Airco Buick Park Avenue wil niet aan

A

Anoniem

Guest
De airco van mijn Buick Park Avenue 1993 wil niet aan. Het is een orgineel Nederlands geleverde auto. De airco is opnieuw gevuld. Alles werkt, als je de pomp doorverbind doet hij het ook.
Alleen krijg ik de airco toch niet aan. Dat komt omdat de airco op het instrumentenpaneel op Econ blijft staan. Hoe ik ook druk op Auto, het werkt niet. Wel vreemd is dat als ik op het Auto-knopje druk, hij wel piept. Dus het knopje doet het wel, maar toch springt hij niet op Auto en dus gaat de airco niet aan.

Wie kan mij met dit probleem helpen? Wie heeft tips?

Welke knoppen zijn actief en op welke temperatuur heb je hem staan als hij op econ staat?

Ik ga binnenkort een PA demonteren en er komen onderdelen beschikbaar, ook van de airco.
Wellicht zit het in het bedieningspaneel.

Ik denk dat een (druk)sensor overleden is of zoals W & C aangeeft, dat het in de bediening zelf zit.
Probeer voor de zekerheid ook even wat verschillende instellingen. Bij mijn auto werkt bijvoorbeeld de airco pas vanaf ventilatorstand 2. Op 1 is hij uit.

Als hij climate control heeft kan je het systeem "uitlezen." Zet het contact op aan, druk "OFF" en "Temperatuur hoger" tegelijkertijd in. Als het goed is, doet hij een displaytest waarbij alle segmentjes aangaan. Daarna gooit hij de codes eruit:

Als je een driecijferige code krijgt die begint met 1, is het een oude code die niet meer actief is.
Na het uitlezen kan je de codes wissen door "ventilator zachter" drie keer te drukken totdat "03" in het scherm verschijnt. Dan moet je "ventilator harder" drukken om de codes te wissen. Daarna een paar x op "OFF" drukken om de diagnose te beeindigen.

Gekopieerd uit het engelse manual de volgende codes:

00 - No codes
10 or 110 - Ambient Temp Sensor circuit open or shorted.
13 or 113 - In-Vehicle Temp Sensor circuit open or shorted.
15 or 115 - LH Solar Sensor circuit open or shorted.
35 or 135 - Data Line failure - HVAC Control Assembly
38 or 138 - Data Line failure - PCM
40 or 140 - Driver Air Mix Motor circuit open or shorted, or not calibrated
48 or 148 - Long Term Freon Loss
52 or 152 - Keep Alive Memory lost; sets with battery disconnected
66 or 166 - Low Freon

Succes en laat het resultaat ff weten.

Bedankt voor de reacties!

Het uitlezen ga ik vanavond proberen.

De druksensor is goed, dat is bij het vullen gecontroleerd.

Meestal staat de CC op 20 graden. Hij staat dus op Econ. Als je dan op Auto drukt piept hij wel, zoals dat hoort als je een knopje van de CC indrukt, maar hij blijft op Econ staan. Ook als je op Off drukt en daarna op Auto, gaat het knopje van Econ branden en niet van Auto.
Ook als ik de temperatuur op vijftien graden zet blijft hij op Econ staan. Dat snap ik niet, want bij veel auto’s springt bij lage temperaturen de airco automatisch aan.

Heel vreemd, vorige week, met het warme weer, stapte ik in de auto en startte de Buick en toen stond hij ook op 20 graden ingesteld, maar toen stond hij opeens wel op Auto. Ik heb hem toen op Econ gezet, want ik wilde eerst de airco laten vullen. Na de CC op Econ gezet te hebben lukte mij het toen niet meer om die op Auto te zetten.

De airco doet het!
Wat ben ik blij met jullie hulp!
Ik heb m.b.v. jullie instructies de foutcodes opgezocht en gewist. En hij doet het weer.
Hopelijk komt de foutcode niet meer terug.

Nogmaals vriendelijk bedankt!

@Wheels & Chrome, ik heb je een pm gestuurd maar het lijkt niet helemaal goed te werken.

Terug
Bovenaan