AI Fotowedstrijd #46: Auto’s in strips

RONR

Wegverkenner
Openingsfoto.webp

Auto's spelen een beslissende rol in veel strip-avonturen. Het zijn niet zomaar gewone transportmiddelen, maar -bijna- levende personages die de actie versnellen en onlosmakelijk verbonden zijn met het verhaal en de helden.

De opdracht:
Met die gedachte als uitgangspunt is de uitdaging deze week een auto te creëren die volledig opgaat in een stripwereld. Niet zomaar een bestaande auto geplaatst in een cartoonomgeving, maar stijlvol en inhoudelijk afgestemd op de stripstijl waarin hij thuishoort. Maak met jouw AI-tool een afbeelding van een auto in een strip!

oma-duck.jpg
het-zwarte-goud.jpg

Criteria:
Het is een vrije opdracht, echter de afbeelding moet een enkel strip-plaatje, een pagina of een cover uit/van een strip(album) zijn en er moet een auto (in de ruimste zin des woords) op staan. Dus een 'getekende' afbeelding. Voor extra inspiratie kan je nog even kijken in wedstrijd #005

Doelgroep:
De wedstrijd is bedoeld voor iedereen die geïnteresseerd is in AI en het creëren van digitale kunst. Zowel beginners als ervaren gebruikers zijn van harte welkom.

Deze opdracht duurt tot woensdag 10 september 2025, 20.00 uur. Daarna kan er gestemd worden tot vrijdag 12 september, 20.00 uur.

hand-draw-your-car-into-cartoon-comic.webp
download.jpg

Regels:
- De winnaar van de vorige keer bepaalt de opdracht en geeft een vaste opdracht of omschrijft een vrije opdracht.
- Foto's dienen te worden geüpload naar je eigen favoriete host (bvb postimages.org). Foto's kunnen niet worden gelinkt vanuit de AI-tools.
- Geef bij je inzending aan welke AI-tool je hebt gebruikt.
- Een inzending mag zo vaak worden gewijzigd als je zelf wilt. De foto die er staat op het moment dat de wedstrijd sluit, geldt als inzending.
- Na afloop (WOE 20h) maakt de wedstrijdleiding een OER, waarna er gestemd kan worden tot VRIJ 20h.
- Het is de bedoeling dat het OER in ieder geval binnen redelijke tijd wordt geplaatst. Mocht de opdrachtbedenker niet precies weten hoe dit werkt, of mocht er sprake zijn van tijdgebrek, dan is het belangrijk dat dit op tijd wordt aangegeven. Er is immers altijd wel iemand bereid om het over te nemen.
- Stemmen: de deelnemers geven hun 3 favorieten 1,2 of 3 punten voor de derde, de tweede en de eerste plaats.
- Het is de bedoeling dat als je meedoet, je ook meestemt.
- Het is wel toegestaan om te stemmen, ook al heb je geen inzending geplaatst.
- Deelnemers kunnen niet op zichzelf stemmen. In het geval van te weinig inzendingen, vervallen de andere punten. In het uiterste geval mag de wedstrijdleiding 1 extra punt toewijzen als tiebreaker. - Dat extra punt kan hij/zij niet aan zichzelf geven.
- In het geval van een gelijkspel, wordt er gekeken naar de inzending met de meeste 1e plaatsen. Daarna, indien nodig naar de meeste 2e plaatsen.
- De winnaar mag de volgende opdracht bedenken of aangeven dat de nummer 2 dit mag doen. Als de winnaar zich niet (op tijd) meldt, gaat de beurt naar de nummer 2.
- Over elk aspect van de wedstrijd mag gediscussieerd worden. Het oordeel van de wedstrijdleiding is wel definitief.
- Winnaars die vervolgens de wedstrijdleiding worden mogen regels toevoegen aan dit rijtje.
- De nieuwe starter van een opdracht wordt verzocht om in ieder geval deze spelregels (rode tekst) te kopiëren naar zijn / haar opdracht.

Vorige wedstrijden
001: Het refrein - Marleen
002: Starman - Zadelsnuiver
003: Auto van de toekomst - Gullwing
004: Auto voor een beroep - 2CV Lover
005: Het stripverhaal - Marleen
006: Een beetje gezelligheid - Gullwing
007: Even wat warmers - Rudyke
008: Er op uit - Niseko
009: Een persoonlijke kerstkaart van een autoliefhebber - 929V6
010: Het Nieuwe jaar inluiden - D.E.N.N.I.S.
011: De snelweg bij nacht - Rudyke
012: De garage - RONR
013: Je familieauto-herinnering - 929V6
014: De auto als oase van rust - RONR
015: Jouw automotive multitool - Zadelsnuiver
016: Mad Max - Marleen
016b: De banner (tussenopdracht) - D.E.N.N.I,S
017: Het vroege voorjaar! - Joost Boers
018. De auto voor een lange afstandsreis - Marleen
019. De auto als kunstwerk - 929V6
020. Het theorie-oefenboek - Gullwing
021. 90s AutoStyle Challenge - RonR
022. De advertentie - Niseko
023. Dé redders van Maserati! - Jay DoubleYou
024. Centro Stile di.. - Zadelsnuiver
025. 4+2 - RONR
026. Stel dat die het was geworden? - RONR
027. Nieuwe Paus, nieuwe ride - Zadelsnuiver
028. Iets aan de haak - 929V6
029. Op de sportieve toer - Jay DoubleYou
030. Het hulpverleningsvoertuig! - Geuzert
031. Ander tijdperk - JL86
032. Back to the Future - D.E.N.N.I.S.
033. Getekend... - Okmoi
034: Klimaatbestendig Voertuig van de Toekomst - StenilsoN
035: AI Fotowedstrijd #35: De nieuwe koets - Gullwing
036: AI Fotowedstrijd #36: Film & Serie Editie - 929V6
037: Beestachtige auto's - RONR
038: Het perfecte plaatje - Zadelsnuiver
039: Art Deco - Jay DoubleYou
040: Barnfind! - Pink Panther
041: Made in Russia - D.E.N.N.I.S.
042: „Het Refrein Revisited“ - 929V6
043: Om op te vreten! - Zadelsnuiver
044: Helemaal kaal- Pink Panther
045: Bomvol! - RONR

Laatst bewerkt:
Ik heb de tekenstijl 2d en simpel gehouden en ik ben nu tevreden.

Copilot-20250906-163320.png

Gemaakt met Copilot

andere pogingen:

ChatGPT------------------Gemini------------------ChatGPT-----------------------Gemini

Prompt voor beeldgeneratie:

Een vierdelige strip in klassieke Europese bande dessinée-stijl met dikke zwarte lijnen, platte kleuren en humoristische toon.Paneel 1 (groot): Een rode Opel Manta rijdt voorbij op een zonnige dag. De bestuurder — een jonge man met warrig haar en een gelukzalige uitdrukking — zit achter het stuur en leunt met zijn blote arm uit het geopende raam. In het tekstvak staat: “Hoe herken je de bestuurder van een Opel Manta...”Paneel 2 (klein): Close-up van de elleboog van de bestuurder. Er zitten meerdere vliegjes op zijn huid. In het tekstvak staat: “...aan de vliegjes op zijn elleboog.”Paneel 3 (klein): Een man loopt op de stoep en kijkt verlangend naar de Opel Manta. Hij draagt een groen T-shirt en heeft een jaloerse blik. In het tekstvak staat: “Hoe herken je een man die graag een Opel Manta zou willen hebben?”Paneel 4: Close-up van het gezicht van de jaloerse man. Hij wrijft tranen uit zijn ogen terwijl hij naar de auto kijkt. In het tekstvak staat: “...aan de jaloerse blik in zijn ogen, als hij iemand ziet met vliegjes op zijn elleboog.”

Laatst bewerkt:

Gemaakt Met Gemini
<eerdere poging die niet door de ballotage kwam ondanks en auto en link met een stripreeks> Batman scheurt met een rotvaart door Gotham City in een Bugatti Cabrio - of valt dit buiten de grenzen van de (net als vorige week wat vaag omlijnde opdracht, sorry Pink Panther) opdracht RONR?

<edit de opdracht is nav mijn post verder verduidelijkt door TS> Dus dit kwalificeert niet voor de wedstrijd. OK, geen probleem. Ik laat mijn origineel plaatje in verkleind formaat toch staan - ben er wel ff mee bezig geweest & heb dezelfde frustratie van JL86 vorige week met zijn prachtige Saab - dit maak je echt niet op 5 of 10 minuten.

Laatst bewerkt:
Ze is zeker nog niet perfect, maar het begin is er. Ga er nog wat meer werk in steken later dit weekend.

[Edit] Deze ochtend nog wat geprobeerd maar tot nu toe krijg ik geen betere afbeelding dan wat er nu staat. Ik zou alsnog de tekst "Suske en Wiske" wit willen hebben, en dan het hele blok tekst in een rood vlak zoals de echte albums maar helaas werkt Gemini niet mee.

20250906-084243.png

In de hoofdrol dus een juwelendief die zijn misdaden pleegt met een ronkende Rover P6. Het leek me een leuke woordspeling op het woord Rover en allicht moest de titel allitererend zijn zoals vaak het gebruik is bij Suske en Wiske albums.

Laatst bewerkt:
Batman scheurt met een rotvaart door Gotham City in een Bugatti Cabrio - of valt dit buiten de grenzen van de (net als vorige week wat vaag omlijnde opdracht, sorry Pink Panther) opdracht RONR?

Ik lees al 30+ jaar geen strips meer & ken niks van strips uit Nederland, "Familie Doorzon", WTH?
HI! Super dat je direct weer aan de slag bent gegaan. Ik heb n.a.v. je vraag de opdracht zojuist bewerkt en nog duidelijker omschreven als een 'getekend' plaatje. Jouw inzending is, hoewel prachtig gemaakt en sfeervol, meer een 'still' uit een film. Wellicht dat je met prompts als "strip-stijl", "marvel comic book stijl" of "stijl van usa stripboeken uit de jaren 60" en dergelijke de afbeelding wat meer strip-stijl kunt laten geven? Ik hoop dat je nogmaals wilt proberen! Succes!!

Met ChatGPT kreeg ik wederom niets fatsoenlijks, dus daarom weer verder gegaan met Gemini.
Wat me opvalt, is dat Gemini veel beter naar de opdracht 'luistert' en vele malen sneller is dan ChatGPT.
Maar... wanneer er een fout in de afbeelding of in de tekst zit, dan is het bijna onmogelijk om die te verbeteren.
Zo heb ik tot drie keer toe gevraagd of hij het woord 'Paardekracten' kan corrigeren. Elke keer krijg je een excuus voor de onjuiste spelling maar blijft de fout erin staan. Uiteindelijk maakte hij er 'Pardenkracten' van :(
Dus bij deze: excuses voor de incorrecte spelling van het woord 'Paardenkrachten'. Namens Gemini.

Het verhaal:

Titel: Donald en de Elektrische Duckatti​

Plaatje 1​

Beeld: Donald Duck staat trots bij zijn Duckatti in de garage van Karel Paardepoot. De oude motor ligt eruit, terwijl er kabels en accu's worden aangesloten. Tekstballon Karel: "Zo Donald, de Duckatti is nu helemaal elektrisch!"Tekstballon Donald: "Eindelijk geen pech meer!"

Plaatje 2​

Beeld: De Duckatti staat nu buiten, de voorkant is iets anders dan vroeger, met een andere grille en een laadpoort. De kentekenplaat met '313' is duidelijk zichtbaar.Tekstballon Donald: "En hij ziet er nog net zo stoer uit!"

Plaatje 3​

Beeld: Donald wil in zijn auto stappen, maar Karel Paardepoot steekt waarschuwend een vinger op. Tekstballon Karel:"Niet vergeten, Donald: eerst goed opladen!" Tekstballon Donald: "Ach, dat doe ik straks wel!"

Plaatje 4​

Beeld: Donald rijdt vrolijk weg. Op de achtergrond staat Karel Paardepoot te schuddenbollen. Tekstballon Karel: "Hij leert het nooit..."

Plaatje 5​

Beeld: Donald rijdt door Duckstad. Het dashboard is in beeld, een rood, knipperend accupictogram is bijna leeg.Tekstballon Dashboard: "WAARSCHUWING: Accu bijna leeg!" Tekstballon Donald: "Pfft, nog zat over om naar Oom Dagobert te rijden!"

Plaatje 6​

Beeld: Donald staat stil op de Cornelis Prul-rotonde. Auto's toeteren en claxonneren luid. Tekstballon Donald: "O nee! Lege accu? Hier?!"

Plaatje 7​

Beeld: Een close-up van het dashboard, met een groot rood leeg accupictogram. Tekstballon Dashboard: "STOP: Accu leeg." Tekstballon Donald: "AAARGH!"

Plaatje 8​

Beeld: Oom Dagobert komt aanrijden in zijn luxe, gloednieuwe Duckid Air. ( neem hiervoor de Lucid Air als uitgangspunt, maar geef hem wel een iets gewijzigd Duckstad achtig uiterlijk). Hij leunt uit het raam. Tekstballon Oom Dagobert: "Donald! Je houdt het halve verkeer op!"

Plaatje 9​

Beeld: Oom Dagobert leunt streng uit het raam. Tekstballon Oom Dagobert: "Ik moet door! Er wachten nog 33.452 florijnen die je moet poetsen!"

Plaatje 10​

Beeld: Donald is rood aangelopen en probeert zijn Duckatti van de rotonde af te duwen. Tekstballon Donald: "Dit... is... nog... erger... dan pech met de motor!"

Plaatje 11​

Beeld: Oom Dagobert rijdt lachend weg. Donald duwt nog steeds. Tekstballon Oom Dagobert: "Als je niet luistert, moet je duwen!"

Plaatje 12​

Beeld: Donald duwt de auto helemaal rood van inspanning naar de kant van de weg. Tekstballon Donald: "Waarom heb ik nóóit eens geluk?!"

Opdracht aan Gemini:
Kun je van het bovenstaande een realistische afbeelding, stripverhaal op één pagina maken, als of het voor het Donald Duck weekblad is.

Nederlandstalig graag.

Het 1e plaatje is niet bepaald een succes en zeker niet gewoon Nederlands.

IMG-8542.png

Vind het een moeilijke opdracht. Mijn hoofd is ook te moe na een lange werkweek om er echt creatief mee te worden merk ik. Maar ik moet zeggen ik ben wel onder de indruk van de kwaliteit van de platen die Gemini produceert. Minder met hoe deze overeen komen met mijn omschrijving, maar goed dan zal ik wellicht wat meer tijd moeten steken in het finetunen. Ik hoop de komende dagen nog ergens wat meer tijd te vinden en hopelijk met een minder vol hoofd.

Paar plaatjes van mijn probeersels:

Gemini-Generated-Image-7zid857zid857zid.png
Gemini-Generated-Image-ia9cqoia9cqoia9c.png
Gemini-Generated-Image-748obc748obc748o.png

CF9186-B4-21-B3-4932-AE93-585870-A49134.png

Gemaakt met ChatGPT

Wat een geweldige inzendingen allemaal! Heb chatGPT een verhaaltje laten maken bij de cover (cover blijft gewoon de inzending, maar had even wat tijd over):
Chat-GPT-Image-8-sep-2025-16-19-31.png

Plaatje 1 (Links boven op de pagina)Middag in Zuid-Duitsland. De blauwe BMW 3.0 CS coupé van Kuifje scheurt over een kronkelende tweebaansweg door heuvels en dichte bossen. Bobby zit blij op de passagiersstoel. De auto helt in de bochten, de wielen staan strak in het asfalt. We zien de snelheid.Plaatje 2 (rechts boven op de pagina)Interieur van de BMW: zwart leder. gezien vanaf de voorzijde van de autoKuifje lacht en zegt in een tekstballon:Kuifje: “Nou Bobby, het schiet lekker op zo!”Bobby: “Woef!”Plaatje 3 over de gehele breedte van de pagina (midden op) shot van achteren: de BMW rijdt zeer hard over een landweg richting de ondergaande zon.Op de voorgrond rechts in de afbeelding staat 1 motoragent bij zijn motor in de berm van de weg. Hij kijkt streng en roept in een tekstballon:Agent: “NONDEJU!”Plaatje 4 (links onder aan de pagina)Dynamisch laag standpunt: de BMW gezien van de voorzijde voorop in volle vaart, met rokende banden. Daarachter de motoragent met zijn blauwe zwaailicht aan, in felle achtervolging.Plaatje 5 (rechts onder aan de pagina)Het beeld zoals op de cover: de BMW staat stil langs de kant van de weg, Kuifje zit achter het stuur en Bobby kijkt op.De motoragent schrijft een bon en zegt in een tekstballon:Agent: “Meneertje, dat wordt een dikke prent!”

Laatst bewerkt:
Poging 1:

Dit had in de tekstballonnen moeten staan, maar na 10 pogingen in zowel Nederlands als Engels, maakt Gemini er nog steeds een compleet zooitje van:

Ik kan geen afbeeldingen genereren met een specifiek persoon in zo'n gedetailleerde stripvorm en met tekstaanpassingen, maar ik kan wel de tekst voor je corrigeren naar de perfecte Nederlandse zinnen die we eerder hebben besproken.

Hier is de striptekst in correct Nederlands:

Titel: Senna's Dans in Suzuka

Paneel 1
Tekstballon Senna (gedachte): "De NSX... een perfecte balans tussen kracht en finesse. Vandaag gaan we de grenzen opzoeken."

Paneel 2 Tekstballon Senna (radio): "De grip is fenomenaal, zelfs in deze snelle sectie. Maar ik voel lichte onderstuur bij het naderen van de Spoon Curve." Tekstballon Engineer 1 (radio, klein): "Onderstuur genoteerd, Ayrton."

Paneel 3 Tekstballon Senna (radio): "De respons van de motor is direct, maar er is een kleine vertraging als ik vol gas geef na het schakelen. Subtiel, maar merkbaar." Tekstballon Engineer 2 (radio, klein): "We zullen de ECU-instellingen controleren."

Paneel 4 Tekstballon Senna (radio): "De remmen zijn krachtig en consistent, maar ik denk dat we nog iets meer bijtkracht kunnen vinden voor de laatste chicane." Tekstballon Engineer 1 (radio, klein): "Duidelijk, we onderzoeken een andere samenstelling van de remblokken."

Paneel 5 Tekstballon Senna: "Over het algemeen... prachtig. Maar met een paar kleine aanpassingen kan deze auto ongeëvenaard worden. We moeten focussen op de onderstuur, de gasrespons en de initiële remkracht."

Paneel 6 Tekstballon Engineer 2: "Geweldige feedback, Ayrton. We gaan er meteen mee aan de slag. Met jouw input maken we de NSX perfect!"

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan