weinig toeren maakt, waardoor je sowieso al een aangepaste airco nodig hebt.

Ik ben nog steeds op zoek naar een tweede (compact) auto, maar als die bij elk verkeerslicht beperkt koelt dan word ik daar niet heel blij van. Overigens schakelen start/stop systemen hier bij vrijwel iedere auto uit in de zomer, meestal met een mededeling dat start/stop inactief is door de temperatuur.

Ik ben in al mijn jaren in de hitte maar weinig auto's tegengekomen die het niet trokken qua airco.

Naar mijn weten produceren toeleveranciers die onderdelen naar specificatie van de autofabrikant. Die gaan niet afwijken van de specificaties. Kan zijn dat het model ook in het midden oosten geleverd wordt met een zwaardere airco, maar dat is vaak een samenspel van onderdelen denk ik.

Mijn ervaring is dat de meeste autos gewoon goed koelen zelfs als je er mee naar zuid Europa gaat, ook gewoon wanneer je stil staat voor het stoplicht. Als de airco niet goed koelt zou ik eerst kijken of de condensor nog in goede conditie is en dat de ventilator draait wanneer de airco aan is en ten tweede of er nog de juiste hoeveelheid gas in het systeem zit.

Dan heb ik enorm veel nieuwe auto's (minder dan 3000 mijl) proefgereden waarvan de condenser niet meer goed is.
Ik ben in al mijn jaren in de hitte maar weinig auto's tegengekomen die het niet trokken qua airco.
Louisiana. De zomers zijn zo vochtig met zo extreem veel hitte dat de afwatering van de airco soms niet toereikend is en de airco zichzelf simpelweg uitschakelt. Gebeurt niet vaak, maar ik heb dit met zowel nieuwe als oudere auto's meegemaakt.

Dat kan, maar ik heb het nog nooit meegemaakt. Texas heeft hetzelfde klimaat als Louisiana en ook in het Midden Oosten heb ik er nog nooit last van gehad. Maar misschien is dat een kwestie van geluk geweest.

Terug
Bovenaan