AI Fotowedstrijd #45: Bomvol - Stemtijd!

Pink Panther

Kilometervreter
Openingsfoto.webp

Welkom bij AI Fotowedstrijd #45: Bom vol!

Vroeger hadden veel auto’s zwarte kunststof bumpers, stalen velgen en unilak. Met name in de compacte klasse was dit de norm, soms was er zelfs geen gespoten bumper leverbaar.

Lichtmetalen velgen zaten alleen op de topmodellen, privacy glas was nog niet uitgevonden, bij panorama daken dacht je aan een dakterras in de Alpen. Dagrijverlichting? Of een SUV versie? Aerodynamische grilles? Verzonken deurgrepen? Het bestond nog niet.

Met behulp van AI gaan we laten zien hoe die auto’s hadden kunnen zijn.

hyunai-inster-2024-21.jpg

De opdracht:
Genereer met je favoriete AI tool een afbeelding van anno 2025 versie een auto die vroeger geaccepteerd en normaal werd gevonden met zwarte kunststof bumpers en stalen velgen. Dus getransformeerd naar 2025, met de mogelijkheden en opties van nu.

Criteria:
  • Auto’s uit het A, B en C segment
  • Bouwjaar tot en met 1990
  • Omzetten naar een SUV mag ook, mits het origineel nog duidelijk genoeg herkenbaar is!
Hoe werkt het?
Deelnemers genereren een afbeelding met behulp van hun favoriete AI-tool. Na afloop van de wedstrijd beoordelen we elkaars inzendingen op basis van creativiteit, originaliteit en de mate waarin de opdracht is nageleefd. De winnaar mag een nieuwe opdracht bedenken voor de volgende ronde.

Doelgroep:
De wedstrijd is bedoeld voor iedereen die geïnteresseerd is in AI en het creëren van digitale kunst. Zowel beginners als ervaren gebruikers zijn van harte welkom.

byd-dolphin-surf-driving-01-xl.webp

Regels:
- De winnaar van de vorige keer bepaalt de opdracht en geeft een vaste opdracht of omschrijft een vrije opdracht.
- Foto's dienen te worden geüpload naar je eigen favoriete host (bvb postimages.org). Foto's kunnen niet worden gelinkt vanuit de AI-tools.
- Geef bij je inzending aan welke AI-tool je hebt gebruikt.
- Een inzending mag zo vaak worden gewijzigd als je zelf wilt. De foto die er staat op het moment dat de wedstrijd sluit, geldt als inzending.
- Na afloop (WOE 20h) maakt de wedstrijdleiding een OER, waarna er gestemd kan worden tot VRIJ 20h.
- Het is de bedoeling dat het OER in ieder geval binnen redelijke tijd wordt geplaatst. Mocht de opdrachtbedenker niet precies weten hoe dit werkt, of mocht er sprake zijn van tijdgebrek, dan is het belangrijk dat dit op tijd wordt aangegeven. Er is immers altijd wel iemand bereid om het over te nemen.
- Stemmen: de deelnemers geven hun 3 favorieten 1,2 of 3 punten voor de derde, de tweede en de eerste plaats.
- Het is de bedoeling dat als je meedoet, je ook meestemt.
- Het is wel toegestaan om te stemmen, ook al heb je geen inzending geplaatst.
- Deelnemers kunnen niet op zichzelf stemmen. In het geval van te weinig inzendingen, vervallen de andere punten. In het uiterste geval mag de wedstrijdleiding 1 extra punt toewijzen als tiebreaker. - Dat extra punt kan hij/zij niet aan zichzelf geven.
- In het geval van een gelijkspel, wordt er gekeken naar de inzending met de meeste 1e plaatsen. Daarna, indien nodig naar de meeste 2e plaatsen.
- De winnaar mag de volgende opdracht bedenken of aangeven dat de nummer 2 dit mag doen. Als de winnaar zich niet (op tijd) meldt, gaat de beurt naar de nummer 2.
- Over elk aspect van de wedstrijd mag gediscussieerd worden. Het oordeel van de wedstrijdleiding is wel definitief.
- Winnaars die vervolgens de wedstrijdleiding worden mogen regels toevoegen aan dit rijtje.
- De nieuwe starter van een opdracht wordt verzocht om in ieder geval deze spelregels (rode tekst) te kopiëren naar zijn / haar opdracht.

Renault_5_E-Tech_Electric_DSC_7279.jpg

Vorige wedstrijden
001: Het refrein - Marleen
002: Starman - Zadelsnuiver
003: Auto van de toekomst - Gullwing
004: Auto voor een beroep - 2CV Lover
005: Het stripverhaal - Marleen
006: Een beetje gezelligheid - Gullwing
007: Even wat warmers - Rudyke
008: Er op uit - Niseko
009: Een persoonlijke kerstkaart van een autoliefhebber - 929V6
010: Het Nieuwe jaar inluiden - D.E.N.N.I.S.
011: De snelweg bij nacht - Rudyke
012: De garage - RONR
013: Je familieauto-herinnering - 929V6
014: De auto als oase van rust - RONR
015: Jouw automotive multitool - Zadelsnuiver
016: Mad Max - Marleen
016b: De banner (tussenopdracht) - D.E.N.N.I,S
017: Het vroege voorjaar! - Joost Boers
018. De auto voor een lange afstandsreis - Marleen
019. De auto als kunstwerk - 929V6
020. Het theorie-oefenboek - Gullwing
021. 90s AutoStyle Challenge - RonR
022. De advertentie - Niseko
023. Dé redders van Maserati! - Jay DoubleYou
024. Centro Stile di.. - Zadelsnuiver
025. 4+2 - RONR
026. Stel dat die het was geworden? - RONR
027. Nieuwe Paus, nieuwe ride - Zadelsnuiver
028. Iets aan de haak - 929V6
029. Op de sportieve toer - Jay DoubleYou
030. Het hulpverleningsvoertuig! - Geuzert
031. Ander tijdperk - JL86
032. Back to the Future - D.E.N.N.I.S.
033. Getekend... - Okmoi
034: Klimaatbestendig Voertuig van de Toekomst - StenilsoN
035: AI Fotowedstrijd #35: De nieuwe koets - Gullwing
036: AI Fotowedstrijd #36: Film & Serie Editie - 929V6
037: Beestachtige auto's - RONR
038: Het perfecte plaatje - Zadelsnuiver
039: Art Deco - Jay DoubleYou
040: Barnfind! - Pink Panther
041: Made in Russia - D.E.N.N.I.S.
042: „Het Refrein Revisited“ - 929V6
043: Om op te vreten! - Zadelsnuiver
045: Helemaal kaal- Pink Panther[/URL

Deze opdracht duurt tot woensdag 3 september 2025, 20.00 uur. Daarna kan er gestemd worden tot vrijdag 5 september , 20.00 uur.

Laatst bewerkt:
Ik weet niet of ik de opdracht goed begrijp, maar het eerste wat in me opkwam was dit, een DAF Marathon Coupé!
Vergelijkbare daklijn en een moderne interpretatie van de ronde koplampen…
IMG-0398.jpg

Deze DAF Marathon Coupé zal in eerste instantie leverbaar worden in 2 varianten, de 55 Marathon met 55 kWh-accupakket, en een 66 Marathon met 66 kWh-accupakket. Beide versies zijn uiteraard voorzien van een gemoderniseerde Variomatic!

IMG-0391.jpg

IMG-0393.jpg

Laatst bewerkt:
Ik denk dat Zonder BMW met Skoda de juiste insteek begrijpt, maar ook deze DAF is helemaal niet verkeerd!
Bij de Saab lijkt het er meer op dat een handige Harrie aftermarket onderdelen heeft gemonteerd, niet wat ik in gedachten heb.

Maar zoals in al mijn wedstrijden, de stemmer beslist!

Dat komt een beetje als een belediging over, eerlijk gezegd. Ik sla deze week dan maar even over, succes er mee!
JL86

Ik lees nergens iets wat ook maar enigszins lijkt of zelfs maar ruikt naar beledigen. Deelnemen moet leuk, ontspannen, vrij toegankelijk en zonder enige druk zijn en blijven.

Mijn opmerking heb ik geplaatst om de richting en mijn idee nader te verklaren.

Je bent helemaal vrij om een week over te slaan, maar beledigt mag je je zeker niet voelen.

Een foto creëren zoals je wilt kost tijd, dat is niet de eerste beste foto, ik doe dat ook in m’n vrije tijd op de zaterdag ochtend.

Als een inzending niet volgens de spelregels voldoet is dat natuurlijk normaal om te communiceren en dat begrijp ik, maar het gaat om de formulering. Nu komt het wel zo naar mij over.

Maar we zullen er over ophouden.

Aha, ik zat ook te werken in de richting van Jay DY, maar dat is dus niet het opzet m.n. een moderne versie van een automodel gebouwd voor 1991 maken.

En de reden van het beperken van de segmenten ontgaat me compleet. Foto’s uit je O.T zijn gewoon 2025 auto’s en helemaal geen retromod van een oer 5 en in 1990 bestond BYD nog niet eens…
Het is dus gewoon LED lichten, velgen, GPS antenne, privacy glass etc toevoegen aan een oude bak?

Best wel wat pogingen gedaan en er kwam niks deftigs uit, ik skip deze - veel succes allemaal

Laatst bewerkt:
en gespoten bumpers ipv zwarte of stalen en moderne styling, moderne snufjes enzovoorts. Maar geen nieuw ontwerp van een oude auto, zoals de `r5 voor zover ik de opdracht begrijp.

Oke, Ik ben tevreden, dit wordt mijn inzending. Ik heb gevraagd om een eerste generatie Alto en kreeg een tweede generatie. Ook had ChatGPT zeker 5 pogingen nodig om dit te produceren. Ik kreeg telkens ongelakte bumpers.
Chat-GPT-Image-31-aug-2025-15-57-32.png

gemaakt met ChatGPT

Een van de andere pogingen:

Oke, Leuke opdracht en dit is mijn eerste poging. Ik ben er niet zeker van. Ik ga ze zeker nog aanpassen. Ik denk dat Gemini het dichtst bij de bedoeling van de opdracht ligt. Als dat niet zo is, dan hoor ik dat graag en zal ik het aanpassen. De auto is een eerste generatie Suzuki Alto. Echter CoPilot heeft er een 2e generatie van gemaakt.

ChatGPT------------------------CoPilot------------------------Gemini​

Laatst bewerkt:
Ik merk dat een en ander erg lastig is of zelfs onduidelijk. Ik zelf heb getracht de 1e generatie van de Civic Shuttle te moderniseren, maar zowel ChatGPT als Gemini hebben er zeer veel moeite mee of komen met compleet nieuwe afbeeldingen, dus niet het origineel geüpdatet.

De 1e poging:

IMG-8358.png

De 2e poging

IMG-8360.png

Die lijkt wel iets, maar mist totaal de bijzondere 3e zijruit van het origineel.

IMG-8363.webp

De vraag is dus:

Is de wedstrijd te doen, duidelijk genoeg of moeten we/ik wat aanpassen.

Oke, Leuke opdracht en dit is mijn eerste poging. Ik ben er niet zeker van. Ik ga ze zeker nog aanpassen. Ik denk dat Gemini het dichtst bij de bedoeling van de opdracht ligt. Als dat niet zo is, dan hoor ik dat graag en zal ik het aanpassen. De auto is een eerste generatie Suzuki Alto. Echter CoPilot heeft er een 2e generatie van gemaakt.

ChatGPT------------------------CoPilot------------------------Gemini​
CoPilot is mijn favoriet. Gemini is gewoon een nieuwe Alto, en ChatGPT is een soort rare Dacia meet Suzuki cross-over. Als ze de CoPilot versie als nieuwe Alto zouden uitbrengen zou ik er voor in de rij staan.

Ik was niet helemaal tevreden met mijn eerste versie van de AMC Pacer, dus heb het concept nog wat verder uitgewerkt. Er zijn veel meer uren in gaan zitten dan ik zou willen toegeven maar dit is wel meer in lijn met wat ik oorspronkelijk in gedachte had.

20250831-002105.png

De knipperlichten zijn verhuisd en terug te vinden als oranje LED randjes rond de koplampen. De grille die normaal gezien zich prominent tussen de koplampen schaart is nu een stuk subtieler en onder de koplampen geplaatst. Al het chroomwerk is omgezet naar zwarte details en de rubber strips op de flanken zijn ergens in de jaren '70 achtergebleven. Een strakke moderne voorbumper en bijpassende sideskirts geven de auto een véél dynamischer profiel en de nieuwe wielen icm whitewall laag-profiel banden als knipoog naar het verleden brengen het geheel samen. Zo is de AMC Pacer weer helemaal bij de tijd.

Afbeelding gegenereerd met Gemini.

Laatst bewerkt:
@Pink Panther
Het zou best eens kunnen dat de AI-tool beter overweg kan met de Amerikaanse benaming van een bepaald model, als die van de Europese (of specifiek Nederlandse) afwijkt. Misschien eens proberen met "1984 Civic Wagon" in plaats van "Civic Shuttle"?

(Ik vermoed zelfs sterk dat voor jouw eerste poging de AI-tool "Civic Shuttle" heeft vertaald naar "Civic Wagon" en daar de eerste generatie van heeft gepakt en een moderne versie ervan heeft gemaakt.)

Laatst bewerkt:
Voilà, wat Twix zegt -> jij als wedstrijdleiding bepaalt de opdracht & daarmee klaar. Dat ik er na 25-30' proberen echt niks van gebakken kreeg, zal aan mijn prompts liggen. Soms zit het mee, soms niet.

Ik wou een Clio I in een hedendaags Paris Initiale van Renault jasje steken in de originele Baccara kleur (donkerbruin) & crème lederen interieur, niks. Daarna een Clio Williams, donkerblauw / de mooie goudkleurige details & wielen, maar dat werd ook niks.

Tijd gevonden om ook mee te doen!!

Bij mij had ChatGPT er wel zin in. Ik hoop dat dit het idee van de opdracht was aangezien er nogal wat discussie lijkt te zijn;

Edit: Oeps ik zie nu pas dat het een C-segmenter of kleiner moet zijn.. Dat had ik even gemist. Ik ga weer aan de slag. Maar klopt mijn interpretatie van de opdracht een beetje zo?

Nieuwe poging nu met Gemini, deze keer wel een C-segmenter, een Lancia Delta HF PHEV.

Edit2: Laatste en definitieve inzending. Hoewel ik de Lancia kwalitatief beter vind, bevalt het me niet dat deze opgezette wielkasten met popnagels heeft etc. Iets teveel tuner iets te weinig OEM.

Nu weer iets heel anders. Een Golf mk2. Of is het een MK9? ;)

Edit3: Oke, nu echt de laatste (beloofd). Een kekke Peugeot 205 naar de standaard van vandaag.

Gemini-Generated-Image-9db6nm9db6nm9db6.png

Gemini-Generated-Image-5ijg0z5ijg0z5ijg.png

Gemini-Generated-Image-r9o6fdr9o6fdr9o6.png

Een restomod van de E30 M3
Chat-GPT-Image-Aug-30-2025-08-01-31-PM.png

Laatst bewerkt:
Voilà, wat Twix zegt -> jij als wedstrijdleiding bepaalt de opdracht & daarmee klaar. Dat ik er na 25-30' proberen echt niks van gebakken kreeg, zal aan mijn prompts liggen. Soms zit het mee, soms niet.

Ik wou een Clio I in een hedendaags Paris Initiale van Renault jasje steken in de originele Baccara kleur (donkerbruin) & crème lederen interieur, niks. Daarna een Clio Williams, donkerblauw / de mooie goudkleurige details & wielen, maar dat werd ook niks.
Wat mij de laatste tijd helpt is een foto uploaden en die als voorbeeld of inspiratie laten dienen voor je AI-tool.

Nog een klein stukje Technische info en wat kleurtjes toegevoegd aan mijn inzending.

Laatst bewerkt:
Ik vond die blauwe met zwart interieur en dynamische achtergrond het mooist.. :censored:
Die vond ik kwalitatief ook beter. Lijkt wel naarmate je meer wilt passen de kwaliteit ook minder wordt

Mazda 121 bolhoedje gemoderniseerd met glazen panoramadak, led-verlichting, lichtmetaal en lederen interieur (chatGPT)
Superleuk zou het zijn als Mazda zoiets in moderne elektrische vorm terug zou brengen.

Ik zou wel eens willen weten hoe jullie een opdracht aanpakken. Ik zelf heb met deze enorm veel moeite, krijg eigenlijk niets fatsoenlijk uit de systemen. Zelfs Gemini heeft me voor vandaag bedankt omdat ik al om te veel afbeeldingen heb gevraagd. Vrijwel allemaal omdat het systeem niet genereert wat ik vroeg. Zowel in Nederlands als via DeepL in Engels (mijn Engels is slecht).

Ik ook niet met Gemini, voor mij is het een opdracht met teveel restricties (bouwjaar, segment). Ik ga bij een inzending voor of iets dat ik zelf mooi vind of iets dat compleet van het padje af is. Meestal is het dat laatste :ROFLMAO:

Precies wat moeite met bestaande oudere auto’s bij Gemini, na 30’ sukkelen en een poging of 25 was ik er wel klaar mee. Niks leuks, niks van het padje af kwam er uit de AI-hoed tevoorschijn.

Ik zou wel eens willen weten hoe jullie een opdracht aanpakken. Ik zelf heb met deze enorm veel moeite, krijg eigenlijk niets fatsoenlijk uit de systemen. Zelfs Gemini heeft me voor vandaag bedankt omdat ik al om te veel afbeeldingen heb gevraagd. Vrijwel allemaal omdat het systeem niet genereert wat ik vroeg. Zowel in Nederlands als via DeepL in Engels (mijn Engels is slecht).
Prompt via gemini (ik heb wel pro, weet niet of dat verschil uitmaakt): Ontwerp een moderne elektrische auto die duidelijk gebaseerd is op een Citroën 2Pk. Luxueuze full option versie. Voeg border collie toe die hoofd uit raam steekt.

"Please generate a photorealistic image of a futuristic concept car based on the classic fiat ritmo abarth".

Daar kwam deze afbeelding uit:

Wat ik zelf dan vaak nog doe is vragen om verbeteringen: Maak de voorbumper dezelfde kleur als de auto, voeg carbon details toe, vervang de deurgrepen etc.

"Please generate a photorealistic image of a futuristic concept car based on the classic fiat ritmo abarth".

Daar kwam deze afbeelding uit:

Wat ik zelf dan vaak nog doe is vragen om verbeteringen: Maak de voorbumper dezelfde kleur als de auto, voeg carbon details toe, vervang de deurgrepen etc.
Ik had hetzelfde probleem met de bumper, dus ik heb gewoon de vraag gesteld:

Kun jij mij uitleggen waarom de bumper nog steeds ongespoten is?

ChatGPT zei:

Goede vraag! Wat er gebeurt: de AI heeft moeite om details zoals meegespoten bumpers goed te interpreteren, vooral wanneer het om een klassiek model gaat dat oorspronkelijk juist zwarte kunststof bumpers had. Het "automatische" beeldmodel associeert die jaren ’80-look nog steeds met zwart kunststof, ook al vraag je om carrosseriekleurige bumpers.
Dat kan aan drie dingen liggen:

1. Sterke visuele associatie – De Suzuki Alto uit die periode werd vrijwel altijd met zwarte bumpers geleverd, waardoor het model dat patroon blijft volgen.
  2. Kleurherkenning – De overgang tussen carrosseriekleur en bumper wordt soms te subtiel gezien, zeker bij rood. Dan denkt de AI: “dit moet een zwart contrastdeel zijn.”
  3. Prioriteiten in de prompt – Vaak "snapt" het model de setting en de auto goed, maar moet je expliciet herhalen en benadrukken dat de bumpers exact dezelfde lak als de body hebben (bijv. “body-colored bumpers, exactly same red paint, no black or gray parts on bumpers”).
Wil je dat ik de prompt extra scherp formuleer, zodat de bumpers écht meegespoten worden, en er ook geen twijfel ontstaat over zwart/grijs kunststof?

Daarna kreeg ik eindelijk mijn meegespoten bumpers

Terug
Bovenaan