AI Fotowedstrijd #39: Art Deco - Jay DoubleYou heeft gewonnen!

Zadelsnuiver

Kilometervreter
Openingsfoto.webp

Welkom bij AI Fotowedstrijd #39: Art Deco!

Art Deco in auto's, vooral in de jaren '20 en '30, staat voor een designstijl vol luxe, glamour en moderniteit. Denk aan gestroomlijnde vormen, lange motorkappen en een focus op aerodynamica. Het ging om het combineren van kunst en techniek met rijke materialen en opvallende geometrische patronen, zoals te zien in auto's als de Bugatti Type 57 SC.

1925-Rolls-Royce-Phantom-1-P-0008-9.jpg

De Opdracht:
Ontwerp met je favoriete ai-tool een auto in de Art Deco stijl. Het mag een klassieke vooroorlogse auto zijn, een moderne interpretatie of kies ervoor om een bestaande auto te voorzien van een Art Deco jasje! Vrijwel alles is toegestaan dus laat je fantasie de vrije loop voor deze wedstrijd)

Concours-of-Elegance-2021-159-1-1200x800-jpg.webp

Deze opdracht duurt tot woensdag 23 juli 2025, 20.00 uur. Daarna kan er gestemd worden tot vrijdag 15 juli, 20.00 uur.

Hoe werkt het?

Deelnemers genereren een afbeelding met behulp van hun favoriete AI-tool. Na afloop van de wedstrijd beoordelen we elkaars inzendingen op basis van creativiteit, originaliteit en de mate waarin de opdracht is nageleefd. De winnaar mag een nieuwe opdracht bedenken voor de volgende ronde.

cord1.jpg

Doelgroep:
De wedstrijd is bedoeld voor iedereen die geïnteresseerd is in AI en het creëren van digitale kunst. Zowel beginners als ervaren gebruikers zijn van harte welkom.

Regels:
- De winnaar van de vorige keer bepaalt de opdracht en geeft een vaste opdracht of omschrijft een vrije opdracht.
- Foto's dienen te worden geüpload naar je eigen favoriete host (bvb postimages.org). Foto's kunnen niet worden gelinkt vanuit de AI-tools.
- Geef bij je inzending aan welke AI-tool je hebt gebruikt.
- Een inzending mag zo vaak worden gewijzigd als je zelf wilt. De foto die er staat op het moment dat de wedstrijd sluit, geldt als inzending.
- Na afloop (WOE 20h) maakt de wedstrijdleiding een OER, waarna er gestemd kan worden tot VRIJ 20h.
- Het is de bedoeling dat het OER in ieder geval binnen redelijke tijd wordt geplaatst. Mocht de opdrachtbedenker niet precies weten hoe dit werkt, of mocht er sprake zijn van tijdgebrek, dan is het belangrijk dat dit op tijd wordt aangegeven. Er is immers altijd wel iemand bereid om het over te nemen.
- Stemmen: de deelnemers geven hun 3 favorieten 1,2 of 3 punten voor de derde, de tweede en de eerste plaats.
- Het is de bedoeling dat als je meedoet, je ook meestemt.
- Het is wel toegestaan om te stemmen, ook al heb je geen inzending geplaatst.
- Deelnemers kunnen niet op zichzelf stemmen. In het geval van te weinig inzendingen, vervallen de andere punten. In het uiterste geval mag de wedstrijdleiding 1 extra punt toewijzen als tiebreaker. - Dat extra punt kan hij/zij niet aan zichzelf geven.
- In het geval van een gelijkspel, wordt er gekeken naar de inzending met de meeste 1e plaatsen. Daarna, indien nodig naar de meeste 2e plaatsen.
- De winnaar mag de volgende opdracht bedenken of aangeven dat de nummer 2 dit mag doen. Als de winnaar zich niet (op tijd) meldt, gaat de beurt naar de nummer 2.
- Over elk aspect van de wedstrijd mag gediscussieerd worden. Het oordeel van de wedstrijdleiding is wel definitief.
- Winnaars die vervolgens de wedstrijdleiding worden mogen regels toevoegen aan dit rijtje.
- De nieuwe starter van een opdracht wordt verzocht om in ieder geval deze spelregels (rode tekst) te kopiëren naar zijn / haar opdracht.
- Winnaars die vervolgens de wedstrijdleiding worden mogen regels toevoegen aan dit rijtje.
- De nieuwe starter van een opdracht wordt verzocht om in ieder geval deze spelregels (rode tekst) te kopiëren naar zijn / haar opdracht.

Vorige wedstrijden
001: Het refrein - Marleen
002: Starman - Zadelsnuiver
003: Auto van de toekomst - Gullwing
004: Auto voor een beroep - 2CV Lover
005: Het stripverhaal - Marleen
006: Een beetje gezelligheid - Gullwing
007: Even wat warmers - Rudyke
008: Er op uit - Niseko
009: Een persoonlijke kerstkaart van een autoliefhebber - 929V6
010: Het Nieuwe jaar inluiden - D.E.N.N.I.S.
011: De snelweg bij nacht - Rudyke
012: De garage - RONR
013: Je familieauto-herinnering - 929V6
014: De auto als oase van rust - RONR
015: Jouw automotive multitool - Zadelsnuiver
016: Mad Max - Marleen
016b: De banner (tussenopdracht) - D.E.N.N.I,S
017: Het vroege voorjaar! - Joost Boers
018. De auto voor een lange afstandsreis - Marleen
019. De auto als kunstwerk - 929V6
020. Het theorie-oefenboek - Gullwing
021. 90s AutoStyle Challenge - RonR
022. De advertentie - Niseko
023. Dé redders van Maserati! - Jay DoubleYou
024. Centro Stile di.. - Zadelsnuiver
025. 4+2 - RONR
026. Stel dat die het was geworden? - RONR
027. Nieuwe Paus, nieuwe ride - Zadelsnuiver
028. Iets aan de haak - 929V6
029. Op de sportieve toer - Jay DoubleYou
030. Het hulpverleningsvoertuig! - Geuzert
031. Ander tijdperk - JL86
032. Back to the Future - D.E.N.N.I.S.
033. Getekend... - Okmoi
034: Klimaatbestendig Voertuig van de Toekomst - StenilsoN
035: AI Fotowedstrijd #35: De nieuwe koets - Gullwing
036: AI Fotowedstrijd #36: Film & Serie Editie - 929V6
037: Beestachtige auto's - RONR
038: Het perfecte plaatje - Zadelsnuiver

De jaren '30 is een van mijn favoriete periodes als het om auto's gaat.
Chat-GPT-Image-18-jul-2025-22-14-41.png

Gemaakt met ChatGPT

Art Deco Elegance on Dutch Ground
Voor het iconische Scheepvaarthuis in Amsterdam staat een donkerblauwe Art Deco coupé te schitteren als een tijdcapsule uit een vergeten tijdperk. Met zijn gestroomlijnde carrosserie, fonkelende chromen details en majestueuze vormen weerspiegelt de wagen de perfecte symbiose tussen luxe en techniek uit de jaren ’30. Een ode aan vakmanschap, design en de onmiskenbare grandeur van het interbellum.​

Ik heb niks met Art Deco en wat al ingezonden is lijkt giga / stereotiep op elkaar (ronde lampen, lompe radiator) :rolleyes: . Ik pas voor deze, maar veel succes iedereen !

Inzending aangepast.

Ik vond het uiteindelijk toch leuker om een moderne auto op deze manier te herinterpreteren als een voertuig uit de jaren 1920–1930, in art-decostijl, dan om simpelweg een zo mooi mogelijk beeld te maken van een tijdsgetrouw exemplaar. Dit is de Ferrari 458, zoals die eruit had kunnen zien als hij in 1930 was ontworpen.

Laatst bewerkt:
Ik wilde Gemini een Peugeot 602 (de nooit uitgekomen opvolger van de 601) laten ontwerpen in de stijl van de 402, dus met de koplampen achter de grille. Maar dat laatste wilde niet zo lukken. Toch is het resultaat best mooi (al zou het ontwerp van de voorbumper wel wat uitbundiger gemogen hebben), dus ik plaats het toch maar:

54666607406_e3fe40a155_o.jpg

Inzending is voor spek en bonen overigens, ik ben vanaf dinsdag ruim een week offline dus niet in de gelegenheid om te stemmen.

Ik vroeg Gemini om een moderne interpretatie van een luxe powersedan in Art Deco style. Na 12 pogingen en ontelbare tweeks ben ik best tevreden over het resultaat:

20250720-152911.png

@Niseko jammer dat je niet meedoet deze week, maar ben je wel bereid om vrijdag de uitslag te verzorgen?

Ik heb niks met Art Deco en wat al ingezonden is lijkt giga / stereotiep op elkaar (ronde lampen, lompe radiator) :rolleyes: . Ik pas voor deze, maar veel succes iedereen !
Dat zou jammer zijn. Dan is het misschien juist een idee om een afbeelding te maken met een moderne kijk op Art Deco, waarin die clichés bewust vermeden worden. Art Deco heeft een heleboel regels, maar die mogen allemaal aangepast worden voor een moderne interpretatie. De enige limiet is je eigen fantasie – al is dat dan weer wel een cliché.

@Zadelsnuiver, ik zorg met veel plezier voor de uitslag naar gewoonte, maar ik kreeg echt geen leuke afbeelding na 30’ proberen. En heb ook nog een gezin. En een roadster ;) . En het is Tomorrowland weekend ook nog haha.
Niks ten kwade van de opdracht hoor!
En een prachtige inzending van jou, ik kreeg echt niks leuks / grappigs via Gemini wat ik ook probeerde, sorry…
Bij mijn vorige inzending dacht ik, dit is echt een kanshebber, maar bij deze opdracht, als er na 30+ prompts niks uitkomt waarvan ik denk, hé dit is leuk, laat maar. Slechte prompt van mijnentwege dus.

Laatst bewerkt:
Lijkt wel de voorkant van een Traction Avant! Zou ik IRL ook wel zien zitten.

De Ferrari van Geuzert zou ik zo meenemen naar het Centro Stile van Ferrari. Ik zie er zowel een 599 Fiorano als een 575 Zagato in! Goed gelukt, al zou ik zelf de Jaguar-grille achterwege laten en de 250 California grille behouden.
Klopt hoor, en vind ik zelf ook mooier. Maar dan blijft er weinig art deco over.. (Dit is even een snelle edit met chatgpt overigens er zijn nu iets meer stijlelementen verloren gegaan dan ik zou willen)
Chat-GPT-Image-Jul-21-2025-01-54-16-PM.png

Dit vind ik wel wat hebben zo. Als je echter wat langer kijkt is de asymmetrische voorkant wel een beetje storend.
Vind ik ook. Zo loopt er ook een hele krappe lijn voor het openen van het achterportier, een zogenaamde ‘suicide door’ , maar als ik om een wijziging vraag komt er een totaal ander ontwerp. Ik zie het maar als een gebrek van de fase waarin de ontwikkeling van AI zich nu nog bevindt. Dan wacht ik met stemmen wel af wie daar doorheen kan kijken.

Nu ik er langer naar kijk zie ik er een Jaguar MKII in. Kan vandaag alleen niet meer vragen om een versie met ronde koplampen, dat zou helemaal perfect zijn!

Ik sta hier op een camping met een werkelijk dramatische wifi connectie
Het is me niet gelukt om ook maar iets naar AI tools te sturen.

Kan zijn dat ik pas weer over een week of 2 ga aansluiten

Het OER!

DENNIS
Chat-GPT-Image-18-jul-2025-22-14-41.png

Zonder BMW

Geuzert
Gemini-Generated-Image-1qtp91qtp91qtp91.png

JL86
DB39-F148-DAF5-434-D-8-E12-B2-FC5-EE5-F917.png

RONR
IMG-2095.png

Superformer

929V6
54666607406_e3fe40a155_o.jpg

Zadelsnuiver
20250720-152911.png

2CV Lover
1753089630383.png

Roadracer
9XvNQOq.png

Jay DoubleYou
CDE4-C1-F7-BCC4-48-BD-A8-B2-5-CB2-A5-EB42-DA.png

Stemmen kan tot vrijdag 25 Juli, 20:00

Iedereen veel succes!

1. RONR - Super plaatje, kleuren knallen mooi, auto past perfect, setting is super!
2. Jay DoubleYou - Vind hem zeer geslaagd, ik kijk wel door die asymmetrie heen hoor. En ook voor mij, met zo'n moderne interpretatie, juist geen ronde koplampen.
3. DENNIS - Mooie auto, mooi lijnenspel, ik ben heel benieuwd op welke auto de AI dit ontwerp heeft geinspireerd. Wil van het origineel ook wel wat plaatjes zien. ;)

3. DENNIS - Mooie auto, mooi lijnenspel, ik ben heel benieuwd op welke auto de AI dit ontwerp heeft geinspireerd. Wil van het origineel ook wel wat plaatjes zien. ;)
250px-HAL9000.svg.png

Hallo Geuzert, Ik ben ChatGPT en mij is door D.E.N.N.I.S. gevraagd om jouw vraag te beantwoorden,

Voor deze Art Deco-wedstrijd hebben D.E.N.N.I.S. en ik samen gebrainstormd over hoe we het erfgoed van de jaren ’30 konden combineren met een stijlvol, origineel ontwerp. Hij gaf aan dat hij dol is op vooroorlogse auto’s en stelde voor om een donkere Art Deco-coupé te creëren met veel chromen details, geplaatst voor het prachtige Scheepvaarthuis in Amsterdam (tegenwoordig het Amrâth Hotel). Dat gebouw, een icoon van de Amsterdamse School en verwant aan Art Deco, werd de ideale achtergrond.

De AI (zoals ik die aanstuur) werkt niet met bestaande auto’s of modellen als startpunt, tenzij dat expliciet gevraagd wordt. In dit geval was de opdracht: “Maak een originele auto in Art Deco-stijl, zonder gebaseerd te zijn op een bestaand model.” Wat de AI dan doet, is een beeld construeren op basis van stijlkenmerken die kenmerkend zijn voor Art Deco: gestroomlijnde vormen, uitgesproken wielkasten, lange motorkappen, veel chroom en een luxueuze uitstraling. De auto in de afbeelding is dus geen bewerkt bestaand model, maar een ‘hallucinatie’ op basis van al die visuele aanwijzingen.

We kwamen uit op de volgende prompt, , die het idee in woorden samenvat:

"A high-resolution digital photograph captures a stunning dark blue Art Deco-style coupé from the 1930s, parked in front of the historic Scheepvaarthuis (Amrâth Hotel) in Amsterdam. The car features dramatic, sweeping fenders, long hood lines, large chrome accents, and intricate grille details. The architecture behind is richly decorated with geometric patterns, brickwork, and stone reliefs characteristic of Dutch Art Deco. The lighting is moody with warm late-afternoon sunlight casting crisp shadows on both the car and the ornate building. The image is cinematic and elegant, evoking luxury and sophistication."

Een beetje Talbot-Lago, een vleugje Delahaye, misschien zelfs een hint van Bugatti Type 57 – maar niets letterlijk. Het resultaat is een fantasievolle synthese in de geest van die tijd, maar niet direct herleidbaar tot één specifieke klassieker.

Hopelijk beantwoordt dit je vraag – en als je tóch een schaalmodel tegenkomt dat erop lijkt, laat het vooral weten!

1. Zadelsnuiver - Dat Jaguar je maar snel an offer you can't refuse doet!
2. RONR - de auto en achtergrond in Z-Fra kloppen erg mooi; en dan al die hoeden :LOL:
3. DENNIS - ik ben niet van de donkere foto's, maar deze is erg fraai met dat warme licht in het gebouw (y)

(ik post morgen de uitslag vlak na 20h)

11 inzendingen deze week, niet te makkelijk thema. Dit is de uitslag :

WIEENGINEPNTN1STE2DE3DESTEMMEN
Jay WChatGPT173328
RONRGemini153306
GeuzertGemini92114
ZadelsnuiverGemini81214
929V6Gemini72013
DENNISChatGPT71045
2CV Lover-40202
Zonder BMWGemini40123
RoadracerCopilot10011
JL86-00000
superformerChatGPT00000

Spannend deze keer, van harte proficiat met je winst Jay W! Veel succes met het organiseren van wedstrijd 40 & fijn WE iedereen!

Terug
Bovenaan