AI Fotowedstrijd #42: „Het Refrein Revisited“

D E N N I S

Asfaltkampioen
Openingsfoto.webp

Welkom bij AI Fotowedstrijd #42: „Het Refrein Revisited“

In deze opdracht wil ik graag heel even terug naar zaterdag 16 oktober 2024. Naar de allereerste opdracht die ik plaatste in de vriendelijke competitie.

Toen was het thema: "Neem het refrein van een liedje en laat daarmee de AI tool een waar stukje kunst generen". Er deden slechts twee inzendingen mee. Het idee was goed, maar we hadden de deelnemers nog niet gevonden. Dat is inmiddels anders. Sterker nog: Het gaat inmiddels super goed.

Daarom is het deze week tijd voor een herstart: Het Refrein Revisited.

Chat-GPT-Image-8-aug-2025-21-07-01.png

De opdracht:
Maak een beeld dat is geïnspireerd op een songtekst ( het hoeft niet perse het refrein te zijn.) waarin een auto of autorijden een rol speelt. Dat mag een hele bekende hit zijn, een vergeten pareltje of guilty pleasure. Zolang het nummer een herkenbaar auto-moment heeft, ben je vrij. Plaats er even bij welk liedje je hebt gebruikt. Indien mogelijk met een link naar Youtube o.i.d.

Chat-GPT-Image-8-aug-2025-21-07-48.png

Hoe werkt het?
Deelnemers genereren een afbeelding met behulp van hun favoriete AI-tool. Na afloop van de wedstrijd beoordelen we elkaars inzendingen op basis van creativiteit, originaliteit en de mate waarin de opdracht is nageleefd. De winnaar mag een nieuwe opdracht bedenken voor de volgende ronde.

Doelgroep:
De wedstrijd is bedoeld voor iedereen die geïnteresseerd is in AI en het creëren van digitale kunst. Zowel beginners als ervaren gebruikers zijn van harte welkom.

Regels:
- De winnaar van de vorige keer bepaalt de opdracht en geeft een vaste opdracht of omschrijft een vrije opdracht.
- Foto's dienen te worden geüpload naar je eigen favoriete host (bvb postimages.org). Foto's kunnen niet worden gelinkt vanuit de AI-tools.
- Geef bij je inzending aan welke AI-tool je hebt gebruikt.
- Een inzending mag zo vaak worden gewijzigd als je zelf wilt. De foto die er staat op het moment dat de wedstrijd sluit, geldt als inzending.
- Na afloop (WOE 20h) maakt de wedstrijdleiding een OER, waarna er gestemd kan worden tot VRIJ 20h.
- Het is de bedoeling dat het OER in ieder geval binnen redelijke tijd wordt geplaatst. Mocht de opdrachtbedenker niet precies weten hoe dit werkt, of mocht er sprake zijn van tijdgebrek, dan is het belangrijk dat dit op tijd wordt aangegeven. Er is immers altijd wel iemand bereid om het over te nemen.
- Stemmen: de deelnemers geven hun 3 favorieten 1,2 of 3 punten voor de derde, de tweede en de eerste plaats.
- Het is de bedoeling dat als je meedoet, je ook meestemt.
- Het is wel toegestaan om te stemmen, ook al heb je geen inzending geplaatst.
- Deelnemers kunnen niet op zichzelf stemmen. In het geval van te weinig inzendingen, vervallen de andere punten. In het uiterste geval mag de wedstrijdleiding 1 extra punt toewijzen als tiebreaker. - Dat extra punt kan hij/zij niet aan zichzelf geven.
- In het geval van een gelijkspel, wordt er gekeken naar de inzending met de meeste 1e plaatsen. Daarna, indien nodig naar de meeste 2e plaatsen.
- De winnaar mag de volgende opdracht bedenken of aangeven dat de nummer 2 dit mag doen. Als de winnaar zich niet (op tijd) meldt, gaat de beurt naar de nummer 2.
- Over elk aspect van de wedstrijd mag gediscussieerd worden. Het oordeel van de wedstrijdleiding is wel definitief.
- Winnaars die vervolgens de wedstrijdleiding worden mogen regels toevoegen aan dit rijtje.
- De nieuwe starter van een opdracht wordt verzocht om in ieder geval deze spelregels (rode tekst) te kopiëren naar zijn / haar opdracht.

Vorige wedstrijden
001: Het refrein - Marleen
002: Starman - Zadelsnuiver
003: Auto van de toekomst - Gullwing
004: Auto voor een beroep - 2CV Lover
005: Het stripverhaal - Marleen
006: Een beetje gezelligheid - Gullwing
007: Even wat warmers - Rudyke
008: Er op uit - Niseko
009: Een persoonlijke kerstkaart van een autoliefhebber - 929V6
010: Het Nieuwe jaar inluiden - D.E.N.N.I.S.
011: De snelweg bij nacht - Rudyke
012: De garage - RONR
013: Je familieauto-herinnering - 929V6
014: De auto als oase van rust - RONR
015: Jouw automotive multitool - Zadelsnuiver
016: Mad Max - Marleen
016b: De banner (tussenopdracht) - D.E.N.N.I,S
017: Het vroege voorjaar! - Joost Boers
018. De auto voor een lange afstandsreis - Marleen
019. De auto als kunstwerk - 929V6
020. Het theorie-oefenboek - Gullwing
021. 90s AutoStyle Challenge - RonR
022. De advertentie - Niseko
023. Dé redders van Maserati! - Jay DoubleYou
024. Centro Stile di.. - Zadelsnuiver
025. 4+2 - RONR
026. Stel dat die het was geworden? - RONR
027. Nieuwe Paus, nieuwe ride - Zadelsnuiver
028. Iets aan de haak - 929V6
029. Op de sportieve toer - Jay DoubleYou
030. Het hulpverleningsvoertuig! - Geuzert
031. Ander tijdperk - JL86
032. Back to the Future - D.E.N.N.I.S.
033. Getekend... - Okmoi
034: Klimaatbestendig Voertuig van de Toekomst - StenilsoN
035: AI Fotowedstrijd #35: De nieuwe koets - Gullwing
036: AI Fotowedstrijd #36: Film & Serie Editie - 929V6
037: Beestachtige auto's - RONR
038: Het perfecte plaatje - Zadelsnuiver
039: Art Deco - Jay DoubleYou
040: Barnfind! - Pink Panther
041: Made in Russia - D.E.N.N.I.S.

Deze opdracht duurt tot woensdag 13 augustus 2025, 20.00 uur. Daarna kan er gestemd worden tot vrijdag 15 augustus, 20.00 uur.

Laatst bewerkt:
Precious and Grace

unnamed-126.png

Riding top the floodway on a Friday night
The landscape's a fine and natural sight
Just cruising slow through the dark of night
With Precious and Grace everything's all right

Good God Almighty
We was going down slow
Yeah, if we knew just where we had to go
Crying, just a flying down a put out road
With Precious and Grace in my flathead Ford

2e poging (ChatGPT)

“Little red corvette
Baby you're much 2 fast
Little red corvette
U need a love that's gonna last

I guess I shoulda closed my eyes
When U drove me 2 the place
Where your horses run free”

D43-E812-F-10-F7-4-B1-B-B041-DF96-FAA38-B2-F.png

1e poging (ChatGPT)

65-D992-E2-EA53-498-C-9-C8-F-F58-DB6-DDC12-D.png

Laatst bewerkt:

Gemaakt met Gemini - Old Town Road

Lil Nas - Old Town Road (stukje tekst gequote)
Spent a lot of money on my brand new guitar
Ridin' down Rodeo in my Maserati sports car
Wish I could roll on back to that old town road

Eerdere poging :

Laatst bewerkt:
Net als @StenilsoN’s eerste poging ga ik voor een nummer van Chris Rea, al is deze misschien wat onbekender.
Hij heeft meerdere songs gemaakt met een Ferrari in de hoofdrol, waaronder Daytona…

“Ooh Daytona
Shine your light on me…”

41498170-1158-4-B07-8694-9-D9-EF4-C94-B14.png

- ChatGPT

Laatst bewerkt:
IMG-8056.png
Janis Joplin: Mercedes Benz

I'd like to do a song of great social and political import
It goes like this

Oh Lord, won't you buy me a Mercedes Benz?
My friends all drive Porsches, I must make amends
Worked hard all my lifetime, no help from my friends
So, oh, Lord, won't you buy me a Mercedes Benz?

Oh Lord, won't you buy me a color TV?
Dialing For Dollars is trying to find me
I wait for delivery each day until three
So, oh, Lord, won't you buy me a color TV?

Oh, Lord, won't you buy me a night on the town?
I'm counting on you Lord, please don't let me down
Prove that you love me and buy the next round
Oh, Lord, won't you buy me a night on the town?

Everybody
Oh, Lord, won't you buy me a Mercedes Benz?
My friends all drive Porsches, I must make amends
Worked hard all my lifetime, no help from my friends
So, oh Lord, won't you buy me a Mercedes Benz?
That's it

GEMINI

Picture me rollin' in my 500 Benz
I got no love for these niggas, there's no need to be friends
They got me under surveillance
That's what somebody be tellin'
"Know there's dope bein' sold, " but I ain't the one sellin'
Don't want to be another number
I gotta puff a gang of weed to keep from goin' under
The federales wanna see me dead
Niggas put prices on my head
Now I got two Rottweilers by my bed, I feed 'em lead
Now I'm released, how will I live?

In front of black Lexus, Chevy's on the roam
'96 big body, sittin' on chrome
As we head up out the zone, stone-facin' is on
You can admire, but don't look too long
I'm livin' a dream with triple beams and my pockets bulgin'
It's hard to imagine, picture me rollin'

Gemaakt met Gemini

Laatst bewerkt:
@Dennis, vandaag met een Triumph Spitfire gereden. Die had zowat dezelfde ruitenwisser lengte maar de ruit was “iets” kleiner haha. Wel knap gedaan met die vrachtwagen, merk- en bedrijfsnamen, logo’s is vaak sukkelen met AI (y)

Ja en een beetje nee. Van Gend en Loos is overgenomen door DHL laaaang geleden, 20+ jaar of zo toen ik nog een groentje was in de logistiek. Het plaatje van Dennis zijn uiteraard de DHL kleuren op die trailer.
Daar voor even nog wat letters op kleven is goedkoper voor een overnemer dan vasthouden aan een huisstijl qua kleur die toch stapsgewijze verdwijnt…

Ja en een beetje nee. Van Gend en Loos is overgenomen door DHL laaaang geleden, 20+ jaar of zo toen ik nog een groentje was in de logistiek. Het plaatje van Dennis zijn uiteraard de DHL kleuren op die trailer.
Daar voor even nog wat letters op kleven is goedkoper voor een overnemer dan vasthouden aan een huisstijl qua kleur die toch stapsgewijze verdwijnt…
Laat ik het anders verwoorden: ik associeer v. G & L met grijs/wit. :geek:

Geen probleem PP, ik vind de inzending van DENNIS knap gedaan. Ik heb bij mijn inzending de naam Lil Nas (de artiest) moeten aanpassen naar “Lidlness” of het werd geweigerd.
Vaak is het zo dat overnames gevoelig liggen bij klanten (wat met de service, wat met de prijs etc…) dat de oude naam nog een tijd ook blijft behouden en langzaam wordt uitgefaseerd.

Low Rider by War

All my friends know the low rider (yeah)
The low rider is a little higher (yeah)

The low rider drives a little slower
Low rider is a real goer

Hey

Low rider knows every street, yeah
Low rider is the one to meet, yeah

Low rider don't use no gas now
Low rider don't drive too fast

Take a little trip, take a little trip
Take a little trip and see
Take a little trip, take a little trip
Take a little trip with me

Chat-GPT-Image-Aug-10-2025-02-16-56-PM.png

Volbeat - Guitar Gangsters and Cadillac Blood

There's a Cadillac out in the dark
There's a guitar gangster lighting a smoke
And he feels the night and he feels the fire

[Verse 1]
Driving into the city unknown
Ten small houses, what the face in the cold
And then feel the night, can you feel the fire?

[Chorus]
Guitar gangsters and Cadillac Blood
They came from the road and out of the dark
Went into a place even darker
Guitar gangsters and Cadillac Blood

Met Gemini
IMG-8411.jpg

@Dennis, vandaag met een Triumph Spitfire gereden. Die had zowat dezelfde ruitenwisser lengte maar de ruit was “iets” kleiner haha. Wel knap gedaan met die vrachtwagen, merk- en bedrijfsnamen, logo’s is vaak sukkelen met AI (y)
Maar de kleuren kloppen totaal niet. Van Gend & Loos was boven wit en middengrijs aan de onderkant van de laadbak.
Tijdens de overgang van Van Gend & Loos naar DHL werden de DHL stickers ook wel op de oude auto’s geplakt. Als ik het vergelijk met mijn jeugd en alle overnames en naamswijzigingen die er zijn geweest bij dergelijke bedrijven heeft alleen UPS alles nog bij het oude met hun naam en bruine voertuigen. Maar dat is voor nu offtopic. :p
Geen probleem PP, ik vind de inzending van DENNIS knap gedaan. Ik heb bij mijn inzending de naam Lil Nas (de artiest) moeten aanpassen naar “Lidlness” of het werd geweigerd.
Vaak is het zo dat overnames gevoelig liggen bij klanten (wat met de service, wat met de prijs etc…) dat de oude naam nog een tijd ook blijft behouden en langzaam wordt uitgefaseerd.
heerlijk deze (korte) discussie (y) (y)(y). Maar ik ben het er mee eens want deze kleuren zijn meer DHL dan van Gend en Loos. Ik heb daar hem daarom gewijzigd en hoewel het (na meerdere pogingen) nog steeds niet perfect is is het nu wel dichter bij de van Gend en Loos. De nieuwe kleurstelling veranderd ook de sfeer in de foto.

Los daar van wil ik graag een kleine verandering in de regels voorstellen. Wat vinden jullie van de volgende toevoeging:

"De winnaar mag de volgende opdracht bedenken, of aangeven dat de nummer 2 dit mag doen. Meldt de winnaar zich niet op tijd, dan gaat de beurt automatisch naar de nummer 2. Wint dezelfde deelnemer twee keer achter elkaar, dan mag hij/zij nog steeds de nieuwe opdracht bepalen. Wint hij/zij echter voor de derde keer op rij, dan is die persoon gewoon de winnaar, maar mag de nummer 2 de nieuwe opdracht bedenken."

Laatst bewerkt:
Geen fan van teveel inperkende regels - laat de creativiteit zegevieren & de inzenders / stemmers hun voorkeur uitdrukken is mijn devies. Wie na 3 winsten op rij geen zin of tijd heeft, kan de opdracht alsnog doorgeven.

Ik volg belange niet alles hier op AW, maar 3x op een rij heb ik nog niet gezien. Zou het knap vinden dat iemand 3x op rij wint overigens.

heerlijk deze (korte) discussie (y) (y)(y). Maar ik ben het er mee eens want deze kleuren zijn meer DHL dan van Gend en Loos. Ik heb daar hem daarom gewijzigd en hoewel het (na meerdere pogingen) nog steeds niet perfect is is het nu wel dichter bij de van Gend en Loos. De nieuwe kleurstelling veranderd ook de sfeer in de foto.

Los daar van wil ik graag een kleine verandering in de regels voorstellen. Wat vinden jullie van de volgende toevoeging:

"De winnaar mag de volgende opdracht bedenken, of aangeven dat de nummer 2 dit mag doen. Meldt de winnaar zich niet op tijd, dan gaat de beurt automatisch naar de nummer 2. Wint dezelfde deelnemer twee keer achter elkaar, dan mag hij/zij nog steeds de nieuwe opdracht bepalen. Wint hij/zij echter voor de derde keer op rij, dan is die persoon gewoon de winnaar, maar mag de nummer 2 de nieuwe opdracht bedenken."
Ik zou dan willen voorstellen dat na 3x winnen de beurt naar iemand anders gaat. Immers, 3x is scheepsrecht. ;)

Terug
Bovenaan